Deze kan je niet afstellen. Dit wordt geregeld door de computer, icm met een sensor op het vliegwiel.
Je hebt toch niet toevallig de koppeling vervangen?
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Deze kan je niet afstellen. Dit wordt geregeld door de computer, icm met een sensor op het vliegwiel.
Je hebt toch niet toevallig de koppeling vervangen?
Groet ron
Nee die heb ik niet vervangen nee....
Als je die niet handmatig kan afstellen wat bedoelen ze dan in het Haynes boek??? Dat van op 1500rpm???
Iemand een idee wat ze daar bedoelen dan???
Greetings...
Misschien als je iets specifieker kan zijn, wil ik wel even in het haynes boek kijken.
Echter volgens mij staat er in het haynes boek, in het supplement dat je een spi niet kan afstellen. Als je de ontsteking open maakt zit er ook niets in .
Het enige wat je ermee kan doen is zorgen dat de rotor op de nok staat van de cilinder welke een vonk moet geven.
Groet ron
[size=85:37v3mvp7][topics samengevoegd - Crispy][/size:37v3mvp7]
hallo,
ik wou mijn onsteking gaan aftellen maar ik kan nergens vinden waar het zwarte puntje moet staan op de kam weet iemand dat toevallig?
het is een 1.3I uit '93
Mvg bart
Kam..?
Je bedoelt het gradenkammetje op de V-snaar poulie aan de krukas?
Een Spi heeft toch ook gewoon een merkteken op het vliegwiel...toch?!
Anyways, een injectiemodel moet worden afgesteld op 15 graden BTDC, maar dat wordt naar mijn weten door de ECU geregeld...
Heb je een conventionele ontsteking of DIS?
ik weet niet hoe dat gestuurt word maar als je aan de onsteking draait loopt ie ook anders maar aan die graden heb ik niks
maar het is wel dat kammtje naast mijn poelie inderdaad.
Als het goed is zie je op dat kammetje dat het bovenste puntje hoger is dan de rest: dat is 0 graden of BDP/TDC.
Elk tandje eronder komt overeen met 4 graden voorontsteking.
Als je nu een stroboscoop pakt en dat aansluit op je eerste bougiekabel en de warme (!) motor start, dan kun je door verdraaien van het ontstekingshuis de ontsteking afstellen op 15 graden (injectiemodellen) voorontsteking.
Dat komt in jouw geval overeen met het op-één-na onderste tandje op de kam, en dan moet de inkeping op de poulie er nèt niet mee overeenkomen.. er iets voor blijven dus.
Overigens, dit is een technische vraag, dus de kans dat je topicje wordt verplaatst naar "Standaard Techniek" is aanwezig...
oke bedank ben enorm geholpen,
het zwarte puntje stond nu precies in het midden dus moet nog wat beter gezet worden.
kun je met uitlezen van de computer ook iets afstellen?
Mvg bart
Ik heb de vraag inderdaad verplaatst naar Standaard Techniek en toegevoegd aan een bestaand topic zodat de informatie bijelkaar blijft.
RE: Spi ontsteking afstellen!!!
Ingediend door SaxaTess op zo, 15-10-2006 13:30
Hee mensjes,
Weet iemand mij te vertellen met hoeveel toeren ik mijn ontsteking moet afstellen??? van mijn '94 1.3Spi
En moet dit met een koude motor of met een warme???
Ik hoop snel een antwoord te krijgen van jullie..
Alvast bedankt!!!!!