K*t kwaliteit contact punten in combo met het gebrek aan het stukje vilt met vet voor voldoende smering.
Op jacht naar goede punten (of gelijk ombouwen naar een hall magneetje) en een flinke klodder vet aan de as
- Login of registreer om te reageren
K*t kwaliteit contact punten in combo met het gebrek aan het stukje vilt met vet voor voldoende smering.
Op jacht naar goede punten (of gelijk ombouwen naar een hall magneetje) en een flinke klodder vet aan de as
bedankt voor je reactie,
we hebben inmiddels het 4de setje erop zitten de eerste kwamen
bij brezan weg en de rest bij een gerenomeerd minibedrijf,
dit ook omdat het geen lucascontactpunten zijn maar de oude uitvoering.
die met de moeilijke naam (spreek je uit al dusuljee) haha.
en bedoel met hall magneetje een electronische ontsteeking?
Het probleem zit hem waarschijnlijk in de voeding van de bobine.
Als er een bobine op zit voor 9V moet er een voorschakelweerstand aanwezig zijn. De weerstands draad zit in de kabelboom, deze komt van de bovenste zekering. In de kabelboom zit ook nog een draad met 12V en nog een draad welke van het startrelais afkomt.
Als de bobine geschikt is voor 9V mag de 12V niet aangesloten zijn.
De draad welke van het startrelais afkomt geeft 12V op het moment van starten.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en dat bleek de oorzaak te zijn. Het waren de blauwe contactpunten. Dus op de plus zijde van de bobine zitten twee draden, geen drie.
Mvrgr Leon
hallo leon
het is een 12v bobine er gaat een 12v kabeltje naar de bobine vanaf het 12v verdeel punt 1draad in 1 draad gaat van min pool van de bobine naar de verdeelkap (ontsteking)daar word de min draad gekoppelt aan de condensator doormiddel van een plat stekkertje . die je vervolgens om de contactpunten schuift.
zo was het ook aangesloten toen we hem kregen .
morgen krijg ik als het goed is orginele contact punten hoop dat het dan over is.
die immitatie dingen zullen wel uit china komen rommel.
vriendelijke groet peter.
Al eens de nieuwe contactpuntjes schoon gemaakt met wasbenzine? Er zit namelijk wat was/vet op om corresie tijdens opslag tegen te gaan.
dat is ook een tip
dat hij zijn spanning beter af kan geven.heb ze nooit schoongemaakt.
bedankt.
peter vroom schreef:
het is een 12v bobine er gaat een 12v kabeltje naar de bobine vanaf het 12v verdeel punt 1draad in 1 draad gaat van min pool van de bobine...
Heb je dat ook nagemeten? Volgens mij heeft een 1000cc uit de jaren 70 standaard een 9V bobine.
In dit topic al een oplossing gevonden? Zit hier namelijk met EXACT het zelfde probleem! Vandaag zijn de originele unipart contactpunten (het hamertje) gesmolten, oude punten (slechts 180km mee gereden) had dit ook al. De 'oude' vervangen samen met de condensator en bougiekabels. Maar vandaag dus nogsteeds het zelfde probleem. Bobine blijft over. Morgen even voltage meten en kijken hoeveel stekkertjes er op zitten.
[size=85:3lv25wqf]Probleem is niet zomaar op gekomen, alles is nieuw dus een verkeerd type bobine is mogelijk. [/size:3lv25wqf]
Betreft een 1100 uit '76.
ik had het ook in mijn minike, hele snelle oplossing: metro electronische ontsteking...
Zo werkt het hier niet, we hebben ergens gewoon een 'fout' en die moet er uit.
is ook gekheid, op een originele mien horen puntjes...
is het een 9 of een 12V systeem? bij 9V, weet je zeker dat er 9v op staat, dus dat de ballested draad nog goed is...
Ik ga morgen even stroom meten, nu het boek op schoot opzoek naar het juiste schema.
Alvast dank, maar in het schema (Haynes) is de draadkleur wit. Maar ik ga even verder neuzen in andere boeken.
