RE: sierdopjes op wielbouten
Ingediend door dieseltje op do, 12-02-2004 19:25
je bedoelt dat sierdo[je dat voor je wielbouten zit???????? gewoon een schroevendraaier tussen zetten dan moet die egt wel los komen
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door dieseltje op do, 12-02-2004 19:25
je bedoelt dat sierdo[je dat voor je wielbouten zit???????? gewoon een schroevendraaier tussen zetten dan moet die egt wel los komen
ik had vorige week hetzelfde probleem,
ik moest een wiel eraf halen en pakte heel tof dat plasic ding uit de auto,toen kwam ik er achter dat de garage dat tool-tje bij de APK naar de kl*te had geholpen. ik kwam in het zelfde stadium terecht als waar jij nu rond loopt.
ik greep wel naar de waterpomptang maar had het sierdopje wel met tape ingewikkeld, tegen krassen.Als je de waterpomptang op een grote stand zet gaat dit prima.maar niet te hard knijpen en een beetje bewegen en hij is zo los.
succes
stijn.
desnoods als het echt niet lukt dan zou ik maar toch grofgeweld gebruiken. maar wel zo dat je je velg niet beschadigd, want een velg kost toch meer als een sierdopje.
maar dit toch als laatste red middel gebruiken.
Sorry dat ik mijn eigen regel m.b.t. grote letters overtreed, maar hier is kennelijk wat corrigerend geschreeuw nodig. Er is een reden dat die "sierdopjes" er zo lastig af gaan.
[size=150:1chhvdfe]Het zijn namelijk geen sierdopjes, maar zijn een integraal onderdeel van de wielmoer. Ze gaan vaak loszitten en/of worden gesloopt door mensen die denken dat het sierdopjes zijn die eraf moeten. Echter, je moet je wielsleutel hier overheen zetten.[/size:1chhvdfe]
Als de dopjes nog heel zijn gaat dit ook prima. Je zult ook zien dat de standaard sleutel niet meer past - te groot is - als je het dopje eraf hebt gesloopt. Zonde van je wielmoeren dit, want ze zijn niet goedkoop om te vervangen. Overigens gaat het ook al mis als iemand al eens bezig is geweest om de "sierdopjes" eraf te halen, want dan is het kapje zo toegetakeld dat de sleutel er niet meer goed overheen past. Ik gok dat jij daar nu mee zit.
Ik had verwacht dat de tweede reactie in dit topic dit verhaal al zou melden, maar in plaats daarvan staan er drie reacties die er vrolijk in meegaan
Overigens zitten over de slotmoeren op de laatste Mini's wel sierdopjes, maar die gaan er redelijk makkelijk af. En dat is er maar 1 per wiel.
Ik gok dat TheEmperor wel weet hoe het in elkaar zit, maar had kennelijk geen zin om in te grijpen.
o die bouten
dacht echt dat ie het over sierdoppen had
die heb je oon namelijk
vondt het al raar dat hih ze er niet af kreeg. maar goed ik had ook beter moeten weten mijn fout dat ik niet goed heb gelezen en na heb gedacht. nogmaals bedankt eelke.
joerimini78 schreef:
o die bouten
Laatste keer dat ik checkte waren het moeren
Doh! las het net ook al, geen zin om 3 mensen tegen te spreken. Als die dopjes goed vastzitten, gewoon laten zitten. Zitten ze los dan kan je ze er best afhalen, maar dan moet je de MOER wel met een passende sleutel of dop losdraaien.
Ik heb ze er allemaal afgehaald omdat er een paar miste en ik het zonder zeker zo mooi vind. De originele wielsleutel past niet meer, maar dat is toch niet echt een geweldig stuk gereedschap.
Als ze eenmaal naar de gallemiesen (spelling? ) zijn wel ja. Hoewel, wat er onder het kapje uitkomt is vaak 1 roestige ellende... Ik vind op zich ook een gesloten moeren wel mooier dan een open (wat er onder vandaan komt).
nou, ook ik begreep dat hij het over de echte sierdoppen had. Die heb ik namenlijk wel ('95).Maar toch zatten ze knetter vast en kreeg ze niet zomaar los.
Dus toen maar met de waterpomptang.
Denk dat de meeste minirijders die deze moeren hebben het er wel over eens zijn dat het echt rotzooi is Bij goed gebruik valt het nog enigzins meej, maar zet er een keer een verkeerde dop op en je wielmoer is bijna niet meer eraf te krijgen. Snap sowieso niet waarom die kapjes zo los erop moeten zitten. Als je moeren echt te erg beschadigd zijn zou ik ze er met geweld afhalen en dan nieuwe kopen zonder die domme 'sierkapjes'. Scheelt je de volgende keer een hoop ellende en gevloek.
hahah ja moeren ja
ik werk ook met andere auto's dan haal ik dat wel eens door elkaar
Het probleem is dat als ze heel zijn het wel de netste moeren zijn die verkrijgbaar zijn (mijn mening).
Mocht iedereen het uiteindelijk toch over de sierdopjes van de slotmoeren hebben gehad, tja... Dan nog had een nietsvermoedende forummer die niet van het bestaan van slotmoeren wist (er zijn ook heel wat Mini's die gewoon 16 van de "normale" moeren hebben) nog de mist in kunnen gaan, dus ik laat het toch maar zo staan.
Hebben we het over dezelfde bouten-met-sierdopje wbt de Sportpack wielen...?? Heb wel eens gevoeld en kwam tot de conclusie dat het kapjes oid waren, maar nu ik een lekke band heb moet het wiel eraf
P.s. iemand nog een tip waar ik de (standaard-)krik onder kan gooien? rechtsachterwiel moet eraf
Voor de dopjes kan ik je niet helpen. Heb me ook al af zitten vragen hoe ik de kapjes van mijn eigen moeren af krijg.
