spanningsstabilisator

RE: spanningsstabilisator

ik heb een probleem met de kilometertelller driekloksunit. Deze komt uit een 92'er cooper injectiemodel en is geplaats in mijn Van.
Nou heeft ie een standaard metro 1300 motor gekregen met een oude draadboom uit '76 en gekoppeld daaraan zijn de stekkers uit een clubman estate (volgt iedereen het nog? - ik zelf heb er al behoorlijk wat moeite mee). Dit alles is door vrienden van mij gedaan, want zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van.
Nou, start de motor goed, alle lampjes doen het, de temperatuurmeter en benzinemeter ook. Het enige dat niet goed werkt zij de lampjes van de olie en accu, die blijven vaag branden.

Volgens mijn vrienden ligt dit aan het feit dat er geen spanningsstabilsator op de driekloksunit zit en dus zou ik er een oude driekloksunit op moeten plaatsen van bv een clubman, die tot 200 gaat.

Heeft iemand een oplossing?

RE: spanningsstabilisator

er een oude driekloksunit op moeten plaatsen van bv een clubman, die tot 200 gaat.



Dat is niet nodig, een oude middenklok gaat tot 150 km/h en veel harder ga je niet :) Sowieso kan je wijzer nog wel verder.

Ik zou eens beginnen te kijken waar die stabilisator dan zou moeten(draadschema), want ook de 92-er coopers hadden die, en volgens mij ook achter de tellerset. Ook als er geen spannings stabilisatie zou zijn, zouden zowel je benzinemeter als je temperatuurmeter absoluut verkeerde waardes aangeven.

Wouter

RE: spanningsstabilisator

Wouter schreef:

Dat is niet nodig, een oude middenklok gaat tot 150 km/h en veel harder ga je niet :) Sowieso kan je wijzer nog wel verder.
Wouter



Das leuk, maar ik wil een driekloksunit behouden, ook met het oog op het dashboards dat ik erin wil hebben.
Volgens mijn vrienden zat de spanningsstabilisator bij een injectiecooper op de dynamo, maar aangezien ik een standaard dynamo heb, komt dat volgens hun niet goed. En bij de oudere types, zoals die driekloks van een clubman, zat er een stabilisator knoppie achterop de unit.

RE: spanningsstabilisator

TLR zegt:

Volgens mij, en uit het blote hoofd zouden de lampjes niet over de spanningsstabilisator moeten lopen. Alleen de benzine en temperatuurmeter moeten gestabiliseerd zijn. Het lijkt er op dat die lampjes te weinig spanning krijgen.
Niet per ongeluk toch op een spanningsstabilisator gezet? Ik meen (maar dat weet ik niet meer zeker) dat de spanning door de stabilisator tot negen volt wordt afgevlakt. En da’s nou weer minder voor een lampje wat op twaalf volt moet werken.

Succes met uitzoeken TLR

PS. op de oude twee en drie klokken units zit de spanningsstabilisator in de print verwerkt achter op de klokken, die hoef je d'r alleen maar in te drukken.

RE: spanningsstabilisator

nou kijk,

als je de sleutel op de accustand zet zonder te starten, dan branden ze beide fel - zoals het hoort. Maar als de motor eenmaal loopt, dan zouden ze uit moeten gaan, maar ze blijven dus lichtjes aanwezig - vaag brandend dus.

RE: spanningsstabilisator

Da’s uit je eerste verhaal nou niet echt uit te halen, maar goed. :?
Hiermee valt mijn eerdere verhaaltje dus af.

De lampjes krijgen dus kennelijk ergens spanning of massa vandaan waar het niet vandaan moet komen. Het lampje krijgt normaal spanning via ’t circuit. Bij contact gaan ze branden omdat de censoren (dynamo en olievoeler) massa maken. Start je de motor dan word de massa onderbroken door de werking van de censoren. Het zijn als het ware schakelaars die uitgeschakeld worden. Op het moment dus dat de motor gestart is hoort er geen massa meer te zijn op de waarschuwingslampjes en de lampjes gaan dus uit.

Als ze niet uit gaan is er normaal iets hevig mis, de dynamo werkt niet meer of de oliedruk is weg. Ik ga er vanuit dat niet het geval is anders was je al lang ergens gestrand. Het is koffiedik kijken wat precies de oorzaak is maar de kans is volgens mij erg groot dat er tussen het (de) lamp(jes) iets hangt dat er niet hoort te hangen. Ik kan me haast niet voorstellen dat zowel de sensor op de dynamo als olievoeler niet meer naar behoren werken, het kan natuurlijk maar toch zou dit héél erg bijzonder zijn.

Nogmaals greetz TLR

RE: spanningsstabilisator

Waarschijnlijk komt er gewoon wat licht langs de afscherming van de lampjes waardoor het lijkt alsof ze branden. Als je je verlichting uitzet, is het dan nog zo? dan gaat je dashbord verlichting ook uit als het goed is nl. Haal als het moet de teller even los, dan kan je zien of het nu wel of niet helemaal uitgaat als je motor hebt gestart.

Die spanningsregelaar op je dynamo die zit er bij jou ook, maar die heeft een hele andere functie, die heeft er niets mee te maken. Achterop je klok zit een metalen blokje wat je eraf kan halen dat is de spanningsregelaar(eigenlijk gewoon een weerstand volgens mij) voor je benzine en temp-meter, die heeft ook niets met de lampjes te maken.

De opmerking van wouter komt waarschijnlijk omdat hij verwacht dat in een oude clubman een middenklok zit. Volgens mij hebben alle clubmans 2 of 3 klokstellers achter het stuur. De 1275GT heeft een teller tot 180, de andere modellen gewoon tot 140.

RE: spanningsstabilisator

tlr-mini schreef:
Da’s uit je eerste verhaal nou niet echt uit te halen, maar goed. :?



Ik had toch al gezegd dat ik er niet echt bijster veel verstand van had.....

het is best wel lastig communiceren over een probleem dat jou aangaat, maar waar je - zeker met een onderwerp als dit - inhoudelijk nauwelijks toeten noch blazen weet |:(

Maar bedankt voor je meedenken. Ik zal het voorleggen aan de experts.

RE: spanningsstabilisator

Ventje schreef:

het is best wel lastig communiceren over een probleem dat jou aangaat, maar waar je - zeker met een onderwerp als dit - inhoudelijk nauwelijks toeten noch blazen weet |:(




Ik neem het je niet kwalijk hoor, maar het bracht mij een beetje op een dwaalspoor. succes met uitzoeken en laat eens weten wat het nou was, 'k ben er benieuwd naar.

Greetz