Spi goed laten lopen

RE: Spi goed laten lopen

hallo,

wij hebben een 1.3 Silverstone spi mini uit 1993. Deze is geimporteerd uit duitsland. Nu schijnt de eindoverbrenging in de bak anders te zijn dan de mini´s uit nederland/engeland. Wie weet hier meer over en wat kan ik ermee.

En wat zijn de controle punten om deze mini optimaal te laten lopen ( de spi aandachts/slijtage punten motorisch)

Alvast jullie hartelijke dank

maaike

RE: Spi goed laten lopen

Hey nog iemand met een Silverstone :D Je vraag is nogal groots want er zit zoveel in een Spi en als alles perfect is loopt ie ook perfect natuurlijk. Gewoon alles even nakijken en je merkt het vanzelf als er iets uitvalt (en dan spreek ik met ervaring ;) )
Mijn vraag is nu of hij iets niet goed doet op het moment?

RE: Spi goed laten lopen

ok ik zal proberen iets specifieker te zijn. We hebben een topsnelheid van krap 140 en hier komt hij met moeite.

loopt stationair prima en trekt ook gewoon goed door. Alleen de top ligt niet erg hoog.

Snap je zo een beetje in welke richting ik het zoek.

groetjes

maaike

RE: Spi goed laten lopen

Dit zijn een aantasl zaken die je kunt doen;
- kleppen stellen.
- nieuw luchtfilter erin zetten.
- nieuwe bougies erin zetten.
- stappenmotor resetten.
- De ECU resetten.

Volgens mij zijn dit zou zo de dingen die je zelf kunt doen.
Je kunt ook nog de ECU uit laten lezen, maar dan moet je echt bij een garage zijn waar ze zo`n uitleescomputer hebben staan.
Als je wilt weten hoe je bovenstaande zaken moet doen, dan kan ik het je wel uitleggen en/of helpen.

RE: Spi goed laten lopen

hoe O:) reset ik deze dan!?

RE: Spi goed laten lopen

Voor het resetten van de ECU: sommige zeggen dat de accu ff loskoppelen al genoeg is maar officieel moet je 24u de accu er af hebben. Dus als je dat doet is ie zeker gereset :)

Stappenmotor resetten is iets ingewikkelder maar ook een eitje maar daar heb ik de beschrijving niet van hier. Staat in de Haynes ;)

RE: Spi goed laten lopen

oi kleppen afstellen... :? hoe moet ik te werk gaan, en waar moet ik op letten? geloof best dat 't niet zo simpel uit te leggen valt....... maar, doe een gooi!

gr's

staat 't ook in de Haynes?

RE: Spi goed laten lopen

nog een vraagje wat houdt het in het resetten van de ECU??

gr's

RE: Spi goed laten lopen

ECU resetten:
viewtopic.php?t=11001

Hier een stukje over de stappenmotor:
viewtopic.php?p=109256#109256

En hier over kleppen stellen:
viewtopic.php?t=2523

RE: Spi goed laten lopen

We hebben de volgende dingen al gedaan.
- kleppen stellen
- K en N kit gemonteerd
- dubbele DTM middenuitlaat vervangen voor bigbore Rover side exhaust
- bougies vernieuwd
- verdelerkap en rotor vernieuwd
- ECU gereset

Dus dat lijkt in orde. Loopt ook prima en trekt redelijk vlot door alleen de TOP snelheid wil niet echt.

rarararara hoe kan dit......

groetjes

maaike

RE: Spi goed laten lopen

Toen je die K&N kit erop heb gezet, heb je toen ook de ECU gereset?
Bij mij had ik dat toen niet gedaan en dan houdt z`n top ook op bij 140.
Hoe reed ie met het originele filter?

RE: Spi goed laten lopen

hij reed met het originele luchtfilter als top 140. De K en N heb ik er net op gezet en hem nog niet echt getest. En ik had trouwens ook niet opnieuw de ECU gereset, dus dat zal ik direct ook nog doen.

