SPI en andere uitlaat

RE: SPI en andere uitlaat

De mensen die mijn mini wel eens hebben gezien, weten dat er (nog steeds) een originele uitlaat onder ligt.........nou ja, uitlaat is een groot woord; het is een soort veredelde blaaspijp.
Ik wil deze toch eens gaan vervangen voor wat anders( en er gelijk een K&N luchtfilter in zetten), maar nou weet ik totaal niet wat ik aan moet schaffen.
Het liefst heb ik zo`n single exit uitlaat die in het midden van je mini uitkomt(die van Lemon 8 is errug mooi!:)), maar kun je zo`n ding gelijk op je cat aansluiten?
Kun je die originele achterdemper er zo vanaf halen of wordt dat meer een kwestie van creatief omgaan met een slijptol?
Kan ik bovenstaande veranderingen ( uitlaat+ filter) doen zonder dat mijn ECU doldraaid?
Alvast bedankt! :D

RE: SPI en andere uitlaat

O ja, tot slot nog een vraag; wat kost me dit grapje bij elkaar?(filter en uitlaat)

RE: SPI en andere uitlaat

he,
ik heb het laten doen omdat ik geen brug heb en te lui was om eronder te gaan liggen.ik hen een enkele center exit RC40. prima ding.
de uitlaat was 99 euro en dan komt er een pijpje tussen van een paar tientjes.en beugeltjes enz.incl werkuren van de monteur was ik 254,- euro kwijt.
het scheelt heel veel als je het zelf doet. het is niet erg veel werk als alles niet te vast gerot is.met het filter heb ik geen ervaring.ik twijfel nog maar kom wel een keer bij jou luisteren om me te overtuigen.
succes.
stijn.

RE: SPI en andere uitlaat

Je hebt een linkpipe nodig van de cat naar de achterdemper. Die heb je in verschillende maten :? die voor een carb is langer dan die van de spi. Dus eventueel heb ik nog een bijna nieuwe rvs linkpipe liggen kosten nieuw bijna 50 euro als ik het goed heb. Staat nog wel op de bon (stuur maar pm als je intresse hebt)
Hier kun je dan een mooie centre exit aan knopen.
Wat het verder met je ecu doet............geen idee, ik heb een carb.

Groeten,

Johan

RE: SPI en andere uitlaat

Heeft er niemand ervaring met zo`n cone fliter van K&N in combinatie met een andere uitlaat?

RE: SPI en andere uitlaat

Euhhhhhh....deze kan op slot hoor; ik heb de informatie gevonden die ik zocht!

RE: SPI en andere uitlaat

Als ik moet helpen met het monteren?? in de loods is plek zat ;)

Ik ben benieuwd wat het word!!

timer

RE: SPI en andere uitlaat

Fazerray schreef:
Euhhhhhh....deze kan op slot hoor; ik heb de informatie gevonden die ik zocht!



En... wil je dat nog met ons delen :)

RE: SPI en andere uitlaat

Ik heb het forum een beetje doorgeploegd en het een en ander gevonden over dat luchtfilter.
Over de uitlaat wordt ik niet zoveel wijzer, dus dat wordt binnenkort een bezoekje aan het mini centre! :D

RE: SPI en andere uitlaat

@Thijmen; dank je voor je hulp!
Ik moet eerst even kijken wat het allemaal bij elkaar gaat kosten..... :x

RE: SPI en andere uitlaat

Nou, ik heb zo`n K&N setje (517 of 571?) besteld, maar over die uitlaat wordt ik nog steeds niets wijzer....... :x
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nog geen kans heb gehad om het mini center te bellen.
Maar het is weer tijd voor een "hoe-zit-mijn-mini-in-elkaar" vraag;Als ik onder de auto kijk, zie ik een paar stukken buis met daartussen drie potten.(neeeeee, geen vrouwlievende vrouwen)
1 is de cat, 1 is de demper, maar wat doet die andere daar?:?
Eigenlijk wil ik alleen het achterste gedeelte vervangen (dus vanaf de cat).
Ik heb al bij minisport gekeken en daar kost een beetje leuke uitlaat ongeveer 100 pond.
Wat waren jullie kwijt voor je uitlaat en wie weet er een leuk adresje voor? (PM is geen probleem)

RE: SPI en andere uitlaat

hallo
ik heb een bubbele dtm rally uitlaat in het midden..

nou wil ik ook een open k&n filter er op zetten..
weet je wat zn ding kost en of dat makkelijk zelf te doen is voor iemand met twee linker handen :?

RE: SPI en andere uitlaat

Ik denk dat je een 57i kit bedoeld. Je kunt de bestaande uitlaat (laten) doorzagen, en dan daar de nieuwe demper overheen schuiven. Is die derde pot soms de middendemper? Het is al even geleden dat ik onder een mini lag, dus ik weet niet zeker of er wel 2 dempers zijn of dat het er toch maar 1 (eind) is.

