Spi Houd in, Backfire,

RE: Spi Houd in, Backfire,

Hoi!

Zo, dit is mijn eerste bericht op dit forum. Wat ik wel zeggen moet: ik heb dit hele forum afgezocht en een tal van vergelijkbare problemen gevonden, maar nergens de oplossing voor mijn probleem.


Dus dit is het probleem van mijn mini (SPI 1300 uit 92)

Als ik de gas te ver in druk, vooral in lage toeren, dan smoort ie. Dit wordt steeds erger, het was eerst alleen bij 40 in de 3, nu is het eigenlijk bij elke snelheid, en toerental, tot 100 in de 4.
Als ik het pedaal te ver in druk houd ie in, laat ik em een beetje terugkomen dan is er niks aan de hand. Als ik em tot aan de bodem ingedrukt houdt dan begint ie na 2 sec bijna weg te vallen en uit het uitlaat te knallen.
Het lijkt vaak nog erger te zijn als je mensen in de auto heb, kennelijk omdat ie dan meer moet trekken? (of ik stoor me er dan gewoon meer aan)

Dingen die ik reeds gedaan heb (en niet geholpen hebben):
Vacuum slangetjes nagekeken en gerepareerd
Compressie gemeten (alles 11 bar, +- 0,5)
Verdeler en rotor vervangen
Bougiekabels vervangen
Bougies vervangen
Bobine vervangen
ECU uit laten lezen, en daarbij weer een vacuum probleempje laten oplossen.

- Bougies zijn zwart, hij zuipt ook te veel (1 op 8 ). Lijkt dus op een slechte ontsteking.
- Krukas sensor gecontroleerd, is beschadigd, alsof er iets tegenaan heeft zitten lopen. (HOE KAN DAT? :? ), maar als die stuk zou zijn, zou die helemaal niet lopen tog??
- Geen extreem hoog koelvloeistof en olie verbruik.

Het klinkt misschien raar, maar het lijkt alsof het vliegwiel verzet is, kan dat??

Iemand een ander idee?

Ik ben ten einde raad.

Alvast Bedankt, :)\\_
Onno

RE: Spi Houd in, Backfire,

Er is me eens verteld dat er verschillende bobines zijn voor carburateur en SPI versie.
Nu heb ik wel bij het kopen van een nieuwe gevraagd om die van een SPI, maar hoe weet ik nu zeker dat ik de goede gekregen heb?

RE: Spi Houd in, Backfire,

waar woon je ergens?

RE: Spi Houd in, Backfire,

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Mijn Spi liep als een Harley! de oplossing : aan de onderkant van je injectiegedeelte zit een klein stekkertje (ik dacht voor de temperatuur in je inlaatspruitstuk te meten) dit zat bij mij los, was verroest en de kabel lag er bijna af. Echter om dit weer vast te zetten MOET je inlaatgedeelte helemaal eraf. Je kunt er onmogelijk bij van zowel de boven als onderkant.

Aangezien dit nogal veel werk is raad ik je het volgende aan : Ga onder de auto liggen en kijk met een sterke lamp naar dit stekkertje. Dit zou je moeten kunnen zien. Als je dunne armpjes hebt kun je precies je arm onder het injectiegedeelte krijgen en voelen of het los zit. Mocht je twijfelen haal dan gewoon het injectiegedeelte los en draai hem om. Daarna stekkertje eraf knippen, draadje strippen en nieuwe eraan zetten. Aansluiting op spruitstuk opschuren en schoonmaken. Stekkertje weer erop en dan extra vast klemmen met een tang. Dan weer alles terug plaatsen.

Ik heb ook lang gezocht en kon eigenlijk niets vinden, ook laten uitlezen etc maar kon het niet vinden. Totdat ik dit ontdekte en alles was verholpen! Ook alle stekkerverbindingen onder de motorkap loshalen en behandelen met contactspray doet wonderen! Succes ermee!

RE: Spi Houd in, Backfire,

Super bedankt voor de reacties.
De oplossing van Ruudjeh ga ik deze week proberen. Ik laat hier natuurlijk even horen of het geholpen heeft of niet.

