Als je je luchtfilter eraf schroeft zie je een klein stelschoefje bij je gasklep. Die moet je stellen.
- Login of registreer om te reageren
Als je je luchtfilter eraf schroeft zie je een klein stelschoefje bij je gasklep. Die moet je stellen.
probeer anders eens je accu een poosje (uurtje of zo) los te koppelen. dan hersteld de ECU (injectie motor computer) de standaard fabrieksinstellingen waarna hij de waardes zelf probeert te corrigeren.
probeer anders eens een grote beurt uit te voeren incl. schoon luchtfilter.
stationair loopt mijn 1.3i SPi uit 1995 ±800 toeren als ie warm is. koud doet ie ±1000 toeren.
hogere toeren betekent wel meer brandstofverbruik en dat is zonde.
~jw~
Ah okidokie, dat ga ik eens proberen, bedankt.
't Is nl. zo dat hij zolaag loopt dat als je optrekt hij eerst bijna stilvalt en dan pas "opkomt", erg vervelend...
Ik weet niet hoor, maar regelt een SPI niet zelf het stationair toerental, is heeft dat schroefje waar marc26 het over heeft niet een andere functie (ik heb Haynes nu niet bij me). Is er niets anders aan de hand? Bijvoorbeeld een lek vacuüm slangetje, dat van je inlaat spruitstuk naar je ECU loopt, toen liep hij bij mij in ieder geval ook niet lekker stationair meer.
Het stationair toerental zou idd door de computer geregeld moeten worden... Volgens mij is dat schroefje ervoor om de speling uit je gaspedaal te halen. Correct me if I'm wrong...
vacuumslangetje is ok. Hij loopt op zich wel mooi stationair maar als ik snel wil optrekken happerd die motor ff. Ik heb ook gemerkt (aan het luchtfilterhuis) dat 'ie backfired. Binnenkort maar eens heel goed nakijken, onsteking op tijd zetten, nwe bougied verdelerkap en rotor. Misschien ook nieuwe bobine...
Ik heb ook een SPI uit 95/96.
En daar blijft juist het toerental van hangen als ik stop, gaat hij bv eerst naar de 1500 en dan weer naar de 2000 en dan zakt hij langzaam naar de 800.
Hij doet dit niet als hij koud is dan doet hij het goed.
Ik doe ook maar 200 KM met een benzine tank.
Groetjes Brenda
helter skelter schreef:
vacuumslangetje is ok. Hij loopt op zich wel mooi stationair maar als ik snel wil optrekken happerd die motor ff. Ik heb ook gemerkt (aan het luchtfilterhuis) dat 'ie backfired. Binnenkort maar eens heel goed nakijken, onsteking op tijd zetten, nwe bougied verdelerkap en rotor. Misschien ook nieuwe bobine...
Kun je me uitleggen hoe je de ontsteking op tijd zet?
Doet de ECU dat niet automatisch?
O ja, als ik aan dat kleien schroefje draai, dan gaat het stationair toerental wel omhoog.
Wat ik altijd doe, is eerst de auto goed afstellen met dat kleine schroefje en dan de gaskabel zo instellen dat hij meteen reageerd.
Het op en neer gaan van je stationair toerental heeft waarschijnlijk te maken met de de "bakplaat"die in je inlaatspruitstuk zit.
De ontsteking wordt bij een SPI niet geregeld door de ECU. Dus zul je zelf af moeten stellen. Bij een MPI wordt de ontsteking wel geregeld.
Mini Power schreef:
De ontsteking wordt bij een SPI niet geregeld door de ECU. Dus zul je zelf af moeten stellen. Bij een MPI wordt de ontsteking wel geregeld.
Kun je me misschien vertellen hoe je dat moet doen?
Of is hier op het forum al eerder over geschreven?
staat veel van op 't forum denk ik. Ik heb zelf een stroboscooplamp gekocht, maar vaak is het ook op gevoel nastellen ivm ouderdom van motoren en wat je zelf fijn vindt. (Iets te vroeg voor lekker doortrekken in hogere toeren etc..)
Ik snap er niks meer van; hier wordt gezegd dat je bij een spi wel de onsteking af kunt stellen, maar in Haynes staat dat dat juist niet gaat bij een spi?
Nogmaals de vraag; wie kan mij ( in stapjes, ik ben blond) vertellen of dat mogelijk is en hoe?
De contactpuntjes kun je niet afstellen, maar het ontstekingstijdstip echter wel!
Er staat al veel over op het forum, maar is hetzelfde af te stellen als een carb met elec ontsteking.
Ik heb ook een probleem met mijn spi. Mijn stationair ligt steeds tussen de 1000 en de 1700. Ik droom van een stationair op 800. Ik had laatst aan zon schroefje liggen klooien (die houdt de tuimelaar tegen)en hoorde dat dat niet mocht. Hoe weet ik hoe ik m terug moet zetten? Ook was mij verteld van een soor V vorm waar een pinnetje in zit. Deze moet precies in het midden gaan zitten als het contact afgezet wordt. Mij is verteld dat dat bij mij vaak een probleem kan zijn dat ie niet in het midden gaat zitten.
Iemand een idee?
joey
Stiekem een aantal vragen in 1?
Je "schroefje dat een tuimelaar tegenhoud" is waarschijnlijk het schroefje waarmee je je klepspeling stelt. ALs je dat los hebt gehad weet je niet of je klepspeling nog goed is, dus dat betekent opnieuw stellen, met een voelermaatje en wat geduld.
Wat je met je V-vorm bedoeld heb ik echt geen idee van, misschien iemand anders.
ik heb niet het idee dat het keppendeksel eraf is geweest om het toerental te stellen, dus de klepspeling zal het niet zijn, waar aan gedraaid is...
ik vermoed dat er gefrummeld is aan de terugslag van de gasklep. oftewel de schroef die ervoor zorgt dat de gasklep een beetje open blijft staan, of een beetje meer of minder...
dit is niet de manier om het stationair toerental te stellen, meer een manier om je computer op hol te brengen...
hey alvast bedankt. Ik zal er deze week naar kijken. Ook zag ik dat al mijn slangetjes klem zaten. Daar ook eens naar kijken. edankt al vast en ik post wel als ik gesleutelt heb.
RE: SPI stationair toerental afstellen
Ingediend door B-squared op di, 29-03-2005 17:36
Hoi,
Ik vind dat mijn BO een beetje laag en de toeren loopt stationair. Nu wil ik deze gaan verhogen maar hoe mag ik dat doen? Via welk schroefje, moertje of wat dan ook?
thnx alvast en tot de 10de april.