[Split] Koelsysteem

RE: [Split] Koelsysteem

Rolf ter Sluis schreef:
Oh ja en de koeling. Continu 110-120 heeft zijn prijs: de verwarming werd actief betrokken bij het koelingsproces.



Ehh,.. Mag ik jou aanraden eens naar je koelings-systeem te kijken. Het is niet echt normaal dat een mini bij 110-120 km/h koelingsproblemen krijgt. Juist bij lagere snelheden komen de problemen naar voren als je te weinig koeling hebt. Bij hogere snelheden heb je meer rijwind en dus meer koeling (ondanks dat de motor harder moet werken). Vooral in November als de gem. temperatuur al niet zo hoog is, is dit behoorlijk abnormaal.

Tenzijn je er zelf natuurlijk (al) van weet, en er een plausibele verklaring voor hebt.....????

RE: [Split] Koelsysteem

Wat denk je van Koelvloeistof bijvullen???
Het is een open koelsysteem, dus als de motor in de zomer heet wordt, kan de koelvloeistof uitzetten, en via .... de auto verlaten..
Dus als ie weinig koelvloeistof heeft, kan dat wel kloppen ja.
Goed bijvullen, en in de zomer net zovaak controleren als je Olie is de tip..

Groetjes, Erwin.

RE: [Split] Koelsysteem

Erwin+Beestje schreef:
Het is een open koelsysteem



Waarop baseer je dit?? :?

Er is weinigs open aan je koelsysteem.. Mits alles in orde is natuurlijk. ;)

default

RE: [Split] Koelsysteem

Er is weinigs open aan je koelsysteem.. Mits alles in orde is natuurlijk



Oh.??
Tenzij je een Inno Cooper met expansievat hebt, is het mini-koelsysteem open. Het overlooppijpje/slangetje van je radiator eindigt achter je voorwiel! bij overdruk loopt de koelvloeistof op straat... behoorlijk open dus

RE: [Split] Koelsysteem

Jos (Inno) schreef:
Het overlooppijpje/slangetje van je radiator eindigt achter je voorwiel! bij overdruk loopt de koelvloeistof op straat... behoorlijk open dus





Inderdaad bij overdruk ja... Er is dus weinigs open aan.

Than's mij is altijd geleerd dat een systeem in een auto gesloten is "als er tijdens het normaal gebruik van het voertuig niks verloren gaat"

Het zou best kunnen dat ik het hier mis heb hoor.

Volgen's mij hebben de Mpi Mini's ook een expansivat overigen's. Maar dat ff terzijde.

RE: [Split] Koelsysteem

Alle latere Mini's hebben een expansievaatje, niet alleen Inno's (misschien wel zoiets dat voor het eerst op Inno's zat - handige donders, die Italianen :)). En ik dacht toch dat het niet zo heel buitengewoon is als hij er een beetje uitkiepert via hetzijn het iexpansievaatje, hetzij het overloopje. Heb je geen expansievaatje, dan zul je zo nu en dan een beetje vloeitstof bij moeten vullen.

RE: [Split] Koelsysteem

Ik heb een heel mooi vergeeld expansievaatje... Volgens mij alle expansievat-loze mini's een open koelsysteem. Het open slaat er in dit geval op dat bij overdruk het koelwater gewoon op de weg geloost wordt (of tegen iemands arm :P ).

Een gesloten koelsysteem probeert koste wat kost het water binnen te houden, door middel van expansievaatjes.

Dat laatste verhindert m'n MPi'tje er trouwens niet van om vrolijk koelwater te lozen hoor, In de trant van een modern koelsysteem met retro overloop-trekjes :)

RE: [Split] Koelsysteem

Sander-T schreef:
Het open slaat er in dit geval op dat bij overdruk het koelwater gewoon op de weg geloost wordt



Dan zat ik er toch naast dit keer |:(

Sander-T":1wxxiwa0] (of tegen iemands arm :P ) [/quote:1wxxiwa0]

