Wat het nog zou kunnen zijn, is dat de flens aan de binnenzijde versleten is. Dan krijg je ook speling op je aandrijfas.
- Login of registreer om te reageren
Wat het nog zou kunnen zijn, is dat de flens aan de binnenzijde versleten is. Dan krijg je ook speling op je aandrijfas.
Daar heb ik ook al naar gekeken, maar ik voel niks? Hoe zou je dat moeten zien dan..
8,4" schijfremmen op een '96 spi, de schijven zelf zijn overigens niet meer origineel maar ik ga er van uit dat dit er niet mee te maken heeft. Als je de schijf vast pakt dan kan je de schijf en de aandrijfas als 1 geheel zien bewegen los in het fuseehuis. Deze speling krijg ik niet weg.
Dat is ook bijna niet te voelen of te zien. Ik heb alleen in het verleden met hetzelfde probleem gezeten.
Dat de schijven niet orgineel zijn hoeft geen probleem te zijn, maar zijn de flenzen waarop de schijven gemonteerd zitten nog wel de orginele? Als dat niet zo is zou ik daar eerst het probleem verwachten, er zijn namelijk wat kleine verschillen is mijn ervaring.
Ja maar om nu op de gok weer nieuwe flenzen aan te schaffen? Blijf bezig zo
Gingen de nieuwe lagers erg makkelijk in het fusee stuk of met redelijke weerstand?
Met erin zetten gaat dan het eerste stuk zwaar,maar als de lager schaal op z'n uiteindelijke plek zit/komt valt hij er zomaar in??
Gaan ze erin/eruit zonder veel moeite of kracht te zetten..is je fusee stuk uit gesleten en kun je rotzooien wat je wil..maar de speling blijft.
Blijven door rijden met rotte lagers is hier de oorzaak van.Uiteindelijk gaat het buitenste lagerschaal mee draaien en 'freest' zichzelf in het huis.
Nieuw/ander fusee stuk is dan de enige oplossing.
Toevallig ken ik iemand die daar nu ook mee loopt te klooien.
En zelf heb ik het ook al eens gehad.
Flenzen zijn allemaal hetzelfde,zolang je geen geventileerd schijven ofzo hebt.
En alleen bij lang door rijden met rotte lagers zou deze kunnen afslijten.
Nou ik moet ze er steeds met een dreveltje eruit tikken, heel voorzichtig rondom. Nee ze zitten moer vast en het fuseehuis is van binnen heel zuiver en in orde. Geen aanslag/beschadigingen en de schalen gaan er moeilijk in en uit met tikken. Ik heb echt zon beetje alles vervangen behalve de flens. Misschien dan morgen maar een nieuwe bestellen en gewoon passen. Ik ga nu in ieder geval niet meer rijden tot het is opgelost! Anders rij ik meteen weer mn nieuwe lagers kapot.
Je hoeft geen nieuwe flenzen te bestellen als je er niet zeker van bent. Je kunt ook testen met een andere set. Als je ergens een flens kunt krijgen, dan kun je gaan meten hoeveel speling je huidige flenzen hebben en hoeveel de andere flenzen hebben. Als dat hetzelfde is, eventueel bij meerdere flenzen, dan zit het probleem ergens anders.
Ik zal mijn flens van de andere zijde eens pakken, kijken of dit verschil maakt.
Ik heb een paar andere flenzen gemonteerd. De tandheugels in mijn flenzen waren versleten, wat de speling gaf.
Ik heb er ook gelijk een paar andere schijven opgezet, maar dat was mijn eigen keus. Ik kon toevallig heel goedkoop aan nieuwe onderdelen komen.
Nieuwe flenzen of 2e hands? Ik heb vorig jaar nieuwe schijven erop gezet dus die ha ik niet met vervangen;-) tenzij die het probleem veroorzaken natuurlijk maar dat lijkt me niet.
Bij mij waren ze nieuw. Ik had een set 2e hands liggen, maar die zijn voor de mini van mijn vader en dan had ik over een paar jaar toch een nieuwe set aan moeten schaffen.
Als het goed is, heb je conische lagers.
Hiertussen zit een 'buisje'/afstand bus.
Sommige lagers hebben een 'dikkere' binnenring als de originele.
In dit geval kan het zijn dat de afstandbus tussen de lagers te lang is.
Bij de kwaliteitset krijg je ook een afstandbus.
Eventueel zijn er wel forumers die de afstand kunnen meten (in combinatie met vermelding van lagertype).