Edit: in de mini Workshop Manual, mini werkplaatshandboek en nog een NL handboek kom ik ook op wit uit (zonder enig teken van een weerstand in de draad). De enige weerstandsdraden die ik zie zitten zijn bij de Canadezen naar de bobine.
Ik verwacht morgen dan ook gewoon 12V te meten, maar het kan natuurlijk zo zijn dat ik een bobine heb die geschikt is voor 9V en dat die na een tijdtje niet genoeg koeling te warm wordt met alle gevolgen van dien (althans dat is mijn beredenering voor zo ver). Voor vanavond mijn laaste post morgen spanning meten bij de een, spanning meten bij de ander en de bobine over zetten om te testen. Daarna weer lekker touren.
Alvast dank
In de kabelboom bij de bobine zitten drie draden welke aangesloten kunnen worden aan de plus zijde van de bobine.
Een draad komt van het startrelais en zorgt ervoor dat tijdens het starten er 12V op de bobine komt te staat.
Op de tweede draad staat 12V en de derde draad 9V, als deze is aangesloten, als deze draad los hangt zul je ook 12V meten. (geen belasting)
Deze draad is de weerstands draad en heeft ook een andere kern.
Als deze draad aanstript (blank maakt) zul je zien dat de kern niet koperkleurig maar zilverkleurig is.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groet Leon
Nou vanmorgen lekker bezig geweest! Eerst maar even een fototje van de 'schade':
[i:2k7b0b4d]Edit: op de foto niet heel duidelijk te zien, maar de punten staan dicht.[/i:2k7b0b4d]
Ik ben begonnen met wat spanningen te meten en ik had de luxe een andere mini er naast te hebben staan zodat ik wat kon vergelijken. Wat ik wel opvallend vind is dat er hier de 'hele tijd' gesproken wordt over meerdere draden op de bobine . Zowel bij de '76er 1100 als bij de '73 1000 komt er één witte 12V draad uit de kabelboom naar de + van de bobine (vanaf de zekering) en natuurlijk de - naar de ontsteking. Dus welke mini's er nou uitgevoerd zijn met de weerstandsdraad is voor mij onduidelijk.
Ik heb de weerstand wel gemeten (van de zekering naar het stekkertje op de bobine) en betrof 0,2 ohm dus dat is niets (waarscheinlijk meetfout of oxidatie op stekkertje). De voltages van de twee mini's kwamen overeen dus heb ik de bobine van de goed lopende 1000 in de 1100 gezet (op die bobine staat ook 12V gedrukt) en daarna 114 KM zonder problemen gereden . Dus ik denk dat ik het euvel gevonden heb maar ben nog een beetje voorzichtig , indien meer info horen jullie het!
Heb je de puntjes ook nagekeken na die rit van 114 km? Als die goed is..kan het aan de ontsteking zelf liggen..anders moet je idd verder zoeken.
Succes!
Dat niet, zou ik kunnen doen maar met rijden is er geen verloop op getreden (daarvoor wel). Ik rij nog even zo en dan nieuwe bobine en nieuwe contactpunten er in en dan wordt die weer van boven tot onder afgesteld .
Hallo
sorry voor de late reactie, maar bij mij is het probleem inmiddels opgelost. nadat we zelf de bobine, condensator, bougiekabels, rotor en verdelerkap hadden vervangen en alle massapunten schoongemaakt bleven de contactpunten(we zijn er van overtuigd dat de nieuwe contactpunten niet meer de kwaliteit hebben die de originele hadden) wegsmelten(het hamertje). ten einde raad hebben we de
mini naar een minicenter gebracht. deze dacht eerst ook dat het aan de bedrading of massa moest liggen, hij heeft alles nagekeken en een nieuwe spanningsregelaar(op aanraden van mijn man)geplaatst, en toen we hem de eerste keer ophaalden hield hij er na 100m alweer mee op.
uiteindelijk ten einde raad heeft hij de hele ontsteking vervangen en goeie
massakabels aangelegd.
nu is het super en heb al vele kilometers afgelegd zonder problemen.
dus mochten jullie er niet uitkomen even bellen met een minicenter
succes.
groetjes nicole
Bedankt voor de reactie (beter laat dan nooit ). Tot nu toe ervaren dat de bobine die er in zat waarschijnlijk te warm werd, blijven rijden (koeling) ging goed tot je in stads verkeer kwam, daar ging het fout. Na de 114KM bobine vervangen en daarmee 7KM naar de winterstalling gereden . In het voorjaar komt die er weer uit (maar ik ga er wel vanuit dat dat het euvel was). Maar ik zal jullie op de hoogte houden.
peter vroom schreef:
de contactpunten(we zijn er van overtuigd dat de nieuwe contactpunten niet meer de kwaliteit hebben die de originele hadden) wegsmelten(het hamertje).
