Hoi Michiel
Lees deze links maar eens door, misschien dat je er iets aan hebt.
link
link
Groetjes,
Maurice
- Login of registreer om te reageren
Hoi Michiel
Lees deze links maar eens door, misschien dat je er iets aan hebt.
link
link
Groetjes,
Maurice
Ingediend door Mini-Evo op di, 23-03-2010 00:25
Deze linkjes had ik nog niet gevonden, bedankt hiervoor.
Eerst maar even de carburateur schoonmaken, even kijken of dat wat uitmaakt.
Bij het vernieuwen van de diverse onderdelen stond ook een nieuwe bobine op het menu. Die kan ook maar even bestellen erbij.
best kans je dat je vapour lock hebt, ofetwel je carburatie werking is dan niet in orde door de warmte die je blok afgeeft...
controleer hoe warm je bloik wordt, kijk ook eens hoe je brandstofleidingen lopen, als een slangetje te dicht bij het uitlaatspruitstuk zit dan kan dat al de oorzaak zijn....
Red Flame schreef:
controleer hoe warm je bloik wordt, kijk ook eens hoe je brandstofleidingen lopen, als een slangetje te dicht bij het uitlaatspruitstuk zit dan kan dat al de oorzaak zijn....
Maar zou hij dit dan niet onder het rijden merken??
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 23-03-2010 11:44
onder het rijden heb je meer luchtstroom (die warmte afvoert).
slangetje zoals Red Flame zegt is goed mogelijk (van de benzinepomp naar de carb) zeker met een HIF44 heb je grote kans dat het dicht langs het spruitstuk gaat hangen .. op te lossen met een (paar) trekbandje(s) richting schutbord
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Mini-Evo op di, 23-03-2010 14:27
Vanochtend sloeg de motor af bij het rijden. Gelukkig veilig aan de kant kunnen zetten.
Starten deed hij niet meer.
ANWB gebeld, na wat onderzoek blijkt hij wel voldoende benzine te krijgen, maar als hij warm is vonkt hij niet meer. Bobine is goed, bougies ook.
Nu blijkt er een verkeerde verdeelkap en rotor op te zitten, tussen de rotor en de verdeelkapcontacten zit te veel ruimte waardoor hij moeilijk tot niet kan vonken.
Weet iemand of de rotor en verdeelkap van een Metro motor echt anders zijn dan die van een Mini?
Een Metroblok heeft over het algemeen een elektronische ontsteking met een geschroefde verdelerkap. Een gewone Mini heeft over het algemeen een puntenontsteking met een verdelerkap die met clipjes vastzit. De verdelerkappen zijn niet uitwisselbaar, maar het kan zijn dat er een verkeerde rotor in zit.
Dennis
Ingediend door Mini-Evo op di, 23-03-2010 16:14
Dennis schreef:
Een Metroblok heeft over het algemeen een elektronische ontsteking met een geschroefde verdelerkap. Een gewone Mini heeft over het algemeen een puntenontsteking met een verdelerkap die met clipjes vastzit. De verdelerkappen zijn niet uitwisselbaar, maar het kan zijn dat er een verkeerde rotor in zit.
Dennis
Dat idee heb ik ook dat er een verkeerde rotor in zit, het is inderdaad een electronische ontsteking.
Ik zal morgen in ieder geval even langs de lokale autoonderdelen zaak rijden voor een rotor.
De Metro, is deze ook in NL geleverd?
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 23-03-2010 16:40
Ja, de Metro is ook in Nl geleverd ..
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/metro1.jpg
als je een kenteken moet opgeven kan je bovenstaande wel gebruiken (is gesloopt, mijn ex-Gta, wel een 1300... )
HTH,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Mini-Evo op vr, 26-03-2010 10:47
Gisteren nog weer bezig geweest met de ontsteking. Helaas is het niet opgelost met een nieuwe verdeelkap en rotor. Ondanks de ruimte die er zit tussen de rotor en de verdeelkapcontacten schijnt het wel de goede te zijn.
M'n bougies zijn nu trouwens zwart van de slechte verbranding.