Groet ron
Oh dat is wel een goeie, alleen volgens mij heb ik aan 1 kant minder speling dan de andere. Sterker nog, volgens mij gaat het daar niet eens om de lagers. Dan erbij, ik heb in totaal 3 verschillende setjes erin gehad. De originele en 2x nieuwe en allemaal speling. Moet de tussen ring net zo dik zijn als het tussenschot van het fusee waar de schalen tegen aan zitten?
Nee, de ringen kunnen verschillende diktes hebben. Ik moet eerlijk zijn, ik weet de maat ook niet. Sorry.
Maar als het niet de lagers zijn, dan moet je door middel van opkrikken en proberen met een breekijzer/bandenlichter toch de speling kunnen vinden/zien. Het is geen hoogstaande techniek zeg maar....
Groet ron
Als je de band vast pakt boven en onder dan zie je dat de homokineet mee beweegt. Dit betekent dat de schijf en naaf een geheel zijn met de homokineet. Het lijkt alsof er geen druk op de lagers kan staan. Die afstand ring zou kunnen maar klinkt niet logisch, wie verkoopt nou lagers die niet passen? De speling is trouwens heel erg, je ziet m duidelijk bewegen.
Is er niemand die vanavond ff tijd heeft om er naar te kijken in de buurt van eindhoven. Dan neem ik het fusee, schijf en een nieuwe homokineet mee, dan zou je t moeten kunnen zien toch?
Leroy schreef:
Als je de band vast pakt boven en onder dan zie je dat de homokineet mee beweegt. Dit betekent dat de schijf en naaf een geheel zijn met de homokineet. Het lijkt alsof er geen druk op de lagers kan staan. Die afstand ring zou kunnen maar klinkt niet logisch, wie verkoopt nou lagers die niet passen? De speling is trouwens heel erg, je ziet m duidelijk bewegen.
Tsjah, er zijn ook mensen die lagers kopen die niet passen......
Het klinkt mij wel als de afstandbus. Je schroeft de boel vast, zet er spanning op en de lagers liggen niet aan tegen de schalen. Dan kan je de boel bewegen.
En ja, sommige lagers functioneren beter als de binnenste schaal iets breder is als het ontwerp uit 1980.
Groet ron
Mja ik heb de lagers gekocht bij minisport, hoe kom ik aan een afstand bus met de juiste maat en hoe weet ik die maat. De originele heb ik niet meer en die bussen zijn per lager toch aangepast?
Ten 1e verkeerde leverancier.
De afstand van die bus kun je meten met een schuifmaat.
FF monteren zonder as, dan goed samen duwen, door het gat de afstand van binnenzijde lager A naar buitenzijde lager B, minus de dikte van lager B (dikte binnenring) en hierbij de benodigde afstand.
Bus kun je laten maken, of ff bij een mini-boer in de buurt halen.
Groet ron
Als je zeker weet dat de afstandbus te dik is kan je 'm afschuren met schuurpasta op een glasplaat. Wel telkens overpakken anders haal je er niet over evenveel af.
Heb je trouwens de lagers wel met de goede kant naar binnen gemonteerd?? Dus van beide zijden het dikste deel van de lager-buiten-ring eerst? Ze zitten dus gespiegeld ten opzichte van elkaar tegen de rand in de fussee. Is maar een ideetje...
Haha ja natuurlijk, anders kun je de lagers er toch niet zo weer uit pakken? Nee montage twijfel ik niet aan, het past gwn niet.. Ik kijk eerst naar de naaf, als dat t niet is naar de bus maar vind t vreemd omdat de andere zijde dit probleem niet heeft..
Kan het kwaad als zon bus te klein is? Komt er dan te veel druk op de lagers te staan ofzo
Ja, als de bus te kort is, dan trek je de binnenschalen uit de kogels/rollen vandaan.
Groet ron
Dat kan niet toch niet, ze liggen conisch in de fusee. De druk zorgt er dan toch voor dat de lager schalen goed tegen elkaar aan gedrukt worden? Of kunnen ze zoveel druk weer niet aan.
Probeer het eens zou ik zeggen.......
Als je hard genoeg vast zet zie je het vanzelf.
En ja, dan komen de rollen/kogels/kegels te hard/met teveel druk tegen de lagerschalen en vreet het met 2x draaien op elkaar in.
Bij montage krijgen de lagers een bepaalde druk mee. Bij verwarmen (rijden) zet het iets uit en liggen ze perfect aan (dit zijn dan 0,000...mm (is wat krom omschreven, maar makkelijkste te begrijpen).
