Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Hai / Hellup

Ik heb het volgende probleem

bij mijn 93 er Tropic 1.3 Injectie E 2

VOOR de apk vond ik wel dat mijn mini lang witte walm had maar verbruik en verbranding was keurig.

voor de keuring heeft de mini nieuwe olie en nieuwe bougies gekregen ze hebben daar zo 4 steeltjes bougie ingezet splitfire?

Bij de apk Keuring was CO gehalte te hoog, men dacht dat computer niet goed zou zijn van de mini, ze hebben hem gereset

er bleek later een sneetje in een slang te zitten wat voor valse lucht zou zorgen.
KN Luchtfilter was ook okee

co gehalte bleef te hoog maar na het schoonmaken van lamba sonde was hij net op de grens en is gelijk afgemeld.

ECHTERRRRRRRRRRRRRRRR nu heb ik het volgende probleem er komt nu veel roet uit de uitlaat, de bougies zijn hardstikke zwart (knap dat ze nog vonken), de motor vind ik nu bonkeriger lopen

de achterkant van de mini zit nu al aardig onder de zwarte roet

En er is nagenoeg geen olieverbruik,

De bougies die er in zitten zijn Beru Ulta X ux 79 r6 deze zouden door hun split juist voor betere verbranding moeten zorgen!? de steeltjes zitten naast de stift terwijl normale bougie onder de stift zit.

volgens een cooperboekje zoe het gsp 4362 moet zijn?

Wat kan het zijn dat dit nu ineens optreedt?
met een volle tank kan iknu maar iets van 160 km rijden !

volgende week maak ik meer kilometers (dauwrit en boothsale huissen) dus wil dit wel (sowieso al) opgelost hebben

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Probeer maar een setje andere bougies (NGK ofzo), want die splitfire bougies hebben in een Mini geen nut. Het zou bovendien best eens kunnen zijn dat ze deze er zomaar hebben ingezet en dat het type helemaal verkeerd is voor een Mini.
Verder zou het kunnen dat er een sensor (lambda-sonde ?) niet werkt, waardoor de motor veel te rijk loopt.

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Ja ik ga vandaag even "gewone" bougies halen en eens kijken hoe het dan gaat.

enneuh zo'n lamba sonde weet iemand daar de prijs van of hoe het te testen is of gaat dan via uitlezen computer bij rover mini centrum!?

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Zet er andere bougies in (mijn voorkeur gaan nog steeds uit naar champion boven ngk, simpel omdat ze langer blijven leven) en reset je computer nog eens. De lambda hebben ze schoon gemaakt :? en hij geeft een lagere CO, dus hij werkt (of hebben ze hem niet aangesloten???)
Resetten van de computer wil wel eens helpen, omdat hij nu je brandstof regelt met verkeerde gegevens. Resetten is simpel, accu loskoppelen, effe wachten zeg 5 min en weer aansluiten en rijden
succes

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

lambda hadden ze dus ook schoongemaakt omdat er allemaal roet op zat (ja hij is aangesloten hoor)

ja ik had hem zelf ook gereset met gas pedaal 10 keer ingetrapt met contact aan (las ik op het forum maar 4 keer zou ook genoeg zijn)

maar wilde inderdaad al de accu even loshalen

Thanx (ja ik rij ook het liefst met Champion (gewoon omdat ik dat gewend ben maar ja dat waren 80er jaren minis)

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Heb ook een tropic, gekocht van een echte mini kenner, was 1ste eigenaar en zit in de mini7club en is dus een bekende. Buogies die in deze zaten waren champions (net gekeken, dus leeftijd maakt volgens mij niet veel uit)

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

het enige wat die gasten hebben veranderd zijn je bougies.. dus daar ligt de fout..

want voordat ze dat deze reed i prima toch?? gewoon ngk bpr6 ofzo er in en gaan met die banaan.. (wel ff reset plegen)

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Okee opnaar Brezan en ik heb nu weekend :-)

thanx ohja Minipino je had inderdaad een stickersetje besteld bij Riny (tjeesus wat is die tropic mooi geworden)

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Idd is hij mooi geworden. Maakt ons trots dat we er ook 1 hebben

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

laten we het on-topic houden hier en verder gaan over de afstelling van de mini...

als je lambda schoongemaakt is is het logisch dat hij nu rijker loopt...

hij was zwaar vervuild, dus geeft als signaal richting computer dat het te rijk is en dus gaat de computer de motor met een armer mengsel laten lopen.

Nu maak je de sonde schoon, waardoor hij aangeeft een armer mengsel te hebben, de computer laat de motor met een rijker mengsel lopen, waardoor je verbruik gigantisch omhoog gaat...

wat te doen, is het volgende: octaanverhogend middel in je benzine mikken om je brandstofsysteem te reinigen en een hogere verbrandingstemperatuur te krijgen voor eventjes. k&n filter goed schoonmaken, juiste bougies (NGK) plaatsen. en niet vergeten je ecu een volledige reset te geven...

