Slepen/lieren, maar hoe precies...

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Ik heb net even gezocht maar nergens duidelijk gevonden. Misschien klinkt het ook stom, maar waaraan sleep je een mini, of waar bevestig je de lier aan wanneer je hem op een autoambulance trekt? Er zit geen oog aan de voor of achterkant en de 'ogen' in het plaatwerk zien er al zeker niet stevig genoeg uit. Ik heb het ooit bevestigd aan de stang die van de voorkant van de mini schuin naar achter loopt naar de ophanging voor (tie-bar geloof ik), maar is dit wel de juiste plek daarvoor? Wat is gebruikelijk en het minst schadelijk voor de mini?

default

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

De mini sleep je gewoonlijk en normaliter aan de voorzijde. Als je goed kijkt onder de bumper aan het voorfront zie je links en rechts twee sleepogen zitten. Je moet er wel wat voor over hebben om ze te zien bukken is de boodschap, ofwel moet je een dwerg zijn om ze zo te kunnen zien.

Waar jij aan sleept of hebt gesleept is de spoorstang ofwel stabilisator stang en is dit geen goed idee of oplossing om te slepen? deze kun je en zal krom getrokken worden.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Ehh even tussendoor....... Is er ook de mogelijkheid dat een mini (zonder trekhaak) een andere mini sleept... (Dit kan handig zijn als je weer een rit rijd ofsow) :)" title="Evil" /> 8)

want voorzover ik weet zitten er geen trekogen aan het achtersubframe of iets dergelijks :? |:(

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Dit moet dan ook achteruit gebeuren ! 8)

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Roald schreef:
Ehh even tussendoor....... Is er ook de mogelijkheid dat een mini (zonder trekhaak) een andere mini sleept... (Dit kan handig zijn als je weer een rit rijd ofsow) :)" title="Evil" /> 8)

want voorzover ik weet zitten er geen trekogen aan het achtersubframe of iets dergelijks :? |:(



een paar jaar terug stond mijn meisje stil met haar mini. een "kennis" die toen langsreed wilde niet slepen omdat zijn auto dat niet aankon :?

toen heb ik de kabel door mijn achtersubframe gelust en zo een aantal km naar huis gesleept :D .

ook een keer aan de balk waar je motorkapslot inzit gedaan(sleepogen waren afgedekt door spoilers door de vorige eigenaar) maar dat was geen succes. alles krom maar na een paar keer duwen was het weer recht. maar was niet de slimste actie die ik ooit gedaan heb. maar je leert er wel van.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

paneermeel schreef:
Roald":39t9ul64]Ehh even tussendoor....... Is er ook de mogelijkheid dat een mini (zonder trekhaak) een andere mini sleept... (Dit kan handig zijn als je weer een rit rijd ofsow) :)" title="Evil" /> 8)

want voorzover ik weet zitten er geen trekogen aan het achtersubframe of iets dergelijks :? |:(



toen heb ik de kabel door mijn achtersubframe gelust en zo een aantal km naar huis gesleept :D .

[/quote:39t9ul64]

ja daar had ik ook al aan gedacht, maar trek je dan niet die onderste ijzeren plaat onder je bumper krom (ben ff kwijt hoe die ook alweer heet :? ....

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

daar heb je kans op ja.
maar je subframe is zo ie zo niet gemaakt om te slepen
als je een keer een ruk krijgt (per ongeluk) heb je kans dat je het zooitje scheef trekt
lijkt mij.

greetzz rich

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Volgens mij was er ook iemand op het forum die een soort grote triangel had gemaakt, waardoor hij/zij de mini kon slepen zonder dat er iemand achter het stuur zat van de gesleepte mini?
Leek me ook een enorm goed idee!

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Fazerray schreef:
Volgens mij was er ook iemand op het forum die een soort grote triangel had gemaakt, waardoor hij/zij de mini kon slepen zonder dat er iemand achter het stuur zat van de gesleepte mini?
Leek me ook een enorm goed idee!



Ik kan me er niks bij voorstellen, en ook niet hoe het dan zou werken... |:(
Uitleg? :?

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Ja, ik heb het gevonden; http://www.mech.demon.nl/towamini.htm

Het is een soort frame met een dissel eraan.
Maar je moet wel een trekhaak hebben, zie ik.... :x

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Linkaard schreef:
Als je goed kijkt onder de bumper aan het voorfront zie je links en rechts twee sleepogen zitten. Je moet er wel wat voor over hebben om ze te zien bukken is de boodschap, ofwel moet je een dwerg zijn om ze zo te kunnen zien.



