Kruimelpad
spi CO te hoog; valt stationair uit........
RE: spi CO te hoog; valt stationair uit........
Ingediend door B-squared op ma, 24-07-2006 22:24
Vacuumslangetjes zijn ok.
Als ik het contact afzet hoor ik wel trrrrr, van een ralais oid. Maar als ik het contact dan weer aanzet hoor ik niet altijd de benzinepomp schakelen. Is dit wel ok?
- Login of registreer om te reageren
heb je wel voldoende druk van de benzine uberhaubt.
kijk es of je benzine filter verstopt zit. of loopt je pomp nog wel goed.
en of gooi er eens van die injectie reiniger er door.
- Login of registreer om te reageren
Injectie reiniger kan ik weleens proberen.
Vandaag APK gekeurd en alleen de CO was wat aan de hoge kant, dus hoger dan 0.5%...
- Login of registreer om te reageren
co kan door eventueel door dat je een open lucht filter hebt (weet niet of je die hebt..).
of je lambda niet heet genoeg is.
- Login of registreer om te reageren
Aansluitend op Dirk z'n post; is de Lambda sonde wel goed?
Even een combinatie van warm slecht starten en CO te hoog, kan best zijn dat de Lambda sonde de boel ontregelt.
Echter ik heb de mijne ook moeten vervangen, kosten 99 euro's, dat loont best om verder te zoeken naar een andere oorzaak.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Ik heb idd een K&N luchtfilter..
Wat me opvalt is dat als ik start en hij slaat aan/loopt slecht, dat er zwarte rook uit de uitlaat komt. Dus krijgt hij op dat moment te veel..
Ik heb me ook laten vertellen dat er een sensor in de throttle body zit, die wel eens lastig kan doen.
Heeft iemand hier ervaring mee, en wat doet dat ding dan?
[size=75:1wyw2cze](ik wordt gek van die spi-zooi)[/size:1wyw2cze]
- Login of registreer om te reageren
Heb hier net in de garage een koppeling van een Spi vervangen. Om een hoop geklooi te voorkomen maar het hele blok eruit gehaald.
Ik kan nu ook al die klachten begrijpen die je hier leest over Spi's. Als ke al die slangetjes en stekkertjes ziet is dat bijna een garantie voor ellende.
Alles zit weer inelkaar en ik hoop echt dat ie doet wat ie moet doen, gewoon netjes draaien.
Dennis
Leve de carburateur
- Login of registreer om te reageren
helter skelter schreef:
Als ik het contact afzet hoor ik wel trrrrr, van een relais oid. Maar als ik het contact dan weer aanzet hoor ik niet altijd de benzinepomp schakelen. Is dit wel ok?
Dat trrrr geluid maakt mijn SPI ook en mijn benzinepomp schakelt ook niet altijd als ik het contact aan zet. Waarschijnlijk als er nog voldoende benzinedruk in het systeem zit, gaat de pomp niet draaien als je het contact aan zet.
Daar zal ik me niet teveel zorgen om maken.
- Login of registreer om te reageren
helter skelter schreef:
Ik heb idd een K&N luchtfilter..
Wat me opvalt is dat als ik start en hij slaat aan/loopt slecht, dat er zwarte rook uit de uitlaat komt. Dus krijgt hij op dat moment te veel..
Ik heb me ook laten vertellen dat er een sensor in de throttle body zit, die wel eens lastig kan doen.
Heeft iemand hier ervaring mee, en wat doet dat ding dan?
[size=75:2g8vh94x](ik wordt gek van die spi-zooi)[/size:2g8vh94x]
Dit is een duidelijk probleem dat de vacuum slangetjes lek zijn.
Ik zou zeggen. allen vervangen. want een haarschuurtje kan al voldoende zijn voor dit probleem.
Zitten de slangetjes achter op de caburateur (injectiehuis)wel goed vast? oftewel hoor je ze sissen?. Maar beter is alles vervangen. is niet duur.
Er loopt ook een slang naar je ECU.
En heb je met je K&N filter die rooie Vacuum wel goed afgesloten?
- Login of registreer om te reageren
Ag vacuumslangetjes zijn nog wel te doen.
