[split] balmoral valt stil

RE: [split] balmoral valt stil

[i:2avaljqi]wouter: de originele thread is hier te vinden:
link[/i:2avaljqi]

Nou, de problemen met de Balmoral hebben aan gehouden. De Thermostaat is nu vervangen, maar nog steeds, om onverklaarbare wijze: Motor gaat gewoon dood. Alles door gelopen wat het kan zijn. Alles blijft het gewoon doen, alleen er komt geen benzine in de motor??

En toen, gisteren, was er een APK cursus bij Mini Center Huissen, en daar kwam ik denk ik de tip tegen: De Benzine ontluchting.

Vaak als ik de tank dop eraf draai, komt er een een luid gesissssss uit. Leuk, wordt een beetje vacuum gezogen dacht ik altijd. Verder nooit echt bij na gedacht.
Tot de onderdruk zo hoog (laag?) is, dat de pomp dus geen branstof meer uit de tank krijgt, en...de motor af slaat! Duh... Mijn vriendin was het echter zo zat, dat ze hem vandaag naar de dokter heeft gebracht. Heb ze dus maar snel gebeld, of ze dat als eerste even willen bekijken, ipv alle electronica te doorlopen (wat natuurlijk geen kwaad kan). Zal toch wel weer een aantal werkuren schelen :).

RE: [split] balmoral valt stil

Vaak als ik de tank dop eraf draai, komt er een een luid gesissssss uit. Leuk, wordt een beetje vacuum gezogen dacht ik altijd. Verder nooit echt bij na gedacht.
Tot de onderdruk zo hoog (laag?) is, dat de pomp dus geen branstof meer uit de tank krijgt, en...de motor af slaat! Duh... Mijn vriendin was het echter zo zat, dat ze hem vandaag naar de dokter heeft gebracht. Heb ze dus maar snel gebeld, of ze dat als eerste even willen bekijken, ipv alle electronica te doorlopen (wat natuurlijk geen kwaad kan). Zal toch wel weer een aantal werkuren schelen .



Je hebt een injectiemini! De benzinepomp zit in de tank en zet de tank onder druk. Je hebt ook een retourleiding, en dus juist geen ontluchting nodg. Kijk maar eens op je benzinedop, aan de binnenkant staat non-vented.

Ik verdenk een van de sensore bij de injector. Daar zit een soort van relais.

Dit begint een beetje tech te worden, daarom maar even splitten naar techniek...

Wouter

RE: [split] balmoral valt stil

Ok, het is dan dus overdruk die ik hoor, en geen lucht die naar binnen gaat?? Denk ik wat te weten :(

RE: [split] balmoral valt stil

In de tank zit een pomp. Die pompt benzine naar voren, naar de injector. De pomp pompt te veel, het overschot gaat terug naar de tank. Er komt wel minder terug dan er heen gaat. Anders produceerd die auto benzine in plaats van dat'ie dat gebruikt (is in een klap het energieprobleem opgelost). De tank zal dus ergens lucht vandaan moeten krijgen, dat de ruimte inneemt van de verbruikte benzine. Als die lucht er op een of andere reden niet bij komt zal de auto na enige tijd stoppen, als de onderdruk in de tank te laag geworden is. Of snap ik het nou niet????

RE: [split] balmoral valt stil

Misschien een indicatie, als ik mijn dopje even optil vlak na een eind rijden, dan sist het behoorlijk en stinkt gelijk de straat naar benzine... Als er nu lucht naar binnen werd gezogen zou je dat niet moeten ruiken denk ik zo. Ik zou zo zeggen dat er overdruk onstaat in de tank, maar dat weet ik niet zekers

Ik heb nog eens in het workshopmanual gekeken, en daaruit blijkt dat er 'druk' in de tank moet zijn om de pomp fatsoenlijk te kunnen laten werken, alleen niet te veel. Of dit over of onderdruk is is mij niet duidelijk.