Motorcode is: 99HD81 105249 (mogelijk dus geen Metro motor)
Wat zou nog meer het probleem kunnen zijn dat ik een slechte vonk heb nadat de motor warm is?
Misschien toch de bobine vervangen? Welke moet ik dan eigenlijk hebben voor mijn motor? Wel wat informatie gevonden dat dit een motor zou zijn van 1984 - 1988.
Bedankt.
Ingediend door Mini-Evo op za, 27-03-2010 15:47
Ik ben wat verder gekomen met het onderzoek waardoor hij zo slecht start (en uitvalt met warme motor).
De bobine krijgt maximaal 10,5 volt. Dit lijkt me te weinig om een mooie vonk te maken.
Op het startrelais staat wel een mooie 13,4 volt als de motor loopt, maar dit brengt hij niet over naar de bobine.
Kan het startrelais dit veroorzaken of zit dit in de ontsteking?
De bobine krijgt stroom via een weerstandsdraad (wit/roze) dus dat daar geen 12V staat klopt wel. Tijdens het starten zou de bobine stroom moeten krijgen via een andere draad waar wel 12V op komt.
Ingediend door Mini-Evo op zo, 28-03-2010 16:23
Het was inderdaad de wit-roze draad, hier staat 10,5 volt op als de motor loopt. Deze loopt naar de zekeringkast.
De andere draad die op de bobine zit aangesloten staat zo'n 3 volt op als de motor loopt.
Is dit juist?
Op dezelfde "pool" van de bobine zou nog een draad moeten zitten (ik meen geel?) waar alleen tijdens het starten 12V op staat (dus als je de sleutel naar de verste stand draait)
Op de andere pool van de bobine zit een draad die geschakeld wordt naar massa door de verdeler.
Ik had het omgekeerde probleem (warm-meteen starten, koud, na een paar dagen stil staan-niet starten), Bij mij was de verkeerde bobine geplaatst. Er moest een "Balast" bobine in, die naar mij is verteld, 12V voor het starten geeft en dan 9V bij het rijden. Jij hebt een wit/roze draad, dus heb je net als ik een Balast bobine nodig. Het kan zo maar zijn dat je die niet hebt, want volgens mij hebben Mini's van de jaren '90 geen balast bobine. Overigens mogen de anderen mij hierop best corrigeren als ik het verkeerd heb, maar dit is wat ik begrepen heb. Mijn startprobleem is , met zoiets simpels, compleet opgelost.
Ingediend door Mini-Evo op zo, 28-03-2010 22:21
Dat zou het inderdaad best wel eens kunnen zijn. De auto komt uit 1984 en zou dus een onballaste bobine nodig hebben. Maar omdat ik een nieuwer blok heb met electrische ontsteking heb ik denk ik een andere bobine nodig heb (gevonden hier op het forum GCL143 of GCL217) voor een electrische ontsteking.
Ik denk dat de bobine namelijk niet gewisseld is bij het blok....
Deze heb ik vanavond besteld. Hopelijk komt deze eerdaags binnen en dan kan ik hopelijk weer wat betrouwbaarder rijden
Dan moet je die wit-roze draad nog wel vervangen door een gewone, zodat de bobine weer gewoon (altijd) 12V krijgt.
Ingediend door Mini-Evo op ma, 29-03-2010 12:24
Waar kan ik deze draad dan het beste vandaan halen?
Of is dit een standaard draad, welke zou dat zijn?
gewoon die wit-roze volgen tot het begin en dan een dikkere voor in de plaats zetten. Deze draad heeft namelijk door z'n lengte en draaddiameter een bepaalde weerstand waardoor er bij de bobine nog maar 9V oid overblijft. Een normale draad zal gewoon 12V doorgeven.
In ieder geval niet aansluiten op de constante+ want anders krijg je de motor niet meer uit
Ingediend door Mini-Evo op ma, 29-03-2010 15:33
Bedankt, maar dat lijkt me toch een vreemd ontwerp idee van de fabrikant.