Groet ron
Het "leuke" is dat die afstandsringen van te zacht materiaal zijn => na verloop van tijd worden die ringen ingedrukt en heb je dus weer speling op het wiel.
Doordat dan de aantrekkracht weg is gaan de binnenste lagerringen inwalsen op de aandrijfas en ook de wielnaaf gaat bewegen tov de aandrijfas.
Gevolg: kapotte aandrijfas en wielnaaf.
De Engelse Toko waar je de SW5 nokkenassen kan kopen heeft daar geharde tussenringen voor ter vervanging van de kauwgom ringen die standaard bij de conische lagersets worden geleverd.
Maar ja, dat verklaard nog niet bovenstaand probleem....
Carlo schreef:
Het "leuke" is dat die afstandsringen van te zacht materiaal zijn => na verloop van tijd worden die ringen ingedrukt en heb je dus weer speling op het wiel.
Doordat dan de aantrekkracht weg is gaan de binnenste lagerringen inwalsen op de aandrijfas en ook de wielnaaf gaat bewegen tov de aandrijfas.
Gevolg: kapotte aandrijfas en wielnaaf.
De Engelse Toko waar je de SW5 nokkenassen kan kopen heeft daar geharde tussenringen voor ter vervanging van de kauwgom ringen die standaard bij de conische lagersets worden geleverd.
Maar ja, dat verklaard nog niet bovenstaand probleem....
Dat heb ik nog NOOIT gehoord. De bussen van te slap materiaal???
Ik heb al wat wiellagers vervangen en zien vervangen, maar nog nooit een harmonica-bus eronder weg gehaald.
Groet ron
Wel eens gehoord dat deze tussenringen bij goedkope lagers te dik zijn en dan heb je ook een probleem. Meestal is het toch echt iets wat versleten is, ofwel een fusee, het lager zelf, de homokineet oid.
Dennis
@ Ayla: ik heb het ook nog nooit gehoord, maar wel in mijn handne gehad. Geen rommel maar gewoon Timken lagersetjes...
Hmmm, foto?
Dan ben ik wel nieuwsgierig hoe dat eruit zag.
Groet ron
Ron, je had gelijk.
Het was de afstandbus die zat te vervelen. Na het opmeten kwam ik er achter dat deze iets meer dan 1 mm te dik was. Ik had nog een oude uit mn prullebak weten te vissen. Een "originele" voor zover deze nog origineel was en had deze er naast gelegd en ja hoor! Bingo, die van m-sport zijn duidelijk te dik Nog ff een foto voor de duildeijkheid. Links is degene die de goede maat heeft.
Vervolgens de oude erin gedaan en gekeken of deze niet te kort was maar dat was gelukkig niet het geval. Ik kan weer de wijk onveilig maken
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of de lagerringen zelf wel dezelfde dikte hebben?
En weer even een oudje naar boven halen.
Kan iemand mij vertellen wat dan de juiste dikte moet zijn van de afstandsbus?
Ik heb het vermoeden dat een verkeerde bus ook wel eens mijn probleem kan zijn.
Ik heb inmiddels al 2x de remschijf vervangen waarbij de 2e keer tevens de remklauw, nieuwe schokbrekers, nieuwe bandjes en laten uitlijnen/balanceren, fusees vervangen. Dit alles mede vanwege een trilling tijdens remmen. De vervangingsdelen gaven elk op hun manier wel een verbetering maar de trilling is gebleven. Inmiddels lijkt het trillen wel erger te worden, bij rustig remmen voel je wel beweging in het rempedaal maar dit valt op zich nog mee. Bij hard remmen begint de hele voorkant te bokken, ik stel mij zo voor dat een losgelopen asmoer een soortgelijk effect zal geven (is uiteraard niet de oorzaak). Zoals je zult begrijpen voelt dit niet echt fijn aan. Mogelijk is de schijf op dit moment weer krom maar dan is dat duidelijk een gevolg en ik zou zo graag weten wat de oorzaak is voordat ik weer onderdelen ga vervangen en weer stukrij.
Nou is er sinds ik de mini bezit eigenlijk altijd al een trilling aanwezig geweest, niet zo heftig alsdan ie nu is maar hij was er wel. Ik weet ook dat kort voor de aankoop de mini aan 1 voorkant nieuwe wiellagers heeft gekregen (staat in het keuringsrapport). Alhoewel er niet bijstaat aan welke kant heb ik wel zo mijn vermoedens.....
Is die afbeelding, van de foute en de juiste bus, uit leroy z'n post trouwens nog ergens beschikbaar?
Alvast bedankt voor de hulp.
