SPI temperatuur + benzine meter probleem..

RE: SPI temperatuur + benzine meter probleem..

Hallo iedereen,

Graag zou ik weer eens gebruik willen maken van jullie oneindige expertise ;)

Ik zit met de volgende problemen:

1. Mijn temperatuurmeter van mijn SPI uit '95 heeft het sinds ik de mini heb gekocht nog nooit gedaan. Sinds paar weken werkt mijn benzine meter ineens ook niet meer (die deed het wel altijd!)..
2. Mijn 2e fan van mijn radiateur werkt volgens mij nooit.



Wat ik tot nu toe heb gedaan betreffende de temperatuurmeter en benzine meter:

-Stekkers van de temperatuursensor nagekeken. Deze waren nog goed. Wat een ontzettend lastige sensor om te vinden trouwens..Hij zit onderaan het inlaatspruitstuk. Ik heb de mini omhoog gekrikt en kon toen net met mn arm door een opening er bij komen om de stekker los te maken.

Vraag: Er zitten 2 stekker onder op het spruitstuk, maar ik weet niet goed welke wat nou is. Er zit 1 vierkante op (als je er onder ligt de meest linker, dus aan de radiateur kant) en een normale kleine stekker er naast met volgens mij zon bi-metaal dingetje..Kan ik aannemen dat de linker de temperatuursensor is? Zo ja wat doet de rechter?

Ik heb er een foto van genomen: link

-Dashboard helemaal los gehaald. Alle kabels nagekeken en contacten schoongemaakt (1 stekker die achter in de instrumentenpanel gaat). Schroefjes los en weer vast gedraaid zodat dat flexibel printplaatje goed contact maakt, maar nog steeds geen resultaat.

Vraag: Waar zit de voltage stabilizer en zou dit het probleem kunnen zijn (ik kan dat *piep* ding nergens vinden achter mn dashboard..)? zou de temp. sensor zelf stuk zijn?


Kortom, wat kan ik doen om de temperatuurmeter en bezinemeter weer werkzaam te krijgen? :x


Dan nog de elektrische fan..Dat ding slaat nooit aan. Ook niet als ik 15 min 160 rijd..Als ik de onderste stekker van de sensor onderaan de radiateur, tegen het frame houd slaat ie netjes aan. Radiateur is net nieuw. Wordt mijn radiateur nooit heet genoeg zodat ie aanslaat, of zou dit ook met de temperatuurmeter te maken kunnen hebben? (als ie geen temperatuur meet op het inlaatspruitstuk, geeft de ECU ook geen seintje aan de 2e fan?)

Ik weet het, veel vragen maar ik hoop toch dat jullie me er mee kunnen helpen! O+ :)\\_

Bedankt!

Groetjes,
Hindrik

RE: SPI temperatuur + benzine meter probleem..

Ik heb zelf ooit ook het probleem gehad met de temperatuurmeter (nog steeds, maar dat ligt aan de sensor). Toen bleek er een kabeltje bij de wijzer los gekomen te zijn. Moet je wel het hele meter tellerpaneel uit elkaar halen, uurtje werk.

De temperatuursensor kun je testen met een bakje warm water waar je hem in hangt. Of iets rigoureuzer zoals ik gedaan had en bij gebrek aan warm water, een verfafbrander erop richten. En het is de linker op de foto, dat rechter ding weet ik niet.

De spanningsstabilisator zit bij mij achterop het teller geval en dan links onder van de achterkant gezien.

Wat betreft de extra fan, de sensor die in de radiator zit is een soort van schakelaar die bij een bepaalde temperatuur dicht gaat en dus stroom doorlaat. Als jij één van de stekkers los haalt en deze tegen de carrosserie houdt en de fan slaat aan, betekend dit waarschijnlijk dat de sensor het niet goed doet, of dat de bepaalde temperatuur van dicht gaan niet gehaald wordt. In Haynes staat op het eind van de elektronische schema's ook een tekening van hoe je radiator temperatuursensor in combinatie met je fan werkt. Er zit geloof ik ook nog een vertraging of zoiets op, maar ben er nog niet helemaal uit hoe dat werkt.

