snelheids meter (max 100km per uur???????)

default

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

Hoi ik heb na dat ik een metro 1300 blok geplaatst heb een probleem met mijn mini hij rijd niet harder meer dan 100km p/u volgens mijn teller :? terwijl toen het blok nog in de metro lag ging ik wel 140km ik heb het tandwiel asje van de tellerkabel van mijn oude 1000 blokje al over gezet maar zie dan nog geen verschil rij dan met 5000 toeren 100km maar volgens mij rij ik dan veel harder. op het tandwieltje sta wel een nummer kan ik daar wat mee??? eerst had ik nummer 3 er in en nu nr.5 wie kan mij helpen?? wil niet verrast worden door een radar :D

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

Je snelheidsmeter-waarde wordt door 4 factoren bepaald:
1) Het tandwieltje aan de meterkabel
2) Het tandwieltje in de bak dat de kabel aandrijft
3) De eindoverbrenging van de bak
4) De maat van je wielen
(Stiekum 5) De staat van je klokje, maar ik ga ervan uit dat die hetnog goed doet)
Pas als je al die zaken gelijk hebt aan je 1000cc set-up, of in ieder geval met dezelfde verhoudingen, klopt je snelheidmeter (wijst'ie in inder geval net zo aan als in de 1000cc set-up. Over accuratesse gaat het nu even niet.) Zoek even uit wat je had en wat je hebt, dan kan je alles vergelijken.

Succes,

Hugo

default

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

ok tot zover snap ik dat maar wat kan ik en nu aan doen??? zonder de versnellings bak helemaal te slopen?? de snelheids meter heb al vervangen die had ik nog liggen, mijn mini sta op 165/12 banden (de metro had 13") dus dat is maar minimaal verschil dus kan ik het op lossen door enkel het juiste kabel tandwiel zien te vinden of moet ik dan toch de bak open maken ??? :?

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

zoals hugo al heeft geroepen je moet het tand wieltje van de kabel EN de bak omzetten.(dat zit achter dat ovale plaatje achter de motor steun)

de metro heeft een 3.44 FD. moet je nog even kijken wat je mini had sommige latere mini's hebben een lagere FD.

er zit geloof ik ook verschil tussen tellers. dat staat op een sticker achter op..iets van 300 of 380 geeft wat aan over de overbrenging..is wel wat van te vinden op het net.

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

Bij mn vorige Mini had ik mn ouwe 1000-tje vervangen door een wat nieuwere 1000. Op mn ouwe zat een 3.11diff met 10 inch bandjes. Op dat nieuwe blok zat een 3.44 diff met 12inch bandjes. ik wou toch mn eigen 10 inch bandjes houden en hiervoor moest het oude diff (dus 3.11) overgezet worden. Tevens een tandwiel in de bak vervangen. Hierdoor klopte de aflezing weer met de werkelijke snelheid.
Je diff en je bandenomtrek bepalen je topsnelheid en je acceleratie. Als ik het goed heb, kun je met 12inch bandjes met een 3.11diff hard optrekken maar heb je een geringe top.
3.44 diff met 10inch bandjes is daarentegen traag. Top weet ik niet.

Dus 10 inch bandjes met 3.11diff
12 inch bandjes met 3.44diff.

Groetjes Erik.

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

Er zijn wel meer verschillende combinaties geweest dan die jij aandraagt. Feit is dat de verhouding van de snelheidsmeter afhankelijk is van de wielomtrek en het diff.

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

Er zullen zeker nog meer combinaties zijn. Maar volgens mij zijn dat de meest voorkomende. Las ergens anders ok op het forum dat er nog een 2.67diff is?? Die zit dan op een 1275cc. Maar zoals hierboven genoemd is dat je tandwiel van je km-kabel (waar hij dus het blok ingaat) vervangen moet worden door een ander tandwiel ken niet. Dan zou het tandwieltje er nooit in passen, Of hij draait niet of je krijg hem er geeneens in.

