[Split] 3-in-1

RE: [Split] 3-in-1

Waarom niet die met de buitenste bij elkaar en de middelste alleen , je gebruikt toch geen scattercam??
Ik rijd met een W&P , wpe1000X en wpe1102X en dan RC-40 op 'n SPI en heeft een zeer verbeterd koppel , zeker onderin (zonder gas geven de koppeling op laten komen in de file , dat was met de STD niet zo).
Deze uitlaat kan straks zelfs m'n 1378 aan!!
Kosten totaal 380Euri.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: [Split] 3-in-1

Is het niet zo dat een 3-in-1 vaak goed werkt op kleinere motoren? 1000cc en lager? Anyway, laten we niet te ver erover uitwijden in "Gevraagd", Mark zal zijn redenen wel hebben.

RE: [Split] 3-in-1

het schijnt beter te werken met een scherpere nokkenas (296) daarom een 3 in 1 ipv een lcb bigbore

Groetjes mark

RE: [Split] 3-in-1

Kloptinderdaad als een bus. Waar de LCB voor koppel gaat. gaat de 3-1 voor vermogen op top. Is net wat je wilt natuurlijk. maar ga er maar van uit dat je hem zelf zult moeten maken of laten maken.....

RE: [Split] 3-in-1

is ook een uitdaging!!

RE: [Split] 3-in-1

ik heb nog een standdaardspruitstuk liggen
deze komt van een metromotor.
2 uitlaatpijpen komen ervanaf, komen idd samen onder de motor.
zat hiff 44 op met rembekrachteger

http://pvvliet.xs4all.nl/hanz/uls1.jpg
http://pvvliet.xs4all.nl/hanz/uls2.jpg
http://pvvliet.xs4all.nl/hanz/uls3.jpg

is dat wat?

RE: [Split] 3-in-1

ben meer op zoek naar zoiets:

http://www.minimania.com/LargePic.cfm?L ... H%20CLAMPS

weet iemand misschien iemand(kryptisch) die zoiets kan maken voor een schappelijke prijs??? (EPS kan dat, maar niet voor en schappelijke prijs)

Groetjes Mark

RE: [Split] 3-in-1

www.minispares.com al geprobeerd? En anders inderdaad laten maken, want ik neem maar ff aan dat je geen buigmachine hebt....

RE: [Split] 3-in-1

Dat gietijzeren ding gaat niet echt lekker werken op een opgevoerd blok zoals dat van Mark. (ik ken het blok, toevallig heb ik er ook naar geinformeerd toen het te koop stond).

Een 3 into 1 lijkt me een hele goeie uitlaat voor dat blok. Er normaal mee rijden gaat toch niet lukken. Bij minispares kan je ze nog steeds kopen. Niet erg goedkoop, maar dan heb je wel wat.

RE: [Split] 3-in-1

Dus jullie zeggen het al zelf , weinig tot geen koppel onderin met deze uitlaat .... en dan nog een snelle nokkenas ..... (dit is niet meer normaal te rijden!!) , die heeft dan pas wat koppel bij de 2500+ toeren.
Als je net optrekt hoor je ook dat je helemaal wegzakt in koppel en ook als je stationair draait , dat hij dan bijna niet blijft lopen (zeker niet met licht vliegwiel en krukas).
Wil je er mee op de weg dan zie ik je wel klooien in de file en bij het optrekken bij 'n verkeerslicht!!
Dan trekt een 850 je er nog uit in z'n 1.
Zo'n uitlaat ziet er qua looks mooi uit maar deze was en is puur voor hoge toeren gemaakt (en idd Eelke ook voor kleine blokken want die gaan graag hoog).
Check de bevindingen maar 's in vizard-boeken!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: [Split] 3-in-1

Ik weet ook niet beter dat een 3 in 1 beter werkt dan een LCB hoor....
Weet alleen niet meer waar dat stond...
Was zelf ook van plan om zo een aan te schaffen bij DCM omdat die LCB van mij ernstig beschadigt is. Maar ik begrijp uit jullie bescheiden mening dat dit niet zo verstandig is?
Heb een 12HE met MG metro nokkenas, ongelode kop met dubbele klepveren en pressed steel rockers...
Dus de vraag is nu een (nieuwe)LCB of een 3 in 1...?