Immitatie contact punten hebben een VEEL dunner hamertje dan de originele. De gene die er uit kwam (begin restauratie) stond nog Unipart op, nu weer een originele van Rover maar daar staat het niet meer op maar wel het zelfde hamertje (op het oog). Van de 'AD Grossier' is die duidelijk minder.
Leon Wiltink schreef:
In de kabelboom bij de bobine zitten drie draden welke aangesloten kunnen worden aan de plus zijde van de bobine.
Een draad komt van het startrelais en zorgt ervoor dat tijdens het starten er 12V op de bobine komt te staat.
Op de tweede draad staat 12V en de derde draad 9V, als deze is aangesloten, als deze draad los hangt zul je ook 12V meten. (geen belasting)
Deze draad is de weerstands draad en heeft ook een andere kern.
Als deze draad aanstript (blank maakt) zul je zien dat de kern niet koperkleurig maar zilverkleurig is.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groet Leon
zou je misschien kunnen aangeven welke kleur draden waar naar toe lopen
bijv. wit/zwart van startrelais klein contact naar + bobine
etc. etc.
1992 spi blok
HS4 carb
1977 1000 kabelboom
er lopen bij mij nu 3 draden wit naar de + van de bobine
wit/zwart naar de - van de bobine
wit/rood naar het grote kontakt van het startrelais
Afhankelijk of je een bobine met of zonder voorschakelweerstand hebt, moet er 12V of 9V op de + van de bobine staan. Bij kontakt aan.
Ik ga er van uitgaand dat de bobine een voorschakelweerstand nodig heeft, ivm met het smelten van het plastic van de puntjes.
Op de + zijde van de bobine de wit/paarse draad (zilverkleurige kern)en de wit/gele draad afkomstig van het startrelais, aparte aansluiting. De andere draden hebben een koper kleur.
De functie van deze draad is dat op het moment van starten er 12V op de bobine komt te staan.
Het kan zijn dat er nog een draad zit in de kabelboom waar 12V op staat deze moet dus niet aangesloten zijn.
Aan de min zijde van de bobine zitten twee wit/zwarte draden welke naar de verdeler gaat en de andere naar de aanstuuring van een toerenteller, als je geen toerenteller hebt blijft deze loshangen onder het dashboard.
Als je andere kleuren hebt alle draden even meten.
Succes Leon
dankje ik zal er nog eens naar kijken
dit is al een stuk duidelijker
ik heb nog even gekeken.
de wit/paarse draad is koper
de wit/zwarte draad is koper
de witte draad is koper
de wit/gele heb ik niet
en er loopt ook geen losse draad van het startrelais naar de bobine.
Als ik die aansluit dan heb ik altijd contact aan zonder de sleutel in het contact te hebben. Dit kan ik dan zien aan het rode lampje in het eitje.
het is een 12v bobine met een kabelboom voor een 9v
dus zou ik dan even die 9v bobine moeten proberen??
of zou mijn 12v bobine kapot kunnen zijn gegaan door kortsluiting??
groeten
Kijk eerst eens of de bobine wel 12V is, het kan zijn dat er 12V op staat maar het toch een bobine is waar een voorschakelweerstand nodig is. Wat is het typenummer van de bobine?
De draad welke afkomstig is, van het startrelais, zit op een appartkontakt op het startrelais, niet bij een van de bruine draden (+12V).
Meet eens de spanning op de + zijde van de bobine met het kontakt aan en de - zijde aan aarde (niet te lang) welke spanning meet je dan.
Meet de spanning op de bobine met de + draden een voor een eens.
