een spi heeft een elektronische ontsteking, altijd...
schroefjes zijn om je verdeelkap vast te zetten, verder hoort een rotor en verdeelkap bij regulier onderhoud, meer kan je er niet aan doen...
- Login of registreer om te reageren
een spi heeft een elektronische ontsteking, altijd...
schroefjes zijn om je verdeelkap vast te zetten, verder hoort een rotor en verdeelkap bij regulier onderhoud, meer kan je er niet aan doen...
Om nog even de puntjes op de i te zetten: een SPi heeft helemaal geen ontsteking zoals we de kennen van de carburateurmodellen. Een SPi heeft alleen een lege behuizing met een rotor erin onder de verdelerkap, met niets meer of minder als doel dan de vonk richting de juiste bougie sturen.
De ontsteking wordt verder volledig geregeld door de ECU, die deze bij iedere krukasomwenteling bijstelt.
Ja dit wist ik, daarom kun je bij een spi de ontsteking ook niet bijstelling, simpelweg omdat hij het zelf doet. Overigens wel vreemd dat ik wel een kam heb zitten waar je normaal op afleest mja.
Trouwens die rotor en dat kapje he, waarom zou je deze vervangen die slijten toch bijna niet omdat er geen direct contact is met elkaar?
Weliswaar is er geen direct contact, maar er springt via de kleine opening die ertussen blijft, natuurlijk wel een vonk over, waardoor de beide zijden na verloop van tijd inbranden, en de opening groter wordt.. Hierdoor wordt de weerstand groter en de vonk minder krachtig.
Wel degelijk noodzaak om van tijd tot tijd zowel de rotor als de verdelerkap te vervangen, al is het maar vanwege het feit dat ze weinig kostten en het de betrouwbaarheid ten goed komt.
RE: Spi elektronische ontsteking
Ingediend door Leroy op wo, 21-09-2011 20:24
Waar of niet waar:
Alle Spi's hebben elektronische ontsteking (Dus zonder puntjes) Zo nee, hoe zit het dan wel precies. Ik heb een spi uit '96 en rij er nu al een jaar mee en heb volgens mij een elektronische ontsteking, omdat ik de rotorkap met schroefjes los moet maken en simpelweg omdat ik nog nooit iets aan gedaan heb. Wie o wie weet hier mee over