Ik woon in Garijp btw, vlak bij leeuwarden.

RE: Spi Houd in, Backfire,

Hallo,

Nou ik heb de tip van Ruudjeh opgevolgd, bij mij zat alles nog wel vast. Maaar... het einde van het stekkertje, en de aansluiting aan de sensor is behoorlijk heet geweest, waarschijnlijk werkt ie niet meer. Check de foto hier onder. Nu opzoek naar zo'n nieuw ding... geen idee hoe dit heet..

RE: Spi Houd in, Backfire,

Ik heb nog wel een sensor liggen (niet echt in de buurt)

RE: Spi Houd in, Backfire,

het is volgens mij deze :

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... 10003.html

die dient dus om je inlaattraject te verwarmen. Lees ook eens deze :

http://www.gaima.co.uk/peter/RoverMEMS.pdf

staat een stuk in over manifold heater en hoe je hem kunt testen. Maar het lijkt me idd dat ie stuk is! daar ze nogal prijzig zijn zou ik een tweedehandsje proberen te verkrijgen. Volgens mij is ie niet zo groot en zwaar dus zou dat per post moeten kunnen! Ik hoop in ieder geval dat dit je probleem was en dat je mini na het vervangen weer als een zonnetje loopt!

RE: Spi Houd in, Backfire,

owja, wanneer je de nieuwe heater plaatst, vergeet dan niet je bougies ook te doen :) als ze idd zo zwart zijn dan kan een setje nieuwe geen kwaad! en check je ontstekingsvolgorde!

RE: Spi Houd in, Backfire,

Zonder die heater aan te sluiten moet hij ook als een zonnetje lopen! Je moet verder zoeken ben ik bang! (contact opnemen met een minicenter)

RE: Spi Houd in, Backfire,

Toch typisch dat ik een soortgelijk probleem had, dat ik kon aandragen waar het bij mij aan lag en dat bij hem hetzelfde onderdeel beschadigt is! Als de ECU een sensor of actuator niet goed kan lezen/sturen zal hij hiervoor een vervangende waarde nemen in zijn geheugen aka "noodloop" en dan kan je auto dit soort taferelen vertonen ja!

maar ik ben benieuwd als hij deze heater vervangen heeft, en het stekkertje natuurlijk. En vervolgens weer goede bougies erin doet of ie dan beter loopt!

RE: Spi Houd in, Backfire,

Hoi!

Vandaag nog even bezig geweest. Heb de manifold Heater (hierboven ergens op foto) getest door hem op een accu aan te sluiten. En geloof het of niet, maar hij werkt! Hij hoort ongeveer 75C te worden en dat werd ie dan ook, alleen bij het opwarmen trok ie veel stroom waardoor het kabeltje dat ik gebruikte wat warm werd.
(daarom was ie dus bij de aansluiting heet geworden, omdat ie niet genoeg contact maakte met het stekkertje)

Het kan niet zijn dat dit de oorzaak was want: hij doet et wel, en gewoonlijk is ie alleen aan zolang de motor koud is. De ECU ziet hem ook niet als foutmelding als ie niet goed contact maakt, omdat ie niet direct door de ecu wordt aangestuurd, maar via een relais.

Heb alle relais ook ff nagekeken, wat corrosie verwijderd, maar die zagen er verder nog prima uit, contacten niet ingebrand ofzo...

Morgen nog even wat stekkertjes en slangen nakijken en behelpen, dan de injectie er weer op. (vanavond niet meer, heb geen ruimte in de garage en buiten is et wat donker)

RE: Spi Houd in, Backfire,

Vandaag weer een ritje gemaakt met de mini.
Accu de nacht te voren los gehaald, vandaag weer aangsloten. (om de ecu zich opnieuw in te laten regelen)

Het hele verhaal hierboven heeft 1 verschil gemaakt. hij heeft niet weer uit het uitlaat geknald bij het gas te ver indrukken. De mini rijd wel iets beter, maar nog niet 100%.
Nogsteeds dezelfde kwalen,
(dat ie vandaag niet erg rampzalig reed kwam misschien door het warme weer?)
Iemand nog een suggestie?