Heb je ook enig idee wat voor slangetjes aan de radiatorkant van de motor zitten. Als ik voor de mini sta heb ik aan de rechterkant achter de radiator een schakelding zitten met een paar slangetjes eraan. En die verdwijnen vervolgens achter/onder het spatbord..
- Login of registreer om te reageren
ja onder het spatbord. zit een containertje.
heet geloof ik een disposalcontainer. ofzo iets
maarre. is een soort afval tank voor teveel benzine enzo iets dacht ik.........ahum. exact wat dat ding doet weet ik niet.
Ben er nooit echt wijs uit geworden in de boeken.
- Login of registreer om te reageren
De Spi draait weer gelukkig al was dat wel in tweede instantie. Alles aangesloten, benzinepomp draaide, startmotor ook, maar niet aanslaan
Beetje rommelen aan alle stekkertjes en slangetjes...niks. Zag wel dat ie geen benzine kreeg...mmmm...misschien de benzineslangen verkeerd aangesloten Ja dus, daarna tik en lopen, ik weer blij, maar voor mij geen Spi.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
tadaa, heel geniepig was een vacuumslangconnector van het spruitstuk naar de computer overlangs afgescheurd. Nu rijdt hij weer als voorheen (nog steeds niet super maar ja).
- Login of registreer om te reageren
het kan ook vervuiling zijn in je throttle body, deze kan je schoonmaken met injectiereiniger in je benzine te mikken...
kleine tip, haal de stekker uit je ecu, laat je startmotor draaien en sluit dan je ecu weer aan, hij zal nu alle sensoren en servo's resetten. de servomotoren worden naar beide uitersten gedraait waardoor vuil ook loskomt...
- Login of registreer om te reageren
deze kan je schoonmaken met injectiereiniger in je benzine te mikken...
Okay ik heb dit goedje er nu inzitten, en ik geloof dat het helpt. Iets wat ik van te voren niet zou geloven dat ik dat zou geloven...
Hij pakt een stuk beter op na opschakelen.. en trekt beter op ook.
Bedankt voor de tip!
- Login of registreer om te reageren
He Helter Skelter,
wat jij hebt had ik ook. Uitvallen en te hoge CO waarde. Bij mij bleek het zowel een vacuum probleem te zijn, als de labdasensor.
In principe logisch aangezien de labdasensor de controlesensor is. Vervangen/testen is een rot klusje aangezien het in het uitlaatspruitstuk zit. Door de hitte is de sensor vaak ook nog eens goed vast gebakken. Het beste kan je je hele injectie ff wegklappen, je in en uitlaatstuk loshalen, het uitlaatstuk bij de flens loshalen. Met een beetje morrel en wrikken moet het dan wel lukken om het uitlaatspruitstuk eruit te halen.
Het gemakkelijste is dan om gewoon je hele unit in te leveren voor een andere.
succes
- Login of registreer om te reageren
Joostgijzel schreef:
Het gemakkelijste is dan om gewoon je hele unit in te leveren voor een andere.
succes
Om over de pingping nog maar te zwijgen.
Het lijkt me sterk dat een mini center het hele systeem inneemt en jou een nieuwe meegeeft. Van de nieuwe weten ze zeker dat ie goed is, van de jouwe moet je dat maar afwachten.
Afgezien van het klote werk wat het is om het injectie en uitlaat systeem eraf te halen (2e keer in een week deze keer) is het naar mijn idee makkelijker om dan een nieuwe Lambda sensor te kopen, kost 100 euro, en een injectie systeem?
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Ik zit eraan te denken om binnenkort toch een lcb erop te zetten kan ik meteen de sensor vervangen en in het Y-stuk zetten.
- Login of registreer om te reageren
ayla schreef:
Om over de pingping nog maar te zwijgen.
Het lijkt me sterk dat een mini center het hele systeem inneemt en jou een nieuwe meegeeft. Van de nieuwe weten ze zeker dat ie goed is, van de jouwe moet je dat maar afwachten.
Afgezien van het klote werk wat het is om het injectie en uitlaat systeem eraf te halen (2e keer in een week deze keer) is het naar mijn idee makkelijker om dan een nieuwe Lambda sensor te kopen, kost 100 euro, en een injectie systeem?
