Dat noemen ze "sludge".
Het is een mayonnaise-achtige mix van (condens) vocht en olie.
Het ontstaat door het rijden van korte afstanden, gecombineerd met het niet goed warm rijden van de motor. Door te vroeg op het gas te gaan, ontstaat er onderdruk in het carter die de vorming van sludge sterk bevordert.
Sludge is slecht voor je motorblok. De olie verliest zijn smerende eigenschappen en al dat vocht (dat normaal uit de olie verdwijnt als die voldoende op temperatuur komt) richt ook schade aan.
Remedie is tweeledig: onmiddellijk je olie verversen en de motor regelmatig goed (en netjes....) warm rijden.
Bij de verbranding van je benzine komt ook vocht vrij. Als de motor op bedrijfstemperatuur is verdampt het grootste gedeelte van dat vocht en gaat mee met je uitlaatgassen. Als je korte stukken rijd en de motor niet op bedrijftemperatuur komt verdampt het vocht niet maar wordt het afgevoerd door de olie en blijft het in het blok. Hierdoor ontstaat die meuk/mayonaise die jij omschrijft en zet zich af tegen de bovenkant van het blok.
- Login of registreer om te reageren
RE: Sludge, vocht/olie aanslag in kleppendeksel
Ingediend door Spaiky op ma, 19-03-2007 18:00
otor (ach, af en toe nemen de toeren wel ineens af), maar heb wel het idee dat ik last heb van wat mayonaise bij de olievuldop... Maar misschien ook wel niet, want ik weet niet precies wat hier mee bedoeld wordt. Vandaar dat ik even een plaatje geschoten heb (zijn uiteraard klikbaar )
kema.nl/mini/IMG_0981.JPG]
[/url]
kema.nl/mini/IMG_0982.JPG]
[/url]
kema.nl/mini/IMG_0983.JPG]
[/url]
Is dit de mayonaise waarover gesproken wordt? Of is dit gewoon iets wat ik eens goed moet schoonmaken? Want de hele onderkant/binnenkant van de kap zit er zo uit, zoals je kunt zien.. Beetje raar, maar hoort dit zo, of?