Speling nylon bus in stuurhuis

default

RE: Speling nylon bus in stuurhuis

Hallo,

Ik heb een mini spi van bouwjaar 90. Leuke auto, maar heeft nogal lang stilgestaan waardoor er een beetje werk aan is.

Een tijdje geleden is de wagen sporadisch beginnen zweven. Het rechter voorwiel kon ik in alle richtingen bewegen, dus daar heb ik de lagers vervangen. Ook de buitenste stuurkogel is nieuw.

Nu merk ik dat er nog steeds een hele kleine 'knik' in dat wiel zit wanneer het links/rechts wordt bewogen. Heb de stofhoes van de rechter spoorstang verwijderd, en de binnenste stuurkogel is nog OK. Wanneer ik aan dat wiel trek, merk ik wel dat de stuurstang (tussen de binnenste stuurkogel en de tandheugel) een heel klein beetje speling heeft in de bus waarin waarin die beweegt. Hier dus: link.

Kan die binnenste bus vervangen worden zonder dat ik het ganse stuurhuis moet demonteren? Heb op dit forum al verschillende posts gevonden die beschrijven hoe dat moet, maar ik hoop toch nog op een eenvoudigere oplossing ;)

Of is die speling geen drama, en kan ik hier gewoon mee verder rijden? Op het linkerwiel zit die 'knik' niet, vandaar deze vraag.

Bedankt,
Nico.

RE: Speling nylon bus in stuurhuis

Als er een 'beetje' speling in zit is dat niet erg.
Ik denk dat 75% van de mini's zo rond rijdt.
Of je de nylon bus er uit krijgt zonder de tandheugel te verwijderen, weet ik niet.
Het 'lijkt'mij van niet.
Maar misschien heeft iemand anders hier wel ervaring mee.....
Aan de linker zijde zit geen nylon bus.

default

RE: Speling nylon bus in stuurhuis

Hoop hierop ook een antwoord te zien. Bij mij blijkt deze speling voor veel lawaai te zorgen bij het nemen van bvb putten in de weg.

RE: Speling nylon bus in stuurhuis

Dan is de nylon bus zó versleten dat de tandheugel het metaal van het stuurhuis raakt.
Reviseren of nieuw stuurhuis plaatsen.
Ik denk niet dat je de nylon bus kan vervangen zonder eerst de tandheugel(stang) compleet te verwijderen!
Het hele stuurhuis moet dan uit elkaar genomen worden.

RE: Speling nylon bus in stuurhuis

Die bus vervangen is niet echt eenvoudig. Wat je nog wel kunt proberen de binnenste stuurkogel strakker aan te draaien, en dan bedoel ik de dop aan het eind van het stuurhuis. Met een grote tang of beitel kun je proberen de boel wat strakker vast te draaien. Gaat trouwens niet bij alle modellen. Enige oplossing is dan een nieuw stuurhuis monteren.
Dat is wel wat werk, in het slechtste geval je hele subframe loshalen. Zelf heb ik het al een paar keer gedaan door alleen het subframe los te halen aan de onderkant net achter de stuurstang. En daarna ook de torenbouten lossen. Als je dan de body wat omhoog krikt zakt het hele subframe net ver genoeg los om de hele stuurstang met wat creativiteit te verwijderen.

Succes.