Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

Ha heren en dames!

Zoals wellicht reeds gelezen in het voorstel-topic, heb ik sinds een ruime week ook een Mini. Na me jaren verlekkerd te hebben op dit forum en de diverse sites voor en over Mini's, vonden mijn vriendin en ik het ineens tijd om een serieus te kijken naar het omruilen van onze zeer degelijk en altijd goed rijdende maar o zo saaie Toyota Aygo van 2006 voor een gave Mini. Eisen: redelijke tot goede staat (is immers dagelijks vervoer voor ons) en minimaal voorzien van een 1.300 én een groot stoffen open dak.

Maar goed, zoals we al werden gewaarschuwd heeft de Mini ons tot nog toe al best wat kopzorgen bezorgd.. Afgelopen donderdag bleek de koppakking lek te zijn, maar dit is vrijdag meteen al verholpen door de heren van CooperWorld in Rogat. Die hebben gelijk even een rondje om de auto gelopen en even een kritische technische blik geworpen en kwamen tot de conclusie dat we best een knappe Mini op de kop hadden getikt. Technisch in orde, alleen optisch wat werk. Dat hadden we zelf ook geconstateerd, maar altijd prettig als iemand met verstand van zaken dezelfde mening heeft.

Alleen nu.. Vrijdag bij het ophalen van de Mini bleek dat de richtingaanwijzers het niet deden. Nadat de heren een beetje hadden "gepield" met de zekeringen deed alles weer en gingen we huiswaarts. Thuis kwamen we echter tot de conclusie dat het "gerommel" niet had geholpen. Na wat speurwerk op het forum kwam ik erachter dat het ofwel de zekeringen konden zijn, ofwel wat met de massa van doen kon hebben. Dus zaterdagochtend, alvorens we naar Heerde vertrokken, de zekeringenkast(je) helemaal schoongemaakt met WD40 en de clip waarmee de zekeringen vast zitten wat naar elkaar toe gebogen en warempel: alles deed het weer! Na een dagje toeren over de Veluwe, deed het probleem zich aan het eind van de dag weer voor...

Mijn vraag dus nu: het zal waarschijnlijk de massa zijn. Maar hoe los ik dat op?! Dát kan ik niet vinden op 't forum..

Verdere info (niet dat het me relevant lijkt, maar toch): de dashboardverlichting doet het ook niet... Maar dat is waarschijnlijk gewoon een lampje achter de tellers.

Hoor graag!

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

Mini Classic en een Land Rover, hiero eenzelfde combinatie!
Een Knightsbridge Open (dus ook zo'n stoffen dak) en een Freelander 2.

Na twee jaar als dagelijks vervoer gebruikt gaat deze toch 's winters de schuur in en zal een Aygo oid met bedrijfslogo z'n plaats gaan vervangen.

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

De Defender is niet van ons helaas.. Al rij ik er wel vaak mee, het is namelijk de tweede auto van m'n schoonvader! :)

Iemand al een idee waar ik het moet gaan zoeken? Las nu ergens op het forum dat het ook zou kunnen liggen aan een beschadigde draad?! Morgen maar eens onder de kap duiken..

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

Niet goed werkende massa kan, de verschillende contactpunten even opschuren kan dan helpen.

(interne) kabelbreuk kan uiteraard ook, maar is lastig op te sporen.

Het makkelijkste is dat te doen op het moment dat je richtingaanwijzers het niet doen. Dan kun je de draden doormeten en achterhalen of er inderdaad sprake is van een kabelbreuk.

Doen de alarmlichten het wel als de richtingaanwijzing niet werkt?

Opsporen doe je door elk los onderdeel te controleren op de juiste werken...

het kan ook nog zijn dat je relais aan het eind van z'n latijn is. Zit op je schutbord als je ervoor staat aan de rechterkant... (zitten er 2, en weet ff niet welke voor de richtingaanwijzers is, andere is voor je alarmlichten namelijk)

Succes in ieder geval!

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

Dank voor je reactie Arie!

Contactpunten? Van de zekeringen bedoel je? Of van de massa?

De alarmlichten doen het ook niet inderdaad.. Relais heb ik al omgewisseld, geen verschil. Zekeringen allemaal lios gehad, die contactjes schoongemaakt met WD40. Maar goed, die massakabel ziet er ook niet helemaal okselfris uit. Her en der gescheurd, dus zou maar zo het probleem kunnen zijn. Loshalen en vervangen dan maar? Of is dat nog te redden?

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

ik heb ook zn probleem gehad beetje rommelen aan de alarm lichten schakelaar
ik heb hem vervangen later bleef het probleem zich te pas en te onpas opdoen
heb alle zweefzekeringen vervangen door een dicht zekering kasje met steek
zekeringen alle draadjes goed schoongemaakt en alles gesoldeerd
sinds dien heb ik er geen last meer van.
groet Frank.

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

Heb dit ook een keer gehad, daarna alle kabels langs gelopen
En toen was het ineens weg, daarna nooit meer gehad

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

Man man, valt nog niet mee, dat sleutel aan een Mini. Je kunt nergens bij man, zo krap allemaal! :x

Maar goed, één bout inmiddels los. Die andere wil met geen mogelijkheid. Ringsleutel 13 glipt er nét over heen als je kracht zet en 12 past niet. Dus toch maar een set "Engelse" sleutels besteld. Daarmee moet het morgen dan lukken.

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

Oké, ook met Engelse sleutel wil het niet.. Past weliswaar beter, maar de bout die in het blok zit komt echt met geen mogelijkheid los. Iets anders dan een ringsleutel krijg je er met goed fatsoen ook niet tussen trouwens, maar da's weer wat anders.

Iemand nog een geniaal idee? Ik lees elders op het forum wel allerlei oplossing voor áls de bout is afgebroken (alternatieve beugels en zo), maar om nou bewust de bout door te gaan slijpen en dan het hele zooitje op een alternatieve manier vast te zetten is ook zo wat...

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

Kruipolie en goed in laten trekken.

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

En een hoop geduld

RE: Sinds een dikke week een Mini, maar toen... ;)

Thanx heren! Man, wat een gehannes.. |:(