Slijtage krukas bij vliegwiel (verto)

RE: Slijtage krukas bij vliegwiel (verto)

Ik heb vandaag het vliegwiel eraf gehaald, waarbij ik verbaasd was dat het zo makkelijk ging, nauwelijks kracht nodig. Toen het vliegwiel er eenmaal af was bleek waarom het zo makkelijk ging. De krukas is flink ingesleten, het lijkt alsof de vorige eigenaar het vliegwiel niet vast genoeg gezet heeft waardoor het speling had. Ook zit er in de drukgroep op de plek waar die over de krukas schuift een klein bultje, alsof eraan gelast is. De koppelingsplaat heeft ook flinke groeven getrokken in de drukgroep.




Kan iemand mij zeggen waardoor de slijtage aan de krukas kan komen (en hoe dit is op te lossen)? Het is een verto. Ik zelf denk dat de diafragmaveer niet gelijk aandrukt en daardoor op bepaalde plaatsen harder drukt dan op andere. Als er dan een beetje speling op de as is kan de drukgroep in de as gedrukt worden (de drukgroep wordt dus scheefgedrukt en daarbij raakt het einde de as) en kan daardoor slijten.

RE: Slijtage krukas bij vliegwiel (verto)

...die heeft niet goed vast gezeten.
Ook moeten de conische pasvlakken superschoon zijn voordat je het vliegwiel op een krukas monteert.
Dergelijke vreters tref je bij stalen vliegwielen vaak nog meer aan dan bij gietijzeren.

De beschadiging die je nu ziet, lijkt me behoorlijk heftig en ik kan niet aan de indruk ontkomen dat het vlegwiel dan ook niet meer kuis is.
Oplossing: krukas en vliegwiel vervangen. Ingrijpend en best prijzig. Je zou kunnen kijken of er een bedrijf is die de krukas kan oplappen dmv oplassen en op maat draaien.

RE: Slijtage krukas bij vliegwiel (verto)

Ik kan je niet helemaal volgen. Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar.
Het vliegwiel zit op de krukas en de drukgroep drukt de koppelingsplaat klem.

Het lijkt er op dat je vliegwiel is losgekomen. Op de plaats waar de meeste frictie zit lijkt het of er "gelast" is: het vliegwiel heeft hier ingevreten op de krukas.

De koppelingsplaat heeft groeven getrokken in het vliegwiel (en waarschijnlijk ook de drukgroep). Je zou het vliegwiel af kunnen laten draaien, maar omdat deze los heeft gezeten op de krukas is het verstandiger om deze geheel te vervangen.

Of je krukas teveel schade heeft is van hieruit niet te zien.

Succes.

RE: Slijtage krukas bij vliegwiel (verto)

Met de drukgroep bedoelde ik het gedeelte dat vastschroeft op de startkrans, ik wist niet hoe ik het voorste geheel van het vliegwiel anders moest noemen. Excuus. En ook sorry voor de kwaliteit van de foto's, geloof me, in het echt ziet het er erger uit.

Het is gelukkig geen cruciale slijtage, je zal er niet stil door komen te staan. De motor zal waarschijnlijk minder stabiel lopen en er zal raar gevoel zijn bij het indrukken van de koppeling. De vorige eigenaar kan er goed duizenden kilometers mee gereden hebben zonder het te merken.

Ik denk dat het goedkoper is om een ander motorblok aan te schaffen, mits dat nodig is.

RE: Slijtage krukas bij vliegwiel (verto)

Als die boel onder het rijden stuk gaat, mag je blij zijn met een linksgestuurde mini, en hopen dat je geen passagier hebt.
Ik zou zeggen vervangen! 8)

Groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Slijtage krukas bij vliegwiel (verto)

ik heb eventueel nog wel een goed verto vliegwiel/drukgroep setje liggen zonder vreters. Ooit ben ik overgeschakeld op het "oude" systeem. Mag weg voor weinig

RE: Slijtage krukas bij vliegwiel (verto)

Als eht een 998 krukas is kan ik je wel aan een nieuwe helpen.
Levensgevaarlijk om op deze manier verder te rijden.

RE: Slijtage krukas bij vliegwiel (verto)

Het is inderdaad een 998, ik had al gezocht op internet naar prijzen voor vervangende onderdelen, maar daar werd mijn portemonnee niet zo blij van :( . Ik denk dat ik beter op zoek kan gaan naar een ander motortje.