Bij i-mini's zit een ontluchtingsklep op de tank (daar waar de leidingen er uit komen, bij mij aan de bovenkant van de tank), die er voor moet zorgen dat de (onder)druk niet te hoog wordt. Ik kan me zo voorstellen dat er danwel geen (onder)druk opgebouwd wordt door een niet luchtdichte benzinedop, danwel dat die ontluchtingsklep niet goed werkt, maar het blijft een gok.

RE: [split] balmoral valt stil

Als er onderdruk in de tank zou zijn, zou de benzine naar de tank gezogen worden. Overdruk is dus logischer. (communicerende vaten, zie de injector als het andere vat)

Wouter

RE: [split] balmoral valt stil

Ik merk het al: Zo simpel als een benzinetank lijkt, is het dus niet. Overdruk kan ik me voorstellen, dan wordt de benzine idd naar binnen gedrukt. Maar dan zou een pomp niet nodig zijn, toch?

Als ik het Ssss geluid hoor, ruik ik trouwens geen sterke benzine lucht? Kan het mischien zo zijn dat de pomp wel werkt, maar dat het mechaniek dat druk op de tank moet zetten niet werkt (hoe komt die druk er, moet toch door luchtdruk gebeuren, maw een open verbinding met de buitenlucht, al dan niet door "deurtjes/klepjes" die maar naar een kant open kunnen klappen??

RE: [split] balmoral valt stil

De pomp in een i-mini zet de tank onder druk, waardoor de benzine richting injector geduwd wordt.

Als je je contact aanzet, hoor je hem ook altijd eerst even zoemen. Als de motor loopt hoor je een piep-geluid.

Wouter

RE: [split] balmoral valt stil

Balmoral schreef:
Als ik het Ssss geluid hoor, ruik ik trouwens geen sterke benzine lucht?



Vreemd... Als ik het dopje wat optil (zodat er dus lucht bij kan komen/ontsnappen) dan stinkt de straat erger dan het rijnmondgebied op een warme zomerdag... Verschil tussen MPi en SPi misschien? (lijkt me sterk, want het systeem is niet wezenlijk anders)

Zou het trouwens kunnen zijn dat de pomp na een tijdje draaien warm wordt en er dan mee op houdt? Zoals Wouter al zei, hij zou een hoorbaar fluitend geluid moeten geven als de motor stationair loopt. Maar dan moet ie wel lopen natuurlijk...

RE: [split] balmoral valt stil

Zou het trouwens kunnen zijn dat de pomp na een tijdje draaien warm wordt en er dan mee op houdt?



als de druk hoog genoeg is, stopt de pomp, maar zou weer aan moeten slaan. Net als de electrische benzine pompen die standaard gemonteerd waren bij oudere Mini's. (jaren 70 volgens mij).

Wouter

RE: [split] balmoral valt stil

Even simpel: de pomp van een single point injectie verpompt benzine en geen lucht. Deze pomp'tie naar de injector en aangezien slechts een deel daarvan terugkomt, kan er in de tank geen overdruk ontstaan. Het volume aan benzine verbruikt wordt aangevuld met lucht dat via een onderdruk klepje op de tank wordt binnengelaten. Dit voorkomt dat bij een ongeluk er benzine via een ontluchting zou kunnen ontsnappen. Vandaar ook de niet-ventilerende tankdop. Als de tank door een lucht-pompje onder druk gezet zou worden om de benzine eruit te drukken, levert dat levensgevaarlijke situaties op. Reken maar mee: het systeem werkt op 1 bar overdruk. Dit betekend dat je na een flink eind rijden (20 liter benzine verstookt) zo'n 20 liter lucht met benzinedamp onder 1 bar overdruk in je tank hebt. Deze zou dat in 1 keer vrij komen als je de tank opent. No way..... Overigens kan je dit alles vrij eenvoudig checken: start een single point autootje maar eens met de tankdop eraf. Als hij inderdaad op overdruk zou werken zou de motor niet kunnen lopen!