Ik heb net goed gebukt en gekeken, maar ik heb in het vooronder echt geen sleepogen zitten...misschien ligt het er ook aan dat ik een 1275GT heb, of dat misschien iemand ze er ooit afgeschroefd heeft, maar waar ik ook kijk zie ik geen ogen voor of achter de voorbumper (ook niet vanuit het motorcompartiment bekeken). Enige anders stevige lijkt me het deel van het voorsubframe, althans, de balk die voorlangs loopt, alleen ik weet niet of ik daar met een kabel kom, zonder het voorspatbord kapot te trekken. Heeft iemand een idee? Of kan ik dan beter achterwaarts de mini op de ambulance lieren, maar waaraan kan het dan het best bevestigd worden (lijkt me geen optie trouwens)?[/b]

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Normaliter zijn de voorste bevestigingsbouten van het voorsubframe uitgevoerd als sleepogen. Hoe dat bij een Clubman is durf ik niet te zeggen maar ik zou denken dat het niet anders is. Mogelijk dat iemand uit schoonheidsoverwegingen de bouten heeft vervangen door normale bouten. De makkelijkste oplossing lijkt me om een van die bouten weer te vervangen door een originele bout met sleepoog.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Onder je underriders zitten je trekogen....(als het goed is) Op deze foto is het wel te zien ;)

~JvdB~

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Aha, mijn vermoeden bevestigd. Dat leek me ook al de meest logische plek voor een sleepoog, maar een vorige eigenaar heeft het schijnbaar nodig gevonden om er bouten zonder sleepoog in te zetten. Tja, ik heb hier geen materiaal voorhanden, dus dan moet ik hem desnoods toch maar weer voor die ene keer aan de stabilisatorstang vastmaken...maar hopen dat dat goed gaat, of heeft iemand een beter idee?

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Fazerray schreef:
Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Ja, ik heb het gevonden; http://www.mech.demon.nl/towamini.htm

Het is een soort frame met een dissel eraan.
Maar je moet wel een trekhaak hebben, zie ik.... :x



eeeh hoe stuur je de mini dan??? dan sleep je de voor wielen toch over t asvalt?? lijkt mij niet dat het stuur gewoon los zit want dan gaat t wiebelen...

default

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Weet je hoe een aanhanger stuurt? die stuurt over de kogel. Deze werkt net zo en is de achterliggende de aanhanger.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Op de Clubman (GT) zitten standaard volgens mij geen sleepogen..deze zul je er zelf op moeten zetten.

Op mijn Clubman hebben ze het in het verleden ook op 3 manieren geprobeerd...2 kromme tiebars en een krom paneeltje achter het Mini embleem en oooohhh ja punt 4 de voorzijde van het voorsubframe...

Ofwel weet goed waar je hem aanhaakt.

Het bovenstaande met dat A-frame vraag ik mij ook af of dat goed gaat..
Een vriend heeft op die manier een Engelse Taxi meegenomen..achter een Golf I.. |:( Als de taxi niet op tijd stuurde ging de Golf overdwars..op die manier zijn ze wel met 160 echt waar...naar huis gereden.. :?

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Een van de leden van de Engelse club MOTOR waar wij in Engeland dit jaar te gast waren met de SMOB had zo'n dissel waarmee hij zijn Mini Traveller achter zijn kampeerbus had hangen. Ik heb niet precies gekeken hoe het werkte, maar ik betwijfel of dat soort dingen toegestaan zijn in NL.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

linkaard schreef:
Weet je hoe een aanhanger stuurt? die stuurt over de kogel. Deze werkt net zo en is de achterliggende de aanhanger.



ja dat snap ik ook... :?
wat ik bedoelde is hoe stuurt de Mini! als je voor wielen los zitten (niet op stuur slot dus) gaan ze zwabberen en dan kunnen er rare dingen gebeuren!!
als je de voorwielen vast zet kan je geen bocht meer maken!! een normale kar schaniert op de kogel van de trekhaak maar dan zit er maar 1 as onder of 2 assen vlak bij elkaar... als hij 2 assen (zoals de mini als hij gesleept word) dan draait de voorste as mee met de arm die aan de kogel zit dus stuur je de kar.
maar bij de Mini sleep arm gebeurt dat niet en wil de mini dus alleen maar recht vooruit...

hoe werkt dat dan??

