Kruimelpad
Speling uitgaande as diff
RE: Speling uitgaande as diff
Ingediend door Dennis op zo, 22-04-2012 17:46
Een klein beetje speling mag. Is de bak gereviseerd dan mag daar minimale speling op zitten anders hebben ze niet echt naar het diff gekeken.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Ik vind dat er aardig wat speling op zit. Die jongen in Engeland zij dat het geen problemen moet opleveren. De bak is niet gereviseerd maar samengesteld uit goede gebruikte tandwielen. Door deze kleine tegenslag heb ik het weer even 3 weken laten staan. Vandaag vond ik weer de energie om verder te gaan.
Vrijdag ga ik zeker niet halen. Ik moet nog een wielbak voor aanpassen (lees: de slijptol er flink doorheen halen), de ramen plaatsen en de stoel fatsoenlijk monteren. Verder ben ik dan wel redelijk in de richting van voor het eerst kunnen starten. Zodra m'n belastinggeld binnen is kan ik richting de rollenbank voor tunen en uitlijnen. Op hoop van zegen zeg ik want ik heb nog niet heel veel vertrouwen in het blokje...
Clubbie, ik zal je even een PB sturen.
- Login of registreer om te reageren
in die kapjes zit een glijlager, als je er geen kan vinden met minder speling:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... gsoh5bep12
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Ik neem aan dat er veel speling op de assen zit zonder de deksels. Als dat zo is zit er overmatig speling op het diff. Dat gaat lang goed bij een min of meer standaard blok, maar niet bij een flink getuned blok.
Waarom overigens weinig vertrouwen in het blok?
Dennis
- Login of registreer om te reageren
A series zijn oersterk. tot 90pk. Daarna moet het echt goed in elkaar zitten en veel aandacht krijgen om knap heel te blijven. Zeker als je er alleen circuitdagen mee gaat rijden. Maar dat wist je natuurlijk al lang...
Ik heb de afgelopen jaren toch al vele uuuuuren rondjes lopen knallen en de A+ series motortjes hebben me nog nooit in de steek gelaten. Maar ik heb ook maar een pk of 85. De 1380 A motor die ik in het begin had kwam wel wat meer vermogen uit, en daarvan brak de krukas op een slechte dag. Is niet heel gebruikelijk.
Als je diff toch los is zometeen kun je net zo goed even kijken of je sterke (brede buitenste lagerschaal) of zwakkere diff lagers hebt. En meteen je diff pin inspecteren als de boel toch los is...
- Login of registreer om te reageren
Ik zal eens kijken hoeveel speling er nog op de as zit met dan andere kapje (ander glijlager). Kan je zo'n diff er gewoon afhalen zonder het blok of bak verder te demonteren? In dat geval kan ik komende winter eens kijken naar een nieuwer/beter diff.
Ik heb het diff er nu niet helemaal af hoor. Ik heb alleen het kapje los aan de zijkant.
Ik gok dat ik op dit moment ook niet veel verder dan 85 of 90 pk kom hoor. Ik heb geen high lift rockers bijv. Verder heb ik dezelfde setup als Pieter...
@ Dennis: Dat heeft meer te maken met het wat kleine tegenslagen. Bijvoorbeeld het feit dat de startmotor het blok nu niet rond krijgt. (is nieuw). Maar dat zou door de nieuwe lagers, zuigers en andere onderdelen kunnen komen. Nu dat kapje gescheurd. Minor problems maar ik moet toch eerst even wat meters maken voordat ik er echt vertrouwen in zal krijgen. Het wordt tijd dat ik ga starten en rijden... De finish (van het bouwen) is in 't zicht.
- Login of registreer om te reageren
Ik ken dat gevoel. Ik heb kortgeleden ook een blok bij iemand ingebouwd waarbij na zo'n 800 km de krukas in elkaar draaide. Nu zit het blok weer in elkaar, maar om nu te zeggen dat ik vertrouwen heb dat het goed gaat, niet echt. Terwijl daar eigenlijk helemaal geen reden voor is, maar toch.
