spi 1275 loopt stationair steeds lang-za-mer en slaat af

RE: spi 1275 loopt stationair steeds lang-za-mer en slaat af

Hi Minivriendjes,

onze 1275 spi heeft een probleem:

starten is goed, met name bij koude motor draait ie heerlijk bijna 1000rpm.
als je gaat rijden lijkt alles OK, maar voor 'n stoplicht staan wachten betekent steeds lang-za-mer lo-pen en uiteindelijk afslaan....

Vacuumslangen gecheckt en vervangen waar nodig
Accu heeft genoeg spanning
Dynamo levert genoeg stroom

tips waar ik nog meer naar kan zoeken,
en, is er iemand in of rond Apeldoorn die een uitleesapparaat heeft?

thanks!

Gerrit

Ik ben eventueel op de clubdag in oktober met mijn uitlees apparaat.

Heb je geen problemen met rijden verder ?

Oh, dank je voor je reactie.

Rijden is geen probleem. Ik heb zelfs net nog weer gereden, en als de motor koud is loopt ie echt fantastisch. Maar na een kilometer of 5, als ie lekker warm is, begint het "gedoe".
Wanneer, en waar is de clubdag eigenlijk? (we hebben de Mini nog niet zo lang, dus we zijn nog niet van die "Die Hards" ;)

Greezz,
Gerrit

Je kan ook ff in Nederweert langskomen dan lees ik hem ff uit!

Hi Bartje!

nou, volgens mij is het euvel verholpen!!!!!!! ;) ;)

Na speurwerk op het forum, en vanuit het werkplaatshandboek erachter gekomen dat de vacuumslangen op zich wel in orde waren, maar verkeerd aangesloten :x

Nu alles goed aangesloten, en het lijkt na een aantal ritten goed te gaan :)\\_
Ik vind wel dat ie een tikje langzaam stationair loopt (700rpm), maar hoop dat de ECU zich nog een beetje gaat aanpassen.

thanks voor alle tips!

Gerrit

De aangeleerde (stationair) waarden kun je resetten door de accupool even enkele minuten los te halen.
Daarna zal ie in eerste instantie waarschijnlijk even nog rotter lopen, maar dat regelt zich vanzelf wel bij na enige tijd.

hi Bartje<

ECU er 3 kwartier afgehad, en weer aangesloten.
Loopt wel strak, maar ik zit nog steeds een beetje met dichtgeknepen billen omdat het toerental echt laag is.
Ik heb ongeveer 15 km gereden na de "reset".
Is er een manier om het toerental iets te verhogen? Volgens het dashboard toerentellertje loopt ie zo rond de 700rpm.

thnx,

Gerrit

15 kilometer is niet genoeg hoor, rij de komende dagen gewoon nog een paar ritten waarbij de motor goed warm wordt, met licht aan (dynamo is ook een aardige belasting) en kijk het dan nog even aan.

Het toerental wordt door de ECU geregeld en is voor een SPi met katalysator (zeg maar 99% van de SPi's) niet afstelbaar.

Het zou wel kunnen dat je toerenteller wat afwijkt, met uitlezen kun je zien welk toerental de ECU "ziet" danwel afregelt.

Hi Bartje (of is 't Erik?),

heb vanavond met lampen aan een 30km gereden - loopt als een zonnetje, ik ben zo blij als een klein kind :*
Heb af en toe even gestopt, en de motor is geen enkele keer afgeslagen. Heb het idee dat 'ie al "ronder" stationair loopt dan vanmiddag - maar dat kan ook de wens van de gedachte zijn :+)

anyway, bedankt voor de hulp, ik denk dat we het euvel ge-elimineerd hebben d:)b

laterrrr

Gerrit

lemans3 schreef:
Hi Bartje (of is 't Erik?),

Haha.. het is Erik, maar mn nickname is Bartje ;-) Don't ask..

Mooi dat het probleem verholpen lijkt te zijn, als je alsnog je ECU uitgelezen wilt hebben en de opgeslagen codes wilt weten of de waarden van bepaalde sensors, let me know..