slinger in wiel of kromme flens

RE: slinger in wiel of kromme flens

hoe kom je er achter of je een slinger in je velg hebt of dat je flens krom is . Want als ik nu mijn auto op 2 bokken zet aan de voorkant en ik laat me wielen draaien zie ik een slag erin . Maar nu heb ik de velgen al omgewisselt en heb ik het nog steeds maar wel weer een andere slag . ik heb ook al de velgen eraf gehaalt en dan gekeken en dan zie ik een hele kleine slag in de flens . maar is dan de flens krom of de homokineet as . Want de remschijf zelf heeft ook een slag . Wie weet hoe je dit het beste kan contoleren zodat ik niet alles hoef te vervangen maar alleen het nodige . mvg tim

RE: slinger in wiel of kromme flens

Zo, dit is raar! Wanneer jij de enige bent die met deze auto rijdt, moet je je kunnen herinneren dat je ergens tegenaan gereden bent, anders kan je geen 'slinger' in je wiel hebben (gekregen). Betreft het het rechter voorwiel? Dan heeft de auto een aanrijding gehad met een stoeprand, als er een knik in zit. Heb je 10", 12" of 13" wielen? Naar mate je een kleinere wielmaat hebt, is het moeilijker om er een knik in te rijden, anderzijds, een kleiner wiel tegen de stoeprand aan krijgt een grotere kracht te verduren, doordat een kleiner wiel er meer moeite mee heeft om tegen de stoeprand op te klimmen.
Maar ik denk dat je er goed aan doet om eens echt te meten of er werkelijk een knik in het wiel zit.
Zet een wiel vrij van de grond, zodat je het kunt ronddraaien en zet -bijvoorbeeld- een schroevendraaier tegen de velgrand aan op een millimeter afstand. Ik gebruik daarvoor een losse bankschroef waar je de schroevendraaier zo in klemt, dat die net tegen de velgrand aan komt. Een paar millimeter slinger zit er gewoonlijk al in elk wiel.
Als je het idee hebt dat ook de riemschijf slingert, doe dan de proef nog een keer zonder wiel en de schroevendraaier dicht tegen de rand van de remschijf.
Voordat je deze oefening doet, doe je er goed aan om eerst na te gaan of er ruimte zit in de wiellagers.
Dus, wiel van de grond en boven en onder vastpakken en proberen of je het wiel kunt bewegen. Heb je ruimte in de lagers, dan eerst de moer op de wielas aandraaien.
Ik ben benieuwd of je echt een slingering van meer dan een paar millimeter op de velgomtrek kunt meten.

RE: slinger in wiel of kromme flens

bedankt voor de reactie. Maar ik heb dus 12 inch wielen . en als ik de wielen rond laat draaien zie ik dus een slag erin zitten . maar dit zie ik ook bij de flens (doormiddel van de schroevnedraaier) maar als het in de flens zit zit het dus ook in de rem en dat is maar aan 1 zijde het geval . maar wel aan bijde zijde een slinger . maar als ik dus ook een slinger in me remschijf heb zitten dan zit het dusin de as waar alles op is bevestigd

RE: slinger in wiel of kromme flens

Hallo, Ik herken het probleem ik kocht mijn mini met het zelfde verhaal

Nou had ik alles gedemonteerd en in de draaibank gezet en het wiel op de balanceer machine bekeken waar nou het probleem in zat.

De remschijf zat bij mij een slag in die heb ik dus vervangen samen met de remblokken ook heb ik het wiel lager vervangen omdat die door de kromme remschijf flink in de soep was gelopen.

Ook heb ik de homokineet in de draaibank gehad daar was niks mis mee. Alles weer gemonteerd en het rijd weer als een zonnetje.

Hoop dat je er wat aan hebt.

RE: slinger in wiel of kromme flens

Mmm ben wel benieuwd wat het is.
Ga hem in de gaten houden kennis van mij had ook is zo iets.

RE: slinger in wiel of kromme flens

viewtopic.php?f=5&t=60744 . hier ga ik er op verder