Nog meer van de toptips.....

RE: Spi goed laten lopen

Mijn Mini uit '94 waar volgens mij dezelfde motor inligt als bij jou ,rijd op top 155/160 , deze is nog geheel standaard behalve een Jansspeed eindemper.
Dus het lijkt me dat voordat je de aanpassingen deed de motor al niet helemaal lekker liep. :?

RE: Spi goed laten lopen

er zat een dubbele dtm midden einddemper op. Nou heb ik me laten vertellen dat er origineel een side exhaust big bore van rover op zit. En dat hij in de originele samenstelling beter presteert dan met een dubbele middeneinddemper. Vandaar dat de top minder zou zijn. Maar of dit daadwerkelijk 10 a 15 km per uur zou schelen. Daar heb ik zo mijn twijfels over.

RE: Spi goed laten lopen

Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met snelheid, dus een paar PK minder kan aan de bovenkant van het snelheidsbereik wel een behoorlijk groot effect hebben.

Of de kwalificatie "big bore" nu helemaal bij de originele uitlaat past weet ik niet (het is ook maar een vage term, vind ik altijd, je kan het wat mij betreft beter gewoon over de diameter van de pijp hebben in inches of centimeters, dan weet je waar je het over hebt en kan je de spullen van verschillende fabrikanten tenminste objectief vergelijken). Maar volgens mij is wat Rover standaard monteerde op 1.3 SPi's meer iets wat uitlaatfabrikanten medium bore noemen.

Maar wat in elk geval best mogelijk is, is dat een zgn. "sportuitlaat" een negatief effect heeft op het vermogen. Voor een uitlaat is het belangrijk dat hij niet te nauw is (dan "past" er niet genoeg uitlaatgas doorheen), maar zeker ook niet te wijd, want dan neemt de gassnelheid teveel af, terwijl je met een goede gassnelheid ("flow") het effect krijgt dat de cilinders als het ware leeg gezogen worden, waardoor er voor de volgende cyclus weer meer brandbaar mengsel in past (meer mengsel=meer boem ;)).

Dat alles gezegd hebbende heb ik ook mijn twijfels dat een lage topsnelheid (alleen) door je uitlaat veroorzaakt zou kunnen worden. Maar dat is puur gevoelsmatig, eigenlijk zou je het gewoon eens moeten proberen met een standaard uitlaat, c.q. het vermogen moeten laten meten op een rollenbank (maar dat is vrij prijzig). Het is ook niet ongebruikelijk dat een willekeurige Mini om onduidelijke redenen (alles vernieuwd, loopt als een zonnetje) flink achterblijft bij de fabrieksopgave van Rover. En dat schijnt niet alleen na tien jaar of meer te zijn, maar was ook al zo toen ze nieuw van de band rolden.

RE: Spi goed laten lopen

Eelke schreef:
Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met snelheid, dus een paar PK minder kan aan de bovenkant van het snelheidsbereik wel een behoorlijk groot effect hebben.


Euh juist andersom. Bij een hoge snelheid slokt de luchtweerstand een groter deel van de energie op dan bij een lagere snelheid. Dus maken die paar PK's juist minder uit qua top.

RE: Spi goed laten lopen

Euh :? Ik geloof dat je gelijk hebt ja...

RE: Spi goed laten lopen

Misschien een stom idee , maar je heb de juiste banden (maat) onder de Mini zitten ??? , als je een afwijkende maat heb geeft je snelheidsmeter ook wat anders aan......

RE: Spi goed laten lopen

Goed punt. Met 12" velgen zou het 145/70 of 165/60 moeten zijn, met 13" velgen 175/50. Met name het tweede getal is van belang, dat is de wanghoogte in percentage van de breedte (het eerste getal, in mm).

Bovendien lees ik ook nog dit:
Nu schijnt de eindoverbrenging in de bak anders te zijn dan de mini´s uit nederland/engeland. Wie weet hier meer over en wat kan ik ermee.


