SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Ja, het is een mooi titel voor een nieuw onderwerp, maar ik zit met het volgende;
Mijn originele uitlaat heb ik een tijd geleden vervangen voor een RC 40.
Nadat ik ook mijn originele luchtfilter had vervangen door een K&N cone filter, maakte mijn auto een heel leuk geluid :)" title="Evil" /> , maar de topsnelheid bleef steken op 140.(terwijl 160 eerst wel mogelijk was)
Kleppen zijn goed afgesteld, bougies zijn nieuw, alle ontstekingsonderdelen zijn ook nieuw, dus daar kan het niet aan liggen.
Als ik op de snelweg reed en het gas intrapte, dan leek het net alsof de auto teveel lucht kreeg.( echt zo`n Mooooeaaaaaw geluid.....ja, ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen)
Nu gaat er binnenkort een Maniflow uitlaatspruitstuk op, aangezien mijn originele er niet helemaal meer gezond uit ziet.

Ik hoop dat ik dan weer een beetje topsnelheid terug krijg als ik dit allemaal heb gemonteerd, maar ik heb ook gehoord dat je het probleem van de lage topsnelheid kunt oplossen door de vooronsteking anders af te stellen.

Is dat zo en wie kan mij dat uitleggen hoe je dat in vredesnaam moet doen?

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Heb je dan ook een andere naald gemonteerd? Met dat nieuwe luchtfilter krijgt tie meer lucht, dus relatief te weinig benzine. Een andere (grotere) naald zal nodig zijn om dit te corrigeren.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

euhhhhh, het is een SPI, dus ik kan er wel een naald insteken, maar dat heeft geen zin.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Misschien helpt de ECU resetten?

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

he, ik heb het zelfde heb ook een spi met k&n luchtfilter in cone met playmini uitlaat. eerst rij ik 160 nu 140 ,ben al terug geweest bij ben van leeuwen maar die kunnen er niet iets aan verandere, dus moet er maar mee leren leven. vond het ook maar een vreemd verhaal, gr pieter

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

@ Mini Sprite; als dat nieuwe spruitstuk erop zit, dan laat ik je het wel weten of het verschil maakt.
Ik zal ook eens een mailtje naar Jeroen sturen; die weet zeer veel van SPi-tjes af.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Volgens mij is hier al eens wat over gezegd in dit forum, kon ook te maken hebben met big bore/ small bore enzo.

Ikzelf heb ook een sportuitlaat, buiten de auto lekker laag en binnen in de auto lijkt hij bijna standaard, behalve bij lage toeren.

Ik heb vooralsnog geen probleem met mijn topsnelheid geloof ik. Was 160, is nog steeds 160 als ik het goed heb.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

wat een optimistiche teller allemaal :)

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Tja, inderdaad optimistisch, volgens het boekje is de topsnelheid maar iets van 143 km/u geloof ik.

Maar goed, ik hou mezelf maar ff in de waan dat het net lijkt alsof ik 160 rij ;)

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

[edit Bart: ook hier is de quote van de totale 1e post overbodig, daarom verwijdert]

In mijn ogen is het een benzine te kort en moet er wat lucht teruggedraaid worden of een aanpassinging aan de computer. Andere optie is andere klepstoters zodat er meer benzine in de ontstekingsruimte komt.

Sinds ik rockerset had ging die van mij op totp ipv 160 naar 180 op de teller. ook met een RC 40. Sorg er trouws ook voor dat je niet een BB manioflow neemt maar een medium bore. Dit om de goede tegendruk van een RC 40 te houden. 8)

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Mijne is een Spi met RC40 zonder openluchtfilter en op goede dagen haal ik nog 160.
(Soms maar 150)
Open luchtfilter zal ik dus nog maar even mee wachten.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Ik heb ook een cooper SPI, en heb er ook een RC40 single exit onder liggen. en ik moet zeggen dat ik in het begin niet veel verschil merkte iig niet op topsnelheid, wel vond ik m iets pittiger (mahr dat kan bedrog zijn mss)

nu heb ik er heel de zomer mee lopen klote, hij is eigenlijk continu lek geweest. uiteindelijk is vanaf het spruitstuk af alles vernieuwd. nu is alles weer zo goed als dicht :| mahr nu heb ik ook het idee dat mn topsnelheid verminderd is ook iets van 10 a 20 km/h

ik ben benieuwd wat een nieuw uitlaat spruitstuk teweeg brengt.

ik zit er ook over te denken om een open-luchtfilter er op te zetten :P , als dit iig niet ten kosten gaat van prestatie.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Weet iemand de diameters van een Smallbore, Mediumbore en een Bigbore Rc 40 uitlaat?
Dan weet ik wat voor uitlaatspruitstuk ik moet gaan halen die erbij past.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Als ik van de spierpijn af ben zal ik dit weekend even onder de mini hangen en een schuifmaatje om de pijp leggen, ik kom er maandag opt terug ! :D

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?




>Theo van den Bogaard"]zie ook:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2709#52709

Dank je, Theo voor de info!
Prutser, lekker je spieren laten masseren door vrouw/vriendin en je hoeft nou niet meer onder de auto te gaan liggen om alles op te meten. :D
Ik heb vandaag toch maar even gekeken hoe hard hij op dit moment reed en ik haalde toch wel de 150; ik moest remmen voor een wat langzamere auto + ik heb van die John Cooper oversetpedalen erop zitten, maar volgens mij kan ik mijn gaspedaal daardoor niet meer helemaal naar beneden drukken.

