Dat zou kunnen duiden op een bobine die voor 9V bedoeld is (paars/witte weerstandsdraad, zoals op de meeste 1000's van ca. '83-'91), maar op 12V aangesloten (aan de normale witte voedingsdraad die bij een 9V bobine niet is aangesloten). Daardoor zou de bobine kunnen doorbranden.
Bij een electronische ontsteking (Metro/Cooper 1300, type Lucas 65DM4) hoort een speciale bobine (anders dan die voor een puntenontsteking).
- Login of registreer om te reageren
RE: [Split] Bobine doorgebrand
Ingediend door schuitemaker op zo, 11-07-2004 14:44
Ik heb een probleem, mijn bobine is doorgebrand.
Ik heb een mini special uit 1990 met eerst een 1000 motor. bij de eerste lange rit viel zomaar zonder aankondiging de motor uit. naar huis gesleept en zonder verder te kijken heb ik toen een andere motor er in gezet. (wegens versleten koppeling e.d.)
Nu, met deze motor een kilometer gereden, en ja hoor, een lichte klap en direct de motor uit. Met wat meten blijkt nu dat waarschijnlijk de bobine kapot is. Nu natuurlijk weer een nieuwe erin, maar hopelijk voor meer dan een kilometer!
Dus, het probleem zit waarschijnlijk in een of andere sluiting in mijn draadboom. Sluiting tussen welke aansluitingen van de bobine zorgt er voor dat hij doorbrand?
brand hij ook door als je geen goede massaaansluiting hebt?
Heeft iemand anders dit weleens aan de hand gehad?
(ik ben natuurlijk van contactpuntjes naar elektronische onsteking gegaan)
Erik