Ik ga hem in ieder geval vervangen door een dikkere kabel, dan heb ik zeker ook een grotere vonk.
Mini-Evo schreef:
Bedankt, maar dat lijkt me toch een vreemd ontwerp idee van de fabrikant.
En dat verbaast je? Ik sta al lang niet meer te kijken van alle vreemde dingen van de Mini en de fabrikant.
Ingediend door Mini-Evo op di, 30-03-2010 21:20
Vanmiddag de wit-roze kabel vervangen door een dikkere. Tijdens het lopen heeft hij nu een mooie spanning van zo'n 13 volt. Stationair lopen doet hij nu goed en uitvallen heeft hij niet meer gedaan.
Nog niet echt kunnen testen of hij nog problemen heeft bij het opnieuw starten van de motor als hij warm is, maar hier ben ik wel positief over.
Netjes! Sommige problemen hebben een simpele oplossing. Maar de oplossing vinden, dat is vaak het grootste probleem.
Persoonlijk ben ik voor het eigenlijk simpele startprobleem de vorige eigenaar dankbaar, want ik ben ervan overtuigd dat ie daarom een perfecte Mini weg heeft gedaan, voor ook nog eens een hele schappelijke prijs. Hij dacht altijd dat de batterij leegliep. Hoera!
even voor het idee...
door een dikkere kabel krijg je wel 12 volt en door de bestaande rose-witte 9 volt, oftewel de dikte van de kabel heeft invloed op het voltage???
Nou ik dacht het niet hoor, dikte van de kabel is bepalend voor het AMPERAGE dat de kabel door kan geven. hoe dikker de kabel, hoe hoger het amperage wat door de kabel heen kan.
de rose-witte kabel heeft een weerstand in de kabel zitten, door deze weerstand daalt het voltage naar 9 volt.
de geel witte kabel die ook in de meeste kabelbomen zit is de 12 volt aansluiting voor de bobine...
je hebt nu de rose kabel met ingebouwde weerstand vervangen door een kabel zonder weerstand, dus komt er wel 12 volt bij de bobine. je oplossing is goed, maar de hele redenering niet echt...
Ingediend door Mini-Evo op di, 30-03-2010 22:41
Inderdaad als je het zo bekijkt is de beredenering vreemd, maar het was wel mijn eerste gedachte. In de standaard draad zag ik verder geen weerstanden zitten behalve de mantel die er om heen zat.
De geel-witte draad is degene naar het startrelais, hier staat niet een constante 12 volt op, behalve bij het starten.
Maar goed, hij loopt nu een stuk beter
Bedankt
Nou een dunnere draad heeft wel degelijk een hogere weerstand, ik dacht dat het daaraan lag - maar als jij zegt dat er een echte weerstand in zit ergens, geloof ik je meteen!
Ingediend door Mini-Evo op di, 06-04-2010 11:40
Kleine update:
Hij loopt nu perfect. Bobine is vervangen. Starten doet hij nu goed en er lijkt wat meer vermogen in te zitten.
Ook het starten met een warme motor gaat nu goed.
Lijkt toch ook hebben gezeten in een balaste bobine ipv een onbalaste.
Grappig, want afgelopen zondag stond ik toevallig vast bij een benzinestation, met hetzelfde probleem als jij. Als je hier terugleest, kun je lezen dat ik eerst alleen maar kon starten met een recent gestarte motor (warm, of een dag erna). Een balast bobine erin gezet, toen startte ie wel normaal. Maar gisteren, eigenlijk het eerste weekend-erop-uit test, reden we een paar minuten naar het benzine station, tanken, waarna ie niet meer wilde starten. AA (De ANWB hier) gebeld. Maar na 10 minuten wachten probeerde ik het nog een keer, toen startte ie meteen! Thuisgekomen na het uitzetten geprobeerd of ie wel meteen weer startte, en iedere keer deed ie het. Ik moet wel zeggen dat bij het naar huis rijden ik de motor af en toe een kleine onderbreking voelde hebben, alsof ie een kwart van een seconde even geen vonk kreeg. Daar ik een motor erin heb zitten van een '73 Austin Allegro, maar met een Mayfair uit '89 rijdt, denk ik dat ik toch met de niet ballaste bobine moet gaan rijden. Die er dus eerder wel al inzat, maar dat ik niet de bobine moet vervangen, maar juist dat kabeltje. Mini-Evo, heb jij nu uiteindelijk de originele roze/witte kabel vervangen en heb je een ballaste bobine of heb je de roze/witte kabel weer terug geplaatst? Wat toch zou moeten als je de ballaste bobine gaat gebruiken.