Ik dacht dat hiermee bedoeld werd dat alle Silverstones een afwijkende eindoverbrenging hebben - zou het werkelijk waar niet weten - (misschien was dat ook zo en is het misschien zelfs zo gezegd door de verkoper), maar wie weet heeft alleen deze auto een afwijkende eindoverbrenging. En dat heeft, zonder verdere maatregelen, ook een verkeerde snelheid op de meter tot effect.

clubbie: heb je misschien een navigatiesysteem (of kan je er 1 lenen) zodat je m.b.v. GPS de snelheid kan controleren? Een Mini geeft over het algemeen een procent of 10 [i:1ts76iw7]teveel[/i:1ts76iw7] aan.

RE: Spi goed laten lopen

Even een paar toevoegingen

Er liggen nu 7J superlight deepdish velgen onder 13inch
Hij liep inderdaad met originele filter 140, maar er was niets aan te merken, zoals ik al eerder schreef.
Liep stationair prima, trok vlot door, alleen geen hoge top.

Zal nog een keer controleren de snelheid naast een andere auto.

Trekt nu met de K en N kit en de rover side exhaust nog vlotter door, maar wint op de top vrijwel niets.

Zijn er nog andere zaken die je kan controleren verbeteren etc. Buiten de dingen die natuurlijk al genoemd zijn. Deze zijn ook allemaal al door mij uitgevoerd. ( behalve de stappenmotor)

RE: Spi goed laten lopen

nog even omtrent de eindover brenging in de bak dit was mij de de technische kerels van [een minigarage] verteld. En dit zou met de geimporteerde versie´s vanwege andere wetseisen of hier in nederland 3-1 zijn en in duitsland 3 - 2 of andersom.

Ben hier niet echt in thuis, maar het zou de top hoger laten zijn en de weg er naar toe langzaam ( met de nederlandse overbrenging ) en bij de duitse versie de weg er naar toe sneller en de top lager.

Iemand hier meer kaas van gegeten....wij niet

[size=75:1ke3ndjb][Bedrijfsnaam verwijderd – Demelza][/size:1ke3ndjb]

RE: Spi goed laten lopen

Het zou kunnen. De eindoverbrenging is een tandwielcombinatie die nog na de versnellingsbak komt, een soort constante factor bovenop alle versnellingen. Typische verhoudingen zijn 2,96:1 (voor elke 2,96 omwentelingen die de uitgaande as van de versnellingsbak maakt, maken de wielen 1 omwenteling), 3,1:1 en 3,2:1. Maar dat zijn niet de enige.

Vergelijk het maar met de versnellingen op je fiets. Met een lage versnelling kom je heel makkelijk op gang, maar moet je heel snel trappen om een beetje snelheid te maken. Met een hoge versnelling kost het veel moeite om op gang te komen, maar als je eenmaal op gang bent, dan hoef je niet veel omwentelingen te maken om op snelheid te blijven.

Het kan bijvoorbeeld in verband met emissie-eisen zijn dat een andere eindoverbrenging gemonteerd wordt. Van een "langere" eindoverbrenging wordt een auto wat slomer, maar hij draait wel minder toeren bij een gegeven snelheid, wat gunstig is voor het verbruik (en dus de uitstoot). Maar, als het af-fabriek is, dan zal de overbrenging naar de snelheidsmeter daar op aan gepast zijn.

Als je meer over eindoverbrengingen wil weten zou ik eens zoeken op het forum, is veel over geschreven. Je kan dan ook op diff zoeken, aangezien het differentieel en de eindoverbrenging gecombineerd zijn. Er wordt erg vaak diff gezegd als eigenlijk eindoverbrenging bedoeld wordt.

Wat betreft je wielen, je zegt dat je 13" velgen hebt, maar waar het nou juist om gaat zijn de banden die daar om heen liggen; die bepalen uiteindelijk de totale wielomtrek.