RE: SPI en andere uitlaat

Een SPi heeft origineel wel een tussendemper geloof ik, ja. MPi niet meer (?)

Om nog even terug te komen op je ECU: een SPi is niet geregeld d.m.v. een lambda-sonde, volgens mij. Hij is statisch afgeregeld, dus met de in theorie betere luchtdoorlaat van een K&N filter zou daarmee je mengsel te arm worden (correct me if I'm wrong). Een 57i-kit zou nog betere flow moeten hebben dan zomaar een vervangingsfilter, dus daarbij zou dat probleem nog meer opspelen. Ik weet eigenlijk niet hoe je daarmee moet omgaan.

In het geval van een MPi, die wel een lambda-sonde heeft, zou het in principe allemaal automatisch afgeregeld moeten worden; de ECU past de hoeveelheid ingespoten benzine aan aan de extra hoeveelheid lucht.

Tegenover dit alles staat dan het verhaal dat een K&N filter op zich niet veel beter flowt dan een nieuw standaard filter, maar dat het verschil in een beter behouden flow bij vervuiling zit.

Ik weet het, klok&klepel verhaal, maar misschie wat om over na te denken.

default

RE: SPI en andere uitlaat

Je verhaal klopt aardig, op zich zit er weinig verschil tussen een SPI en een MPI, een SPI heeft 1 injector, een MPI 2. Ze zijn beide volledig elektronisch geregeld, dus het mengsel wordt altijd optimaal afgeregeld. Het geeft geen problemen een K&N te monteren, dit in tegenstelling tot een atou met een carburateur. Daar moet je altijd de naald van aanpassen.

De beste uitlaat qua performance is nog altijd de RC40, kijk "Tuning BL's A-series engines" van David Vizard er maar op na.

RE: SPI en andere uitlaat



e>


>mjvv"]Je verhaal klopt aardig, een spi heeft gewoon een HIF44 carburateur en heeft dus een vaste afstelling.

Dus als je op een MPI een K&N monteert moet je altijd de naald in de carburateur aan passen.
Een MPI is volledig elekronisch geregeld, dus als je daar een K&N inzet, past de elektronica het mengsel vanzelf aan.Je gaat nu wel erg warrig praten....een SPI heeft een HIFF 44 carb....?!?
Nee dat klopt niet. Een hiff 44 is een carb en een SPI is een injectiesysteem..

Een MPI heeft een naald in een carb...?!!???!??
Een MPI is een Multipoint injectiesysteem en HEEFT dus GEEN naald...

default

RE: SPI en andere uitlaat

Rene schreef:
mjvv":21ch95a0]Je verhaal klopt aardig, een spi heeft gewoon een HIF44 carburateur en heeft dus een vaste afstelling.

Dus als je op een MPI een K&N monteert moet je altijd de naald in de carburateur aan passen.
Een MPI is volledig elekronisch geregeld, dus als je daar een K&N inzet, past de elektronica het mengsel vanzelf aan.aat nu wel erg warrig praten....een SPI heeft een HIFF 44 carb....?!?
Nee dat klopt niet. Een hiff 44 is een carb en een SPI is een injectiesysteem..

Een MPI heeft een naald in een carb...?!!???!??
Een MPI is een Multipoint injectiesysteem en HEEFT dus GEEN naald...





Ach je hebt helemaal gelijk, ik haalde een cooper '91 met katalysator door de war met een SPI :(

Dan is er dus niets aan de hand natuurlijk, een SPI is ook volledig elekronisch geregeld met lambda regeling etc., hij heeft alleen maar 1 injector. Je kan er dus prima een K&N opzetten, geeft geen problemen.!

RE: SPI en andere uitlaat

he, wou even reageren. ik heb een spi uit 93 met play mini uitlaat en k&n inlegluchtfiter. maar dit steld zich zelf niet af .hij loopt wel goed krijgt allen net te veel lucht, gr pieter

RE: SPI en andere uitlaat

zo ik lees nu pas dit topic.. en ik zie dat mijn naam genoemd word :)

HEE raymond, mijn uitlaat is mooi he? :) haha het is een RC40 single center exit RVS.. en ik heb wel een stage 1 maar dan wel nog met cat er tussen omdat ik die verplicht ben, je hebt idd een tussenstukkie nodig van cat naar eind demper.. het beste wat je kan doen is gewoon naar een mini center gaan en beetje babbelen daaro..

maar wat ik wel zou doen is sparen voor een compleet stage 1 kit... alleen een luchtfilter met eind demper haalt niet zoveel uit qua pk, ja wel qua geluid.. :)

RE: SPI en andere uitlaat

Hij is binnen!M`n K&N setje zit erop.
Morgen maar eens zo`n RC 40 halen en kijken......euhh luisteren of dat wat beter klinkt.
Helaas heb ik gen digitale camera, anders had ik wel wat foto`s hier bij gezet.
U allen hoort nog van mij!