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Daar zat ik ook net aan te denken, misschien tilt dat tussenstuk wel de voorkant van de (aanhanger)mini op...
Anders kan je echt geen fatsoenlijke bocht maken

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Het ding dat ik heb gezien had volgens mij een voorziening om de voorwielen van de Mini te laten sturen, zoals gezegd ben ik niet op de grond gaan liggen om te kijken hoe het werkte (bepaalde andere elementen waren nieuwsgieriger ;)). Maar het gaat nu wel erg off-topic.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Beumert schreef:
Daar zat ik ook net aan te denken, misschien tilt dat tussenstuk wel de voorkant van de (aanhanger)mini op...
Anders kan je echt geen fatsoenlijke bocht maken



Daar de voorwielen werken als zwenkwiel van een winkelwagentje werkt dit dit wordt veroorzaakt door je castorhoek.
Hierbij zal de lijn welke je tussen je draaipunt van de bovenste draagarm en de onderste VOOR je raakvlak van band/asvalt vallen.
Zie bij scherp sturen dan zie je dat je wiel achterover kantelt >>>dit is door die hoek.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

AHA! tanx nu snap ik het. d:)b

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Heeft er behalve
Christiaan nog iemand echt ervaring met het gebruik van een A-frame om een mini voort te slepen ajb ? Niet wettelijk ? Veilig ? Waarop te letten ?

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Als je je mini uit het stuurslot haalt dan richten de wielen van de mini zich automatisch in de rijrichting. Probeer maar een bocht door te zetten zonder je handen aan het stuur te houden: auto trekt recht. Dus bochtenwerk: de wielen volgen

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Volgens mij was er ook iemand op het forum die een soort grote triangel had gemaakt, waardoor hij/zij de mini kon slepen zonder dat er iemand achter het stuur zat van de gesleepte mini?
Leek me ook een enorm goed idee!




Lijkt me toch verdomd lastig als de trekauto op de rem gaat staan.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

ik lees net in haynes dat ik mijn automaat niet kan slepen
omdat die bak niet gekoelt wordt :(

beetje jammer als ik dus stil kom t staan |:(

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Jeroenfish, wat is er zo lastig als de trekauto op de rem gaat staan ? Er hangt een keihard frame tussen beide auto's, de afstand blijft even groot, dus behalve dat de remweg ietsje langer is zie ik het probleem niet ?

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

@racing green, Je hebt gelijk. Ik had het me even anders voorgesteld. Moet inderdaan best te doen zijn.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

hallo ik ben ook een beetje bekend in de wereld van de burton (kitcar basis van een eend) en daar hebben ze volgens mij ook zo,n frame voor en is volgens mij ook goed gekeurt voor de nederlandse weg.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Eelke schreef:
Een van de leden van de Engelse club MOTOR waar wij in Engeland dit jaar te gast waren met de SMOB had zo'n dissel waarmee hij zijn Mini Traveller achter zijn kampeerbus had hangen.



Je bedoeld Niel. Op deze foto niet achter de kampeerbus.

Je krijgt dit jaar weer een kans om de constructie te bekijken. Als ik goed geinformeerd ben komt tie naar Salou

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Ik heb intussen de eer en het genoegen gehad het A-frame te kunnen testen (van voorbij Londen naar Antwerpen) en ik moet zeggen het werkt echt perfect.

Zoals in andere topics reeds naar voren kwam worden ze ook soms gebruikt door camper-eigenaars, om hun auto mee te slepen. Deze is speciaal gemaakt om een new MINI (diesel) achter een camper te slepen.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Ik bedoel inderdaad Neil, maar die naam zal niet iedereen wat zeggen. De meeste niet, waarschijnlijk :)

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Nu ben ik dus verrekte nieuwsgierig waar ik zo'n frame kan kopen? Ik wil nl mijn mini zo meenemen naar Salou.
Kan ieman een bedrijf noemen waar ik deze kopen kan?
In Nederland of UK?

Ron

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

als je alleen maar op een autoambulance moet lieren kan je hem denk ik wel aan de spoorstang vastmaken. dat gebeurt over het algemeen redelijk beheerst. Of je moet echt als een gek gaan lieren, maar zo snel is mij dat nog niet gelukt.

over die triangel. dit werkt perfect. heb het ook al op menig kever meeting gezien. je moet er alleen voor zorgen dat je stuur niet in stuurslot staat. op die manier sturen de wielen vanzelf mee doordat ze de weg van de minste weerstand kiezen. als de auto dus om een bocht getrokken word, sturen de wielen vanzelf ook die kant op.
Kan me wel voorstellen dat het zaak is dat de mini goed uitgelijnd is.

greetzzz

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

@ Hanz.

Een mini automaat mag wel degelijk gesleept worden!

In de aanvulling die ik heb liggen voor automaat van Britisch Leyland staat vermeld dat een automaat gesleept mag worden maar...

