spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Beste liefhebbers,

Ik heb sinds maart een racing green spi tje uit 95, ben hier erg tevreden over.
Motor en kop zijn standaard , zit een 57 i kit v k&n op en een rvs dubbele center uitlaat va de kat.

Als ik topsnelheid rijdt doet ie op tomtom 142 , bij 4200 toeren. Ik ruil dan ook een schroeiluchtje, wat kan
Dit zijn? Gewoon overbelasting ? Ik doe dit uiteraard pas als het motortje goed warm is. Ik lees verhalen op het forum
Van spi tjes die standaard 160 lopen? hoe kan dit?
Met mijn vorige mini, 1000tje , reed ik hetzelfde op topsnelheid.

Ok zou graag iets harder gaan, zonder luchtjes ook uiteraard..
Bougiekabels heb ik laatst vervangen incl. Verdelerkapje.

Alvast hartelijk dank, alle tips zijn welkom!

Groeten,

Arle

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Wat doet tie in andere versnellingen bij dat toerental?
Gaat het in de 2e versnelling wel makkelijk naar en voorbij de 4200 rpm?

Mijne gaat redelijk snel naar de 4500 in de 4e versnelling, en daarna houdt het ook wel op. Is overigens niet helemaal standaard meer :9
150 km op het dash (zal ook zo rond de 140 GPS zijn) is ook mijn top, komt door de andere eindoverbrenging.

Wellicht eens een volledige beurt (laten) geven?

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

In zn 2 en de andere versnellingen komt ie er maar iets boven..


Heb em laatst een grote beurt gegeven , gehele remmerij nagelopen, olie ververst
Plus oliefilter, bougies vervangen plus gecontroleerd . Mengsel. Was goed, koffie met melk .. koelvloeistof
Afgetapt en systeem gereinigd... alleen brandstoffilter móet ii nog vervangen...

Dacht eerst nog aan klepspeling oid. Maar hoor niks, motor loopt mooi rond zonder tikjes of iets Geks..

Mini heeft officieel nap 55000 km gedaan , gekocht van 2 e eigenaar.

Maar verder zou het aan weinig kunnen liggen?
Ik. Verbaasde me er namelijk over dat sommigen 160 of harder trappen met hun
Standaard spi tje...

Alvast bedankt!

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Dan heb je gewoon een "luie" mini, zoals dat vroeger gezegt werd... :P

55.000 km in 17 jaar, zijn net 3000 km per jaar heeft die auto gereden.
Dat klinkt leuk (weinig km), maar is voor een auto slechter dan veel km rijden.

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Laat 'm gerust een keertje uitlezen..

Zou zomaar kunnen zijn dat er een storing inzit (vacuumslangetje??) waardoor ie veel te arm draait. Daar kan een Mini op zich prima op rijden, maar de boel wordt wel erg heet bij hogere toeren en snelheden, met name de katalysator kan zomaar roodheet worden.

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Ja bedankt peter, heb daar ook aan gedacht hoor. Dat er weinig mee gereden is
Idd, luie mini... wagentje loopt verder perfect, geen klachten buiten dit dan.

Misschien nog iets rapper in het optrekken is dltijd fijn . verder geen haperen sputteren oid.

En bartje, dat lag al in de planning ja. Is dat trouwens het enige symptoom bij een lek slangetje,
Loopt ie dan verder niet gewoon beroerd moeilijk door valse lucht?

Dank voor jullie reactie!

Groeten Arle

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

De valse lucht die de motor dan binnenkrijgt is minimaal. De afwijking van het injectiesysteem is des te groter omdat je MAP-sensor in je ecu niet functioneert en niets anders meet dan omgevingsdruk en dus niet de motorbelasting.

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Om zeker te zijn dat het niet iets anders is .. lopen de remmen niet aan? O.i.d. (handrem ?)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

mijn cooper spi liep ook erg slecht toen ik hem kocht, nadat ik de vacuumslangen had vervangen liep de auto perfect!
Je zegt dat je een k&n luchtfilter hebt, is dit een inlay voor in het originele luchtfilterhuis of is dat een ding wat er los op is geschroeft?
er zit namelijk in het originele luchtfilterhuis een sensor en een vacuum aansluiting, als 1 van deze beide niet is aangesloten krijgt de ecu andere waardes waardoor deze het mengsel op de verkeerde manier afsteld

mijn spi loopt op de gps zo'n 155 en loopt gewoon door in 1 t/m 3 naar de 6000 toeren, verder gaan doe ik niet

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Het is een 57 i kit, zit er inderdaad opgeschroefd . Vacuumslangrtje vh origineel dient
Hierbij afgedopt of dichtgezet te worden met een schroefje.

Remmen lopen niet aan, ook handtekening niet.
Thx bartje, denk dat ij hem zaterdag als er tijd is uit laat lezen.

Vraag me toch af waar de lichte schroeilucht vandaan komt bij topsnelheid ..
Vandaar dat je aan de remmen dacht theo..

Heb er trouwens bpr6es ngk bougies inzitten. Dit zijn toch de. Juiste? En ik meende dat
Het raadzaam is om de afstand te controleren voordat je ze erin draait, of staat dit standaard goed?