Maar als je dus het juiste km getal wil zul je dus of je banden moeten vervangen of je diff.
Weet trouwens niet of je je diff eraf kunt hale zonder je hele blok eruit te hale. Heb wel met mn vorige mini olie-lekage gehad bij mn diff. Toen heb ik het diff los gehaald, stukje verschoven en wat vloeibare pakking er tussen gedouwd. Maar weet niet of dat hele diff er nou af kon |:(

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

Wat betreft de diffs: helaas zit het [i:3iorif7n]nog[/i:3iorif7n] ingewikkelder in elkaar. Zie http://www.worldfolk.com/IME/ime/d/diff.html

Ik weet niet precies wat de procedure is om een kloppende kilometerteller te krijgen, maar dat vervangen van wielen of diff de enige mogelijkheid is gaat er bij mij niet in. Wielen, banden en diff kies je aan de hand het karakter van de auto waar je op uit bent. De snelheidsmeter pas je daar op aan. Desnoods met een andere snelheidsmeter, maar zoals gezegd: ik weet niet precies hoe het werkt, misschien dat het ook makkelijk te doen is om de teller aan te passen. Of dat het tandwiel in de bak die de tellerkabel aandrijft aangepast kan worden.

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

HUh??
:?
zoals je is opgevalen is het een wormwiel. het deel dat aan de kabel zit kan je er uit halen (beetje draaien) aangezien je door de spoed van het wormwieltje de overbrenging kan veranderen hoef je niet een grotere diameter te installeren.

default

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

ik heb het probleem al opgelost jongens. heb de wijzerplaat van de teller aan gepast hij gaf 20km te weinig aan (gekontroleerd samen met een vrachtwagen die zijn geijkt) dus heb alle getallen op de wijzerplaat 20km verzet mijn teller begin nu gewoon bij 40km en eindig bij 160km dat was wat minder werk dan dat gedoe met die tandwielen maar toch bedankt

default

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

Ik zit nu met het zelfde probleem alleen heb ik er een andere oplossing voor gevonden.

Ik zet er gewoon een fietscomputer bij.
Met de juiste omtrek ingevoerd, het juiste aantal kilometers op de teller.

grtzz Martin

RE: snelheids meter (max 100km per uur???????)

jongens, ik heb hier laats ook last van gehad. een oplossing is om de teller op je wielmaat af te stellen. een berekening hiervoor staat op de homesitevan CMC.
Ik heb nu een lichte aanpassing gedaan voor mijn combinatie (diff: 3.1, banden: 175/50/13)
hiervoor zou ik de combinatie voor de teller moeten hebben van 16 tandjes op het wormwieltje (dat ding waar je je kabel aan vast schoeft) en 7 tandjs op het asje (dat gelijk/aan je hoofd-schakelbak-as zit)
Ik heb nu 17/7 verhouding.
deze verhouding is zo goed, dat ik niet eens meer de normale afwijking heb die bijna alle minitellers wel hebben (5% afwijking) (Bedankt nog hiervoor Christiaan :D )

Het is in princiepe niet een zeer moeilijke klus (zeker niet als je ook je waterpomp moet vervangen wat bij mij het geval was). Je verwijderd je radiator, schoef het subframe/blokrubber los, krik je motor aan de radiatorkant 10 cm op en verwijder het subframe rubberbeugel-ding, verwijder het vierkante plaatje, en je kunt bij het tellerasje (achter een plaatje wat met 2 boutjes 3/8 vastzit) het is wat prutsen maar het kan precies zonder je hele motor te verwijderen.

klein handigheidje: slijp uit je schutboard een vierkantje, zeg maar het hoekje tussen je koelsleufen en je voorsubframe-bollen. Dit hoekje heeft geen nut voor je mini maar als het verwijderd is geeft het je wel de ruimte om bij het tellergedeelte te komen (en om je sub/blokrubber bij het los maken tegen te houden).