RE: Spi Houd in, Backfire,

Een '92-er...die heeft gewoon nog een verdeler (toch?).
Staat je ontsteking wel op tijd..?

RE: Spi Houd in, Backfire,

Hij heeft een verdeler, maar die is niet af te stellen. De ECU bepaald het ontstekingstijdstip, de verdeler is alleen om de onsteking naar de juiste cilinder te sturen. De verdeler is ook zeer kort geleden vervangen

RE: Spi Houd in, Backfire,

heb je je bougies vervangen? of zitten die oude zwarte er nog in? Welke bougies heb je? en heb je de ontstekingsvolgorde goed?

RE: Spi Houd in, Backfire,

Ik heb de bougies al 2 x vervangen, na de laatste keer sleutelen niet meer, maar ze zijn geen 500km oud. Weet niet precies wat er op staat, maar ze komen bij coopernet vandaan, en t zijn wel de goeie, voor spi.
Hij reed vanmorgen weer als natte spons btw. (beroerd)

RE: Spi Houd in, Backfire,

Ook al kun je het tijdstip niet veranderen, met een stroboscoop is wèl na te gaan waarop de ontsteking nú staat ingesteld..
Signaal krijgt de ECU normaal van een krukas-sensor (BDPsensor), dus als de ontsteking niet klopt krijgt de sensor op een verkeerd moment een teken...
Als ontsteking goed staat (15 graden voor BDP @ stationair) dan is de brandstofvoorziening verdacht.
Heb je al eens geprobeerd de ECU te verwisselen voor een (zeker weten) goed werkend exemplaar?
Misschien stekkerverbindingen naar ECU niet schoon?

RE: Spi Houd in, Backfire,

Gister ff naar een expert geweest, en vandaag weer aan het sleutelen.

De bougies waren nu wit, ik weet toch echt cker dat ze zwart waren voordat ik met de injectie bezig was geweest. De injectie doet et wel, sproeit zo mooi als wat (zei de expert).

Ff het ontstekingstijdstip afgelezen, even ter info: een spi hoort 5 tot 6 graden voorontsteking te krijgen bij 1500 rpm. Maar: moet je dan de stationairschroef afstellen op 1500rmp? of het gaspedaal indrukken tot 1500 rpm... :? het geeft wel verschillende resultaten.

Ik heb em op de volgende manieren gemeten:

1. stationair 900 rpm: +- 8 graden voorontsteking
2. 1500 rpm door de stelschroef in te draaien: 0-4 graden voorontsteking (juist, minder dan normaal stationair lopen, raar he)
3. 1500 rpm door gas te geven: +-18 graden voorontsteking
4. Pedaal wat verder indrukken, 3500 rpm, gaat ie het kammetje ver voorbij, misschien 30 graden? (das toch veel te veel?)

Dit lijkt hoe dan ook niet te kloppen...

Ook nog ff de startmotor er af gehaald, om het vliegwiel te kunnen zien. (de krukassensor had immers ergens tegenaan gelopen)
Maar hier viel niks te halen. De onderbreking in de groef kwam op het nul punt precies voorbij de krukassensor, voor zo goed ik dat kon zien.
geen beschadigingen, of rommel aan het vliegwiel.

Zal maar een andere krukassensor of ECU proberen denk ik.

RE: Spi Houd in, Backfire,

Een SPI met verdeler moet inderdaad 5 + 1 graden BTDC afgesteld worden, een DIS moet op 15 graden staan.
verder lijken me de waarden van je ontstekingstijdstippen redelijk goed te kloppen, alleen die 0-4 graden bij 1500 toeren ingesteld klopt mi. niet.
Witte bougies wil zeegen: het spul wordt te heet want te arm...
Dit duidt dus op een vacuumlek/ valse lucht ergens...