RE: Spi goed laten lopen

de banden maat is 175-50-13. Er is wel door de vorige eigenaar een andere kilometer teller ingezet die me niet bekend voorkomt als miniteller, maar een kilometer tekker is toch een kilometer teller.

RE: Spi goed laten lopen

Nou, dat zou ik niet zo stellig roepen. Zeker als het er niet uitziet als een Mini-teller. Een kilometerteller wordt aangedreven met een ronddraaiende kabel. Niet elke kilometerteller geeft bij hetzelfde toerental van de kabel dezelfde snelheid aan; dit moet aangepast worden met het wormwieltje dat de kabel aandrijft vanuit de versnellingsbak. Ik zou het gewoon maar eens controleren, of met een navigatiesysteem, of met een andere auto (even afspreken om ergens precies 50 of 100 te gaan rijden).

Overigens, je banden zijn wel de "normale" maat voor om 13" wielen.

RE: Spi goed laten lopen

kan iemand me uitleggen hoe ik de stappen motor moet resetten. Dit werd benoemd als een van de controle punten in de lijst hierboven. Dit is het enige wat we nog niet gedaan hebben.

Ik heb dit nog nooit gedaan dus zo compleet en eenvoudig mogelijk alsjeblieft

RE: Spi goed laten lopen

Totallymicky

ik heb eigenlijk t zelfde ik heb een Cooper 1.3 SPI (t enige dat niet standaard is zijn mn velgen 175/50/13 en mn RC40 centre exit) en ik haal met veel moeite de 140km/h.. ik was dus benieuwd of er bj jou al vorderingen zijn?

en of er mss nog meer ideeën zijn als oorzaak?

beetje off-topic misschien maar..(of niet ??? :? ) ik heb afgelope weekend m'n mini nagelopen, en kwam er achter dat je aan de linker-voorkant het wiel moeilijker rond kan draaien en dat dat aan de rechter-voorkant nagenoeg zonder weerstand gaat.. dit is toch normaal! dit heeft toch te maken met de aandrijving?

ff voor de zekerheid! correct me if I'm wrong!!!

RE: Spi goed laten lopen

nee dat lijkt me niet helemaal normaal, misschien je lagers niet helemaal top of komt je rem niet helemaal los (remslang niet helemaal jofel?). Maar als je ze nog met de hand rond kunt draaien heeft het waarschijnlijk geen invoed op de topsnelheid.

RE: Spi goed laten lopen

In het kader van de eindoverbrenging: Ter vergelijk. Mijn std SPI draait bij de 120 net geen 4000 rpm. Hoeveel toeren draait die van jouw bij die snelheid?

Hebben 175 13inch banden geen negatief effect op de topsnelheid door de hogere rolweerstand. Dacht dat ik ergens had gelezen dan de sport-pack MPI's een stuk lagere lagere top hadden door de 13 incher's.

RE: Spi goed laten lopen

MPi's hebben een heel andere overbrenging. Daarom het verschil in top. SPi trekken iets sneller dan een mpi maar hun top zou zelfs kleiner moeten zijn dan die van een mpi.

Mijn spi uit '94 haalt 160 met enkel KN inlegfilter en een RC40 uitlaat.

RE: Spi goed laten lopen

Voordat iedereen zijn topsnelheid hier gaat posten, let er wel op dat je post bijdraagt aan de oplossing van het probleem (wil ik niet mee zeggen dat dat tot nu toe niet zo is, maar ik denk wel dat we niet van nog meer standaard SPis hoeven te horen hoe hard die gaan, vergelijking genoeg inmiddels).

Mocht je nog meer topsnelheden willen vergelijken, kijk dan in dit topic.

De vraag van totallymicky was hoe de stappenmotor gereset moet worden. Hier bijvoorbeeld een topic met wat meer achtergrond over de stappenmotor, een beschrijving over resetten heb ik niet kunnen vinden. Iemand anders misschien?