RE: SPI en andere uitlaat

Op m'n Baly zit al 6 jaar een een K&N 57i filter met luchtinlaat van Vetus(sorry) op de kap,
toen ik 'm erop zette kan ik me nog goed voor de geest halen dat ik zo'n 10% brandstof bespaarde.
Het enige wat je elke 1000/2000Km moet doen is je filter even met K&N olie besproeien zodat ook de heel fijne vuiltjes worden gevangen.
Je hoeft hem ook maar eens in de 75000Km helemaal schoon te maken (heb ik van het weekend voor de 1ste maal gedaan) , doordat hij vuil is filterd hij namelijk nog beter.
Je cat is je restrictie in je uitlaat.
Dus als je alleen je achterste gedeelte vervangt merk je de eerste 10000Km dat hij weer optrekt als vanouds , maar daarna word het langzaam weer hetzelfde.
Dit komt doordat de glaswol (einddemper) vol met shit gaat zitten na verloop van tijd.
Ik heb er 2 jaar terug een gewoon stalen RC40 onder gezet en een nieuwe spagetti , het scheelt iets maar de cat blijft de restrictie.
Wat wel lekker is dat ik nu tot 6800rpm kan doortrekken , zonder dat t'ie pingelt.
Ook bij een RC40 heb je oordopjes nodig als je meer dan een uur +130 rijdt ben je doof als wat , misschien dat ome Ben er nog heeft !!
Groetjes , Jeroen2 :D
P.S. er worden allemaal vragen gesteld over shit dat op m'n bally zit.

RE: SPI en andere uitlaat

Even voor wie het niets zegt: Vetus is leverancier van motoren voor plezierjachten (voor zover ik weer allemaal omgebouwde automotoren van o.a. Misubishi - maar zoveel weet ik er niet van, dus het zou wel eens niet helemaal kunnen kloppen :)) Dus: foei, Jeroen! :) De tip om zo nu en dan een beetje verse olie op het K&N filter te spuiten had ik nog niet eerder gehoord.

RE: SPI en andere uitlaat

Ho ho , geen verse .... olie hoor.
Speciale luchtfilterolie van K@N.
Het enige wat je elke 1000/2000Km moet doen is je filter even met K&N olie besproeien zodat ook de heel fijne vuiltjes worden gevangen.


De olie zit samen met een flesje shampoo verpakt en koste GLD17,= 6 jaar geleden.
Filter dmonteren , inspuiten met shampoo , 10 min. laten staan , afspoelen met lauw water van binnenuit onder de kraan , laten drogen (niet uitblazen).
Filter inspuiten met olie van binnen en buiten , monteren klaar.
Van alles doet het drogen het langst en daar hoef je niets aan te doen.
Groetjes maar weer , Jeroen2 :D

RE: SPI en andere uitlaat

Dat is voor volledige schoonmaak maar de tip die Eelke ook al aanhaald kende ik ook niet hoor.

RE: SPI en andere uitlaat

Vroeger had je olie-bad filters.
Voor mij nog steeds de beste.
Soms zie je deze nog wel eens bij de 4x4-clubs of bij oldtimers.
Blijft ook de binnenkant van je inj. of carb. meteen gesmeerd.
Greetingzzzzz , ik ga ff op m'n rug staan voor een uurtje of wat , Jeroen2 :D

RE: SPI en andere uitlaat

Nou, dat K&N filter is echt een grappig ding! :D
Nou lijkt het helemaal een koffiemachine!
Het klinkt echt heel grappig; in z`n 3 hoor je h`m echt lucht naar binnen slurpen........ :D
Misschien is het allemaal onzin, maar ik merk wel dat hij iets sneller reageerd op het gas nu.
Het uitlaatje moet nog even op zich laten wachten; eerst maar eens het probleem met mijn asmoeren oplossen.......nou ja, oplossen.(ze moeten alleen vast worden gezet met zo`n pneumatisch slagmoermachien?
Over een weekje heb ik weer tijd (en geld :) ), asmoeren vastzetten en dan hop, een RC 40 uitlaatje erop!