RE: [split] balmoral valt stil

Na bovenstaand relaas was ik nog bijna vergeten om je te helpen, Wouter! Normaal gesproken heerst er een kleine onderdruk in de tank, genoeg om de onderdruk klep te openen en lucht binnen te laten voor de verdwenen benzine. Als deze dicht zit zal de motor na enige tijd afslaan, als de onderdruk te hoog (of laag..) geworden is. Eenvoudige tijdelijke remedie (en test): monteer eens een ouderwetse, ventilerende dop. Hierop zou je auto wel netjes moeten lopen. Als dit lukt weet je dat het onderdruk klepje op de tank defect is.

Dan nog even over de pomp (ik kan het niet laten): de pomp draait constant en met een gelijk debiet. Het teveel aan aangevoerde benzine gaat terug naar de tank. De pomp slaat dus niet af, tenzij je niet start. Dan zet de ECU de pomp maar weer uit, totdat je wel start of de druk op de injector te laag wordt. Dat constant draaien is overigens ook de reden dat de pomp in de tank ondergedompelt zit. Benzine geleid bij deze voltages niet maar koelt de pomp wel!

RE: [split] balmoral valt stil

Na bovenstaand relaas was ik nog bijna vergeten om je te helpen, Wouter!



heel verhelderend! klok en klepel zullen we maar zeggen...Ik rij dan ook al anderhalf jaar geen itje meer :)
Maar ik had geen probleem, dat was balmoral :)

Dan nog even over de pomp (ik kan het niet laten): de pomp draait constant en met een gelijk debiet. Het teveel aan aangevoerde benzine



ik had het over de oude SU-pompen die bij de carb-modellen gebruikt werd. Deze stopt met pompen als de druk aan de blazende kant te hoog wordt (geen doorstroming, als de vlotterkamer dus vol zit)

Wouter

RE: [split] balmoral valt stil

Twee vragen voor de kenners:

1) Geldt het bovenstaande verhaal over SPi's ook voor MPi's?
2) Hoe zit het wat betreft het constant pompen van benzinepompen met de mechanische pompen op carb-modellen? Die dingen zien er nogal simpel uit, dus ik kan me niet voorstellen dat die stoppen met pompen. Aan de andere kant hebben die modellen geen retourleiding, maar alleen een overloopleiding. What gives?

RE: [split] balmoral valt stil

Eelke schreef:
Twee vragen voor de kenners:

2) Hoe zit het wat betreft het constant pompen van benzinepompen met de mechanische pompen op carb-modellen? Die dingen zien er nogal simpel uit, dus ik kan me niet voorstellen dat die stoppen met pompen. Aan de andere kant hebben die modellen geen retourleiding, maar alleen een overloopleiding. What gives?



Hier kan ik je een antwoord op geven vraag 1 moet ik je helaas schuldig blijven.

Zoals je eigenlijk zelf al aangeeft betreft het bij de meeste carb modellen (enkele uitzonderingen nagelaten, die Wouter ook al aanhaalde) een mechanische pomp. Deze werkt via het membraamprincipe en wordt aangedreven door je nokkenas. Nu kan je een mechanisch aangedreven pomp simpelweg niet laten ophouden met benzine door te pompen als de motor draait. Deze zal indien er benzine is en de motor draait ten alle tijden benzine richting je vlotterkamer blijven pompen. Hij kan simpel weg niet anders. Je nokkenas draait immers en drijft dus ook direct je benzinepomp aan. Daarom zit er dus inderdaad een overloopleiding op je carberateur. Deze zal moeten verhinderen dat de vlotterkamer over zou kunnen lopen als deze te vol wordt.

RE: [split] balmoral valt stil

Ja, dit geldt ook voor de MPi, alleen die werkt op 3 bar in plaats van 1 bar.

En een aanvulling op vraag 2: de electrische pomp van een carburateur auto is een membraanpomp. Als de druk in het systeem te hoog wordt is haalt het heen-en-weer bewegende membraan de andere kant van z'n slag niet meer totdat de druk weer iets is afgenomen. Voila, constante druk pomp. De mechanische membraanpomp op het blok werkt zoals Richard beschreef

RE: [split] balmoral valt stil

Richard: Nee, stilzetten kan niet, dat begrijp ik :) Maar het zal toch wel zo zijn dat er enige vorm van terugkoppeling is (hoeft niet actief te zijn met het stilzetten van pompen enzo, kan ook passief zijn).