Volgens mijn informatie heeft een Mini na '84 een ballaste bobine, daarvoor is ie niet ballast.
Ingediend door Mini-Evo op di, 06-04-2010 12:38
Ik heb inderdaad ook de wit-roze kabel vervangen, dat had ik eerst gedaan.
Nu rij ik dus met een andere draad en een balaste bobine.
Misschien dat ik de standaard draad deze week nog wel terug doe, ik wil hem toch wel voor het grootste deel standaard laten.
Ben benieuwd of dan alles nog goed loopt. Ik kan me voorstellen dat als je de huidige draad laat zitten, je de bobine kan doorbranden.
Ik vond dit in de Hayes manual. Pagina 5B-4:
The ballast resistor lead replaces the original coil feed. The original lead is colorcoded white, and is retained in the harness to accommodate vehicles not fitted with a ballasted system. So not connect this white lead to the ignition coil; it must remain taped to the harness
Dat zou betekenen dat je de roze/witte kabel niet hoeft te vervangen, maar gewoon de witte kabel moet opzoeken. Mini-Evo, het is mij onduidelijk waar de "witte kabel", of in jouw geval de nieuwe kabel, op aangesloten zou moeten zijn? Waar komt die vandaan? Ik moet die witte kabel hebben, of in ieder geval, die aansluiting.
Hm, ik lees net het volgende:
The ignition system is based on feeding low tension voltage from the battery to the coil, where it is converted to high tension voltage.
Dat betekent dus dat die "witte kabel" rechtstreeks op de accu wordt aangesloten? Op de + neem ik aan dan.
Ingediend door Belske op wo, 07-04-2010 11:52
De witte draad die in de kabelboom zit is al aangesloten bij het contactslot en krijgt spanning bij het "op contact" zetten en is bedoeld voor een "normale" 12 volt bobine.
Als je deze rechtstreeks aan sluit op de accu dan blijft de bobine altijd onder spanning staan (ook als de auto niet op contact staat) en trekt in het gunstigste geval je accu leeg.
Ah, da's logisch. Heb jij die witte kabel wel makkelijk weten te vinden?
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 07-04-2010 11:59
zie ook schema:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/schema88-on.gif
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/schema88-on.txt
nr 18 (rechts boven) is de wit/roze balast-draad
nr 16 is het contactslot
... in het ongunstigste geval zou je met een directe aansluiting op de accu, bij gesloten puntjes, continu stroom door de bobine jagen en dan gaat 'ie kapot
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: Slecht starten nadat de motor net is afgezet
Ingediend door Mini-Evo op ma, 22-03-2010 22:53
Ik heb sinds een week een Mini 1000 uit 1984 om op te knappen.
Maar ik zit met een probleem met het starten. Zodra de motor koud is en een paar uur niet is gestart, start hij gelijk na het omdraaien van de sleutel.
Maar, als hij net gestart is, je zet hem uit, en 5 minuten later wil je hem opnieuw starten dan weigert hij aan te slaan.
De startmotor draait goed, er zit nieuwe olie in, nieuwe bougies, nieuwe verdeelkap en de accu is vol.
Het lijkt erop dat hij goed vonkt, maar geen benzine geeft (bougies blijven droog na een tijdje proberen te starten).
De benzinetank is bijna vol en het metertje geeft dat ook aan.
Wat ik me heb laten vertellen is de motor ooit vervangen door een Metro motor.
Wat kan het probleem zijn voor het slechte starten?
Alvast bedankt
Michiel