Speling op het stuur

RE: Speling op het stuur

Hoi,

Op de dynodag kreeg ik ook te horen van de tester dat er naar zijn mening te veel speling op het stuur zit en dat ik bij hem niet door de APK zou zijn gekomen. Ik vind het zelf inderdaad ook altijd redelijk veel, maar aangezien ik er nooit eerder wat over heb gehoord heb ik altijd gedacht, het zal wel goed zijn, als het een keer echt te veel wordt, dan hoor ik het wel. Tijdens het rijden ondervind ik er ook geen hinder van, maar dat kan ook gewenning zijn.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken, als het aan het stuurhuis ligt (wat me niet onwaarschijnlijk lijkt), is dat dan alleen op te lossen met een ander (nieuw/reconditioned) stuurhuis? Ik dacht dat er verder weinig aan zo'n stuurhuis af te stellen is (afgezien van de uitlijning), maar misschien vergis ik me.

Groeten,

Eelke

RE: Speling op het stuur

Eelke schreef:
Ik dacht dat er verder weinig aan zo'n stuurhuis af te stellen is (afgezien van de uitlijning), maar misschien vergis ik me.



Jep is zelfs veel te stellen aan stuurhuizen. Ten eerste heb uiteraard de buitenste stuurkogels. Deze zijn niet echt een onderdeel van het stuurhuis, en standaard vervangingsonderdelen. De binnenste zijn wel een vast onderdeel van het stuurhuis en stelbaar. Verder is nog het rondsel stelbaar in het stuurhuis. Daarmee moet je een end komen. Het moeilijkste is te traceren waar de speling precies zit.

Verschillen de jaartallen stuurhuizen hebben bepaalde stelmogelijkheden minder/meer. Dat weet ik niet. Christiaan wel.

Bert.

RE: Speling op het stuur

En met die stelmogelijkheden is de speling dus mogelijk ook op te lossen? Klinkt in elk geval niet als iets waar ik me al zelf aan ga wagen. "Plug&play" een stuurhuis vervangen was ik nog aan het overwegen, maar afstelmogelijkheden waar ik geen verstand van heb...

RE: Speling op het stuur

Eelke schreef:
En met die stelmogelijkheden is de speling dus mogelijk ook op te lossen?

Klinkt in elk geval niet als iets waar ik me al zelf aan ga wagen. "Plug&play" een stuurhuis vervangen was ik nog aan het overwegen, maar afstelmogelijkheden waar ik geen verstand van heb...



Ja waarschijnlijk lossen die stelmogelijkheden (of nieuwe buitenste stuurkogels) het probleem wel op. Hou er rekening mee dat je een afwijkend type kan hebben dan ik tot nu toe gezien heb zoals ik al eerder zei.

Als je toch al rekening hebt gehouden met een nieuw stuurhuis, kun je het oude vervangen door een nieuwe, en gaan experimenteren met de oude. Al hoewel ik wel moet zeggen dat het stuurhuis een van de meer complexe onderdelen van de mini is. Niet echt iets om ff mee te beginnen als DIY-er. Vervangen van je stuurhuis eigenlijk ook niet trouwens. Moet je subframe voor zakken, stuurkolom eruit en vooral veel gepiel.

Bert.

RE: Speling op het stuur

Een nieuw stuurhuis stond [i:mhmf6ltt]niet[/i:mhmf6ltt] op de planning, maar wat onvermijdelijk is onvermijdelijk. Als blijkt dat het niet onvermijdelijk is, is dat mooi :) Het verbaast me trouwens dat het subframe los moet om het stuurhuis te vervangen. Ik kan me niet herinneren dat ik dat tegen ben gekomen in de diverse Haynes boeken.

RE: Speling op het stuur

Op je stuurkogels mag volgens he APK regelement een speling zitten van 1 millimeter. De uitslag van je stuur zonder dat je wielen bewegen mag geloof ik 10 graden bedragen maar dat zou ik na moeten kijken.
Dus jij denkt dat een stuurhuis vervangen een straight forward job is |:(
Je moet het subframe losgooien en soms eronderuit halen, plus je carb en uitlaat en daarna moet je je Auto laten uitlijnen. Onderaan je stuurhuis zit een inbusbout als je die indraait als de contramoer los is haal je de speling van je stuurhuis af, pas op : niet te strak zetten naders krijg je armen als kangeroepoten en je stuurhuis slijt bovendien.

RE: Speling op het stuur

Dus jij denkt dat een stuurhuis vervangen een straight forward job is |:(


Vergeef me mijn domheid, oh grote guru ;)

Maar kan iemand me dan ook uitleggen waarom het subframe los moet? Ik neem aan dat het stuurhuis anders ergens niet langs past?

[Edit: typos]

RE: Speling op het stuur

Eelke schreef:
Maar kan iemand me dan ook uitleggen waarom het subframe los moet? Ik neem aan dat het suurhuis anders ergens niet langs past?



Ja klopt. Het stuurhuis (simpel te zien als een lange buis over de hele breedte van het subframe) zit volledig opgesloten tussen het subframe en het onderste deel van het schutbord. De reden dat je hem er niet uit kunt trekken is dat er 2 a 3 (??) uitstulpingen op zitten. Oa voor het rondsel wat door het gat in het schutbord steekt waar je stuurstang op vast zit. Daarom moet het subframe achterover kantelen (achterste subframe bevestigingen moeten los, voorste kunnen vast blijven). Echter voor het kantelen zitten de uitlaat en de carb in de weg. Vandaar dat die ook los moeten...

Bert.

RE: Speling op het stuur

Aha, dat klinkt logisch. Bedankt voor de uitleg.

RE: Speling op het stuur

Hay,

Ik heb ook wel eens mijn stuurhuis vervangen, maar had de uitlaat en carb. gewoon laten zitten. Het is inderdaad wel een priegel klusje, maarja dat is 'mini'. Ohja omwat ruimte te krijgen had ik de grote subframe bouten wat los gedraaid.

Giel

RE: Speling op het stuur

spike schreef:
maar had de uitlaat en carb. gewoon laten zitten. Het is inderdaad wel een priegel klusje



Klopt inderdaad wel. Ik geloof dat ik de laatste keer alleen de carb heb verwijderd. Maar wat ik zelf soms uithaal kan ik niet iedereen klakkeloos aanbevelen (inderdaad heel erg priegelklusje Arghh, ruk trek :x ) en vertel het dan ook gewoon zoals het hoort, en dan kijken ze zelf maar of ze het simpeler denken te kunnen doen O:) ;) .

Bert.