Slepen van automaat mag met een maximum snelheid van 32 km/uur

Slepen mag niet over lange afstanden.

Mocht ji intersse hebben in deze bladzijde dan kan ik hem wel scannen en mailen.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Nu heb ik dus ook zo'n triangel gemaakt, netjes van gebogen schoftpijp (hebben we hier zat op de boerderij).
Echter ben ik vanavond aan het proefrijden, rijden we (m'n broertje in de mini, voor het geval dat...) van huis weg 1e bocht met kuil, geen probleem.
Echter!!! de 2e bocht breekt de binnenste knevelbout en slaat het triangel onder de auto, krassen en de bumper een dikke deuk.
Nu ben ik dus benieuwd; zijn er mensen die deze constructie al meer hebben gezien en met name de verbinding triangel/auto.
Welke bouten, moeren, ogen en andere specificaties??
Dit hoeft niet perse van een mini te zijn, andere merken en ideen zijn ook welkom.

Alvast hartelijk dank voor de reacties

Groet ron

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Ik weet niet wat een knevelbout is. Wat ik wel weet is, dat de originele trek-ogen van de mini niet sterk genoeg zijn om ze te gebruiken in combinatie met een A-frame. Bij het frame dat ik had geleend waren extra dikke vervangbouten bijgeleverd, juist omdat bij de testritten de originele sleep-ogen om gingen plooien in de bochten. Zeker niet onbelangrijk dus, maar ik wist niet dat je intussen zelf al aan het knutselen was gegaan. Ik zal morgen 'ns kijken of'k wat foto's voor je heb (en vooral waar ik die heb).

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

@racing green,
Ja ik heb er enkele dagen over lopen denken en ik zag meer voordelen in een a-frame als een ambulance van 600 kg er achter hangen (om naar Salou te gaan) op deze manier mag m'n vriendin er ook mee rijden en nu denken we er over om een nacht door te rijden en een dagje barcelona erbij te pakken.
Knevelbouten zijn bouten welke normale draad en een borst hebben en ipv een zeskant kop (of iets vergelijkbaars) een oog/buisje waar je bv weer een bout doorheen kan doen om een scharnierpunt te creeeren.
Als je enkele foto's hebt dan graag, met name van de bouten, ik zal eens proberen een foto te trekken van m'n triangel en deze te plaatsen.

Groet ron

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

hoi ik heb het nog nooi gezien in het echt maar er is er 1 voor een bruton kitkar op de basis van een eend. volgens mij levert www.burtoncar.com ze zijn er aardige lui dus mail ze eens mischien hebben die een idee.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

misschien stomme vraag, maar hoeveel kg mag je officieel met een mini slepen of achter je wagen hangen? volgens mij is dat niet veel ofwel. ik vraag me af of je er wel een wagen van hetzelfde gewicht achter mag hangen.

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Nee, je mag hem niet achter je mini hangen.
Ik hang hem achter een peugeot expert.
Wettelijk moet je zorgen dat het trekkende voertuig een ongeremde aanhangwagen mag trekken welke zwaarder is als het ledig gewicht van je mini (beide gewichten moeten op kenteken vermeld zijn).

In mijn geval mag de peugeot 655 kg ongeremd trekken en weegt de mini 608 kg, heb ik nog 47 kg over precies m'n tent en luchtbedden.

Groet ron

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

FF een update.

Ten eerste de peugeot mag 705 kg trekken op kenteken, dank u mr. RDW :)\\_ .


ten tweede de triangel is klaar, zo dicht mogelijk achter de auto houden de mini en de 'bouten'zijn klaar. Vanavond even test gereden en als ik niet te grote bochten neem dan gaat het perfect.

Nu alleen nog even een lichtbak maken, kettingen tegen wegbreken en niet geheel onbelangrijk, de mini APK.

Met een beetje geluk alles halverwege volgende week klaar, net op tijd voor Salou (daar ik waarschijnlijk ook eerst nog een week naar Slowakije moet).

Groet ron

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Whahoo!! Ben nu echt klaar (technisch), nog even beide auto's olie verversen en schoonmaken (van binnen vooral) en op naar Salou.
Zal proberen een foto te plaatsen als ik deze heb gemaakt.

Groet ron 8)

RE: Slepen/lieren, maar hoe precies...

Jammer dat zo'n triagel niet bij een geschorste mini gebruikt mak worden.
Die van mij moet binnenkort opgehaald worden en darna nog wat vaker vervoerd worden.
Maar misschien past ie ook wel op een normale aanhanger ga ik van de week even proberen met de gele die is toch al total-loss dus mooie probeer auto.
als het dan fout gaat is het niet zo een probleem.