slippende koppeling

RE: slippende koppeling

heey iedereen,

Al sinds ik mijn mini heb... slipt de koppeling... er irritant met optrekken.. vol gas rijden is ook niet echt te doen, omdat hij dan wel veel toeren maakt, maar snelheid homaar..

Een paar nieuwe koppelingsplaten zijn echt de oplossing..

Heeft iemand nog een paar goede liggen en zo nee wat zouden een paar nieuwe me kosten...

PS ze zijn al opnieuw afgesteld.. dan lost het nietop

Jaap

RE: slippende koppeling

Die platen kosten je de kop niet, gewoon bij de automaterialen zaak halen.

Vliegwiel is wat lasting los te halen, daar heb je een trekker voor nodig.

Let trouwens op dat het ook een lekkage van je keerring kan zijn naar je motor. Daardoor kan er olie op de platen komen. Dus als de platen vettig zijn, ook de keerring vervangen

RE: slippende koppeling

Verto koppelingsplaat rond de 80 euro, non-verto rond de 50 euro.
Een trekker is echt noodzakelijk!

RE: slippende koppeling

ff een n00b vraag, wat is het verschil tussen verto en non-verto ? :x

RE: slippende koppeling

@Smarty .. dat staat in de FAQ Techniek Algemeen !!

.. en verder regelmatig een onderwerp van discussie 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: slippende koppeling

Beste is om een complete set te kopen, dus niet alleen de platen vervangen...
De drukgroep is ook aan slijtage onderhevig en er kunnen veren afbreken na verloop van tijd waardoor je later weer problemen kan krijgen met schakelen(been there, had it earlyer)...
Ook de druklager niet vergeten te vervangen... en idd wat Crispijn al zei, de krukas keerring vervangen is ook een mooie gelegenheid om te doen... Als deze later gaat lekken en olie op je platen komt zal je die WEER moeten vervangen(extra kosten dus)
En voor de extra kosten van de keerring hoef je het niet te laten(ca 12,50 dacht ik)
Je bent dan in totaal een redelijk bedrag kwijt maar dan heb je er verlopig als het goed is geen omkijken meer naar...

RE: slippende koppeling

Krukaskeerring: 6 euro. Voor de kosten hoef je het dus zeker niet te laten. Voor de plaat maakt het niks uit of het verto of non-verto is. Ik zou voor het type zonder de veren gaan.

Dennis

RE: slippende koppeling

bedankt voor jullie reactie's zo ver...

Zal nog even het verschil tussen beiden opzoeken...
en ook gelijk de andere dingen meepakken.

Volgend weekend zal het dan maar moeten.. want nodig is het echt

Ik hou jullie op de hoogte

RE: slippende koppeling

ok ik ben overtuigd

Non verto gaat het worden... en bij de plaatselijke tuinbedrijf haal ik even een flinke baksteen.

De trekker is ook al geregeld.

Volgende week zal het wel worden, omdat ik niet technisch ben, ben ik afhankelijk van anderen.

Jaap

RE: slippende koppeling

jaapio1984 schreef:
Non verto gaat het worden...



Heb je die of ga je die monteren...
Let wel op dat als je een ander type gaat monteren, je ook erg moet houden in de bediening, die is bij een Verto an ders dan bij een Non-Verto..


en bij de plaatselijke tuinbedrijf haal ik even een flinke baksteen.




Baksteen???
Waar heb je die voor nodig?

RE: slippende koppeling

die ga ik monteren, ik heb ze nog niet gekocht.. Die van mij moet je zelf afstellen (verto) duzz dan kan ik toch datzelfde soort weer erop zetten?

Jaap

RE: slippende koppeling

ooh en dat van die baksteen

Ik las bij Techniek Algemeen en dan Koppelingsplaten dat je voor Verto een flinke baksteen onder je linkervoet nodig had om de koppeling in te trappen.

woordgrapje :D

Jaap

RE: slippende koppeling

Ik doelde alleen op de koppelingsplaat en niet op het koppelingssysteem. Een plaat voor een non-verto past ook in een verto en omgekeerd. Alleen heeft het merendeel van de verto koppelingen een plaat met veertjes erin (voor iets soepeler aangrijpen).

In plaats daarvan kun je beter een non-verto plaat monteren die een massief hart heeft zonder veren en steviger is.

Dennis

RE: slippende koppeling

Die veren zijn voor het dempen van de trillingen uit de krukas, niet voor het soepeler aangrijpen

RE: slippende koppeling

De tangetiaal veertjes die erin zitten zorgen idd voor minder trillingen( in de aandrijving overigens en niet in de krukas)

Diezelfde koppelingsplaten zorgen meestal ook voor een soepeler aangrijpen, dit is wat Crispy ook al zegt niet vanwege die veertjes maar is mede afhanelijk van de drukgroep versie
We gaan nu wel wat off topic maar dat mag de pret niet drukken 8)

RE: slippende koppeling

We zijn het eens Rene, ik schrijf dat de trillingen UIT (of van) de krukas komen.

RE: slippende koppeling

zooo wat een reactie's zo wordt mijn technische kennis ook een beetje bijgespijkerd :d

Ga volgende week de plaatjes halen en natuurlijk ook een drukgroep en druklager...

ik heb ook nog een vraagje over drukgroep (beetje noob)
zit hier ook nog verschil in....
kan iemand me hier iets over uiotleggen

Jaap

RE: slippende koppeling

lees de topics bij 'koppeling' uit de faq = frequently asked questions = veelgevraagde vragen

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 598#105598

succes,
Theo van den Bogaard

ps, als je mini uit 1980 is dan is het heel waarschijnlijk dat je een non-verto koppeling hebt; zorg dat je de juiste plaat en drukgroep/lager koopt 8)

RE: slippende koppeling

zo dit weekend een paar autoonderdelenbedrijven gebeld.
Bij de 1 was de prijs ok (105), maar de levertijd 5 weken. Bij de ander was de levertijd OK (1 dag), maar de prijss 183E

Zonnet ff naar Bos Classics gebeld... en jawel

Alles op voorraad en 84E

Straks maar even heen met mn oom :D

Jaap

RE: slippende koppeling

zo deze week was het eindelijk zover.. de plaatjes eindelijk vervangen...

Mn oom was het weekend al begonnen met het loshalen van de verschillende onderdelen.

We zouden ook een pullytrekker te leen krijgen, maar aangezien we daar tot vrijdag op moesten wachten heeft mn oom er zelf 1 gemaakt.

Hieronder een link met een aantal foto's
link

Ik heb nog niet kunnen rijden omdat we nog niet alles weer aangesloten hebben

Jaapio

default

RE: slippende koppeling

hoe heb je die poelietrekker vast gemaakt aan je platen dan? want die 3 bouten moet de platen er toch aftrekken ?

RE: slippende koppeling

.. die drie bouten gaan in het vliegwiel, en dan komt de hele hap los (vliegwiel en koppeling en drukgroep)
zie ook de eerder verwijzing naar de faq ..

succes,
Theo van den Bogaard