De krik kun je het beste onder het subframe zetten. Vanaf de zijkant onder het vlakke stuk waar het T-stuk zit, waar de platen bij elkaar komen.
Hoewel het hier off topic is: De standaardkrik kan niet onder het subframe Er is maar 1 plaats waar die kan, in het gat wat achter je voorwiel in je dorpel zit. Gewoon hoog genoeg liften en dan komt je achterwiel ook van de grond.
Texpert: Heb je op al je moeren kapjes of alleen op je slotmoer? Geen idee verder trouwens of die moeren met dopjes standaard op Sportspack zitten.
Bij Sportspack is 1 moer bij elk wiel voorzien van
een anti-diefstal kapje.
Deze moet je eraf trekken met een stukje gereedschap
wat bij de auto hoort.
het is een kunststof pijpje met twee weerhaken.
deze zet je over het bewuste kapje en dan voorzichtig
lostrekken/wrikken.
Als hier geen kopervet tussen zit, kan het wel erg
vastzitten.
Het kopervet was een tip van Mini-power, volgens mij
Dan is het idd alleen op de slotmoer. Is je plastic ding kapot (gaat helaas makkelijk) dan kan je ook proberen om met een schroevendraaier het kapje eraf te krijgen. Wat vet er tussen is idd geen overbodige luxe.
Nooit geweten dat er slotmoeren op m'n Mini'ke zit....
Bedankt voor de reply's
Word er onderhand beetje chagrijnig van, maar goed
Het blijkt dus dat mijn Mini bij aanschaf geen krik, wielmoersleutel, sleutel-cq slotbout, en dat dingetje tbv wielbouten, aan boord had. Handige Harry als ik ben let daar niet op bij aflevering, totdat je erachter komt bij een lekke band Garage gebeld, kan allemaal nageleverd worden, m.u.v. natuurlijk dat stuk gereedschap om die kapjes te verwijderen. Want dat is dus het gekke, per wiel heb ik 2 vaste moeren, en 2 losse...?? Kan ik er dan vanuit gaan dat er per wiel 2 slotbouten inzitten?? Of moet ik proberen gewoon het spul te lijf te gaan met de wielsleutel?
ik heb alleen achter 2 ''slotmoeren'' erop zitten voor niet.
wel die vage kapjes erop maar die ruk ik er gewoon af met een nijptang:P
per wiel heb ik 2 vaste moeren, en 2 losse...??
Het kapje van de slotmoer op een MPi lijkt weliswaar op de "kapjes" die vast op de rest van de moeren horen, maar er zijn ook duidelijke verschillen.
Het kapje van de slotmoer is volledig rond, en er zit een soort groef bovenop, alsof het een grote schroef is (alleen is die groef niet diep genoeg en te breed om er een schroevendraaier in te steken, maar het gaat om het idee). Hier gaat je wielsleutel dus duidelijk niet op passen. Kapje eraf halen kan met de bijbehorende tool die al genoemd is, maar ik vind dat een noodding. Voorzichting een schroevendraaier eronder, eventueel doekje tussen schroevendraaier en velg, en voorzichtig eraf wippen. (Overigens ga je zonder de "sleutel" die bij de slotmoeren hoort weinig beginnen, dit is een soort verloop-stuk van de slotmoer naar een zeskant - ik weet niet hoeveel verschillende "sleutels" er zijn).
De kapjes die op de normale wielmoeren zitten (en die daarop vast horen te zitten, zoals hopelijk uit de rest van dit topic al duidelijk was geworden) zijn zeskant en hebben die groef niet. Daar hoort je wielsleutel wel op te passen, maar door mishandeling in het verleden kan dat wel eens tegenvallen (maar de dopjes eraf halen is ook geen sinecure zoals uit de eerste post van dit topic blijkt). Voor het behandelen van dit type moeren, zie de rest van het topic hierboven.
Als ik jou zo hoor, is je nog geen verschil tussen de wielmoeren opgevallen. Daarom kan ik me ook nog voorstellen dat je ondanks dat het een MPi is helemaal geen slotmoeren hebt en gewoon met een aantal brakke standaard moeren zit.
Eelke schreef:
Daarom kan ik me ook nog voorstellen dat je ondanks dat het een MPi is helemaal geen slotmoeren hebt en gewoon met een aantal brakke standaard moeren zit.
Dat was dus ook het geval. Het is in ieder geval weer gelukt, het wiel is eraf
RE: sierdopjes op wielbouten
Ingediend door Fazerray op do, 12-02-2004 19:04
Ik krijg die vervelende (nou zeg ik het nog netjes) sierdoppen niet van mijn wielbouten af!
Ik heb het geprobeerd met een schroevendraaier ( met daaronder een stukje rubber) maar het lukt me niet.
Er zit wel speling op, maar ik durf er niet zo goed met een waterpomptang op te gaan, bang dat ik het hele zooitje verniel.
Ook heb ik geprobeerd om de bouten inclusief sierdoppen los te draaien met bijgeleverde sleutel, maar dit resulteerde in een vloekwaterval.
Wie weet er een beter idee?
Alvast bedankt.
PS.Ik heb ook het plastic hulpstukje geprobeerd, maar daar wordt je ook niet blij van.
Een Dremel met slijpschijfje heb ik nog niet geprobeerd, maar wil ik pas als allerlaatste middel inzetten.