Succes Leon.
het type nummer is 520067B het meten gaat nog even niet misschien vanavond anders zaterdag
Als je toch gaat meten, meet dan ook even de weerstand van de bobine viewtopic.php?f=5&t=49603&hilit=bobine zoals hier beschreven.
Succes
André
op wit/rood staat 12v (naar startrelais)
op wit staat 9v (+ van de bobine)
op wit/zwart staat 6v (- van de bobine)(naar condensator in stroomverdeler)
wit/geel heb ik niet
Ik neem aan dat je dit gemeten hebt met het kontakt aan?
Het vreemde vind ik de 12V, wit/rood, aangesloten is op het startrelais. Kun je aangeven op welke aansluiting van het startrelais dit is.
Op de wit/zwarte draad meet je bij gesloten puntjes van de verdeler niets. Want de punten verbinden door naar aarde.
Meet het - punt van de bobine nog maar eens (met kontakt aan)en duw de auto eens heen en weer (wel in de versnelling zetten) en dan zul je zien dat wel en geen spanning meet.
Als de spanning wisseld is je bobine niet defect aan de primaire zijde.
Wanneer dit alles klopt sluit dat de witte draad 9V aan op de + zijde en de wit/zwarte op de - zijde van de bobine en probeer dan de motor eens te starten. Wel de puntjes goed afstellen.
Succes leon
wit/rood__|12v|koper| contact III -> grote contact op startrelais
wit______|12v|koper| contact II -> bobine +15 (er is ook een +BAT)
wit/zwart |12v|koper| -(I) op bobine -> condensator, als de puntjes elkaar niet raken en
wit/zwart |0v_|koper| -(I) op bobine -> condensator, als ze elkaar wel raken inderdaad
ik heb het contact even aan gelaten op II zonder enige bekabeling los te hebben etc., omdat het regende Maar ik ging dus terug toen het droog was +- 5 min later en de bobine was gloeiend heet
alles zit goed aan gesloten op de bobine en op het startrelais. volgens het elektrisch schema in de vraagbaak van een MK3 mini 1976-1991
voor de duidelijkheid
er zit een 1997 1000 AUT carburateur kabelboom op. (parallel aan de wit/rode draad zit een startvoorwaarde)
de kabelboom zit op een 1992 SPI (A+) blok met een Lucas 59D verdeler en HS4 carburateur. bobine hoort bij het SPI blok (520067B)
ik heb er totaal 2 weken ongeveer mee kunnen rijden opgeteld. en ik moet zeggen dat er na een tijdje rijden wel soms wat rook door het eitje kwam. dit gebeurde dus ook de laatste paar keer bij stilstaan maar dan meteen na 1 of 0.5 minuut, afkomstig van de smeltende contactpuntjes.
er is een aantal keer kortsluiting geweest in de verdeler toen ik de puntjes wou afstellen met een schroevendraaier. ja heel stom van mij
ik hoop dat ik nu genoeg informatie heb gegeven
Groeten Rick Willems
(link)
Rick
Ik heb een foto gemaakt van het startrelais met de aangesloten bedrading.
Op de bovenzijde zit een wit/rode draad voor het aansturen van het startrelais afkomstig van het kontaktslot.
Aan de onderzijde zit een draad welke naar de + zjde van de bobine gaat en er voor zorgt dat er tijdens het starten er 12V op de + van de bobine komt. (dit is maar even)
Er zitten normaal maar twee grote aansluitingen op de boven zijde maar ik heb dit aangepast ivm een ampere meter, vandaar de extra aanluiting.
Daarnaast ook een foto van de bobine.
Links, - zijde, de dubbele draad wit/zwart een ervan naar de verdeler en de andere tbv de toerenteller.
Op de + zijde, rechts, de 9V aansluiting, afkomstig van de bovenste zekering, en de draad vanaf het startrelais. Bij de kabelboom hangt ook nog een losse aansluiting maar hier staat de 12V op, deze wordt bij een bobine met voorschakleweerstand niet gebruikt.
Wanneer er op wit/rood konstant spanning staat kan het zijn dat voeding gaat geven aan de rest van het systeem en vandaar misschien ook de rook uit het eitje.
Wat bedoel je met STARTVOORWAARDE?
