Dan is denk ik eerder de koppakking versleten en is (hopelijk) niet het volledige blok versleten.
Kop ff lichten en gelijk je cilinder checken op mogelijke groeven.
Kopje laten vlakken, nieuwe pakking en alles weer monteren in omgekeerde volgorde .
- Login of registreer om te reageren
RE: SPi motor naar de haaien :/
Ingediend door Robrecht op vr, 14-09-2007 17:15
Hey iedereen,
Vorige week donderdag zijn de problemen met men mini 1300SPI begonnen.
Ik kwam terug van school en stond een uurtje in de file met de mini, tijdens dit uur is het metertje van de watertemp tot vlak voor het rood streepje gegaan. De extra fan die in de spi is gemonteerd is nooit aangegaan.
Toen ik uit de file reed is men auto na 200meter beginnen bokken en toen viel hij stil en kreeg ik hem niet meer aan de praat.
Heb toen pechverhelping gebeld en we hebben samen naar het probleem gezocht wat leek op geen brandstof, na effe checken leek de brandstof pomp in de tank niet meer te werken. Deze er maar uitgeschroefd en dan de wagen naar huis gebracht. Ik heb dan een nieuwe benzine pomp gekocht via men Rover garage. Na deze te instaleren (woensdag avond) even test gereden. Stationair draaide hij perfect maar vanaf dat je de gaspedaal indrukte begon hij te bokken.
Deze middag dan maar beginnen checken aan de motor, luchtfilter eraf gedraait en dan even laten draaien en gas geven , ik kwam tot de constatatie dat er af en toe een leuk vlammetje uit de opening van de gasklep vloog. Even op het forum rondgekeken en dan gezien dat dit kan te maken hebben met kleppen die slecht staan afgeregeld en/of het ontstekingstijdstip.
Dan maar even nieuwe bougies gestoken ,de kleppen afgeregeld op 0.3mm en het ontstekingstijdstip van 25° BTDC naar +- 15°BTDC @ idle afgeregeld met de stroboscoop. Hij draait nog slechter en nu ploft hij ook via de uitlaat.
Ik lees nu wel in de haynes dat het BTDC tussen de -11°tot+10° kan varieren van de opgegeven waarde door de idle control van de ecu. Dus dan stond hij denk ik beter afgeregeld voor ik eraan klooide :p
Heb ook even de bougie kabel van elke cilinder apart eruit getrokken en hoorde niet veel verschil als er 1 uit was :S Ik heb dit enige tijd terug ook gedaan en toen hoorde ik toch een duidelijk verschil.
Ik weet even nietmeer wat ik ervan moet denken en wat er kapot is. Ik vrees het ergste maar ik hoop dat iemand hier de zaak wat kan ophelderen voor mij.
Edit: Heb juist even met de compressor 8kilo op elke cilinder gezet terwijl de kleppen gesloten zijn , bij cilinder 1 3 4 hoor ik hard gesis door de olie kanale en moetk een duwtje geven om hem rond te laten gaan in 4de versnelling , bij cilinder 2 slaagt ie direct over.
Mvg.
Robrecht