Auw :o Etterig ventje ;) Moest je dat nou weer naar boven halen? :(

default

RE: [Split] Koelsysteem

Je zou natuurlijk een ontzettende drop... zijn als je voordat je 2500 kilometer gaat rijden, niet je vloeistoffen controleert!
Dat was niet het probleem, het nivo is continu gecontroleerd (na enige afkoeling uiteraard!) en de Mini verloor nls iets tijdens de rit van en naar Frankrijk. Ook waren alle slangen vernieuwd, is de hele boel doorgespoeld en functioneren alle pompen en riemen naar behoren. Misschien moet ik gewoon accepteren dat een 30 jaar oude 1000 cc gewoon wel iets te hard moet werken bij deze snelheden.
Wat mij inderdaad opviel dat als ik "versnelde" (mooie term voor een langdurig proces!)naar een hogere snelheid (120-125), zeg maar bijna plankgas, de koeling iets beter leek te functioneren. Maar ik durf het niet aan om uren op die snelheid door te rijden. Dus je schippert wat.
Een ander punt is dat de motor en uitlaat zoveel hitte verspreidden dat die warmte ook gewoon de cabine binnen straalt, Misschien moet ik daar extra warmte isolatie aanbrengen, maar ach, zo vaak komen dit soort extreme ritten niet voor.
Sowieso ten aanzien van de temperatuurmeter (anno 1971), als de motor erg warm werd verschoof de naald van N tot dicht tegen het gebied H aan. Op dat moment zette ik de kachel aan om te voorkomen dat de naald verder schoof. Ik dorst het niet er op aan te laten komen. Dan maar in T-shirt en open raam.


Rolf Mini 1000 1971

RE: [Split] Koelsysteem

Niettemin, tijdens het rijden mag ook een 30 jaar oude mini niet te warm lopen. Als alle slangen enzo vervangen zijn en de boel is doorgespoeld, dan zijn er drie dingen mogelijk:

a. hij wordt niet te heet, maar de meter heeft andere gedachten (komt vrij vaak voor)

b. De radiator is van binnen aangeslagen of wat aangeroest ofzo, waardoor ie niet meer goed koelt.

c. er zit vuil in het rooster van de radiator (daar waar de ventilator z'n lucht doorheen tocht) een hogedrukspuit erop en klaar...

Verders kan er eigenlijk niet zo veel mis zijn, tenzij de onsteking behoorlijk uit het lood staat, maar dan had je het wel gemerkt dacht ik zo.

default

RE: [Split] Koelsysteem

Sander-T,

Ik ga er maar vanuit dat het het eerste moet zijn, de radiateur is na demontage schoongespoeld - er kwam niet veel rotzooi uit - en daarna gevuld weggezet, dus roest zal het ook niet wezen. Er zijn geen belemmeringen wat betreft luchtstroom. Ik heb wel wat electrische aanpassingen gedaan, misschien dat dat de meter beinvloedde.
Nogmaals, tot 100 geen probleem en veel harder rijd ik er normaal ook niet mee.

Rolf Mini 1000 1971

RE: [Split] Koelsysteem

Rolf ter Sluis schreef:
Misschien moet ik gewoon accepteren dat een 30 jaar oude 1000 cc gewoon wel iets te hard moet werken bij deze snelheden.



Mag. Maar zou niet mijn standpunt zijn. We praten over techniek, en dat is allemaal logisch en populair wetenschappelijk verklaarbaar. Dan is ouderdom wat mij betreft geen plausibele reden waarom een motor ineens warm gaat lopen.

Oorzaken: Themostaat defect (maar dat zou juist ook probelemen bij lage snelheden kunnen geven). Ontsteking (veel) te vroeg. Vooral de laatste komt aan het licht bij veel gas en hoge belasting. Dus dat zou kunnen.

Ik dacht eerst misschien aan meer wrijving (en dus warmte productie) door overmatige slijtage van motor en bak. Bij nader inzien denk ik niet dat het probleem kan zijn. Dan zouden er denk ik al eerder andere tekenen komen als rammelen, schuren, en meer van dat soort duidelijk zichtbare, en hoorbare verschijnselen.

RE: [Split] Koelsysteem

Wat mij inderdaad opviel dat als ik "versnelde" (mooie term voor een langdurig proces!)naar een hogere snelheid (120-125), zeg maar bijna plankgas, de koeling iets beter leek te functioneren. Maar ik durf het niet aan om uren op die snelheid door te rijden. Dus je schippert wat.



Ik sluit me aan bij wat vorige sprekers gezegd hebben.
Controleer eens de afstelling (ontsteking) en mengsel.

Wouter (die nu het probleem heeft dat zijn motor niet warm wordt, maar eens een kartonnetje achter de grille plaatsen)

default

RE: [Split] Koelsysteem

Heren,

Een aantal dingen snap ik niet. Ik gebruik mijn verwarming bij een te hete motor en de temperatuur zakt. Krijg vervolgens de tip dat de thermostaat kapot kan zijn, terwijl in een andere topic wordt beweerd dat je verwarming het niet doet als je thermostaat kapot is! Is voor mij niet logisch en zeker niet (populair-) wetenschappelijk.
Ontsteking is goed, mengsel niet verkeerd, niets loopt aan. Het enige wat ik zelf nog kan bedenken is het feit dat vroeger altijd werd gerefereerd aan het fenomeen kruissnelheid. Ik geloof dat zoiets was als 75% van de topsnelheid en die snelheid was aan te houden bij langdurige ritten op hoge(re) snelheid. (want laat dat duidelijk zijn, ik reed soms drie uur achter elkaar op de Autobahn) Als iemand daar iets over weet, graag. De laatste jaren kom je dat niet meer tegen.
Wat is het nut van een kartonnetje achter de grille als je radiateur via het spatbord zijn koele lucht krijgt?

