Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Mijn Jet Black piept bij langzaam rechtdoorrijden bij het rechtervoorwiel. Na wat zoeken moet het uit de buurt van de binnenste homo vandaan komen. Vreemd is dat ie alleen piept bij recht doorrijden.

Als ik de gehele binnenste homokineet vastpak dan zit hier wat speling (omhoog/omlaag) op. De homokineet aan de andere kant heeft dit niet. Nu dacht ik eerst dat het wellicht mijn differentieel lager was. Ik hoopte dat dit lager in het deksel zat, maar daar zit dus alleen een kering. Twee vragen dus.

Komt dit probleem iemand bekend voor, wat is wijsheid, binnenste homo vervangen of zou het toch het differentieel-lager zijn?

Kan je het diff-lager van buitenaf vervangen?

default

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Er zit dus wel een lager in het deksel, het is een glijlager en het gebeurt nogal eens dat die te ruim is... Als die te ruim zijn, kun je het zooitje inderdaad bewegen.... Binnenin het diff-huis zitten nog 2 kogellagers, maar dat is niet de reden dat je het zooitje kunt bewegen denk ik.....
Maar weet je zeker dat het gepiep vanuit het diff komt? Kan me nl niet voorstellen dat dat gaat piepen... Zorg eerst dat je zeker week waar het geluid vandaan komt! Kan je een berg werk schelen...

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Onze clubman estate had het zelfde!Dat waren niet de remmen en ook niet het diff... Maar het was het wiellager! Echt waar niet normaal hard piepen bij vanaf 50 km/u! Opnieuw invetten en het was weg!

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Mijn Mini had het ook, een hard geratel/geknak bij licht remmen en naar links sturen. Ik verdacht de homokineten, maar die waren het niet. Heb toen de motor eruit getakeld en het differentieel gecontroleerd, maar dat was het ook niet (wel meteen de eindoverbrenging veranderd). Afgelopen weekend rechtsvoor opgekrikt en zag dat de naafmoer los zat. Aangedraaid en toen was het over. Over moeilijk doen als het makkelijk kan gesproken... |:(

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

alles in de buurt van de binnenste homokineet is nogal vet dus dat piept niet al te snel.

wat betreft het diff:
het kan wel zonder de motor te lichten maar het is een klote karwei zonder brug. Het inelkander zetten is wel een ge'utter met shims enzo en je moet de boel weer oliedicht zien te krijgen.

denk (ook) dat het de wiellagers zijn.. die hebben het zwaarder te verduren.

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Mmm, eerst maar het wiellager bekijken dus. Blijft het feit dat er speling op de binnenste homo recht speling zit en links niet (maw het hoort dus niet).

Het gepiep is behoorlijk luid en alleen bij recht doorrijden. Iedere keer dat het wiel rond gaat hoor je de piep alsof er iets aanloopt.

Zou het misschien met het stuurhuis te maken kunnen hebben. Kan het me bijna niet voorstellen omdat dit niet meedraait en het ook weinig doet als je recht doorrijdt. Stuurhuis is wel door een beunhaas (**dy) vervangen vandaar mijn vermoeden.

Zit die glijlager in het diff-deksel geperst of geborgt? Kan ik hem dus zelf makkelijk vervangen of moet ik hem er even in laten persen?

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Dat dachten wij dus ook... Maar de belasting op het lager is ook anders als je stuurt!

Zet m even op de krik, wie eraf luisteren
Trommel eraf luisteren

Er zit heel vaak speling op de hom...

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Misschien een verbogen beschermkap van de schijf die aanloopt?

Dennis

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Vanmiddag even de aandrijfas eruit getrokken en het diff-deksel eraf gehaald. Het lager in het deksel is toch redelijk beschadigd. Helaas is mijn vermoeden juist, het diff lager is ook naar zijn grootje. De as die uit het diff steekt heeft een paar mm speling.

Nu de grote vraag, kan je op één of andere manier het diff er onder uithalen zonder het hele blok eruit te takelen? Iemand er ervaring mee. Ik denk dat het diffhuis niet ver genoeg naar achteren kan om om de klok (dat grote tandwiel in het diff) heen te gaan. Wellicht als je blok kantelt?

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Nou mooi niet dus....God#@#$pie*&kes voor niks het blok eruitgetakeld en diff gereviseerd.