RE: Spi Houd in, Backfire,

De vacuum slangen zijn beide al vervangen. (die dunne, van achter het spruitstuk naar de ecu en het luchtfilter) Er zitten geen knietjes meer tussen, maar gewoon van die universele vacuum slangen bij de autoboer vandaan.
Het spruitstuk op lekkage getest door er met remreiniger tegenaan te spuiten, reageert ie niet op..

Het probleem is eigenlijk zo klein dat het bij normaal gebruik niet eens opvalt. Maar dat de bougies wit zijn betekend toch dat er iets niet klopt...

Zou het kunnen dat de benzinepomp te zwak is ofzo..?

RE: Spi Houd in, Backfire,

misschien dat je vacuumslangetjes ergens geknikt zitten ofzo? ik heb ze toen vervangen door orginele met de knietjes wel eraan.

default

RE: Spi Houd in, Backfire,

Heeft iemand enig idee hoe dit probleem is op gelost?
Heb namelijk de zelfde klachten...

RE: Spi Houd in, Backfire,

Toch jammer dat de oplossing nooit geplaatst is.
Ik zit op het moment met ongeveer hetzelfde probleem.
SPI van ‘ 96.


Lambda sensor was kapot. Gaf een vaste waarde van 0,8 aan. Deze heb ik vervangen.
Auto uitgelezen, verder geen foutcodes. (Inlet air temp gaf wel foutcode omdat de auto een keer gestart was zonder de luchtfilter aangesloten)
Verdere waardes met uitlezen:

1. Na 5 kilometer rijden, auto op contact gezet en uitgelezen.
2. 10 minuten daarna de auto gestart en met lopende motor uitgelezen.

Waardes:
contact —> lopend
Idle —> closed —> closed —> open bij gas geven.
P/N —> open —> open
Map —> 101—> 41
Cooltemp —> 76 —> 83
Inlet Air temp —> 45—> 42
Ambient temp —> 200–> 200
Volt 11,7—> 13,7
Throttle pot 0,54–> 0,42
Lambda 0,8–> 1,7
Engine speed 950


Bougies —> Zwart.
Luchtfilter —> nieuw
Heb op dit moment de accu los liggen om de ECU te resetten.
Welke sensor meet ambient temperatuur ?


Wie helpt :)\\_ :)\\_

RE: Spi Houd in, Backfire,

zie ook:
viewtopic.php?p=677064#p677064

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Spi Houd in, Backfire,

Jelle,

Accu los om ECU te resetten werkt niet.
Blijven je codes met fouten er nog gewoon in staan.
Ik heb anders wel een uitlees apparaat. Kan je alles resetten . ook voor de inlaat sensor. ( of je moet zelf kunnen resetten)

Heb die accu los methode ook zien gebeuren zo vaak en dan hang ik t apparaat er aan.. en staan ze er nog gewoon in.

Na te resetten met mn apparaat gaat de motor netjes rond de 850 a 910 ( schommelend) toeren lopen zoals hoort. (mits alles goed is en geen dingen kapot zijn.

^Robbert

RE: Spi Houd in, Backfire,

Ik heb de mini aan de uitleesapparatuur gehad. Toen zag ik dat de lambda vaste waarde aangaf. ( dit gaf geen error )
Als ik de auto uitlees geeft die nu geen foutcodes, echter loopt die wel belabberd.

RE: Spi Houd in, Backfire,

Ambient temp is niet van toepassing op een mini. dus dat mag je negeren.

kan je een omschrijving geven van wat je motor (niet goed) doet?!

RE: Spi Houd in, Backfire,

Stationair loopt die niet heel lekker.
Bij rustig optrekken gaat het redelijk tot 4000 toeren, daarna houdt de auto gruwelijk in. Tot bijna afslaan.
Direct gaspedaal vol intrappen is die de weg ook volledig kwijt
Ojah en hij zuipt gruwelijk

RE: Spi Houd in, Backfire,

Heb je iets uit elkaar gehad?
Heeft het goed gewerkt? (terwijl de auto in jouw bezit was)

Ik vraag dit omdat ik recent een onjuist gemonteerde TPS gezien heb. dat geeft natuurlijk geen storing maar wel problemen..

nou hoeft dit natuurlijk niet te zeggen dat jij een vergelijkbaar probleem hebt. maar dit soort informatie geeft wel een oplossingsrichting.

gr. David

RE: Spi Houd in, Backfire,

Ik heb de mini gekocht toen die niet geweldig liep.

