slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

default

RE: slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

Goedenavond

vanavond heb ik mijn clubman opgehaald

de motor liep al slecht en moest afgesteld worden....

ik dus al stotterend rijden naar de benzinepomp, daar aangekomen tank vol gegooid, en al stotterend geprobeerd naar mijn garagebox te komen...
poging mislukt.... de auto stopte er na goed 5 6 km mee, en wou niet meer starten....

ik ff onder de kap kijken en toen zag ik rook uit de verdelerkap komen.....

Volgens de vorige eigenaar was de kap en rotor, kabels vervangen(zag er ook nieuw uit)

maarja ik de rotorkap er af gehaald, en wat zag ik daar....de contactpunten hadden aan het plastic van de punten een stukje ingebrand gesmolten stuk...

wat veroorzaakt zoiets...???

mede omdat de auto al een tijd geen apk had en geschorst stond was mijn plan er mee naar longbridge te rijden....die laten afstellen en dan ff de apk regelen....maargoed nu loopt hij niet en is mijn vertrouwen in de contactpunten weer goed gedaald....

tevens draaide de vorige eigenaar ook aan het metalen gedeeltje waar de rotorkap op zit zeg maar, die draaide hij in het blok iets....wat heeft dat voorn gevolg?

ik hoop dat iemand mij kan helpen.....of dat er iemand uit de omgeving van apeldoorn mij wil helpen... k had graag naar de clubdag gegaan met de clubman ipv me mini 1000.

Alvast bedankt...

RE: slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

tevens draaide de vorige eigenaar ook aan het metalen gedeeltje waar de rotorkap op zit zeg maar, die draaide hij in het blok iets....wat heeft dat voorn gevolg



daar doe je je ontsteking mee afstellen, op tijd zetten.

default

RE: slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

maargoed weer wat verder geknooid.....


dingen nieuw gehaald:

Rotor
verdeelkap
bougiekabels
bougies
punten


En nog geen 1 vonkje....kijk normaal gezien zou die moeten vonken als de punten open en dicht gaan,het tijdstip is dan niet belangrijk vonken zou die moeten doen..... Dus toch niet.....punten openen prima enz.....


Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat de bobine stuk is.....We gaan verder zoeken naar de elende.....

RE: slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

Wat voor een ontsteking heb je en wat voor een bobine?.
Een elektrische ontsteking heeft een 9 volts bobine en 1 met contact punten heeft een 12 volts.

Ik heb van de week ook mijn ontstening vervangen en ben toen van een elektrische naar een met contactpuntjes gegaan.
Echter naar een stukje [size=75:11jzym5p](max 1 km)[/size:11jzym5p] testrijden stopte de Mini er na een flinke plof midden op de rotonde mee.
ANWB erbij hele verhaal uitgelegt.
Contact punten dichtgeslagen weer schoon gemaakt en terug naar huis.
Maar na 100meter weer een flinke plof en weer uit.
En zo heb ik op nog geen km een paar keer stil gestaan.
Thuis gekomen de Mini-man gebeld en het probleem uit gelegt.
Een 9 volts bobine is voor een elektrische ontsteking en is te zwaar voor een ontsteking met contactpunten.
Een ontsteking met contactpunten heeft een 12volts bobine nodig uit welke auto maakt niet uit als ie maar van een oude auto afkomt zonder elektrische ontsteking.

default

RE: slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

ben ff weer verder gegaan, bobine van een kadetje er op en punten gesteld zodat ze open gingen, de mini reed weer... stotterde wel een beetje maar het genot van mini was er al weer.... welgeteld 1 rondje door de buurt en terug naar de box en de zaak was weer gedaan...

RE: slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

apeldoornMini schreef:
bobine van een kadetje er op .... welgeteld 1 rondje door de buurt en de zaak was weer gedaan...



dus een bobine gebruikt die niet bij de auto hoort, grote kans dat je dus een te zware bobine hebt gebruikt...

heb je wel de goede contactpuntafstand gebruikt?

ontstekingstijdstip afgestelt?

je kan natuurlijk vanaales erop schroeven en gaan rijden, maar dit soort acties hebben als resultaat dat meer kapot gaat dan je lief is, ik noem enkele voorbeelden:

verkeerd ontstekingstijdstip: ingebrande kleppen in je kop, backfire, gasklep kromgeblazen...

verkeerde contactpuntafstand: verbrande contactpuntjes, bobine opblazen, kortsluiting...

zorg nu eerst voor de juiste onderdelen en ga dan eens goed op zoek naar alle informatie die hier op het forum staat over afstellen. zoals ik in dit topic lees is de onstekingspin verdraait waardoor je tijdstip dus ook niet meer klopt...

RE: slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

Je kan ook een keer je bougi's nakijken.
NGK schijnt ook problemen te geven op Mini en BMW.

En een bobine van een andere auto kan wel als je maar goed oplet dat ie niet van een auto afkomt met een elektrische en een wat oudere auto.

"of topic"

Ik heb ook nog wel een goede bobine liggen voor een elektrische ontsteking liggen waar ik niks meer mee doe

default

RE: slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

ik ga gewoon nieuwe punten erin doen en een nieuwe bobine kopen, en dan eens zien of er iemand de mini wil komen afstellen want je kan inderdaat meer vernielen dan je lief is...

default

RE: slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

de mini loopt weer....nu nog ff naar *een Mini Center de boel af laten stellen.....


Bedankt voor de hulp, Vrgr nico

[size=75:rrvmjena][Edit: *bedrijfsnaam verwijderd - Tincu][/size:rrvmjena]

RE: slecht lopen,en geheel niet meer lopen....

gefeliciteerd \\:)/