Er zit nog steeds wat speling op het diff maar dat hoort zo. Ik denk ook niet dat het de binnenste homokineet is, die heb ik open gehad en zag er nog prima uit, ook nieuw homokineten vet erin gedaan, zou geen gepiep mogen veroorzaken.

Vreemd is dat het een tijdje duurt voor het gepiep start. De eerste paar minuten klonk alles prima, glimlach op het gezicht maar al snel kwam het gepiep weer, bijna zin om de mini in de gracht te duwen, maar da's natuurlijk zonde. En dan heb ik helemaal ruzie met de milieupolitie ben ik bang.

Kan iemand eens voelen aan de binnenste homokineetpotten om te voelen hoeveel je die heen en weer kan bewegen? Bij mij nu nog steeds een beetje maar dat hoort volgens mij.

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

heb je bij het reviseren van het diff ook de bussen vervangen ??

want eigelijk moet je buiten de diff pin ook die vervangen/uithonen.

er zou allen de speling op mogen zitten die komt door de ruimte tussen de tanden zit

de binnenste homokineten zitten op een as met spiebanen en daar zit wel ietsje speling op.

Maar alles in die buurt zit of in de olie, of dik in het vet, dus ik begrijp dat piepen niet echt.

zit het niet heel ergens anders ?? koppeling, waterpomp

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Ik denk dat alle mini's speling hebben op de potjoints, dat is ook niet meer dan normaal.De potjoints schuiven over splines en dat is nooit 100% pas.

Ik heb zelf nog nooit een blok gehad waar geen speling op deze punten zat en ik denk dat het verder ook geen probleem moet zijn.

Dennis

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Dennis schreef:
Ik denk dat alle mini's speling hebben op de potjoints, dat is ook niet meer dan normaal.



Had ik dat maar eerder geweten. De glijlagers in de deksels heb ik niet vervangen. Ik heb het diff laten reviseren bij [Mini specialist] moest toch de onderdelen kopen en zij doen het in het half uurtje dus uurloon is dan ook nog te betalen.

Het probleem moet ergens bij de aandrijfas zitten. Met de versnelling in z'n vrij doet ie het ook nl. Bij normaal remmen wordt het gepiep harder, een soort oehoehoehoe geluid (niet hard op doen krijg je rare gezichten). Bij hard remmen doet ie het juist weer niet. Dit weekend zet ik wel even de hele as van mijn GT over. Tegen de tijd dat ik die ga opknappen ga ik er dan op mijn gemak naar kijken.

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Henkmarius schreef:
Met de versnelling in z'n vrij doet ie het ook nl. Bij normaal remmen wordt het gepiep harder, een soort oehoehoehoe geluid(...)Bij hard remmen doet ie het juist weer niet.


Klinkt toch als wat ik had (zie mijn post van 24-9) . Ik hoop dat het bij jou uiteindelijk ook zo simpel blijkt...

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Remko schreef:
Zorg eerst dat je zeker week waar het geluid vandaan komt! Kan je een berg werk schelen...



Mini Power":1jn8dhlz] Maar het was het wiellager! [/quote:1jn8dhlz]

SirYun":1jn8dhlz] denk (ook) dat het de wiellagers zijn.. [/quote:1jn8dhlz]

Schaam :x

Het zijn toch de wiellagers van het rechterwiel, die zijn echt helemaal naar de te**ring, waterschild kapot en dus nogal geroest (auto heeft van de winter stil gestaan). In ieder hoef ik me voorlopig geen zorgen over het diff te maken :P en met nieuwe keringen ook geen lekkage meer. Zo maar even nieuwe lagers halen...

RE: Speling op differentieel-lager of binnenste homokineet

Kan iemand eens voelen aan de binnenste homokineetpotten om te voelen hoeveel je die heen en weer kan bewegen? Bij mij nu nog steeds een beetje maar dat hoort volgens mij.



0% :) Na de gebroken homokineet op de speedbump in de UK heb ik uit voorzorg de fusees maar allemaal vervangen.

Ik merkte ook nogal wat speling op de homokineten, en vooral de binnenste, dus nieuwe potjoints erop en nu helemaal geen speling meer op de aandrijfassen.

diff was al gerviseerd: nieuwe pin en bussen, tandwielen en lagers.

Wouter

Wouter