SPI met stationair-problemen

RE: SPI met stationair-problemen

Probleem:

een '96 SPI die verder prima loopt, maar bij gaslos (aankomen op een stoplicht) dan wèl dan niet stationair blijft lopen en uitvalt.
Als uitval plaatsvindt, is herstart goed te doen en loopt ze daarna goed stationair, soms pendelend.
Ik begrijp dat het injectiehuis schoongemaakt moet worden, maar welke onderdelen verdienen (extra) aandacht?

RE: SPI met stationair-problemen

Zoals bij ALLE SPi motoren: alle stekkerverbindingen.. :)

Em mijn ervaring met uitlezen van SPi motoren is dat de luchttemperatuur sensor vaak storingen geeft, maar daar zou ie niet op mogen afslaan.
Aangezien bij de 96er modellen de stationair (gaspedaal-) schakelaar geintegreerd is in de gaskleppotentiometer, zou ik die ook effe checken, evenals de afstelling van de gaskabel.
Het zou kunnen zijn dat daar iets niet lekker werkt, waardoor de ECU niet doorkrijgt dat er geen gas gegeven wordt.

En uiteraard; controleren op valse lucht/spruitstukpakking e.d.

Maar ook hier geldt: uitlezen is het begin van een diagnose.

RE: SPI met stationair-problemen

Ik heb de belangrijkste stekkerverbindingen gecontroleerd (een paar keer losnemen en weer monteren, zo maak je weer beter contact, inspuiten met spray), maar helaas; hij blijft het doen...
Ik ben gewend te remmen op de motor, en dan valt hij vaak uit.
Doe ik dat niet en trap gewoon de koppeling in en rem met de remmen, dan blijft het ding wel lopen meestal.
Sraartoch?!
Luchtfilter demonteren geeft niet echt een smerige indruk in het injectiehuis/ venturi eigenlijk.
Mmmm....

RE: SPI met stationair-problemen

Had je ook al gezocht op het forum naar dit probleem?
Hier zijn een paar topics die er op lijken:
viewtopic.php?p=341268#p341268
viewtopic.php?p=361481#p361481

RE: SPI met stationair-problemen

Ik heb vandaag het injectiehuis gedemonteerd en de stappenmotor losgenomen.
Beetje schoongemaakt (nippeltje dat de gasschuif opendrukt liep stroef), stekkers nagekeken en gecontroleerd op vacuumlekken.
Niets kunnen vinden, morgen testen....

RE: SPI met stationair-problemen

Stik, probleem blijft....
Als ik moet afremmen en de koppeling intrap zo rond de 1500 tpm en afrem, zakt de motor uit zichzelf naar stationair en blijft meestal lopen op een 1000 tpm.
Wanneer ik echter afrem op de motor en rond stationair pas ontkoppel, zakt ze verder weg en valt stil.
Zal hem wel een keer aan de diagnosetester hangen (als ik de stekker kan vinden), ik word er een beetje moedeloos van...
:'(

RE: SPI met stationair-problemen

Is er iemand in het zuiden van Nederland (of vlaanderen) die zo'n uitleesapparaat heeft?

RE: SPI met stationair-problemen

Yep ik kom maar ff langs!

RE: SPI met stationair-problemen

Chat verwijderd. Verdere afspraken aub via PM

RE: SPI met stationair-problemen

Waar zit de diagnosestekker van een SPI?
In het WPH staat alleen een plaatje van een MPI met een stekker naast de kachelunit, maar daar vind ik bij een SPI niets...

?

RE: SPI met stationair-problemen

Die van een spi zit in de motorruimte vlakte het zwarte kastje boven op je rembekrachtiger.

Het is een ronde stekker met een kunststog kapje nog op

Groetjes maikel

RE: SPI met stationair-problemen

Die van ons had een soortgelijk probleem en het bleek achteraf dat één van de vacuum pijpjes aan het eind gescheurd was, maar deze zat achter het injectie systeem, dus kon je niet zien.

Pas bij het losmaken van alle onderdelen zagen we dat dat het probleem was... vacuum pijpjes die niet 100% goed zijn, zijn eigenlijk meteen aan vervanging toe...

Na het vervangen van het pijpje doet hij het weer prima

RE: SPI met stationair-problemen

Ik heb het...hèhè: er was een rubberen kniestukje aan een vacuumleiding gescheurd.
Dingetje vervangen en de SPI blijft weer netjes lopen op 800 tpm.
Was alles maar zo simpel...

Bedankt voor het meedenken!