RE: SPI en andere uitlaat

Goed he , heb je ook het schoonmaak-en olieset erbij gekocht??
Dat verlengt de levensduur van het katoenen filterelement ook meteen!!
Nou slurpt t'ie eindelijk meer lucht en gaat je ECU er vanzelf meer brandstof bij smijten.
Groetjes , en sccs met je moeren en uitlaat, daar kom je wel uit.
Greetingsssss maar weer hoor , Jeroen2 :D

RE: SPI en andere uitlaat

Fazerray schreef:
eerst maar eens het probleem met mijn asmoeren oplossen.......nou ja, oplossen.(ze moeten alleen vast worden gezet met zo`n pneumatisch slagmoermachien?



Beter is om met een goeie moment sleutel deze asmoeren vast te zetten...

RE: SPI en andere uitlaat

Ik heb een goeie momentsleutel, maar die gaat maar tot de 200 Nm; da`s te weinig.
Maar opzich is dat het probleem niet, want als ik probeer die asmoer zo hard mogelijk aan te draaien dan zit het gaatje van de as net niet goed ( ongeveer 2 mm)
Maar wat is het probleem dan als ik ze met zo`n slagmoer geval vast zet?

RE: SPI en andere uitlaat

Een asmoer waar maar 1 gaatje in zit mag volgens de haynes tot 250 Nm vastgetrokken worden.
Als er meerdere gaten in zitten( dus meerdere mogelijkheden om te borgen) is 205 of 210 Nm genoeg.
Als je dus maar 2 mm van het gat afzit om de splitpen erin te kunnen doen kan je met een slagmoersleutel proberen of je voor het gat zit, wat je ook kan doen is de asmoer eraf halen en over een stuk schuurpapier halen zodat er een fractie vanaf geschuurd is. Meestal komt hij dan wel voor het gat.

RE: SPI en andere uitlaat

YOEPIEDEPOEPIE!Ik heb een RC40 uitlaat onder min minike gezet en ik ik moet zeggen dat het heel leuk klinkt.
Ik heb een RC 40 Side Exit gekocht die je zo op je cat kan aansluiten, zonder tussenkomst van een link pijp.
Heb gelijk ook 4 nieuwe dempers gekocht (was weer een aanbieding die ik niet kon laten liggen......., dus we zijn weer helemaal klaar.......nou ja, voor nu dan....
Die nieuwe uitlaat hangt wel wat lager dan de originele, maar tot nu toe nog geen probleem mee gehad.

RE: SPI en andere uitlaat

Eelke schreef:
Om nog even terug te komen op je ECU: een SPi is niet geregeld d.m.v. een lambda-sonde, volgens mij.



Een SPI heeft ook een lambda sonde, en volgens mij regelt de ECU het mengsel dus weer bij na het plaatsen van een ander luchtfilter.

RE: SPI en andere uitlaat

Volgens mij heb je gelijk, Roger.
TOen ik mijn luchtfilter erop zette, liep mijn auto ongeveer 10 minuten niet zo lekker en toen trok hij vanzelf bij.
Nu ik ook een andere uitlaat heb, had ik precies hetzelfde; 10 minuten herconfigureren en toen liep tie als een zonnetje. :D

RE: SPI en andere uitlaat

heb jij ook een spi, Fazerray?

hoe heb jij dat anders dan gedaabnmet de luchtsensor en de vavuum slangetjes die aan het orginele luchtfilterhuis zitten?

RE: SPI en andere uitlaat

De luchtfiltersensor kun je gewoon over zetten in je nieuwe luchtfilter ( daar is een aparte ingang voor)
Het gele slangetje zit op twee plaatsen vast aan het originele luchtfilter, dus die kun je met luchtfilter en al eraf halen.
Het rode luchtslangetje moet je blokkeren door er een schroef in te draaien.
Als je een K&N filter koopt, zit er een goeie handleiding bij hoe je het zaakje moet monteren.

O ja, glad vergeten; ja, ik heb ook een spi!

RE: SPI en andere uitlaat

Roger schreef:
Eelke":2o53yp9r]Om nog even terug te komen op je ECU: een SPi is niet geregeld d.m.v. een lambda-sonde, volgens mij.



Een SPI heeft ook een lambda sonde, en volgens mij regelt de ECU het mengsel dus weer bij na het plaatsen van een ander luchtfilter.[/quote:2o53yp9r]

Das indd een probleem. Van mij rijdt sinds open luchtfilter prima. maar zuipt ook veel meer. dus wie zegt dat ie zuiniger wordt is denk ik te optimistisch.

Ene 1 tip. plaats de orginele luchtfilter weer terug bij een APK keuring. Daar kwam ik achter toen ze mijn Co gingen meten. die lag 100% uit lood. Orgineel filter erop en 10 min later was het op orde.

en het is wel heel belangrijk dat dat rooie slangetje geblokt wordt.

RE: SPI en andere uitlaat

Daar zit bij mij m'n waterabsorbsie op , kan je daar mooi voor gebruiken !!
Groetjes he , Jeroen2 d:)b