speling voorophanging

default

RE: speling voorophanging

hallo,

recent bij mini met schijfremmen voor aan beide zijden wiellagers, cardanstofhoezen, balljoints vervangen .

Verliep vrij probleemloos ; doch nu merk ik aan beide zijden een kleine speling ( max 2mm op de velgrand) als ik bij opgekrikte wagen het wiel boven en onder vastneem en probeer te bewegen dan zit er die kleine speling op.
De wagen rijdt evenwel weer zeer vlot.

Wie helpt mij hier mee ? :?
Omdat dit de eerste keer is dat ik dit bij een mini doe, heb ik geen ervaring of dit normaal is of niet.
Gezien identiek op beide zijden vermoed ik dat het niet zozeer over slijtage gaat, doch over m'n ( gebrek aan) techniek.

- speling zit niet op de balljoints, met ingedrukt rem geen speling
- de kasteelmoer zit goed vast, het vaster draaien heeft overigens geen vermindering op die kleine speling.

de speling lijkt te zitten tussen de aandrijfas en de hub.
kan het zijn dat de lagers niet correct zitten ? ( ergens eens iets gelezen over verkeerde spacer tussen de 2 lagers )
In Haynes wordt er iets gezegd over aandraaien met een rondel, wat ik nagebootst heb met een dunne platte sleutel.

Is dit normaal of zeker dringend te herstellen ?
dank voor jullie advies,

beste groeten, Geert.

RE: speling voorophanging

Weet je ook zeker dat je de fuseekogels goed afgesteld hebt? Dat je nog steeds speling hebt, geeft aan dat er daar nog steeds iets niet goed zit.

Waar kom je ergens vandaan? Misschien dat iemand uit de buurt je kan helpen.

default

RE: speling voorophanging

ha, dag (b)engeltje,

ben je al op belgisch forum tegengekomen. Ben van in de buurt van Brugge.

doordat er totaal geen speling is als ik de rem induw veronderstel ik dat het niet aan de fuseekogels ligt. klopt die redenering ?
Omtrend die speling ( die dus echt maar weinig is) zie ik de as een beetje bewegen tov van de hub. ( sorry voor de engelse begrippen, heeft met gebrek aan kennis (en) van de nederlandse termen te maken). Het lijkt precies alsof kasteelmoer niet voldoende is aangetrokken ( of met wiel erop alsof wielmoeren niet goed zijn aangetrokken)

Heb in november met het minitje en de speling probleemloos de ATM-Stapelaere rally gereden; maar zou toch willen zeker weten dat ik niet door mijn eigen voorwielen voorbij zou kunnen worden gereden :)

grten, Geert.

RE: speling voorophanging

De nieuwe lagers, welke kwaliteit zijn die? Ik heb vaker op het forum gelezen dat de goedkopere lagers nog wel eens het probleem hebben dat die ring tussen de lagers in wat te dik is, Daar krijg je dit soort speling van.

RE: speling voorophanging

Hallo Geert,

Ik struikel over één opmerking van jou:
de kasteelmoer zit goed vast, het vaster draaien heeft overigens geen vermindering op die kleine speling.


Als ik die kasteelmoer goed vast heb gezet, dan kan ik die met bijna geen mogelijkheid vaster krijgen dan dat. Hoe kan jij deze moer dan vaster draaien?

Volgens de Haynes zijn er 2 varianten:
[list:1ozoxv7y]With multiple split pin holes in driveshaft . . 207 Nm
With single split pin hole in driveshaft . . . . 255 to 270 Nm[/list:u:1ozoxv7y]
Heb jij de moer met de juiste kracht vastgezet?

Ik heb zelf de laatste variant, met een enkele splitpen gat in de aandrijfas.

default

RE: speling voorophanging

bedankt voor de reeacties

@Sjoerd :kwaliteit van de lagers : Kwamen via 'Minis on Top', zijn van 'Mini Spares'. Het waren de enige die ze hadden, niet van Timken denk ik. Heb die spacers niet opgemeten, heb de oude wel nog.

@Jasper struikelen over de opmerking: ;) , begrijp ik wel, twijfelde al hoe ik het kon formuleren. Even verduidelijken : het betreft
single split dus 255 tot 270 Nm; maar m'n momentsleutel gaat maar tot 220 Nm, dus nog wat verder aangetrokken, en dan gezien dat er nog die speling op zit, daarna aangetrokken om de splitpin te kunnen plaatsen maar geen verschil in de speling.
Bij een recente poging ( gisteren ) om die speling weg te helpen doet een mens vaak iets wat niet helemaal correspondeert met het gezond verstand, dus kasteelmoer nog eens 60 ° meer aangedraaid en er mijn momentsleutel mee naar de knoppen getrokken :'( ,
(was er wel één van de Lidl) met dezelfde speling voor gevolg.