Nu ik erover nadenk, de vlotter bepaald toch of de benzineingang naar de carb open is? Ik neem aan dat dat benzinepompje daar toch wel zoveel hinder van ondervind dat hij een stuk minder benzine doorpompt. Als hij gewoon vrolijk door blijft pompen en het benzineverbruik helemaal geen invloed daarop heeft is het wel een erg raar systeem.

RE: [split] balmoral valt stil

Er is ook wel een soort van terugkoppeling inderdaad.

Stel je motor draait stationair dan gebuert dit met een bepaald aantal toeren. Nu wordt je benzinepomp direct aangedreven door je nokkenas, op je nokkenas zit een nok die tegen een pal van de benzinepomp aandrukt en hem daardoor in beweging zet. Stel je draait nog steeds staionair dan draait je motor en dus ook je nokkenas vrij rustig en is de opbrengst van de beniznepomp niet zo heel hoog. Als je nu het gas vol intrapt en de motor op toeren komt zal de nokkenas ook een stuk sneller gaan draaien en wordt er dus meer benzine door de pomp weggepompt. Deze benzine kan je carberateur echter ook kwijt nu door het sneler draaien van je blok.

RE: [split] balmoral valt stil

Da's geen terugkoppeling, dat is meekoppeling. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Dan nog denk ik dat de pomp wel een beetje overcapaciteit heeft en door de carb tegen wordt gewerkt als die genoeg heeft (kan me even niet voor de geest halen hoe het precies werkt, maar dat was toch eigenlijk de functie van de vlotter, om de benzinetoevoer te regelen, dacht ik).

Mijn punt is eigenlijk dat de hoeveelheid gepompte benzine niet alleen afhankelijk zal zijn van de snelheid waarmee de pomp werkt, maar ook van de "weerstand" van de leiding. D.w.z., als de leiding "dicht" wordt gehouden door de carb, zal er een stuk minder benzine door de pomp gaan dan als de leiding vrij is. Uit je eerste uitleg leek het of de pomp altijd evenveel benzine aanpompt en de carb het er gewoon uitgooit als hij het niet nodig heeft, en zo zit het (denk ik) toch niet helemaal.

RE: [split] balmoral valt stil

Ik ben eens driftig aan het denken en vragen geweest heb er zelfs maar eens een benzinepomp bijgezocht (het iriteert me als ik het antwoord niet kan vinden) en heb het antwoord voor een deel gevonden. :)

Als de pomp de benzine niet door kan pompen (omdat de vlotterkamer volzit en de vlotternaald de boel afsluit) dan houd de benzinepomp op 1 of andere manier op met pompen. De druk blijft wel aanwezig maar de pompactie houd op. Als de vlotterkamer weer meer benzine nodig heeft gaat het pompen gewoon weer door.

Je kan het eigenlijk voelen aan dat heveltje wat door de nokkenas heen en weer geduwd wordt. Als je normaal pompt voel je de pompactie door de tegendruk van dat heveltje. Als je de uitgang afsluit (zoals de vlotternaald doet) dan gaat het heveltje opeens heel soepel, alsof er geen tegendruk is. Raar maar waar.

Het enige wat ik nu dus nog niet weet is hoe dit in de pomp in z'n werking gaat. :?

RE: [split] balmoral valt stil

Ik heb natuurlijk ook even gekeken naar mijn benzinepomp, die thuis ligt omdat mijn pa hem (en nog een sloot andere onderdelen) met veel liefde heeft schoongemaakt. Het viel mij op dat er een klein gaatje in de pomp zit, waar nog wat benzineachtig spul uit kwam toen ik het gaatje dichthield. Misschien is dat een soort bypass waar in principe lucht uit kan komen ofzo.