De krukas moet je met de hand soepel rond kunnen draaien, als de startmotor dat niet kan is er iets mis. Kan overigens ook gewoon aan de startmotor liggen.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Zet eens een dopsleutel op de krukaspoelie en draai hem rond. Vergelijk dat eens met een ander blok en je weet het snel genoeg. Startmotor is zo sterk dat je erop kunt rijden normaal gesproken! Dus als hij de krukas nu niet rond krijgt klopt er iets niet.
Diff kan eruit met blok in de auto met wat pijn en moeite.
- Login of registreer om te reageren
Bart is laatst bij mij langs geweest en hij zei dat het voor een vers gereviseerd blok normaal aanvoelde. Het plan is om eerst eens te slepen zonder ontsteking en brandstof om zo de olie goed door het blok te krijgen. Hopelijk wordt het dan wat soepeler. Ik ga de boel er niet meer uit slopen... Eerst eens 100 meter slepen en dan kijken of er leven in de brouwerij komt als we er brandstof en vonken bij doen. Ik ga het blok zelf toch niet uit elkaar slopen als het mis is. Ik maak er wel een road trip van in GB en dump dat blok gelijk bij de bouwer op de werkbank. We zien wel.
- Login of registreer om te reageren
Dennis schreef:
Waarom overigens weinig vertrouwen in het blok?
Dennis
Ohja Dennis. Nog een reden om wat minder vertrouwen te hebben in 'Smart Perfomance' waar ik het blok gekocht heb:
http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... pic=168879
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... try2343785
Er zijn ook mensen die tevreden zijn, maar er zijn er ook zeker een paar die een flink geschil met de man gehad hebben...
- Login of registreer om te reageren
Volgens mij heeft hij zijn zaken nu wat beter op orde, maar hoe ben je daar dan terecht gekomen?
Dennis
- Login of registreer om te reageren
We hebben destijds een avondje zitten spitten op internet Pieter en ik. MED engineering, Minisport, alles kwam voorbij. En hij bood mooie spullen binnen het budget dat ik had voor een motor (aprox 2000 euro). Zelf bouwen had ik niet zo'n zin in aangezien ik dat nog nooit gedaan heb. Wellicht wanneer ik zo lang meedraai als jullie dat ik ook wel zover kom dat ik zelf motoren ga reviseren/bouwen. Ik draai immers pas 3 jaar mee in het Mini geweld en het bouwen van mijn auto op zich heeft voldoende tijd en geld gekost...
Het lijkt er wel op dat de berichten over hem wat naar het negatieve getrokken worden. Immers, je hoort op een forum vaker de negatieven dan de positieve berichten. We zullen zien zodra het blok in de startblokken gaat.
- Login of registreer om te reageren
Als je voor een bepaald bedrag een leuke aanbieding krijgt wat bij de meeste andere leveranciers voor die prijs niet mogelijk is moet je er goed over na gaan denken waarom het hier wel kan ! De lagere kosten moeten ergens op bespaard worden en dat kan heel veel invloed hebben op de geleverde kwaliteit.
Als ik kijk onder aan de beschrijving wat er alemaal op/aan de motor komt is 2000 euro voor een gereviseerde motor en bak erg scherp aan de prijs als een bedrijf hiervan moet leven.
Starten van de auto zonder bougie's en ontsteking lijkt me overigens beter dan slepen om oliedruk te realiseren.
- Login of registreer om te reageren
Nou, uiteindelijk is het nog wel iets duurder uitgevallen.
Maar goed. Ik heb een ander kapje van Dennis overgenomen en ga zsm door met opbouwen. Over 2 maanden horen jullie wel of ik lachen of huilen ;-).
Bedankt voor alle info van iedereen weer!
- Login of registreer om te reageren
RE: Speling uitgaande as diff
Ingediend door Jellevandok op zo, 22-04-2012 16:58
Hallo,
Ik ben bijna zover dat ik m'n Mini kan gaan starten, blijkt dat er een scheurtje in het rechter zijkapje van m'n differentieel zit waardoor er olie uitloopt. Nu haal ik dat kapje los (daar waar een keerring in zit voor de aandrijfas) en nu blijkt er aardig wat speling op die as te zitten. Ik heb dit al eens eerder aangekaart bij de bouwer in GB, hij zei dat dit geen kwaad kan. Iemand anders hier nog een mening over?
Mocht iemand zo'n kapje hebben liggen dan hoor ik het graag. (1275 A+)
Groet,
Jelle