...die heeft niet goed vast gezeten.
Ook moeten de conische pasvlakken superschoon zijn voordat je het vliegwiel op een krukas monteert.
Dergelijke vreters tref je bij stalen vliegwielen vaak nog meer aan dan bij gietijzeren.
De beschadiging die je nu ziet, lijkt me behoorlijk heftig en ik kan niet aan de indruk ontkomen dat het vlegwiel dan ook niet meer kuis is.
Oplossing: krukas en vliegwiel vervangen. Ingrijpend en best prijzig. Je zou kunnen kijken of er een bedrijf is die de krukas kan oplappen dmv oplassen en op maat draaien.
- Login of registreer om te reageren
RE: Slijtage krukas bij vliegwiel (verto)
Ingediend door Kevin-B op za, 18-04-2015 21:28
Ik heb vandaag het vliegwiel eraf gehaald, waarbij ik verbaasd was dat het zo makkelijk ging, nauwelijks kracht nodig. Toen het vliegwiel er eenmaal af was bleek waarom het zo makkelijk ging. De krukas is flink ingesleten, het lijkt alsof de vorige eigenaar het vliegwiel niet vast genoeg gezet heeft waardoor het speling had. Ook zit er in de drukgroep op de plek waar die over de krukas schuift een klein bultje, alsof eraan gelast is. De koppelingsplaat heeft ook flinke groeven getrokken in de drukgroep.
Kan iemand mij zeggen waardoor de slijtage aan de krukas kan komen (en hoe dit is op te lossen)? Het is een verto. Ik zelf denk dat de diafragmaveer niet gelijk aandrukt en daardoor op bepaalde plaatsen harder drukt dan op andere. Als er dan een beetje speling op de as is kan de drukgroep in de as gedrukt worden (de drukgroep wordt dus scheefgedrukt en daarbij raakt het einde de as) en kan daardoor slijten.