RE: [split] balmoral valt stil

Dat het lichter gaat als je de uitvoer van de pomp dichthoudt merk ik ook. Het lijkt of het membraan niet meer met de hevel mee terugkomt als de uitvoer dicht zit. Zou je op zich niet verwachten, maar ik heb gemerkt dat de pomp bij de uitgaande slag van de hevel (dus aanzuigend) het eerste stukje ook aan de uitgangskant zuigt (dus het eerste stukje van de slag). Hij probeert dus een heel klein stukje terug te zuigen. Als dat niet gaat (want de leiding wordt dichtgehouden door de carb) blijft het membraan hangen en houdt de pompwerking op. Mysterie opgelost?

RE: [split] balmoral valt stil

't lijkt erop dat het misterie inderdaad zo langzamerhand is opgelost ja.. :) Hoewel ik toch nog wel met wat vraagtekentjes blijf zitten...

Wat is nou bv het nut van de gaatje? Ik kon hem bij de mijne ook niet vinden moet ik je bekennen. :? Niet dat ik er ook echt bewust naar heb gezocht hoor maar ik denk dat het wel op was gevallen.

Best grappig dat zo'n simpel ogende pompje voor zoveel speurwerk en theorieen kan zorgen. :)

Gaan we zo onderhand ook niet een beetje off-topic eigenlijk? :)

RE: [split] balmoral valt stil

Beetje wel, ja. Als we het hier bij laten...

RE: [split] balmoral valt stil

[size=75:1atnrg8m][Post toegevoegd-Demelza][/size:1atnrg8m]

Zo ja, waarom zit er dan een niet-geventileerde op?
Zo nee, waarom niet?

Heb in de (mini-)winkel al info gevraagd, maar ik vertrouw geen verkopers.

RE: [split] balmoral valt stil

Ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt. Het verhaal hebben ze redelijk ingewikkeld gemaakt, maar ik denk dat je het antwoord er wel uit kan opmaken.

Het verdere verhaal van Balmoral z'n problemen heb ik gesplit.

RE: [split] balmoral valt stil

Nope, kan er niks uit opmaken, mag het nu of mag het niet?

RE: [split] balmoral valt stil

over wat wel of niet mag in België doe ik geen uitspraak :)" title="Evil" />

er *hoort* een niet-geventileerde op.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: [split] balmoral valt stil

Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om er de Belgische wetgeving bij te halen. Ik heb een setje gezien waarbij je dezelfde sleutel voor deuren, koffer en tankdop kan gebruiken. Ze hebben dat setje echter alleen met geventileede dop. Nu vroeg ik me af of het kwaad kon voor een spi als je daar een geventileerde dop op zet ipv de niet-geventileerde die er standaard op zit.

RE: [split] balmoral valt stil

Even wat reacties samengevoegd:
Wouter schreef:
Je hebt een injectiemini! De benzinepomp zit in de tank en zet de tank onder druk. Je hebt ook een retourleiding, en dus juist geen ontluchting nodig.


Sander-T":11hbmd1b]Ik heb nog eens in het workshopmanual gekeken, en daaruit blijkt dat er 'druk' in de tank moet zijn om de pomp fatsoenlijk te kunnen laten werken, alleen niet te veel.[/quote:11hbmd1b]
Hugo":11hbmd1b]Even simpel: de pomp van een single point injectie verpompt benzine en geen lucht. Deze pomp'tie naar de injector en aangezien slechts een deel daarvan terugkomt, kan er in de tank geen overdruk ontstaan. Het volume aan benzine verbruikt wordt aangevuld met lucht dat via een onderdruk klepje op de tank wordt binnengelaten. Dit voorkomt dat bij een ongeluk er benzine via een ontluchting zou kunnen ontsnappen. Vandaar ook de niet-ventilerende tankdop.[/quote:11hbmd1b]

Dit alles bij elkaar lijkt het mij er toch op dat het niet verstandig is...

RE: [split] balmoral valt stil

Dankjewel Demelza, ik ben slecht in het doorlezen van lange threads, dit is exact de info die ik zocht.

I owe you a drink :D