SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Hi,

Afgelopen week een MINI Silverstone (1993) 1300 SPI op de kop getikt met voorschade.
Het plaatwerk en richten gedaan en omdat er alles toch af lag (oliefilter huis, dynamo stuk) kon ik daar redelijk bij.

Nadat alles weer in de 'vorm' was nu de motor weer opgebouwd. :D
Helaas wilde de MINI niet starten en na alles 3 keer nagelopen te hebben (natte inlaat, dus benzine (bij injectorhuis met luchtfilter verwijderd), vonk op bougies (en op tijd, bekeken met de lamp) én compressie was er maar een oplossing.

Achter de sleepwagen en maar aantrekken dan:

Binnen 10 meter aanslaan en best lekker lopen. Niet fel, inhouden bij wat meer gas geven dus het lijkt een beetje op de noodloop.
Afzetten en meteen starten is daarna geen probleem; laat 'em een half uur staan dan niks :(
Bij 'koud' starten lijkt het wel of de motor verzuipt en ruikt het lekker naar benzine...

Twee vragen:

1: Waarom zou mijn MINI niet willen starten op de startmotor terwijl met aanduwen/trekken er meteen leven in zit.
2: In de Bollenstreek iemand die de auto kan uitlezen? Niet echt mogelijk om met deze staat NL door te scheuren op het moment.

BVD voor meedenken;

Rob

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

T.a.v. 1: de startmotor lijkt alle stroom uit de accu te trekken, mogelijk blijft er te weinig over voor de ontsteking (had ik eens met de motor). Oplossing moet je dan zoeken in de accu en/of dynamo.

Succes!

Otto

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Ik kan je Mini uitlezen in Maasdijk. Mail me bij interesse. Gr. Karel

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Gisteren bij het wegzetten van de auto viel me op dat de toerentellen niet (meer?) werkte als de motor liep (na aanduwen.)

Toeval, symptoom of verschijnsel?

Rob

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Kan toeval zijn, maar kan ook betekenen dat je hier moet zoeken bij de bobine, waar de sturing voor de toerenteller vandaan komt. Mogelijk slecht contact?

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Update:

Nog steeds bezig met de Silverstone (maar moesten even in de UK bij oude auto's kijken de afgelopen dagen.). :D

Voortgang!

De auto wil nu wel starten maar nog niet vanzelf.
Bobine was wat twijfelachtig en deze vervangen met een nieuwe nu hebben we goede vonk. Dat was een.

Nu wil de auto nog steeds niet koud starten, met het luchtfilter eraf kan ik nu de motor aankrijgen met een heel klein pufje remmenreiniger waarna de motor gewoon blijft lopen.
Pomp is goed, drukregelaar lijkt ok, maar waar kan ik nu uitvinden wat er voor zorgt dat de koud start net die extra kick geeft voor die eerste keer aanspringen?????

[u:1wb40he2]Iemand nog een idee?[/u:1wb40he2]

Rob

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Dit is meer een algemene opmerking, maar een single point spuit volgens mij wanneer je het contact aanzet een kleine hoeveelheid brandstof in. De motor start en de krukasensor detecteert dat de motor draait en gaat dan verder met inspuiten van brandstof. Volgens mij wordt die eerste stap overgeslagen.

Dennis

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Dennis schreef:
Dit is meer een algemene opmerking, maar een single point spuit volgens mij wanneer je het contact aanzet een kleine hoeveelheid brandstof in. De motor start en de krukasensor detecteert dat de motor draait en gaat dan verder met inspuiten van brandstof. Volgens mij wordt die eerste stap overgeslagen.

Dennis



Hi Dennis,

Bedankt voor meedenken, meteen nagekeken maar als de mini Niet start is de gasklep wel nat, er gaat dus wel (wat/te veel/te weinig) benzine in de inlaat bij starten.
Vanavond heb ik hulp dan kan ik live bekijken wat er gebeurd.

Rob

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Start de Mini wel met behulp van een 2e accu en startkabels ?

Het kan zijn dat -zoals al eerder opgemerkt- de startmotor zoveel stroom trekt dat de spanning op de ECU te laag wordt. Ook een foutief signaal van de krukassensor (zit voorop de motor, wellicht beschadigd bij aanrijding?) kan ervoor zorgen dat er tijdens het starten geen/foutief signaal naar de ECU gaat. Dit is overigens allemaal te controleren tijdens het uitlezen.

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Uitlezen doet inderdaad wonderen:

Omdat ik toch nog een tijdje met MINI's blijf rommelen en ik mazzel had op een Ebay veiling in de UK heb ik nu zelf een Sykes Pickavant ACR uitlees module voor Rover (SPI én MPI) :D :D

De investering heeft zich nu al (Bijna) terugbetaald.

Ik had er al wel naar gekeken maar ik had het over het hoofd gezien dat de watertermperatuur sensor onder in het inlaat spruitstuk GEBROKEN was en dus niet echt meer werkte!

De uitlezer gaf twee meldingen: Inlaat lucht sensor (welke niet aangesloten was omdat het filterhuis los lag om even de remreiniger in te spuiten voor de starthulp) én de water temp sensor.

Uit een oud inlaat systeem even eentje geleend en Broem!

Nu nog 'even' overbouwen. 8)
Onmogelijk om bij te komen...

Als iemand in de Bollenstreek een SPI of MPI uitgelezen moet hebben... Let me know!.

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Daarom wil ik dus geen Spi/Mpi Mini, maar goed om te weten dat iemand dit type kan uitlezen hier in de buurt.

Dennis

Die dus wel een Suzuki Mpi in zijn Mini heeft zitten :x

RE: SPI wil niet starten (wel bij aanduwen)

Dennis schreef:
Die dus wel een Suzuki Mpi in zijn Mini heeft zitten :x



Sorry DIE kan ik niet uitlezen...

Wel Opel, Ford, Volvo, PSA, FIAT van begin jaren negentig :+)

En Dus Rover MEMS / E.R.I.C. systemen (820 / 400 series etc. d:)b )