default

RE: spanningsregelaar

beste liefhebbers van de Mini.

ik heb een spi kensington van 96. ik heb al eens eerder een mail verstuurd over de benzinemeter. ik heb een nieuwe kabel gelegd vanuit de tank/vlotter naar de dashboard. de zaak doorgemeten. vanuit de bruin/zwart daard met ik geen ohm tot op de 12 draad/stekker achter mn meters. er zit in de stekker ook een witte draad. deze met de bruinzwarte gemeten en er zit geen onderbreking in. ook naar de zwarte ( aarde ) geen onderbreking. dan meten tussen de zwarte en de bruinzwarte, geen uitslag.
hoort dit?

verder heb ik de meters open gemaakt en onder de meter van bezine en watertem. geen regelaar? zit dat ding soms in/onder de toerenteller. vanuit de hayns boeken zou de spanningsregelaar er moeten zitten maar waar.

groet pjotter

RE: spanningsregelaar

De latere Mini's hebben geen losse regelaar meer, zit in het dashboard.

De makkelijkste manier om te testen of de bedrading naar de tankvlotter goed is, is de twee draden bij de tank loshalen en met elkaar doorverbinden nu moet de tankmeter vol aan geven.

Werkt dit niet dan kun je de volgende dingen nog controleren:
- werkt de temperatuur meter wel? dan is de voeding enz. naar de meters in orde,of de bedrading naar de tankvlotter is defect de bedrading kun je nog doormeten vanaf het instrumentenpaneel, aansluiting 2 op de stekker groen/zwarte draad deze gaat naar de tank. is dit allemaal in orde dan is de tankmeter zelf stuk.
- werkt de temperatuur meter ook niet, dan krijgt het dashboard geen voeding, probeer eens een ander instrumentenpaneel.

Hoop dat je er zo uitkomt anders mag je altijd een keer langs komen.

Groeten Dylan

default

RE: spanningsregelaar

Hoi Dylan,
de volgende dingen heb ik allemaal gedaan. in het begin, de groen/zwarte en de zwarte tegen elkaar en ja dan slaat de meter max uit.de vlotter er half uit de tank, hij doet het maar weer terug in de tank met rubber en ring noppes.
toen de tank eruit gehaald, de kabelboom gecontroleerd, ligt bij mij op de vloer en zo naar voren. in het begin voor de resto heeft hij het gedaan.
de groen/zwarte eruit gehaald en nieuwe draad erin gezet en alles weer afgetapt.toen de dash eruit en de draden op de 12 draden stekker doorgemeten. ohm meten via wit naar zwart-goed, dan de andere via wit naar andere,goed. maar de groen/zwarte naar zwart, zou ook geen weerstand moeten geven, noppes.

toen de meters los gehaald en uit elkaar gehaald. de toerenmeter, geen gekke dingen gezien, de unit in de benzine/watertemp. meter ook niet alles zit vast en niet zwart of iets deregelijks. op de twee aansluitingen vd benzine meter een ohm meter gehouden en de meter geeft 0,06 ohm aan? mn analogemeter is kapot, dsu een andere gebruikt, gecontroleerd met de 2 stiften op elkaar en hij geeft o,oo aan.
dus wil alles uitsluiten, lullig als je alles er weer in heb zitten en hij doet het niet.
groet pjotter

RE: spanningsregelaar

Als je dus achter bij de tank de twee draden doorverbindt loopt de meter wel op?
Dan is het systeem in orde en moet je het in de tankvlotter zoeken.

Hier zijn maar een paar mogelijkheden:
- vlotter defect, maar dan moet de meter ook niet werken als je de vlotter met de hand bediend.
- de drijver is los van het armpje in de tank.
- drijver lek waardoor hij vol loopt met benzine.

Groeten Dylan,

Bel mij anders maar even gaat wat sneller met vragen stellen :D
0318-734134

default

RE: spanningsregelaar

hoi Dylan,

zal ik zeker doen


peter weerelts

default

RE: spanningsregelaar

beste Dylan,

ik reageer toch nog even naar aanleiding van je mail. de vlotter zelf ligt niet los en is niet lek. ook als ik met de ohm meter op de 2 punten van de vlotter meet, zie je de wijzer verschuiven. de weerstand in dat metalen kastje werkt en het is ook een nieuwe tankvlotter.

maat je vertelde iets met de stekker van de pomp. die zou ik als proberen moeten los halen. de zwarte draad kan ik doormeten. de spanning, waar komt die vandaan?. de pomp heeft het altijd gedaan, de auto start gewoon.

wat kan er aan de hand zijn als de benzinemeter het wel doet als ik de stekker van de pomp los haalt?

bedankt voor je reactie. ik wil zo wie zo op 6 april naar de clubavond komen.

pjotter1953
peter weerelts

RE: spanningsregelaar

Dag Peter

Als ik je laatste post lees, denk ik aan een aarde probleem. Bijvoorbeeld dat de aarde van de pomp niet goed is en de stroom door de pomp zijn weg zoekt door de tank, deels richting de bedrading van de benzinemeter. Als dit gebeurd staat er feitelijk spanning op de tank ten opzichte van aarde ( chassis ).
Het eerste wat ik in dit geval zou proberen is de tank geforceerd met het chassis te verbinden (met een aparte draad aan een kaal stukje van de tank en de andere kant bijvoorbeeld aan de min-pool van de accu). Ik verwacht dat dan de meter weer werkt omdat de tank weer op aard-potentiaal is.

Als dit inderdaad werkt, moet er natuurlijk verder gezocht worden naar de oorzaak van het weglekken van de stroom door de pomp.

Succes met proberen. Laat je resultaat weten, dan kunnen we verder meedenken.

Groeten
Ed

default

RE: spanningsregelaar

Hee Ed,

dat is een goed idee. ik heb wel de aarde van de vlotter gemeten via de - van de accu.
dat was goed. alleen de aarde van de pomp nog niet. zal ik eens gaan doen. er zit een aardepunt onder het rechterachterlicht. dat heb ik schoon gemaakt en alles weer erop gezet. ik heb ook de hele kabelboom schoon gemaakt en opnieuw ingetapt.

als ik wil starten en ik draai de sleutel om hoor ik de pomp lopen. ik hoop dat met alles en het dashboard los halen het toch weer werkt.
als ik de ohm meter op de tank zet en op de - van de accu zou ik o moeten meten. zoniet staat er spanning dus op de tank.

bedankt voor je reactie
pjotter1953

RE: spanningsregelaar

Hi

Heeft je meter ook een spanning-stand? Dan kun je de spanning tussen tank en min-pool meten. Meet zowel met pomp aan als met pomp uit. Die zou natuurlijk 0 volt moeten zijn.

Groeten

default

RE: spanningsregelaar

dank voor je reactie.

default

RE: spanningsregelaar

Goedemorgen,

Wat is achteraf de oplossing gebleken?

 

Mvg,

 

Wesley