RE: Spanningsstabilisator en alternator
Ingediend door hyundai op wo, 10-07-2019 07:34
Verder werken mijn radio, pinkers en dergelijke ook niet meer.
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door hyundai op wo, 10-07-2019 07:34
Verder werken mijn radio, pinkers en dergelijke ook niet meer.
meten = weten.
Eerste is simpel: met draaiende motor de boordspanning meten. Meer dan 14 volt betekent dat er iets aan de hand is met de alternator, veelal een velddiode geploft.
Controleer ook alle massa's die van motor naar carrosserie en die van accu naar carrosserie. Overgangsweerstand kan ook zorgen voor een verkeerde referentie. Brandt het acculampje? Indien die flauw brandt betekent dat een verschil tussen B+ en D+ en is de regelaar vrijwel zeker hemelen.
oud plaatje, maar ook bij nieuwere wisselstroomdynamo's zit de regelaar min of meer ingebouwd..
https://www.infomininl.org/iui/manual/ee16acvolt.htm
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door hyundai op ma, 05-08-2019 14:43
Als ik de spanning meet op de batterij terwijl gestart ben Wel met choke.. heb ik 17.8volt.. lijkt me dus teveel?
De massa aan de batterij is goed.
De massa aan de motor lijkt me prima voor zover ik zie. Auto staat ook droog binnen en rijdt max 5000km per jaar dus ineens een kabeltje los lijkt me uit te sluiten.
Er heeft wel een tijdje een zwak oranje lampje gebrand op mijn klok(Bij de 20km/stand)
Dit brandt niet meer maar sinds mijn batterij helemaal leeggekookt is, werken mijn radio en pinkers ook niet meer. Dat is nog een probleem waar ik niet weet waar zoeken.
Ik heb naar de zekeringen gekeken bij de motor die zijn nog goed.
De spannigsregelsregelaar zit dus in de alternator of ben ik mis?
En Theo wat je dan nog zegt van een velddiode... waar zit die dan nog?
Mijn idee als leek lijkt me dus spannigsregelaar. Wil ik dus graag vervangen voor de 17euro wat hij kost.. en dan het pinker en radio probleem.
Maar ik wil gerust verder testen en proberen.. ben best handig alleen een leek op motorisch vlak
Bij een alternator zit alles inderdaad in de dynamo, en heb je geen losse spanningsregelaar e.d. meer.
Als je handig bent kan je natuurlijk zelf je alternator reviseren, maar de meeste mensen pakken de makkelijke route: De volledige unit vervangen.
Ingediend door hyundai op wo, 07-08-2019 18:58
Dan moet ik natuurlijk zeker zijn dat het de alternator is...
RE: Spanningsstabilisator en alternator
Ingediend door hyundai op di, 09-07-2019 22:43
Situatie: nieuwe batterij 2 maand oud. Ineens aan het koken... volledig leeggekookt en batterijklem gesmolten.
Waar moet ik dit zoeken? Ik veronderstel te veel stroom/Spanning op de batterij dus spanningsregelaar stuk?
Waar vind ik dat ding in de motorruimte? En kan ik dit testen? Of is het de alternator?
Nog andere opties misschien?