RE: SPI temperatuur + benzine meter probleem..

Bedankt voor je hulp Gradje.

Die voltage stabilisator zit dus als ik het goed begrijp op de achterkant van je dashboard en dan rechtsonder gezien vanaf de 3 klokken (dus eigenlijk achter toerenteller) ?

Ik zal het tellerpaneel binnenkort dan ook maar eens uit elkaar halen om te kijken of er een kabeltje los is gekomen..wellicht is dat bij de temperatuurmeter ook gebeurd..

Hoe heb jij die temperatuursensor een beetje normaal uit auto gedraaid? Ik kan er als ik er onder lig net bij om het stekkertje los te halen, maar dat ding er uit draaien wordt wel heel lastig denk ik..?

Oh en de extra fan doet het inmiddels! :D Ik heb er gisteravond een nieuwe stekker op gezet en hij ging idd draaien (maar alleen als ik stil sta met de motor draaiend. Lijkt mij logisch aangezien er geen wind door de gril komt).

Groetjes,
Hindrik

RE: SPI temperatuur + benzine meter probleem..

Mijn extra fan draait ook nooit. Dus hoe deze werkt of wanneer weet ik niet te vertellen :(. Als ik jou was zou ik eerst even kijken of je sensor nog goed is omdat die denk ik eerder stuk gaat dan een draadje achterop je tellers. Maar alles kan natuurlijk dus houd alle mogelijk heden open. Maar als deze stuk is zal deze ook geen waarde aangeven als je er met een verfbrander op brand. Je zou dan de weerstand moeten meten en kijken of die veranderd. Geloof wel dat dit een prijzig onderdeel is.

Even een duidelijkere foto:

Op deze foto rechts is de water temp. meter. De ander meet de lucht temp. van de inlaat [size=85:1wtp0i8k]Of verwarmt deze als zijnde choke, daar ben ik nog niet uit.[/size:1wtp0i8k]

Suc 6

RE: SPI temperatuur + benzine meter probleem..

Of verwarmt deze als zijnde choke, daar ben ik nog niet uit.



Ja deze verwarmt de lucht als de auto net loopt (een soort choke dus)

RE: SPI temperatuur + benzine meter probleem..

Die voltage stabilisator zit dus als ik het goed begrijp op de achterkant van je dashboard en dan rechtsonder gezien vanaf de 3 klokken (dus eigenlijk achter toerenteller) ?

Jep

Hoe heb jij die temperatuursensor een beetje normaal uit auto gedraaid? Ik kan er als ik er onder lig net bij om het stekkertje los te halen, maar dat ding er uit draaien wordt wel heel lastig denk ik..?


De mijne was een spi, nu niet meer dus heb ik ook een ander spruitstuk. Ik kan niet zeggen wat de makkelijkste manier is om hem eruit te krijgen. Maar ja dat is wel met meer dingen bij een mini, heb ik ondertussen gemerkt.

M.b.t. dat draadje in het dashboard, moet je natuurlijk wel eerst de rest gecheckt hebben.

RE: SPI temperatuur + benzine meter probleem..

GOED.... spi gebeuren,de onderzijde inlaat spruitstuk,de meest rechtse is inderdaad de watertemp sensor het grote ding in het midden verwarmt de inlaatlucht.


Onderste sensor op de radiator, die werkt alleen vanaf ik 98 graden en stopt bij 92, de kosten van zo een dingetje valt mee en is te krijgen bij de automaterialenzaak,om m te testen is dezelfde mannier als een thermostaat alleen zal je in de pan een thermometer erbij moeten plaatsen om te zien met welke temp dat ding schakelt(een verfbrander is nogal rigoreus aan de andere kant je weet meteen dat ie omzeep is geholpen) ow en om te zien dat ie schakelt een lampje met batterij erop of een mulitmeter met ohmse weerstand.