heb je dit topic al gezien:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 757#412757
Niet helemaal hetzelfde probleem maar misschien nog wat tips waar je wat aan hebt...
- Login of registreer om te reageren
heb je dit topic al gezien:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 757#412757
Niet helemaal hetzelfde probleem maar misschien nog wat tips waar je wat aan hebt...
Een SPI (en MPi) heeft best een aardige tijd en diverse starts nodig om zichzelf in te leren is mijn ervaring.
Het vacuumslangetje waarover in het hierboven genoemde topic gesproken wordt, is een slangetje met een onderschatte functie. Dit slangetje loopt vanaf de onderzijde van het luchtfilter via een zogenaamde "fuel-trap" naar de ECU, alwaar dit uitkomt op een -in de ECU ingebouwde- MAP-sensor. (MAP=Manifold absolute pressure).
Deze MAP sensor meet de hoeveelheid vacuum in het luchtfilter (en dus indirect in het inlaatspruitstuk), en deze waarde wordt door de ECU gebruikt om de motorbelasting te meten, en hierop het ontstekingstijdstip aan te passen.
De "Fuel-trap" is een klein zwart boxje wat tegen het schutbord zit aangebouwd, wat ervoor zorgt dat er geen benzinedampen in de ECU terecht kunnen komen, een soort 1-weg klepje dus.
Wanneer dit slangetje los ligt, verkeerd is aangesloten op de "Fuel-trap", of lek is, meet de ECU dus geen motorbelasting. In dat geval gebruikt de ECU een vervangingswaarde (het motortoerental), om met die gegevens toch te zorgen dat de motor gewoon blijft lopen.
Controleer dit slangetje eens op lekkage, knikken e.d.
Je kunt het best de ECU eens laten uitlezen, aangezien deze in het noodloopprogramma niet optimaal loopt, en klachten zoals de jouwe kan veroorzaken.
Ik wet niet waar je woont, maar eventueel kan ik tegen een kleine vergoeding je Mini uitlezen op fouten e.d.
Dat het vacuumslangetje belangrijk is heb ik al eerder gelezen. Ik heb dan ook die (en de andere slang richting luchtfilter) vervangen toen ik de motor inbouwde.
Uitlezen zat ik ook aan te denken. Ik woon in Delft maar de mini staat bij m'n ouders in Maastricht dat weer wat ver van Maasdam ligt... zeker zonder APK die ik niet krijg door te hoge CO
verder heb ik hem nu wat meer laten lopen . Een rit leek hij wel okee zolang je blijf rijden. Alleen zodra je stilstond liep de waarde van de lambda sonde weer op (= te rijk mengsel). Nu blijft ook tijdens het rijden die waarde vrij hoog.
Ik zal als ik weer bij de Mini ben de slangetjes goed controleren, misscien zit die fuel tap nu verkeerd om? Dus dat die klep de verkeerde kant op werkt?
Anders de plaatselijke ex-rover garage eens bellen of ze nog Mini's kunnen uitlezen voor betaalbare prijzen.
Heb je het originele spruitstuk er nog op zitten? Of zit er een LCB op ?
Als er een LCB opzit, waar zit dan je lambdasonde?
Ik heb enkele jaren geleden eenzelfde probleem gehad met een MPi, waar de lambdasonde in de middelste van de 3 LCB buizen gemonteerd zat. Op toeren was het CO prima volgens de 4-gasmeting, maar stationair leverde het meten van slechts 2 (2 en 3) cylinders een veel te hoog CO op, wat de ECU ook niet bijgeregeld kreeg.
het spruitstuk is origineel. Alleen de einddemper vanaf de kat lijkt niet orrigineel. naast het k&n inleg luchtfilter is de rest ook orrigineel. Tenzij de vorige eigenaar een andere nokkenas ofzo er in gelegd heeft maar dat kan ik me haast niet voorstellen.
Kan deze fuel trap ook getest worden op goede werking?
Ik heb er namelijk 2:
eentje waar ik door kan blazen en eentje waar ik niet door kan blazen
De Fuel trap dient om te voorkomen dat benzinedampen in de MAP sensor in de ECU terecht komen, waardoor mogelijk de MAP sensor defect zou kunnen raken.
Ik heb zo'n doosje nog nooit opengemaakt, maar er zal niet vel bijzonders inzitten waarschijnlijk.
Met een diagnose-apparaat kun je zien welke druk gemeten wordt door de MAP sensor, maar als je aan het slangetje vanaf het spruitstuk zou zuigen, zou je kunnen testen of het vacuum inderdaad door de fuel trap hen komt, maar het lijkt mij dat er verder weinig mee mis kan zijn.
Ik zou vaccuum op het slangetje zetten en dan voelen aan het slangetje op de ECU of er ook daar vacuum wordt gezogen.
RE: Spi loopt te rijk
Ingediend door mini-philip op ma, 25-08-2008 21:34
Hallo,
In mijn Mini ligt een spi motortje die duidelijk te rijk loopt. Zwarte bougies, beetje rook, niet gezonde geur,zuipen en te hoge CO. Nu verdenk je dan al snel de lambda sonde. Die deed inderdaad rare dingen tijdens het doormeten dus die is al vervangen (rot klus!). De nieuwe geeft reeële waarden aan en zegt inderdaad dat de Mini te rijk loopt.
Verder zijn ook de bougies en de vacuumslangen vervangen die dit soort problemen kunnen veroorzaken.
Behalve het rijk lopen rijdt de Mini voor de rest prachtig. Pakt lekker op, gaat netjes 850rmp draaien als ie warm is. De computer verdenk ik dus niet omdat de rest aardig klopt.
Nu vraag ik me dus af wat er meer niet goed kan zijn? Ik zat aan bezine toevoer te denken ofzo. Te lang rijk lopen kan de lambda sonde (alweer?) slopen met een naar en duur klusj als gevolg...
Of heb ik de mini nog niet lang genoeg de tijd gegeven na de reset? Hoe lang heeft een spi normaal nodig om te 'leren'? Is een tijdje stil staand spelen en een rit van enkele tientallen km's niet genoeg? De waarden van de sonde veranderen niet echt in deze tijd.
Wie weet raad?