[Split] 1300-blok reviseren

RE: [Split] 1300-blok reviseren

Hoe reviseer je een 1300cc blok, en hoeveel kost het als je het laat doen?? Owhja, weet iemand of er ook een zandstraal-bedrijf is in Friesland?

greetz

Sjoerd

RE: [Split] 1300-blok reviseren

Reviseren is al wel meerdere keren aan bod gekomen, met de zoekfunctie komen er heel wat boven water (gebruik als zoekterm *revis*, zodat je alle varianten van reviseren, revisie, gereviseerd, etc. te appek krijgt).

Zelf kom je als je handig bent een heel eind, maar op bepaalde dingen (cilinders opboren) komt het echt aan op apparatuur die je niet thuis hebt staan. Heb je het wel, dan heb je een revisiebedrijf en hoeven wij je niks te vertellen :) Waar het op neer komt: cilinders opboren en alle slijtage-onderdelen vervangen.

En verder: wacht ook op het antwoord van Richard, dat zeker gaat komen, die heeft het niet al te lang geleden zelf gedaan (hoewel geen overmaat geboord).

En nu zie ik dat dit eventueel nog wel in het straalbedrijven-topic had kunnen blijven staan, vanwege je tweede vraag :) Vuistregel: twee niet-gerelateerde vragen? Twee nieuwe topics (of 1, of geen, afhankelijk van de resultaten waar de zoekfunctie mee op de proppen komt die je natuurlijk eerst raadpleegt O:))

RE: [Split] 1300-blok reviseren

Ok Eelke hier dan inderdaad m'n reactie. :)

Sjoerd, zoals Eelke eigenlijk ook al aangeeft is hier niet zo heel veel over te zeggen. hetr is erg afhankelijk van de staat van het motorblok en weten doe je het eigenlijk pas als je het geheel uit elkaar hebt gehaald. Bij de ene motor zullen mischien alleen de uizgerveren versleten zijn en wat andere simpele dingen zoals het oliepompje, krukaslagers ed. en bij een andere motor is het mischien zelfs nodig om over te gaan tot bv een eerste overmaat boring het vervangen van zuigers, nokkenas, nokkenaslagers, krukas. Hoewel de krukas hierin mischien een wat extreem voorbeeld is geeft het wel aan wat er allemaal mis zou kunnen zijn. Kijk ook altijd even wat de staat van de kop en de top van het blok zelf zijn. Mischien dat hier ook even het een en ander aan gereviseerd en gevlakt moet worden.

Verder is het reviseren van een blok best goed zelf te doen. er zijn alleen een aantal dingen waar je goed rekening mee moet houden:

1. Hou er een Haynes oid. bij zodat je de aanhaalmomenten op kunt zoeken.

2. Zorg dat je de maattoleranties aanhoudt. (staan ook in bv Haynes)

3. Kijk bij alles wat je aan je motorblok vervangt of deze na deze verandering het short blok nog steeds kan draaien. Dus als je bv je zuigers er met nieuwe zuigerveren in hebt gezet kijk even of je de krukas dan nog steeds kan laten draaien met de zuigers erin.

4. zorg dat je op de draaipunten vast wat olie aanbrengt. (tussen de krukas en de lagers bv.)

5. Als je het geheel opnieuw in elkaar hebt gezet en alles weer netjes gemonteerd in de auto ligt (check klepspeling alvast). laat de ontsteking dan even los terwijl je de Mini start om het blok eerst even een tijdje in de ronte te laten draaien zonder dat deze aanslaat nu weet je zeker dat de olie al goed de tijd heeft gehad om goed door het blok heen te lopen. Check ook tijdens het starten even of je ook daadwerkelijk olie druk krijgt.

Als dit allemaal goed gaat kun je aan je inrijperiode gaan beginnen.

Greetz

Richard