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Succes Leon.
startvoorwaarde is een schakeling dat je de rem ingetrapt moet hebben om een automaatje te kunnen starten...
wat ik niet begrijp in het hele verhaal is dat je schrijft dat er rook uit je eitje komt vanaf je contactpuntjes, dat wil ik wel eens zien, heb veel gezien en meegemaakt in miniland, maar dit slaat kant nog wal.
als je puntjes smelten, dan smelt het plastic nokje, dit rookt niet en je motorke valt in enkele seconden uit omdat je contactpuntafstand meteen verloopt.
wat je het beste kan doen is de hele ontstekingspen eruit flikkeren en een 65d4 ontsteking erin pluggen, een metro-elektronische ontsteking.
wil je dit niet, controleer dan je massa van het blok en je ontstekingspen, trek een losse 12v kabel vanaf je startrelais en sluit die aan op een 12V bobine en probeer dan nog eens.
Zie de showcase
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 49#p569272
Het gaat dus om de draadboom van een 1977 !! automaat, die een tot carb omgebouwd Spi blok moet aanslingeren ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
Bedoel je dat met startvoorwaarde.
Bij mijn mini automaat van 1979 zit er een extra aansluiting op de schakelpook.
Maar als deze niet doorverbonden doet het startrelais het ook niet.
groet Leon
ja klopt die is inderdaad doorverbonden sorry voor het onnodig posten ervan
@TorqueR11
Je gebruikt een bobine met het type nummer 520067B(allast) die een voorschakelweerstand nodig heeft, maar sluit deze rechtstreeks aan op 12 volt , waardoor de contactpuntjes smelten.
De combinatie 1977 Aut kabelboom en nieuwere motor ( bobine ) gaat niet goed.
Het is eenvoudig na te meten of een bobine wel of niet van het type is dat voor een 4 cilindermotor zonder voorschakelweerstand ontworpen is, meet met een multimeter de weerstand van de primaire spoel over de + en de – met de draden afgekoppeld, deze moet ongeveer 3.0 Ω ( Ohm ) bedragen.
Waarden onder de 2.8 Ω zijn beslist niet goed, dan smelten de contactpuntjes.
Hoger dan 3.0 Ω geven slechtere resultaten, maar zijn niet desastreus voor de componenten van het circuit.
Dus het enige wat je moet doen is de bobine vervangen.
Succes,
André
kijk oke dat is duidelijk. Dan haal ik de bobine van de 1000 aut af daar zat deze kabelboom origineel op wel even alles na checken of het dan wel goed is natuurlijk
in ieder geval bedankt, van de week horen jullie nog of het is gelukt.
groeten Rick Willems
gezien de rooksignalen zou ik de draden van je ontstekingscircuit naar het dash/contactslot ook even nalopen op gesmolten isolatie ...
succes,
Theo van den Bogaard
De rook die ik bedoel en al bevestigd heb kwam van onder de verdelerkap van het plastic van de contactpuntjes en dat waaide dan gwn door de klok heen de auto in
Maar alles is nu opgelost.
Ik heb er de bobine die bij de kabelboom hoorde op gezet (wat opzich heel logisch is).
Ik heb er langer als 1 min mee kunnen rijden en hij loopt heel soepel nou dus ik verwacht er langer als 2 weken mee te kunnen rijden zoniet dan horen jullie mij wel weer klagen
dankjullie voor de hulp
RE: smeltende contactpunten
Ingediend door peter vroom op di, 27-04-2010 22:38
hallo allemaal
wij hebben een austin mini 1000 uit 1976
nu hebben we steeds het probleem dat de contactpunten
wegbranden(het kunstof hamertje)we hebben alles al geprobeerd :eerst condensator, verdelerkap, bougies, bougiekabels, contactpunten, massapunten schoongemaakt en de bedraading zover ik kan zien nagekeken. Vandaag hebben we de bobine vervangen.
steeds gaat het 1 dag goed dan branden ze weer weg.
de mini houd in(alsof je op de rem staat) begint te pruttelen en slaat af.
als we dan weer kijken zijn de contactpunten weer weggesmolten.
wie weet wat dit kan zijn? we weten het niet meer
HELP