Ik zit op het moment met hetzelfde probleem, afgelopen vrijdag heb ik mn wiellager linksvoor vervangen, maar na montage zat er nog steeds speling op... het is een set van minispares, hierbij was een afstandsbus geleverd. zou iemand voor mij de correcte lengte van de bus kunnen geven? dan meet ik hem even op, krijg deze week een nieuwe set schijven en blokken binnen dus als ik die monteer trek ik het hele zootje weer uit elkaar.
Ook mijn mini blijft trillingen hebben, maar hoop met nieuwe banden, wiellagers en gestelde fusees wat te verbeteren!
alvast bedankt!
Als alle spelingen van lagers, gestelde fusee's en banden opgelost zijn, dan zijn er nog 2 dingen die een trilling kunnen veroorzaken. Het kan namelijk zijn dat er een onbalans zit in de velgen door schade. Dan zal er met nieuwe banden na een tijd weer een lichte trilling in komen. En een tweede is dat de flens niet helemaal goed meer is, waardoor deze wat ruimte op de homokineet krijgt.
Probleem zit 'm nu in iedergeval dus in mijn lagers, aan beide kanten zijn ze nieuw maar blijft er speling opzitten, ik sjor ze vast met een grote momentsleutel, maar als ze op het goede moment staan blijft er dus speling op zitten.
De speling zit in de lagering, ik zie namelijk niet de flens tov de as en homokineet bewegen maar wel de as, homokineet en flens tov het lagerhuis.
Ik heb ondertussen nog steeds dit probleem, maar heb inmiddels een vermoeden wat een veroorzaker kan zijn, namelijk dit:
link
link
Er is zeker slijtage op te zijn, maar meer dan een mm is het niet, terwijl de speling meer is. nogmaals de vraag of iemand voor mij de afstandsbus wil opmeten van een lagerset, ik ga volgende week de homokineet vervangen, en hoop daarmee het een en ander op te lossen, maar dat moet dus aan beide kanten
Beide voorwielen zijn overigens gebalanceerd met nieuwe banden, ook is de auto uitgelijnd.
het is nu zo dat van 100 tot 120 km/h alles zo erg gaat trillen dat de beschermkap om de stuurkolom zo hard mee gaat trillen dat ik er gek van wordt.
Is er iemand in de buurt van Haarlem die anders eens een keer mee wil rijden, of zelf een rondje rijden om met me mee te denken? ik weet het zo langzamerhand niet meer.
Dit soort groeven hoort niet op een homokineet te zitten. Ik heb dit ook gehad. Bij mij was het 0.18mm. Dat gaf ook een trilling. Het zou uiteindelijk ook kunnen blijken dat de flenzen van je schijven niet helemaal goed meer zijn.
Je as is rot versleten doordat je te lang met slechte lagers of aandraaimoment hebt doorgereden.
Het oude lager heeft zich in de as gevreten.
Gewoon een nieuw steekasje en gelijk de hoes dan vervangen ,kost niet veel en gaat toch kapot net voor dat je naar de keuring gaat.Nu kan je er mooi bij.
Asjes kosten een euro of 20 als je even rondzoekt.
Je moet ze wel van de as tikken ,of je moet het juiste tool hebben.
Geen wonder dat je speling hebt.
RE: Speling, onoplosbaar?
Ingediend door Leroy op zo, 30-10-2011 16:37
Beste kenners,
Ik heb een probleem met speling op mijn voorbanden. In eerste instantie (ongeveer twee maanden geleden) dacht ik aan versleten wiellagers en de fusee's dus heb ik die toen meteen vervangen. Vervolgens kwam ik er achter dat er nog steeds erg veel speling op zat en heb toen een bezoekje gebracht aan Bart (Red Flame). Hij vertelde me dat het waarschijnlijk de aandrijfas was, want die zie je ook duidelijk bewegen als je de band horizontaal beweegt en dat de fusee's iets te los stonden gesteld.
Vandaag heb ik de fusee's vaster gesteld, weer splinternieuwe lagers in de fusee gedaan en een nieuwe homokineet gemonteerd.
3x raden, nog steeds speling! Alles zit goed vast en ja ik heb eerst de lagers samengetrokken met een platte revet voordat de onderstaande gemonteerd werd. Ik ben nu wel een beetje einde raad hoor. Zijn wel dure grapjes iedere keer maar die lagers vervangen om er vervolgens achter te komen dat het geen flikker uit maakt. Wat mis ik?
Zou het aan deze kunnen liggen? Hij ziet er niet versleten uit in ieder geval.
Sorry voor de lange post, ik weet het niet meer hoor..