RE: [Split] 3-in-1

ben bij Cees geweest, kost 230 euro

RE: [Split] 3-in-1

Rene schreef:
Ik weet ook niet beter dat een 3 in 1 beter werkt dan een LCB hoor....




In Vizard staat een plaatje van een Cooper Freeflow met daarbij de tekst dat die in veel gevallen beter werkt dan een LCB. Een Cooper Freeflow is net weer wat anders dan een 3 into 1. Op mijn blokje ga ik een Cooper Freeflow proberen.

Voornaamste reden? als iedereen een LCB heeft, dan wil ik wat anders. Gewoon eigenwijs, daarom ook een clubman en geen "gewone" neus, uitlaat aan de zijkant ipv in het midden etc.

Dit topic moet maar eens gesplit worden ben ik bang...

RE: [Split] 3-in-1

er staat van allebei een plaatje in david vizard's gele boek.

RE: [Split] 3-in-1

Nu we het toch over spruitstukken hebben. Ik rijdt dus met een small bore uitlaatspruitstuk rond, maar deze lijkt op een LCB maar verschilt er wel iets van in pijpdiameter en in het feit dat die uit een stuk bestaat. Iemand enig idee wat dat er voor eentje is. ik weet alleen dat ie afkomstig is van Maniflow....

RE: [Split] 3-in-1

Zeker eigenwijs , lees bv ff de cat. van Msport en Mspares.
Msport , 3'1 , give more power to large bore engines , en die heb je niet (1380+).
Mspares , 3'1 , certain applicatios 1275-1400 ... mid-range torque .... 1275 camshaft over 300 degrees ..... 1400 long duration 305 degrees.
Ik gebruik een 268/268 en heb gewoon een LCB.
Maak je je uitlaat (nutteloos) groter verlies je tegendruk en daardoor verlies je kracht dus minder BHP's en minder koppel!!
Kijk ook ff in Vizard en dan zie je meteen dat een Bog-STD 1275 bij 5000rpm met een LCB 4-5BHP meer heeft dan 'n 3'1 en dat de 3'1 precies dezelfde bhp's geeft als je STD spruitstuk (kortom je bent dan doorgeslagen over het meest effectieve punt).
Greetz , Jeroen2 :D

RE: [Split] 3-in-1

Ja maar als ik eerlijk moet zijn heeft dat meer met de diameter te maken als met de uitlaat zelf. ok, het zou met een goed aangepaste diameter inderdaad minder koppel moeten geven en meer pk. Maar ik deze aplicatie zou je inderdaad pas profijt hebben bij echt iets van 130+Pk's. Puur en alleen omdat de diameter te groot is. Oftewel: Alles eronder kun je beter een LCB hebben!

RE: [Split] 3-in-1

Okay...ik ga dus ook weer voor een LCB....
Thanx...

RE: [Split] 3-in-1

Pfffoehee , ik geloofde eerst echt dat je n'm wilde "downtunen" ;)
Greetz , Jeroen2 :D

RE: [Split] 3-in-1

NHAAA....
doe maar nie... :P

RE: [Split] 3-in-1

een lcb, maar dan de small bore, vermoed ik. Is er eigenlijk iemand die vanuit zijn lcb(gelijk vanuit de 2 pijpen) 2 pijpen naar achteren heeft??? Dus niet het Y-stuk heeft gemonteerd????

RE: [Split] 3-in-1

heel ff offtopic...
Kevski Style schreef:
Ja maar als ik eerlijk moet zijn heeft dat meer met de diameter te maken als met de uitlaat zelf. ok, het zou met een goed aangepaste diameter inderdaad minder koppel moeten geven en meer pk.



Dit is altijd een lastig puntje, koppel en pk's

koppel en pk gaan hand in hand. voor de mensen die interesse hebben: Pk= koppel x toerental. Stel je hebt 10pk bij 2 toeren, dan heb je bij 2 toeren dus 5Nm. Bij 10 toeren heb je respectievelijk 1 Nm. get it?