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Ik heb ff het boek van Beru er bij gehaald voor je ....
Er zitten verkeerde in je Mini!!
Er zijn er 3 (op volgorde van kwaliteit en prijs)voor de mini.
1 , de Beru (STD) 4X79.
2 , de Beru 14R-7D4.
3 , de Beru 4X79P (p = platinum)
Met de derde rij ik nu en haal 1.12 BHP meer dan met een NGK.
Die van Brisk zijn ook beter dan NGK en halen 0.7 BHP meer.
Ik hoop dat je de goede snel erin hebt gezet , dan is je probleem verholen.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Okee ik heb mijn NGK' S BPR6ES

vanavond gaan ze er in

maarreuh wat is nu de juiste elektrodenafstand

0,85 mm volgens het Cooper instructie boekje maar daar geven ze ook andere bougies op.

Ook zal ik accu loshalen

Moet de lambda sonde er ook even uit om schoonte maken ? (eenskijken wat ik daarallemaal voor weg moet halen!)

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Voor de Lambda moet je spruitstuk eraf , dan alleen met een ringsleutel 22 met 1 harde klap van een vuistje.
Wil je het anders doen dan gaat de sensor stuk.
Check de site van NGK en U zult vinden.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Ik heb anders toch mijn lambda sensor er meerdere malen uitgehaald zonder het spruitstuk los te halen.

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Hai

de bougies gisteren vervangen en accu losgekoppeld
eerst de mini gewassen vooral de achterkant om te zien hoe het nu gaat en maar een plastic zak om de sportex dubbelloops gedaan zodat er geen water in kwam

luchtfilter losgehaald maar toen dacht ik dat word niets om die sonde er even uit te halen

vanochtend accu weer aangesloten en eerst maar eens een stuk karton op de dubbeloops gelegd zodat bij het starten en het gas geven de achterkant weer niet gelijk zwart was

nou iemand uit de buurt heeft nu een klusje en dat is de neus van zijn auto wassen :+)

naar mijn werk toe rijdend merkte ik wel bij stoplichten etc dat de motor veel mooier weer liep stationair
op mijn werk aangekomen zag ik dat er wel wat spettertjes op zaten maar dat was te verwachten, vanavond de snelweg op en even lekker bleren!

bij de apk hebben ze inderdaad alleen de lambda sonde eruitgehald en het spruitstuk laten zitten.

ik weer nu gelijk wel sleutel ik moet hebben maar die heb ik niet dus goed dat ik gisteren dat niet heb willen doen

maar jeeeeeeeeeeeeeeee wat is dat motorruim volgebouwd knap hoor

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Als hij rot blijft lopen .... dan verdenk ik dat je lambda kapot is gemaakt.
Aan de buitenkant zie je vaak niets maar aan de binnenkant is dan het porselijn gescheurd!!!
Je kan meten of hij het nog goed doet 0-1Volt is de uitgang naar de ECU.
Bij stationair moet hij 0.5Volt aangeven.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Gisterenavond dus een langere rit gehad op de snelweg en is hij al een beetje schoongebrand (morgen Dauwrit en zaterdag naar Huissen)
en nu achter op de klep hele fijne spettertjes maar dat is meer van het schoonbranden.

De motor loopt ook veel fijner stationair en pakt weer goed op.

Dank allen voor de tips en wetenswaardigheden!

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Nou, nu wat lange afstanden gereden te hebben, naar en van de dauwrit, de dauwrit zelf en zaterdag naar Mini centre huissen

blijft de mini zwarte rook geven en het benzine verbruik blijft hoog (160 km op 1 tank) :? maar de achterkant is nu wel wat minder roetig dan eerst maar word nog steeds zwart

Ik zal nu nog de bougies gelijk kunnen zetten maar kan dat stukje erover wat Jeroen2 laatst typte even niet vinden

De mini moet maar afgelezen gaan worden dat lijkt me maar even het slimste


fijn die apk keuringen :(

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Ja dat is um ! tja ik zocht op bougies :P

MERCI ! :)\\_

dat dan maar eens proberen

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

De search werkt op letterlijke woorden, niet op ongeveer. Wat je in zo'n geval het beste kan doen is zoeken op bougie* (met sterretje), dan vind je zowel posts waar "bougie" als waar "bougies" als waar "bougiekabelopbergdoosje" in staat.

