Speling in wielophanging.

RE: Speling in wielophanging.

Hoi minifanatiekelingen,

Ik heb mijn mini al een jaar in de garage staan om het plaatwerk enzo te vernieuwen en dat is allemaal gedaan. Hij is klaar om te spuiten maar ik moet de bussen van de achterwielophanging nog vernieuwen (zowel het linker als rechter achterwielophanging). Er zit namelijk wat speling op, (heb niet gemeten hoeveel maar) het is vast te veel ;)

Ik heb een werkplaatshandboek maar het lijkt me zo'n grote klus.
Iemand die het ook zelf gedaan heeft en me wat tips kan geven?

Zelfde geld voor de fuseekogels, daar zit ook speling op, daar heb ik nog nooit aan gezeten en weet daar niet veel vanaf. Iemand tips om die te stellen? of is het een pice of cake ;)

RE: Speling in wielophanging.

http://www.minisevenclub.nl/index.php?c ... .nl/forum/

Die bronzen bus kan je er niet zelf in persen op de juiste manier. Je hebt er een "ruimer" voor nodig of hoe ze dat ook noemen. Ik zou ze gewoon ruilen voor een revisiedraagarm.

RE: Speling in wielophanging.

Die bronzen bus kan je er niet zelf in persen op de juiste manier. Je hebt er een "ruimer" voor nodig of hoe ze dat ook noemen. Ik zou ze gewoon ruilen voor een revisiedraagarm.



Of een revisieset kopen en bij een minicentre laten inbouwen. In de UK zijn die sets veel goedkoper...

Fusees, tsja, heel eenvoudig eigenlijk:

Neem een (hoge) 1,5" dop, draai je fusees los en sla de borgplaat plat. Zet de dop erop en losdraaien maar. Daaronder zitten een aantal vulplaatjes. Haal er eentje weg en monteer weer, check op speling. Als er teveel speling is, moet je misschien nog een plaatje weghalen, of een plaatje verwisselen. Er zijn verschillende diktes in plaatjes.
monteren=reverse...

Wouter

RE: Speling in wielophanging.

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik wist niet dat het zo zat (plaatje weg halen om speling weg te halen) maar klinkt heel logisch, moet lukken.

Ook henkmarius bedankt voor je reactie.

Eerst doe ik mijn fusee wel (meteen stuurstanghoes vervangen) en daarna de achterwielophanging. Is geen haast bij maar ik zet hier wel neer als het gelukt is of als ik nog meer hulp nodig heb ;)


[edit] Op verzoek van Eelke :)

RE: Speling in wielophanging.

Alsjeblieft niet een heel bericht quoten, zeker niet als het er direct boven staat. Gaarne even via de edit-functie (schaartje bij je reactie aanklikken en wijzigingen aanbrengen) en dan de quote weghalen.

RE: Speling in wielophanging.

Mark,

Kijk eerst even of je zeker weet dat de bussen versleten zijn. Het is zeker niet ondenkbaar dat de assen van je achterwielophanging versleten zijn, deze zijn tien keer makkelijker te vervangen is dit toch niet het geval, succes!

Grtz,

Alco.

RE: Speling in wielophanging.

hallo

ik heb mijn lagers voor de achterste draagarmen bij een metaalbedrijf erin laten zetten kosten mij voor beide kanten 90 euro aan arbeid. de lagers had ik daar afgegeven samen met mijn draagarmen. was goedkoper dan gereviseerde in ieder geval

RE: Speling in wielophanging.

Tip voor het vervangen van het stuurstangrubber: Merk met wat verf oid even waar de "track rod end" zit voordat je m eraf draait. Kun je m bij het monteren weer op dezelfde plek vastzetten en hoef je niet uit te lijnen.

plaatje

[size=75:3ch1wb29]niet zelf bedacht, maar mijn garage gaf me die tip toen ze ook de hoes vervingen [/size:3ch1wb29]

RE: Speling in wielophanging.

Merk met wat verf oid even waar de "track rod end" zit voordat je m eraf draait. Kun je m bij het monteren weer op dezelfde plek vastzetten en hoef je niet uit te lijnen.



[size=59:9qkj5i03]ik weet dat ik altijd graag het laatste woord wil hebben...[/size:9qkj5i03]

Als je eerst markeert en vervolgens de moer eroverheendraait om hem lost te halen, verwijder je de verf weer. Beter is nog om het aantal slagen dat je de moer losdraait te tellen.

Wouter

RE: Speling in wielophanging.

Ze hebben dat bij mij volgens mij aan de hoes-zijde gemerkt en werkte perfect!

RE: Speling in wielophanging.

Ze hebben dat bij mij volgens mij aan de hoes-zijde gemerkt en werkte perfect!



Op de hoeszijde kan je alleen de tierod zelf merken, zie het plaatje wat hierboven gepost is maar. Als je die op de as draait, is er geen verschil...

Wouter

RE: Speling in wielophanging.

paneermeel schreef:
hallo

ik heb mijn lagers voor de achterste draagarmen bij een metaalbedrijf erin laten zetten kosten mij voor beide kanten 90 euro aan arbeid. de lagers had ik daar afgegeven samen met mijn draagarmen. was goedkoper dan gereviseerde in ieder geval



Een revisiearm kost ongeveer 120 EUR dat is inderdaad duurder, maar dan is het wel gedaan door iemand die weet waar hij mij bezig is. Je moet volgens mij niet alleen de lagers vervangen maar ook een koperen bus die mag je er niet in persen, maar moet met een ruimer aangebracht worden. Hebben ze dat ook voor die 90 EUR gedaan.

Waar heb je het laten doen BTW, één van de draagarmen van mijn 1275GT is er ook aan.

Oh ja, als je de schroefdraad met een merkstift merkt, dan is dat na op een afschroeven echt nog wel te zien hoor.

RE: Speling in wielophanging.

Koeper schreef:

Kijk eerst even of je zeker weet dat de bussen versleten zijn. Het is zeker niet ondenkbaar dat de assen van je achterwielophanging versleten zijn, deze zijn tien keer makkelijker te vervangen is dit toch niet het geval, succes!




Dat is een goeie, en laten we het hopen.
Ik heb nog niks aan de acherwielophanging gedaan trouwens. Ik ben ook benieuwd naar dat adres paneermeel.

Wel heb ik de bovenste 2 fusee kogels (linker en rechter wiel dus) gesteld.
De onderste 2 kreeg ik nog niet los. :|