slang van de vesnellings bak naar de carb

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

wie kan me vertellen waar de slang , die tussen de carburateur en de versnellingsbak zit , voor dient .
bij mij schiet ie namelijk telkens los , maar ik merk volgens mij niet echt verschil in het rijgedrag !

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

als ik me niet vergis is dat je carter-ontluchting.
je merk hier inderdaad weinig van maar als hij steeds los schiet evt, slangenklemmentje erop zetten.

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Ik denk dat je het slangetje bedoelt dat ongeveer 8mm dik is; dit is je ontluchting van je carburateur en is tegelijker tijd overstort ervan.

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Maarten van den Akker schreef:
dit is je ontluchting van je carburateur en is tegelijker tijd overstort ervan.



Pardon? Een carburateurontluchter... het moet niet gekker worden, gelukkig niet! Nee die slang is iid de carterontluchting. Gassen uit je blok zijn milieuontvriendelijk door de hoge CO-waardes en soms ook zwavelverbindingen (hypoiet-olie). Door ze nu via je inlaat-spruitstuk te laten lopen worden ze in je blok verbrand tot wat minder schadelijke gassen.

Wanneer het slangetje niet op zijn plaats zit of niet goed vast zit trekt je carb dus valse lucht waardoor je motor slecht gaat lopen zeker bij stationair. Dit slangetje en filterpot die ertussen zitten moeten dus ook goed werken en geen lekkages vertonen. Je kunt ook de hele ontluchitng eraf gooien en de aansluiting op je carb goed dichtmaken, dan werkt ook alles prima maar heb je dus geen cartergassenverbranding.

Bij sterk versleten motoren wil het nog wel eens helpen wanneer je de carterontluchting eraf haalt. Je kunt anders een altijd chokende motor krijgen door de overdadige gassen uit je blok. Het staat trouwens ook leuk bij het stoplicht, rook onder je motorkap vandaan. :)

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

hhoho.

er zit wel degelijk een overloop aan sommige carbs!.
maar ik denk dat het hier wel de carter ventilatie is.

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Ja nou en of dat er overloop op een carb. zit. Niet alleen sommige maar zo ongeveer allemaal, maar dat schreef ik dus ook niet. Ik schreef over een carb.ontluchting en daar heb ik nog nooit van gehoord en lijkt me ook niet echt wenselijk.

Een slang tussen blok (versnellingsbak) en carb. van 8 mm dik is zelfs bij een Mini geen overloop. Ik zou hem goed vastzetten met een tierapje of klemmetje en er goed opletten dat er geen verstoppingen of scheurtjes in zitten.

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Inderdaad zoals schamp zie klopt het van de slang die van cab. naar versn. bak loopt. De overstort van de caberateur lopt langs koppelingsdeksel naar onderkant van de motor, hierdoor gaat soms wat benzine maar dit vervluchtigt wel weer voordat het op straat valt. :9

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Ik kan het hier effe niet meer volgen, allemaal verschillende termen en je ziet de boom door het bos niet meer.

[list:16mbt7kn]
1) ja er zit een overloop op de carburateur , maar dit is niet samen met carterventilatie.
2) Dan hebben we de benzine toevoer leiding.
3) De onderdrukslang (dun klein slangetje vanaf de vacuum vervroeger.)
4)En de motor ventilatieslang (dikke) die op de carb wordt aangesloten links als je ervoor staat)
Deze wordt ook wel de carterontluchting genoemd.[/list:u:16mbt7kn]

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

1) klopt! Is allebei namelijk heel iets anders;
2) Helaas wel, daarom is je tank elke keer weer leeg;
3) Jep, zorgt ervoor dat je ontsteking wordt verlaat bij lage toeren (stationair) en weer vervroegd bij hoge toerentallen;
4) Precies zoals je het zegt, maar dit wordt niet 'ookwel de carterontluchting genoemd' maar is het gewoon.

Ik zie dus het probleem van bomen en bos ook niet.

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Oke ff oud topic omhooghalen.

Het volgende.
Betreft het beschreven slangetje hierboven.

Het slangetje komt van het kokertje (als je ervoor staat hangt dat links langs je carb) waar ik van vermoed dat het de vlotterkamer is (klopt dat?),gaat daarvandaan naar de wok,alwaar het een stalen pijpje word en loopt daar weg tot ergens onder het blok.
Is dit idd de overloop??

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

yep, is de overloop (metalen pijpje zit met 2 clipjes aan boutjes van de wok geschroefd)

naast/onder het nummertje 14, op plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/motorruimte.jpg

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Ja dankjewel Theo.
Dan was het dus geen lek,maar de overloop!! hahaha.
YES!!

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

8) maar als er veel overloopt heb je eigenlijk toch een lek .. werkt/sluit je vlotternaald wel goed ?

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Nou ze was al warm en ik trok nog eens even de choke om te starten,ging niet dus choke terug en stevig gaspedaal in,heb haar gewoon keihard verzopen als je het mij vraagt.
Heb thuis nog even geprobeerd en ze loopt niks meer over en start perfect.
Heb meteen de naald even omgezet voor de Co,had een AAB en nu een AAC erin.

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Nog en vraag over de Co.
Ben nog terug geweest en had een andere naald gemonteerd,maar ook die flipt de Co-kast van uit.
Kan ik dat tonnetje waar de naald inzit iets uit laten steken?
Ik heb het idee dat het huisje waar de naald invalt enigzins is uitgelubberd.
Het idee is dan de naald wat te laten zakken door die iets uit te laten steken d.m.v. dat tonnetje waa ie inzit,zodat het dikkere deel van de naald wat meer het huisje sluit.
Kan dat? En is dat een oplossing? of moet je dan een revisiesetje voor huisje halen?

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Mischien een stomme vraag maar heeft iedere mini
een carterontluchtings slang of is dat bij bepaalde types zo???
(Volgens mij heb ik er geen, moet het eens goed nakijken)

mvg michel

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

@minimichel: stomme vragen bestaan niet .. in principe hebben alle mini's een carterontluchting (meestal op/aan het distibutiedeksel of achterop het blok of op het vliegwielhuis)

@bruutmans: wat je voorstelt zou kunnen als noodoplossing (mogelijk dat de zuiger dan niet helemaal meer kan zakken) beter is natuurlijk het versleten onderdeel te vervangen ..
afhankelijk van je type carb; zoiets:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=38188

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Ja das zeker voor nood.
Ik denk dat ik eerst maar eens even een andere carb ga monteren en zien wat die doet,als die dan ook gek doet,dan gaat ie op de noodoplossing en bestellen we een revisie setje.

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Ik heb dus de zelfde slang los zitten maar op de foto van Theo. Is het net weer anders als ik het goed begrijp moet ik dus de slang van de linker kant naar de rechterkant toe leiden dan de slang aan de linker kant eraan vast maken met een t stuk. en dan daar weer een slangetje aan vast maken die naar het kleine buisje op de carb gaat. Of zit ik nu helemaal naast?

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Hier staat een plaatje met de slangen die je nodig hebt. De nummer 13 gaat naar de radiator kant.

RE: slang van de vesnellings bak naar de carb

Dank u ik heb vanmiddag twee van die carb ontluchtingsfilters gekocht dus die zet ik er ff op. Ziet er mooier uit en scheelt me weer zo`n y stukkie kopen.