(koppel is in Newton per meter, vergelijk het met een wip, Newtons (kracht, je gewicht) x meters (de afstand van jou tot het scharnierpunt)

Helaas werkt het in de praktijk niet zo simpel. een verbrandingsmotor heeft niet op elk toerental hetzelfde vermogen. Het verhaal wordt hierdoor wat ingewikkelder. als je naar een verbrandingsmotor gaat kijken moet je dus in je achterhoofd houden dat koppel x toerental geen constante waarde meer geeft maar ergens een optimum heeft (bijvoorbeeld bij 5000 rpm maximum koppel en pk's geeft) Je kan met bepaalde componenten (nokkenassen ed.) het maximaal vermogen bij een lager toerental (zeg 3000 rpm) laten vrijkomen wat dus:

1: automatisch resulteert in een hoger koppel (je pk's blijven voor het gemak ff gelijk (geen dure nokkenas dus :+) )(pk=koppel x toeren)
2: de motor bij een lager toerental zijn maximale koppel bereikt, dus dit eerder ter beschikking heeft

simpel gezegd: als je met hetzelfde aantal pk's sneller bij het stoplicht weg wil zijn moet je het vermogen bij een lager toerental laten vrijkomen

daan

RE: [Split] 3-in-1

Klopt inderdaad wat je zegt, maar ik doelde met het laatste niet meer op de diameter, maar op de configuratie van de pijpen. 3-1 leverd meer topvermogen als 3-2-1 (LCB), daarentegen is het koppel hoger bij een 3-2-1 in vergelijking tot een 3-1. Heeft te maken met het feit hoe de gassen elkaar tegenkomen. Bij een 3-1 komen de gassen elkaar op hetzelfde punt tegen, dus zal daar een hele warme plek ontstaan, wat dus voor een hogere gassnelheid zorgt. Bij een 3-2-1 is het zo dat het gas eerst van 3 pijpen naar 2 pijpen gaat en vandaaruit van 2 naar 1 pijp. Het zal dus minder warm worden bij de knelpunten, maar het gas zal wel vloeiender stromen, wat tot meer koppel leidt....

Die vergelijking mag je treouwen swel schrappen, want das eigenlijk niet echt toepassing op auto's aangezien het koppel en het vermogen bij altijd op een verschillend toerental uitkomen....

RE: [Split] 3-in-1

De bekendste maker van dit spul is MANIFLOW.

Zal dit zeker wel gemaakt hebben en ook kunnen maken.

Mijn ervaring is dat ze kwaliteit leveren.

RE: [Split] 3-in-1

Mark Goedegebuure schreef:
een lcb, maar dan de small bore, vermoed ik. Is er eigenlijk iemand die vanuit zijn lcb(gelijk vanuit de 2 pijpen) 2 pijpen naar achteren heeft??? Dus niet het Y-stuk heeft gemonteerd????




Heb daar wel een keertje over nagedacht maar dan zit je met het probleem dat je 2 kleine achterdempers moet gebruiken of je y-piece vlak voor je achterdemper om zo 1 achterdemper te gebruiken...
En als ik voorgaande verhalen zo eens bekijk gaat je koppel daar waarschijnlijk mee naar beneden.

RE: [Split] 3-in-1

Kevski Style schreef:

Die vergelijking mag je treouwen swel schrappen, want das eigenlijk niet echt toepassing op auto's aangezien het koppel en het vermogen bij altijd op een verschillend toerental uitkomen....



ik had al aangegeven dat die vergelijking niet precies klopt bij een verbrandingsmotor, er moeteen correctiefactor worden toegevoegd. het koppel is namelijk voor te stellen als de vullingsgraad van de cilinders. bij een toenemend toerental wordt de vullingsgraad van de cilinders slechter, het toerental blijft echter toenemen dus het product van de vergelijking blijft oplopen. Dit verklaard dus waarom het maximaal vermogen en maximaal koppel niet op hetzelfde toerental liggen. de vergelijking klopt dus wel