Groet ron
Dit ben ik niet met je eens.
Injectie is niet meer dan luchtfilter, en benzineslag loshalen.
Hierna kan je die gewoon wegbuigen. En de meeste minicentres hebben vaak nog wel oude labdasensors liggen die ook vast zitten in een spruitstuk.
Het ging erom dat je neit uren gaat zitten #!$@ om die sensor eruit te halen, terwijl je gemakkelijker je hele spruistuk eruit kan halen.
- Login of registreer om te reageren
@ Joostgijzel; zoals je in de eerste post kan lezen, heeft Helter een SPI, ik weet niet wat voor injectie jij over praat? Echter het is duidelijk dat je niet over een SPI praat.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
@He Ron, lijkt mij duidelijk dat ik daar wel over praat, aangezien ik zelf ook een SPI heb, en hetzelfde probleem heb gehad.
Je spruitstuk loshalen is idd een groot gepruts, maar je kan igg dan beter bij de sensor. Mocht het dan niet lukken met loshalen, dan kan je wellicht gewoon proberen om je gehele spruitstuk in te ruilen.
(NB dus alleen het uitlaatspruitstuk en niet de gehele injectiunit erbij)
Vaak hebben minicentres nog wel anders spruitstukken liggen waar ook een sensor in vast gebakken zit.
- Login of registreer om te reageren
als je de lambdasonde er af wilt halen moet je met een gasbrander het spruitstuk verhitten op de plaats waar de lambda er in zit. Dan krijg je hem er moet een beetje kracht wel uit. zorg wel dat je dit met een ringsleutel doet en niet met een steeksleutel.
injectie gedeelte kan je gewoon losmaken en weg buigen. hoef je bijna niks voor los te maken zelfs het inlaatspruitstuk kan je er aan laten zitten. Al weet ik niet of dat voor mpi en spi het zelfde is.
- Login of registreer om te reageren
RE: spi CO te hoog; valt stationair uit........
Ingediend door blackadder op za, 14-07-2007 01:42
weet iemand de weerstand van deze sensor in normale conditie ?
je zou als test misschien deze sensor voor de gek kunnen houden en op de steker een weerstand monteren om te kijken of deze daad werkelijk defect is.
dit lijkt me zelf een wel overwogen plan !
- Login of registreer om te reageren
Ik heb wel de volgende weerstanden voor je kunnen vinden, misschien heb je er iets aan?;
lucht temperatuur sensor = 3330 ohms
koelvloeistof temperatuur sensor = 2087 ohms
injectie sensor = 1,9 ohms
potentiometerpin 1 en 2 = 4800 ohms
1 en 3 = 5700 ohms
(beide getest met gasklep dicht)
krukas snelheid sensor = 1325 ohms
Met dank aan Keith Calver
Ik zal nog eens op zoek gaan naar de weerstand van de lambdasonde.
- Login of registreer om te reageren
RE: spi CO te hoog; valt stationair uit........
Ingediend door blackadder op za, 14-07-2007 12:17
als je dat zou willen doen graag,
ik denk alleen dat deze varieert tijdens het rijden en dat ik er dan minder tot niks aan heb
gr van niels
- Login of registreer om te reageren
RE: spi CO te hoog; valt stationair uit........
Ingediend door blackadder op di, 21-08-2007 18:55
ik heb de sensor vervangen !
ding loopt weer als een minitrein
- Login of registreer om te reageren
RE: spi CO te hoog; valt stationair uit........
Ingediend door B-squared op ma, 24-07-2006 17:08
Hoi,
Ik heb sinds afgelopen week dat mijn spi SOMS stationair uitvalt (eerst begint 'ie lager in de toeren te lopen (+/- 400n)). Waarna hij moeilijk weer start. Soms moet ik wel een halve minuut doorstarten en ondertussen met het gaspedaal spelen...
Ik heb het iedee dat als ik ff stil blijf staan, met contact af dat hij dan wel sneller start.
Als ik gewoon rij heb ik nergens last van..
Wie kan me helpen en weet wat dit is...?
alvast dank
groet'
Bas