snorkels en luchtfilters

RE: snorkels en luchtfilters

..

ff een testje gedaan.. eerst een paar gaten in mijn filterhuis geboord (buiten het filter natuurlijk).

eerste indruk..joezes wat een herrie :)) heb het idee dat het ook met een standaard filter wel wat topvermogen oplevert maar het koppel is ook wat naar boven op geschoven.

ik heb normaal een stuk slang op de plek waar normaal de snorkel/klepje zit.. ongeveer 18 cm ..als je die er af haalt is echt alle trekkracht foetsie.. :|

ik ga nu maar eens wat proberen met 45cm PVC pijp met een flare aan het eind en die gaten gaan weer dicht want de herrie is echt nogal aso :).

idee is meer koppel onderin.

RE: snorkels en luchtfilters

Ehm... hoe meet je dit :?

RE: snorkels en luchtfilters

Als je de weerstand van je inlaat systeem veranderd, verander je ook je mengsel. Het feit dat het lijkt alsof je met gaten in het filterhuis meer power hebt, komt doordat de boel meer herrie maakt. De kans dat je nieuwe set-up met pvc buizen het juise mengsel in de carburateur genereerd is erg klein. Een mpi kan zichzelf nog wel een beetje corrigeren.
Als je meer koppel onderin wil, moet je de afstand tussen de gasklep en de cilinderkop vergroten. Da's de bewezen manier. Maar daar heb je in een mini weinig ruimte voor, tenzij je aan de bulkhead gaat zagen.
Heb je al eens aan een stage 1 kit gedacht? Overall wat meer kracht, dus ook onderin. En de bewezen setjes bevatten een nieuwe naald voor je carburateur, om onder de nieuwe omstandigheden het juiste mengsel te leveren.
Succes,
Hugo

RE: snorkels en luchtfilters

het is allemaal voor geen meter wetenschappelijk. maar ik wilde het gewoon eens een keer uitproberen, ik kan ze zo weer dichtplakken... dat doortrekken bovenin is niet alleen extra herrie.

ik heb wel eens aan een stage 1 kit gedacht maar ik ga geen geld aan deze 998 uitgeven, ik heb nog een MG metro 1275 waar nog een berg aan gedaan moet worden (nieuwe geleiders, kleppen (voor het mooie) en met een beetje pech zuigers of in ieder geval veren) en dan ben ik al arm zat ;) .

ik zou de inlaat en uitlaat van de metro kunnen overzetten maar dan zit ik met een HIF44 op een 998, de kans dat dat werkt is ook nul zonder het veranderen van naald

overigens Hugo weet jij in de buurt van Tiel een goed revisie bedrijf dat kan checken hoe het met mijn cylinders ervoor staat??

RE: snorkels en luchtfilters

kleppen (voor het mooie)



Dat heeft toch ongeveer net zo veel nut als je zuigers een mooi kleurtje geven. Deze onderdelen zie je nooit.

RE: snorkels en luchtfilters

jah duhh.

ik bedoelde dat de chroomlaag van de kleppen is afgesleten..nu kan je met bronzen geleiders wel zonder chroom maar voor het mooie zou je er nieuwe in moeten zetten omdat ze natuurlijk niet meer aan de maat zijn.

RE: snorkels en luchtfilters

Hoi SirYun,
als je in de buurt van Tiel je motor wilt laten reviseren, kan je naar de Betuwse Motoren Revisie. Niets speciaals, niet super goed of slecht. Maar als het gaat om de noodzaak van de revisie, kan je bij ieder garage-bedrijf een cilinder-lektest laten doen. Daarmee heb je in 1 keer een goed beeld van de conditie van de hele motor (behalve de krukaslagers). De motor moet hiervoor wel warmgedraaid zijn, dus in dit geval is het misschien niet de ideale oplossing. Als je zelf de boel wilt beoordelen:
Zuigerveren van de zuigers halen,
Zuiger in de cilinder laten zakken,
Met voelermaat de speling tussen blok en zuiger op 2x3 lekken meten; boven, midden en onder en 'op 12.00u en 9.00u' dus parrallel aan de krukas en haaks op de krukas.
Als de maten uitwijzen dat de cilinders niet ovaal zijn, en in een rechte lijn van boven naar onder iets verkleinen, zijn de boringen nog goed. Hij slijt namelijk altijd ovaal, dus niet ovaal = niet versleten, ongeacht de maat. O ja, het hoon-patroon moet natuurlijk nog goed zichtbaar zijn.
Succes,
Hugo

RE: snorkels en luchtfilters

ik heb wel een keer een compressie test gedaan..

1 cylinder goed 180psi 2 wel ok-ig 150 psi en een 30 PSI.. :(

maar na vewijderen van de kop, bleek dat een klep bleef hangen op een dike laag kool dus ik weet niet hoeveel lek er op de onderkant zit.

zo op het gevoel kan de zuiger van die cylinder wel meer tuimelen..hoonsporen zitten er niet meer op, maar de stootrand in de wand is ook niet echt schokkend.