Morgen zal ik wel eens kijken.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

haha dat zal het zijn :P vind het wel knap van jullie dat jullie zo hard rijden met de mini! Ik vind dat die met 130KM/h toch al erg hard gaat en aangezien ik geen toerenteller heb durf ik niet harder. Ben namelijk bang dat die dan al in het rode gebied hangt.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

hij zal heus het rode gebied niet ingaan hoor :) zoveel kracht heeft een mini niet, tenzij je hm veranderd heb.. dus trap hm maar een keer op zijn staart...

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Mijn SPI loopt met origineel luchtfilter, uitlaatspruitstuk, Peco einddemper, een rechte pijp van uitlaatspruitstuk naar einddemper die ik op zolder heb gevonden :9 en zonder cat gewoon 160 op de teller, 165 als ik een beetje geluk heb. Wat heb je gedaan met die sensor die in de originele luchtfilterbehuizing zit? Ik denk niet dat een ander uitlaatspruitstuk zoveel verschil gaat uitmaken.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Roger schreef:
Mijn SPI loopt met origineel luchtfilter, uitlaatspruitstuk, Peco einddemper, een rechte pijp van uitlaatspruitstuk naar einddemper die ik op zolder heb gevonden :9 en zonder cat gewoon 160 op de teller, 165 als ik een beetje geluk heb. Wat heb je gedaan met die sensor die in de originele luchtfilterbehuizing zit? Ik denk niet dat een ander uitlaatspruitstuk zoveel verschil gaat uitmaken.



Die Sensor in in de behuizing zit, kun je gewoon in het K&N Filter plaatsen; daar is een apart gat voor.
Een ander uitlaatspruitstuk zorgt voor een betere stroming van je uitlaatgassen en geeft inderdaad geen vermogenswinst, maar trekt wel beter op.
En ik vind het ook leuk om aan mijn autooke te sleutelen........ O+

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Fazerray schreef:
Een ander uitlaatspruitstuk zorgt voor een betere stroming van je uitlaatgassen en geeft inderdaad geen vermogenswinst, maar trekt wel beter op.




Nee, ik bedoelde meer dat een ander uitlaatspruitstuk niet veel zal helpen met het oplossen van het probleem van je terug gelopen topsnelheid

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Roger schreef:
Fazerray":36weq45e]Een ander uitlaatspruitstuk zorgt voor een betere stroming van je uitlaatgassen en geeft inderdaad geen vermogenswinst, maar trekt wel beter op.




Nee, ik bedoelde meer dat een ander uitlaatspruitstuk niet veel zal helpen met het oplossen van het probleem van je terug gelopen topsnelheid[/quote:36weq45e]

Ooo, daar heb je inderdaad gelijk in!
Ik denk zelf dat het te maken heeft met een teveel aan lucht en dat de ECU dat op een of andere manier niet bij kan houden.

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Ik moet zeggen , SPI , 42+42naar51mm RVS-LCB , cat , RC40 , K&N , inlaat vergroot en geflowed en grotere luchtklep , dat ik ook met m'n aanhanger nog 150 haal , zonder net 165 , alles met ESSO98.
Het koppel is gestegen (door alle toeters en bellen) maar dat is voornamelijk in het onder en middengebied.
Hij trekt sneller op maar gaat niet harder in top.
Dan moet je een stage 4 kop erop zetten als je harder wil , met Rimflo-kleppen.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

okee, da`s dus nog even buiten mijn budget, zullen we maar zeggen....
Zondag a.s. krijg ik het spruitstuk en koppelstuk en zodra het een dagje lekker weer is ( moet helaas buiten sleutelen) ga ik h`m aansluiten.
Ik ben benieuwd of er verschil te merken is en hoe het zit met de topsnelheid.
I`ll keep you posted!

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Hier is dan mijn nieuwe Maniflow spruitstuk;


Zodra het beter weer wordt, dan ga ik h`m eronder hangen.
Wat ik alleen nou zo vreemd vind, is dat de lambdasonde middenin geplaast is waar de twee middelste buizen samen komen.
Maar zo kan dat ding toch geen goed signaal geven aan de ECU?
Dan meet hij alleen de gassen van de middelste cilinders en niet de buitenste twee.
Of heb ik het (weer eens) mis?

En wat voor klem wordt er gebruikt voor de koppeling tussen spruitstuk en de pijp met het kogelgewricht?
Gewoon zo`n soort U-klem met twee moeren of een ringklem?(ik weet niet hoe dat ding officlee heet, maar het is een band waar een schroefje opzit waarmee je de band kleiner kunt maken, zullen we maar zeggen)

O ja en tenslotte nog een leuke site voor throttle bodies; link

RE: SPI met RC40 en uitlaatspruitstuk; vooronsteking?

Waarom heb je er een kogelgewricht aan zitten???
Dit is nergens voor nodig , heeft alleen maar weer weerstand.
Heb je deze bij oudenbosch vandaan???
Als je n'm monteerd met de buitenbolopening naar achterkant mini anders is het een zandschep!!!!(dit zit nog wel 's verkeerdom).
Wat de lambda betreft maakt het weinig uit waar hij zit , boven is hij sneller warm dan waar ik 'm heb zitten (Y-piece) , immers alle cilinders behoren hetzelfde te doen!!
Dus of je nu van 1 of alle meet maakt niets uit!!
Wel is het gevaar als net deze cilinder wat rookt de ECU de boel terugregeld , vandaar dat ik 'm op het Y-piece heb gezet , dan meet hij maar 1/4 fout.
Greetz , Jeroen2 :D