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

nou gisteren de bougies met de opening naar het midden gezet met de opening, bij 3 bougies ging dat op 1 heeft een afwijking

de bougies waren weer zo zwart als wat

ik heb nu van afgelopen tijd mijn verbruik nagerekend

op 1 tank reed ik 184 km en op de ander 197 km beiden zo'n beetje een verbruik van 12,5 op 1

dat lijkt me dan toch wel weer redelijk ? die van 197 is snelweg en puzzelrit, die van 184 was alleen snelweg (120/130 gereden ja ook bij 100 paaltjes :)" title="Evil" /> )

ze hebben wel om het co gehalte naar beneden te krijgen 2 potjes met het een of ander spul er ingegooid nadat ze de olie hadden vervangen en gingen keuren

nou ja ik ben er niet blij mee :(

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

@red baron
uw verhaal klinkt bekend in mijn oren.ik heb nl.enkele jaren geleden toen ik mijn classic net had gekocht hetzelfde probleem.na enkele keren door mij en door mijn garagist nagekeken bleek dat ik een elektrische storing had.de bedrading van mijn injectie was bloot komen te liggen en deze gaf dus een storing door aan de injectie met als gevolg een reeks onaangename probleempjes.zwarte roet uit de uitlaat zelfs bij stationair draaien,pruttelen,stotterren bij vertrek....we hebben dus deze bedrading gewoon vervangen door nieuwe en het probleem was mee verdwenen.ik hoop dat je er wat aan hebt groetjes.

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

inderdaad ook roet walmen bij stationair

welke draad was het bij jou dan?
zal luchtfilterhuis weer eens los halen en dan de bedrading eens nalopen of hij ergens is doorgesleten

van Riny hoorde ik dat hij een geval kende waar een kabel knel zat en men bij de dealer zei computer vervangen

merci! (gaaf avatar plaatje heb je jammer datie niet groter te zien is wat een neus!)

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

als ik mij nog goed weet was het de bedrading die loopt van de computer(links van de motor)over of normaal gezien langs het blok naar de benzinepomp of de ontsteking corrigeer me maar als ik fout ben.

p.s:zal de originele foto doormailen

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

zo gisteren maar eens gebeld voor Mini Centre Huissen voor een afspraak

toen ik mijn verhaal deed bleek dat ze van Jan Donker ook naar hun hadden gebeld :P

Dus volgende week donderdag ga ik met mijn roetmop naar Huissen en hoop ik dat men er achter kan komen wat er nu aan scheelt

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

morgen dus naar Huissen wie gaan daar nog meer heen :) ?

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Nou ben dus in Huissen geweest vorige week donderdag en de mini is van 9 uur tot 10.45 uur onderzocht, uitgelezen, nagemeten etc

co gehalte was 7,00 veeeeeeeeeeels te hoog dus

ik had de mini de avond er voor nog wel gewassen zodat de achterkant wat schoner was (maar inmiddels door rit naar Huissen natuurlijk al wel weer wat zwart)

De Computer liet zich niet zo makkelijk aflezen want 3 x geprobeerd en had de computer wat moeite met het opstarten (het is ook net zijn baaje he)

dus ook nog maar eens een andere computer geprobeerd en dat was het dus zo bleek ! gelukkig kon ik bij hun een 2e handse kopen
de donor computer werd wat afgesteld en nu had ik een co gehalte van 0,09 ! keurrrrrrrrrig dus

en het is nu ook weer prettig om achter de mini te staan wat eerst niet echt aan te raden was!

Bedankt voor alle info !

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

red baRON schreef:
Nou ben dus in Huissen geweest vorige week donderdag en de mini is van 9 uur tot 10.45 uur onderzocht, uitgelezen, nagemeten etc

co gehalte was 7,00 veeeeeeeeeeels te hoog dus

ik had de mini de avond er voor nog wel gewassen zodat de achterkant wat schoner was (maar inmiddels door rit naar Huissen natuurlijk al wel weer wat zwart)

De Computer liet zich niet zo makkelijk aflezen want 3 x geprobeerd en had de computer wat moeite met het opstarten (het is ook net zijn baaje he)

dus ook nog maar eens een andere computer geprobeerd en dat was het dus zo bleek ! gelukkig kon ik bij hun een 2e handse kopen
de donor computer werd wat afgesteld en nu had ik een co gehalte van 0,09 ! keurrrrrrrrrig dus

en het is nu ook weer prettig om achter de mini te staan wat eerst niet echt aan te raden was!

Bedankt voor alle info !



Sorry Demelza, ik denk dat er wat fout is gegaan.(heb h`m nu ook aangepast :D )
Mijn vraag was wat zo`n tweedehands computer nou kost.

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

@Fazzeray: Wat is het nut van deze post?
Als ie weg mag zet dan [mag weg] neer, dan haalt Eelke of Bart jouw en mijn post wel weg.

RE: Slechte verbranding - Roetzwarte bougies Na APK - Inj. E2

Hee Fazerray

je wilde de kosten weten ?

nieuwe kost tussen de 600 a 700 euro

2e hands koste die mij 275 euro

al met al werkplaatskosten 2 uur 98 euro
viergasmeting, uitlezen, metingen,en wat probeersels resetten, vervangen, en afstellen (hij loopt nu als een naaimachientje en is weer heel zuinig (hoe zuinig weet ik nog niet heb nog steeds niet hoeven te tanken :) )

maar dan nog de btw van 77 euro :(

dus als je computer kastjes over hebt van sloop of schade minis wees er dan maar zuinig op!