[Split] Bobine doorgebrand

default

RE: [Split] Bobine doorgebrand

Ik heb een probleem, mijn bobine is doorgebrand.

Ik heb een mini special uit 1990 met eerst een 1000 motor. bij de eerste lange rit viel zomaar zonder aankondiging de motor uit. naar huis gesleept en zonder verder te kijken heb ik toen een andere motor er in gezet. (wegens versleten koppeling e.d.)

Nu, met deze motor een kilometer gereden, en ja hoor, een lichte klap en direct de motor uit. Met wat meten blijkt nu dat waarschijnlijk de bobine kapot is. Nu natuurlijk weer een nieuwe erin, maar hopelijk voor meer dan een kilometer!

Dus, het probleem zit waarschijnlijk in een of andere sluiting in mijn draadboom. Sluiting tussen welke aansluitingen van de bobine zorgt er voor dat hij doorbrand?

brand hij ook door als je geen goede massaaansluiting hebt?

Heeft iemand anders dit weleens aan de hand gehad?
(ik ben natuurlijk van contactpuntjes naar elektronische onsteking gegaan)

Erik

RE: [Split] Bobine doorgebrand

Dat zou kunnen duiden op een bobine die voor 9V bedoeld is (paars/witte weerstandsdraad, zoals op de meeste 1000's van ca. '83-'91), maar op 12V aangesloten (aan de normale witte voedingsdraad die bij een 9V bobine niet is aangesloten). Daardoor zou de bobine kunnen doorbranden.
Bij een electronische ontsteking (Metro/Cooper 1300, type Lucas 65DM4) hoort een speciale bobine (anders dan die voor een puntenontsteking).

default

RE: [Split] Bobine doorgebrand

bedankt voor de reactie, maar nee, dit kan het probleem niet zijn, aangezien :

ik deze bobine bij deze motor kreeg van iemand die er veel over weet.

en omdat ook bij mijn vorige motor waarschijnlijk de bobine doorbrande.

Ik heb zoieso een andere bobine gebruikt dan die uit de 1000 cc motor kwam

Erik

RE: [Split] Bobine doorgebrand

Is dan misschien de spanning die de dynamo levert te hoog ? Dan zou de spanningsregelaar in de dynamo stuk kunnen zijn. Meten is weten !
Geen idee hoe anders een bobine kan opblazen, afgezien van kortsluiting (maar ik neem aan dat je de draden juist hebt aangesloten).
Loop voor de zekerheid eens de draden naar de bobine na, of er geen beschadigingen zijn die kortsluiting kunnen veroorzaken.

default

RE: [Split] Bobine doorgebrand


Is dan misschien de spanning die de dynamo levert te hoog ? Dan zou de spanningsregelaar in de dynamo stuk kunnen zijn. Meten is weten !





Dit is zeker de moeite waard, zodra ik een nieuwe bobine heb ga ik met draaiende motor even wat nameten. (als het echt de bobine is natuurlijk) :)

Wat betreft verkeerd aansluiten, de aansluiting is waarschijnlijk wel goed, maar ik kan natuurlijk verschillende draden nameten.

Dus, het probleem zit waarschijnlijk in een of andere sluiting in mijn draadboom. Sluiting tussen welke aansluitingen van de bobine zorgt er voor dat hij doorbrand?



Dit weet ik nog steeds niet helemaal. tussen + en aarde kan niet, dan zou je zekering er uit slaan(zo heb ik hem aangesloten)

En wat is het verschil tussen de - en aarde? Kan een sluiting hiertussen voor het doorbranden zorgen?
Op - komt toch een puls binnen van je elektronische ontsteking?

Oja, ik ga de oude bobine uit elkaar halen, ik heb toch vakantie. :D Effe kijken wat er kapot is.

Bedankt,

Erik

RE: [Split] Bobine doorgebrand

schuitemaker schreef:
En wat is het verschil tussen de - en aarde? Kan een sluiting hiertussen voor het doorbranden zorgen?
Op - komt toch een puls binnen van je elektronische ontsteking?


De - van de bobine is geen aarde, maar gewoon de uitgaande spanning (ook 12V) die normaal via de contactpuntjes loopt, maar in dit geval op de electronische electronische ontsteking is aangesloten. De ontsteking heeft als het goed is 2 draden waarvan 1 naar de + en de ander op de - van de bobine zit.
In jouw geval hoeven er maar 3 of 4 draden op de bobine te zitten: 1 voedingsdraad en 1 draad van de ontsteking op de + en evt. een wit-gele draad van de startmotor (nw. type) of het startrelais (oud type) naar de + en 1 draad van de ontsteking op de - .
(een evt. extra wit-zwarte draad op de - is dan voor de toerenteller)

default

RE: [Split] Bobine doorgebrand

Bedankt, alles draait weer! :D :D :D

laatste vraagje, kan je dit draadjeevt. een wit-gele draad van de startmotor (nw. type) of het startrelais (oud type) naar de +


ook gewoon loskoppelen? in elektrische schema's komt hij maar bij een enkeling voor.

RE: [Split] Bobine doorgebrand

Die wit-gele zorgt voor spanning op de bobine tijdens het starten. Is niet altijd nodig (ik denk dus alleen bij een voeding via de weerstandsdraad), in ieder geval als je merkt dat 'ie pas aanslaat als je de sleutel loslaat.