Nogmaals dank allemaal (y)

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Ter ontstoring voor radio's etc. is er tussen de rotorkap en je bougie een weerstand ingebouwd van 2 tot 6 kOhm. Deze kan in de bougiekabel zitten of in je bougie. De aanduiding "r" op de bougie geeft aan dat de bougie is voorzien van zo'n weerstand.
In de standaard kabels voor je mini zitten die weerstanden vaak ook al, jij hebt dus waarschijnlijk de weerstanden dubbel op. Beter om andere bougies te nemen.
Ook voor het monteren van de bougies altijd de electroden-afstand controleren en de kleine busjes (moertjes) op de bougies aandraaien, dit wordt vaak vergeten.

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Goedemorgen,

Busjes zijn strak aangedraaid, snap alleen het weerstand verhaal niet
Helemaal.. er zijn er toch genoeg die op deze rondrijden?

Wat voor negatieve invloed heeft zo een dubbele weerstand? Dat worden andere bougies dus..
E-afstand was toch iets v.0,7 /0,8 mm?

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Wat anderen doen is niet belangrijk, jij hebt nu waarschijnlijk een te hoge weerstand en dus zwakkere vonk.
Afstand klopt.

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Dat wordt dan iig een zonder 'r', bp6es, als ze er zijn dan, zal toch wel?
Ok, jongens bedankt ii ga hiermee aan de slag!


Als. Ee verbeteringen zijn laat ii het weten, bij verslechtering ook ;)

default

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Dat jou SPI niet boven de 4200 toeren komt, is inderdaad een beetje vreemd. Mijn SPI uit 92 is volledig standaard en loopt op de teller 160. Met de kleine modificaties die jij hebt gedaan, zou hij toch wel iets sneller moeten gaan. Mijn SPI heeft trouwens 150.000 km gelopen zonder revisie.

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Schroeilucht kan misschien komen van een beetje olie lekkage van het kleppendeksel dat dan op de uitlaat komt (gewoon een gedachte).

NGK bougies zijn niet de originele bougies! NGK zal vast een vervanger voor het origineel hebben dat dan weer wel (maar weet niet of dat degene zijn die jij hebt). Maar origineel horen er Rover bougies in met onderdeel nummer: NLP100260EVA
En als je dan het doosje open maakt kom je uit bij een Denso met nummer: W20EPR-U

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

het equavelent van een w20epr-u is idd ngk bpr6es

maar wat is er met de sensor gebeurd die normaal in het luchtfilterhuis gemonteerd zit?
en ik neem aan dat je de losse vacuum aansluiting gewoon hebt afgedopt?

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Ik heb ook een K&N set, dan zit er een gat in het luchtfilter voor die sensor (als je de juiste set hebt).

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Eergisteren nieuwe en juiste bougies ingedraaid, er waren er 3 wit? Dus idd te ARM mengsel..
afstand gecontroleerd, busjes strak idd. misschien komt het door het nieuwige maar de schroeiluvht is weg.
heb aan olie gedacht, maar blok, deksel etc
Zijn helmaal brandschoon.

57i kit, heb idd slangetje afgedopt. Sensor zit in de bestemde plek ih filter.

Hij trekt nu iig in eerste 3 versnellingen door tot rond en iets over 5000rpm
Als uk dit vaker doe als hij lekker warm us zal het dan beter gaan naar verloop v tijd?
Dat ik mijn luie mini 'wakker' maak?

Alvast dank iedereen!

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Lijkt me wel verstandig het mengsel te (laten) controleren. Te arm mengsel kun je schade van krijgen.

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Maak wel wel een afspraak om de ecu even uit te lezen,

Misschien wat oude storingen of iets betreft vacuüm ...

Is dit duur of kun je daar niks over kwijt aangezien er verschil
Zit in de storing/arbeidsduur...

Ga maandag effe bellen voor een afspraak
Groeten Arle

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Zal je de kop niet kosten, maar het kan je wel een hoop ellende besparen. Ik ben niet zo thuis in injectie-modellen, rij zelf met een caburateurtje. :D

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

ik weet niet waar je woont maar er zijn enkele mensen op het forum (waaronder ik) die de mogelijkheid hebben om je Mini uit te lezen. Ikzelf woon in de regio Rotterram overigens.

pm maar ff als je meer wilt weten

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Bericht verstuurd :)

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Afspraak gemaakt voor komende dinsdag. In 1e 3 versnellingen
Gaat ie nu wél door tot 5500/6000 tpm.
Ik was ziek dus accu heeft wél 55 uur losgekoppeld. Gelegen.

Naja, ik houd jullie op de hoogte

Succes met de hobby iedereen!

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Heren. Liefhebbers,

Geen foutmeldingen gevonden, co meting gedaan
En was eerst niet goed maar is verholpen. Was iets mis met boufie in
Cilinder 3. Na vervangen loopt hij stuk beter.
Compressie was ook dik in orde.


Nu op de tomtom 157 kmph zonder schroeilucht of wát

En een beetje wind mee... :D

Dank voor jullie hulp iedereen!

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen van een 1300. Ik haal 150 km/h (op de Tomtom, 160 km/h op de teller) met mijn 1000je stage 1 op een vlakke weg. Dat is met 165 brede banden. Het duurt wel even, maar hij doet het wel... Uit een 1300 is toch wel een wat hogere topsnelheid te halen? :?

RE: spi 95 niet boven 4200toeren(lichte schroeilucht)

Voor een standaard blok Spi van 95 is dit zeker niet slecht.
Dat je aan dezelfde top komt met een 1000 met stage 1 ligt vooral aan je diff-verhouding.
Zonder die stage 1 zou je die top nog veel moeilijker bereiken overigens 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard