Ik heb zelf ooit ook het probleem gehad met de temperatuurmeter (nog steeds, maar dat ligt aan de sensor). Toen bleek er een kabeltje bij de wijzer los gekomen te zijn. Moet je wel het hele meter tellerpaneel uit elkaar halen, uurtje werk.
De temperatuursensor kun je testen met een bakje warm water waar je hem in hangt. Of iets rigoureuzer zoals ik gedaan had en bij gebrek aan warm water, een verfafbrander erop richten. En het is de linker op de foto, dat rechter ding weet ik niet.
De spanningsstabilisator zit bij mij achterop het teller geval en dan links onder van de achterkant gezien.
Wat betreft de extra fan, de sensor die in de radiator zit is een soort van schakelaar die bij een bepaalde temperatuur dicht gaat en dus stroom doorlaat. Als jij één van de stekkers los haalt en deze tegen de carrosserie houdt en de fan slaat aan, betekend dit waarschijnlijk dat de sensor het niet goed doet, of dat de bepaalde temperatuur van dicht gaan niet gehaald wordt. In Haynes staat op het eind van de elektronische schema's ook een tekening van hoe je radiator temperatuursensor in combinatie met je fan werkt. Er zit geloof ik ook nog een vertraging of zoiets op, maar ben er nog niet helemaal uit hoe dat werkt.
- Login of registreer om te reageren
RE: SPI temperatuur + benzine meter probleem..
Ingediend door mini liev op ma, 03-08-2009 23:51
Hallo iedereen,
Graag zou ik weer eens gebruik willen maken van jullie oneindige expertise
Ik zit met de volgende problemen:
1. Mijn temperatuurmeter van mijn SPI uit '95 heeft het sinds ik de mini heb gekocht nog nooit gedaan. Sinds paar weken werkt mijn benzine meter ineens ook niet meer (die deed het wel altijd!)..
2. Mijn 2e fan van mijn radiateur werkt volgens mij nooit.
Wat ik tot nu toe heb gedaan betreffende de temperatuurmeter en benzine meter:
-Stekkers van de temperatuursensor nagekeken. Deze waren nog goed. Wat een ontzettend lastige sensor om te vinden trouwens..Hij zit onderaan het inlaatspruitstuk. Ik heb de mini omhoog gekrikt en kon toen net met mn arm door een opening er bij komen om de stekker los te maken.
Vraag: Er zitten 2 stekker onder op het spruitstuk, maar ik weet niet goed welke wat nou is. Er zit 1 vierkante op (als je er onder ligt de meest linker, dus aan de radiateur kant) en een normale kleine stekker er naast met volgens mij zon bi-metaal dingetje..Kan ik aannemen dat de linker de temperatuursensor is? Zo ja wat doet de rechter?
Ik heb er een foto van genomen: link
-Dashboard helemaal los gehaald. Alle kabels nagekeken en contacten schoongemaakt (1 stekker die achter in de instrumentenpanel gaat). Schroefjes los en weer vast gedraaid zodat dat flexibel printplaatje goed contact maakt, maar nog steeds geen resultaat.
Vraag: Waar zit de voltage stabilizer en zou dit het probleem kunnen zijn (ik kan dat *piep* ding nergens vinden achter mn dashboard..)? zou de temp. sensor zelf stuk zijn?
Kortom, wat kan ik doen om de temperatuurmeter en bezinemeter weer werkzaam te krijgen?
Dan nog de elektrische fan..Dat ding slaat nooit aan. Ook niet als ik 15 min 160 rijd..Als ik de onderste stekker van de sensor onderaan de radiateur, tegen het frame houd slaat ie netjes aan. Radiateur is net nieuw. Wordt mijn radiateur nooit heet genoeg zodat ie aanslaat, of zou dit ook met de temperatuurmeter te maken kunnen hebben? (als ie geen temperatuur meet op het inlaatspruitstuk, geeft de ECU ook geen seintje aan de 2e fan?)
Ik weet het, veel vragen maar ik hoop toch dat jullie me er mee kunnen helpen!
Bedankt!
Groetjes,
Hindrik