Waarom zijn er toch zo'n inferieure onderdelen ?
nog iets : volgens Haynes is er na de binnenste lager ook nog een soort spacer die tussen de lager en de oliekeerring zit ; maar die ook niet in de lagerset zat. Hoe zit het daarmee ?
Ook de in Haynes besproken techniek met die rondel : noodzakelijk ?

grten, Geert.

RE: speling voorophanging

Hallo Geert,

Tussen het binnenste lager en de olie keerring zit een oil seal spacer en die hoef je niet te vervangen. Je kan hem gewoon herbruiken. Die zit inderdaad niet in de lager set.

De ring die bij het monteren gebruikt zou moeten worden volgens haynes, heb ik niet. Het lijkt zonder ook prima te kunnen. Hier op het forum zie ik wel vaker dat deze niet gebruikt wordt, zonder enige problemen.

Dat je geen speling hebt als je je rem vast hebt, sluit inderdaad je fusee kogels uit.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de spacer tussen de lagers niet de juiste dikte heeft. (of dat de lagers niet helemaal op de juiste plek zitten.)

Ik heb vorige maand ook juist de lagers vervangen. Een Timken lager set, ging zonder noemenswaardige problemen.

RE: speling voorophanging

Dat euvel met die "tussenring" komt vaker voor, iets te dik en je hebt al een probleem. Ik zou het eens proberen met de oude ringen. De centrale wielmoer moet trouwens met 210 Nm vast niet 270 Nm.

Dennis

RE: speling voorophanging

You should not be knocking wheel bearings out so quickly. There are a number of causes for this - aside from the possibility of sub-quality wheel bearings, and presuming you are using the Timken Taper roller type wheel bearings, not the standard old-style ball-bearing type wheel bearings. Though the latter will fit, they will not last at all long.

The hubs wear over time, the outer bearing races should be a light tap fit all the way to the centre spacer ridge. If they are a looser fit than that, the hubs are worn. That centre spacer ridge can also become worn after a while. This means the outer races are not spaced far enough apart, causing the bearing to run 'loose'. In either case the hub needs replacing.

The drive flange can also wear a ridge on the back of it where it fits up against the outer face of the inner bearing race. This causes an incorrect, or 'false', clamping pressure that relaxes when in use, causing the bearing to run loose. In which case the drive flange needs replacing. The flange reverse face sould be smooth and flat. Very uncommon, because they are so bloomin' hard, a ridge may get worn in to the clamping face of the CV joint that fits up against the inside inner bearing race. If that face is anything other than flat, it will need replacing.

There could be an issue with the tapered washer that fits in to the centre of the drive flange that the hub clamping nut fits up against. For the cost I would suggest fitting new washers and nuts to eliminate them as a source of problems.

And lastly, incorrect torque settings. There are two different torque settings for two different types of CV joint for the disc brake set-up. CV joints with two split pin holes drilled across each other should be torqued to 150lb ft torque, then tigtened until the catellations in the CV nut line up with the next/nearest split pin hole. CV joints with the single split pin hole drilled through them should be torqued to 193lb ft, then tighten further until the next castellation lines up with the split pin hole. Doing the latter up to the older 150lb spec will not clamp the wheel bearings up tight enough and they will become loose. In the worst case scenario the CV joint threaded end will shear off. KC
__________________
-------

Keith Calver
Mini Magazine Tech Expert

default

RE: speling voorophanging

Hallo,

dank allen van dit forum, m'n eerste vraag en 2 dagen later is het probleem opgelost ! Waarvoor hulde !

Probleem lag in de spacers, die bij de wiellagers zaten.
Op het zicht niet verschillend ; bij meting met schuifpasser 0,2 mm dikker.
Met de oude spacers probleemloos en speling volledig weg ( zelfs bij nog niet correct aangetrokken kasteelmoer.)
hopelijk zijn de lagers zelf van behoorlijke kwaliteit.

balans negatief
- illusie armer over kwaliteit van onderdelen bij speciaalzaken
- momentsleutel naar de knoppen
- voor de rest van de week zwarte nagelrandjes :)

balans positief
- mini'tje terug ok zonder grote kosten ( geen versleten aandrijfas of hub)
- kan nu -tongue in cheek - beweren dat ik een wiellager in een half uurtje kan vervangen ( de 2e, met probleemloze moeren en gekende dopmaten)
- nieuwe , nu deftige, momentsleutel besteld :D


beste groeten, Geert.

RE: speling voorophanging

@Dennis, Haynes (en Keith Calver) geven twee verschillende aanhaal waarden. De ene voor een aandrijfas met 1 splitpen gat, en de andere waarde voor een aandrijfas met meerdere splitpen gaten.

De waarde 210Nm, die jij noemt hoort bij de meerder splitpen gaten. Geert heeft een aandrijfas met een enkel splitpen gat. Haynes geeft daarvoor 255 tot 270Nm.

RE: speling voorophanging

Je hebt gelijk, mijn fout. Neemt niet weg dat hoe vast je hem ook zet je de speling er nooit uit draait als de tussenring te dik is. Maar gelukkig is het probleem opgelost.

Dennis