Maar met wissel vd lambda is het niet beter geworden

RE: Spi Houd in, Backfire,

Oke duidelijk,

Ik denk dat het verstandig is om 1 voor 1 mogelijke veroorzakers te bekijken.

Hoe is het vacuum achterop het spruitstuk aangesloten?
Heb je kabelbreuken? (je kan de kabelboom in je motorruimte eruit halen en bestuderen)
Is je TPS goed gemonteerd?
Is de stappenmotor en toebehoren goed gemonteerd en werkt deze?

succes

RE: Spi Houd in, Backfire,

Ik heb de auto vd week uitgelezen zoals te zien in mn eerste bericht.

-MAP geeft+/- 40 aan en bij gasgeven gaat die veranderen.
-TPS -> als die fout gemoneerd zit geeft die een error aan met uitlezen.
-Temperatuursensorkabel + verwarmingskabel (beide onder inlaatspruitstuk heb ik gecontroleerd geen beschadigingen te bekennen.
- met remmenreiniger getest bij inlaatspruitstuk. Verandert toerental niet van dus is dicht.
- na 5 km rijden is de kat of uitlaat voor kat niet roodgloeiend.
- stappenmotor, heb ik wel getest met uitleesapparatuur. Echter kan ik hier niet van zeggen of die dan ook goed gemonteerd zit.

RE: Spi Houd in, Backfire,

[u:gq9ypchk]-TPS -> als die fout gemoneerd zit geeft die een error aan met uitlezen.[/u:gq9ypchk]

waarom denk je dat je een foutmelding krijgt als de TPS niet goed gemonteerd is?
aan de as die door de gasklep gaat zit een hefboompje wat de TPS sensor meeneemt, maar als dat niet gebeurd, dan krijg je geen foutcode maar krijgt je computer wel data waar die niks mee kan.

je kan natuurlijk je uitleesapparaat aansluiten en kijken of je TPS waarde logisch verandert wanneer je gas geeft.

[u:gq9ypchk]- met remmenreiniger getest bij inlaatspruitstuk. Verandert toerental niet van dus is dicht. [/u:gq9ypchk]
je moet wel goed kunnen mikken als je remmenreiniger in de tuitjes aan de achterkant van het spruitstuk wil krijgen. Zijn alle vacuumslangetjes aangesloten? incl. fuel trap?

[u:gq9ypchk]- stappenmotor, heb ik wel getest met uitleesapparatuur. Echter kan ik hier niet van zeggen of die dan ook goed gemonteerd zit.[/u:gq9ypchk]

ik verwacht eigenlijk niet dat de stappenmotor hier de boosdoener is, aangezien die enkel je stationair regelt.

RE: Spi Houd in, Backfire,

De waarde van tps verandert bij gas geven.

Echter blifjt mijn vraag. Waarom houdt de motor gruwelijk in bij 4000 a 4500 toeren. ?
Welke sensor of ding kan dit veroorzaken?

RE: Spi Houd in, Backfire,

Heb je gecontroleerd of je brandstofpomp voldoende druk geeft?

RE: Spi Houd in, Backfire,

Hoe controleer ik deze ?

Bougies zijn wel zwart, of is dit een te snelle conclusie om te denken dat die dan voldoende brandstof geeft ?

RE: Spi Houd in, Backfire,

als je de benzineslang met het oranje label lostrekt van de metalen rail die naar je injector gaat, en deze in een flesje doet. dan zou die op contact flink moeten stromen, zoals een openstaande kraan. Je kan ongetwijfeld ook druk meten, maar ik denk niet dat dat waarde toevoegt. als het goed stroomt mag je er van uit gaan dat het goed is.