Kevski Style":kwrej7ey]Klopt inderdaad wat je zegt, maar ik doelde met het laatste niet meer op de diameter, maar op de configuratie van de pijpen. 3-1 leverd meer topvermogen als 3-2-1 (LCB), daarentegen is het koppel hoger bij een 3-2-1 in vergelijking tot een 3-1 [/quote:kwrej7ey]

mijn vorig post was dus niet helemaal duidelijk, het vermogen (pk's) is niets anders dan het koppel gezien in de tijd; andersom koppel is een afgeleide van vermogen naar de tijd. het is dus niet zo dat de ene uitlaatconfiguratie een hoger koppel, en de ander een hoger vermogen levert.

RE: [Split] 3-in-1

Dan mag je mij dat toch echt eens nodig uit gaan leggen. Want de configuratie van het spruittstuk heeft wel degelijk invloed op het koppel en vermogenverloop....

RE: [Split] 3-in-1

zeker waar! een goede flow is waar je naar streeft. De uitlaat zorgt voor afvoer van oude gassen en dit moet natuurlijk zo snel en volledig mogelijk gebeuren. Helaas zullen er altijd verbrandde uitlaatgassen achterblijven. Elke auto heeft een een andere uitlaat nodig. ik meng me verder ook helemaal niet in de discussie over welk spruitstuk beter is. het valt me vaak op dat van die hardnekkige geruchten zijn betreft het verband tussen koppel en pk's. het is ook niet zo vreemd omdat het ten eerste wordt aangewakkerd door verkopers en ten tweede is het ook nog eens verwarrende materie is.

nogmaals welke uitlaat beter is weet ik niet, zoals je aangeeft heeft de uitlaat wat invloed op waar het optimale toerengebied komt te liggen omdat hij de cilindervulling beïnvloedt. Dus ook bij welke toeren het topvermogen vrijkomt met daaraan vastgekoppeld het maximale koppel. Een 'betere' uitlaat verhoogt dus én het koppel, én het topvermogen.

edit:
het motorkarakter wordt vooral bepaald door de kop en dan voornamelijk de nokkenas. Theroretisch zou je met een andere nokkenas (lees dezelfde cilindervulling maar wel andere nokvorm)op een hoger koppel en lager vermogen uit kunnen komen dan oorspronkelijk. ik denk alleen niet dat die nokkenassen verkocht worden
/edit

daan

Misschien ken ze al maar hier een aantal links waar het pk-koppelverhaal een beetje verduidelijkt wordt:

http://auto.howstuffworks.com/horsepower.htm
http://science.howstuffworks.com/fpte4.htm

RE: [Split] 3-in-1

Dat klopt. Maar om er is altijd een ene uiterste en een ander uiterste. je kan niet allebei tot een max verhogen, maar je kan wel naar een goede max van het een of van het ander streven. Of je gaat voor gulden middenweg....

RE: [Split] 3-in-1

ik had het bericht nog ge-edit voordat ik zag dat je gereplyd had. Het is idd zo dat je bij het opbouwen van een motor moet nadenken bij hoeveel toeren je het max vermogen vrij wil laten komen waarbij je keuzes moet maken. dit motorkarakter wordt dus voornamelijk door de kop bepaald. De overige onderdelen zoals de uitlaat moeten vooral zo min mogelijk een zwakke schakel zijn, en meewerken aan dit karakter. het is dus niet zo dat een uitlaat bepalend is of je voor of je voor hoge top of stoplichtsprintjes gaat. daarmee bedoel ik dus dat een betere uitlaat een hoger koppel teweeg brengt bij het zelfde toerental zodat het vermogen ook stijgt.
ik zal dit topic verder niet meer vervuilen, ik moest er even op ingaan.

daan

RE: [Split] 3-in-1

Er zijn zat nokkenassen die juist negatief gemaakt zijn , denk aan drukvulling!! ;)
En er zijn zat motoren met een laag CR , denk aan drukvulling!! ;)
Greetz , Jeroen2 :D