Spi start niet meer

RE: Spi start niet meer

Hallo allen,

Van de week viel mijn spi plotseling uit tijdens het rijden.

Als ik nu mijn contact aanzet gaan mijn controlelampjes ook niet meer branden, moment dat ik de sleutel doordruk om echt te starten dan gaat mijn start motor wel aan.

Wat kan dit zijn?

:? :? :?

RE: Spi start niet meer

Nou, dit heeft veel weg van een elektrische storing.
Kijk eerst eens of er tijdens de wintermaanden sterke oxidatie heeft plaatsgevonden van de accu aansluitingen. Het kan zijn dat het kabeloog wat aan de positieve accupool zit wat loszit en dat er zich daar een isolatie filmpje heeft gevormd, waardoor de stroom zich maar door een heel klein verbindingspunt moet wringen, waardoor er te weinig spanning bij het start relais komt.
Maak het oog los en meteen fijn schuurpapiertje om je vinger het gat glimmend schoon maken en -natuurlijk- de pool ook.
Doe dat ook bij de min-pool aansluiting.
En dan; de kabel van de min-pool gaat direct naar de vloer van de bagageruimte en zit daar met een schroefje vast.
Heel dikwijls is het gaatje in de bodem (flink) geroest, waardoor de stroom die terugkomt naar de accu er daar nauwelijks door komt.
Schroefje los. Gaatje opschuren (van binnen en van buiten) en het kabeloog opzuiveren. Weer vastmaken.

Wil wedden dat je probleem nu heer niet meer aan kan liggen.

RE: Spi start niet meer

@wim

Bedankt voor je reactie.

Na dat ik dat gedaan had toen deed hij het weer voor 1 keer. Daarna meteen weer hetzelfde.

Hoe kan hij de ene keer wel starten en andere keer niet als het aan de kabels van de acu liggen?

RE: Spi start niet meer

Oké. Je lampen gaan wel aan en je dashboard lampjes lichten niet op als je het contact 'aan' zet en je startmotor loopt als je de sleutel doordraait, maar de startmotor 'pakt' niet in de startkrans om het vliegwiel.
Deze opsomming leidt tot de conclusie dat de aarding van het motorblok tekortschiet om genoeg stroom door te laten om de solenoïde die het tandwieltje van de startmotor in de krans drukt te activeren.
Dus; nu op zoek naar een onvolkomen verbinding in het elektriciteitscircuit van de startmotor.

Bij het hondebot wat bovenaan het blok zit onder de rand van het kleppendeksel links naar het schutbord, daar hoort ook een kabelverbinding te zitten die de stroom -op de terugweg naar de accu- vanaf het blok doorgeeft aan de carrosserie.
Is deze kabel misschien nagenoeg 'door' gebroken, of, zitten de oogjes van die kabel niet meer door en door vast aan de kabel? Is de schroefverbinding aan de schutbordzijde (ernstig) verroest?
Als dat wel in orde is, vraag ik me af of alle kabelverbindingen en de contacten in het startrelais wel gaaf en in orde zijn.
In jouw auto zit het relais waarschijnlijk bovenop de startmotor. Bij oudere Mini's zit dat ding aan de binnenkant op het binnenspatbord. Daarbij doet het zich wel voor, dat de aarding van het relais zelf op dit onderdeel van de koets te wensen overlaat.

Geef je even bericht van je bevindingen?