RE: Spi Houd in, Backfire,

wat ik niet lees is dat je de kleppen gesteld heb, begin daar eens mee ;)

RE: Spi Houd in, Backfire,

Die zijn al gesteld !
Vd week bobine gewisseld voor een nieuwe.. mocht ook niet baten

RE: Spi Houd in, Backfire,

Oké,
Volgende kan ook weggestreept worden;

Bobine, verdelerkap, rotor, kabels en bougies gewisseld.. mocht niet baten.
Kat is open, dus dat is het ook niet..

Lambda geeft nu bij stationair 1,7 - 1,8 aan.
Wat kan dit zijn?

RE: Spi Houd in, Backfire,

Zwarte bougies is een te rijk mengsel. Werkt je temperatuursensor wel? Van alle sensoren is de temperatuursensor de belangrijkste. Kijk eerst eens of de bedrading na en wanneer in orde zou ik de temperatuursensor vervangen.

Dennis

PS Je lambda is veel te hoog, wat ook wijst op een veel te rijk mengsel.

RE: Spi Houd in, Backfire,

Dat het een te rijk mengsel is lijkt me logisch!

Als ik de mini uitlees is de coolant temp toch de temperatuur sensor van het inlaatspruitstuk ?
Deze waarde verandert wel namelijk..

RE: Spi Houd in, Backfire,

Dennis schreef:
Van alle sensoren is de temperatuursensor de belangrijkste.



ik denk niet dat dat waar is, als je temperatuursensor niet werkt is het ergste wat kan gebeuren een iets rijker of armer mengsel.

een defecte vliegwielsensor of TPS zorgen wel voor grotere problemen.

RE: Spi Houd in, Backfire,

kan je een filmpje maken van je inspuiting? wellicht is injector verstopt?
je bougies kunnen natuurlijk ook zwart zijn van de olie.
Ik denk dat foto's en filmpjes handig zijn om je verder te kunnen helpen. d:)b

RE: Spi Houd in, Backfire,

Beste Jelle,

Als ik het zo teruglees denk ik toch dat er ergens iets mankeert aan de vacuumslangetjes. Gezien het feit dat hij wel loopt maar te rijk denk ik dat het of een klein lekje is in het slangetje naar de ecu toe of een een lek/kapot knietje in de leiding naar het luchtfilter. Als er ergens een klein lekje is, is het gemeten vacuum minder diep en denkt de ECU dat je aan het acceleren bent waardoor hij een rijker mengsel in gaat spuiten.

Ik heb het heel vaak gezien dat de knietjes op de achterzijde van het inlaatspruitstuk gescheurd zijn en dezelfde problemen veroorzaken.

Groeten,

Carst

RE: Spi Houd in, Backfire,

Als het vacuüm niet goed zou zijn, zou je dit toch aan de MAP waardes moeten zien?

Heb het korte slangetje tegen schutbord iig vervangen. Rest ziet er prima uit..

RE: Spi Houd in, Backfire,

Met acr4 eraan:

1. Op contact: 2 stationair
Engine speed 0 - 1100
Idle switch closed closed
P/N switch open open
Map 101 36
Cool temp 44 57
Air temp 27 27
Ambient 200 200
Batt 12,4 13,6
Throttle pot 0,64 0,52
Lambda 0,8 1,8

RE: Spi Houd in, Backfire,

ik kwam het volgende nog tegen over de MAP sensor:

Manifold Pressure (KPa): This displays the pressure measured by the external MEMS air pressure sensor. Normal reading with the engine not running is approximately 100 KPa and 30-40 KPa when the engine is idling. Very high values may indicate problems with the sensor or a blocked or disconnected vacuum pipe. Moderately raised values may indicate mechanical problems with the engine.

dat komt overeen met jouw waardes, dus misschien moet je het probleem toch ergens anders zoeken. er zijn tal van mechanische problemen die je niet kan achterhalen door uit te lezen...

RE: Spi Houd in, Backfire,

De miní doet het weer!

Uiteindelijke probleem bleek de brandstofpomp te zijn..