RE: [Split] Koelsysteem

Als eerste even over het kartonnetje. Je mini krijgt z'n koele lucht niet via het spatbord maar zuigt het weg uit de motorruimte en blaast de lucht via het spatbord weer naar buiten. Dus een kartonnetje zou in dit geval verhinderen dat er koude lucht door je radiateur gaat. Een tweede wat je hierin niet moet vergeten is de koeling van het blok zelf. Als jij met bv een gang van 120 over de snelweg rijd en het vriest buiten een 5 tal graden word de koude lucht met een behoorlijke snelheid direct op je blok geblazen. Wat natuurlijk ook weer zorgt voor een extra stukje koeling.

Als je je kachel openzet bij een warm draaiende motor zal inderdaad de temperatuur iets zakken. Je zorgt eigenlijk voor extra stukje koeling. Het warme water zal in je kachel iets aan warmte afstaan en iets koeler weer terug het blok in stromen. Voor zover ik weet zou de kachel als je thermostaat kapot is gewoon moeten werken. Ik kan me niet voorstellen wat hier de kik achter zou moeten wezen dat dat ding dan plotseling niet meer werkt. Het enige logishe wat ik hier op zou kunnen bedenken is dat als je thermostaat open blijft staan je door het ook opnzetten van de kachel een te grote koeling krijgt van het blok waardoor het geheel te veel koelt en je kachel vanzelf kouder zal worden. Maar mestal zal een kapotte thermostaat niet meer openen of te traag waardoor je blok te warm wordt ipv te koud.

Het verhaal van 75% kom je tegenwoordig niet of nauwelijks meer tegen omdat de hedendaagse auto's op een dusdanige manier in elkaar zitten dat dit verhaal eigenlijk niet meer nodig is. Dus vandaar dat je dit eigenlijk niet of nauwelijks meer hoort. het zelfde geld eigenlijk voor de inrijd periode die we vroeger ook kende. Als je nu bij een willkeurige garage een nieuwe auto zou kopen en je bij de verkoper zou beginnen over inrijden zal je waarschijnlijk in 8 van de 10 gevallen een zeer wazige blik naar je toegeworpen krijgen van "waar heb jij het nou weer over"

RE: [Split] Koelsysteem

Kwam dat kartonnetje niet uit een ander topic? :)

Het topic dat je bedoelt (waarin staat dat de verwarming het niet doet als de thermostaat kapot is) is dit, Rolf: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1006. Als je even verder leest dan zie je dat daar vraagtekens bij geplaatst worden en uiteindelijk het keiharde oordeel (Maarten, wie anders ;)) "lulkoek" wordt geveld. De kachel is niet afhankelijk van de werking van de thermostaat, anders dan dat als hij open blijft staan er teveel wordt gekoeld en dus het koelwater (dat altijd door de kachel stroomt - tenminste, alleen door de kachelkraan wordt belemmerd) mogelijk niet warm genoeg zal zijn.

Verder: er zijn natuurlijk twee kanten aan het verhaal "thermostaat kapot". De thermostaat moet gesloten zijn onder een bepaalde temp en open gaan erboven, zoals je ongetwijfeld weet. Als hij kapot is, staat hij of permanent open, of is hij permanent dicht. Gut-instinct zegt me dat het laatste waarschijnlijker is; dicht is de "rusttoestand", waar hij heerlijk in vast kan koeken, roesten en wat dies meer zij.

Ik sluit me dus aan bij het lijstje van Sander, aangevuld met een thermostaat die het vertikt om open te gaan. Wat schuift een thermostaat tegenwoordig? Volgens mij is dat 1 van die onderdelen die je zonder ruzie met de bank te krijgen gewoon kan vervangen.

default

RE: [Split] Koelsysteem

heren,

Bedankt voor al jullie op- en aanmerkingen! Zodra het vorstvrij weer is maar aan de slag met de thermostaat (testen/vervangen). Wat dan de uitkomst is, zal ik laten weten.

Rolf Mini 1000 1971

RE: [Split] Koelsysteem

Wouter (die nu het probleem heeft dat zijn motor niet warm wordt, maar eens een kartonnetje achter de grille plaatsen)



En het heeft geholpen! De motor houdt niet meer in, ik hoef niet steeds met volledig geopende choke te rijden en de kachel wordt weer wat warmer. kortom: een vooruitgang!

Wouter

RE: [Split] Koelsysteem

Ik ga het ook maar eens proberen denk ik. M'n Mini rijd ook niet helemaal optimaal met dit weer. Het hapert allemaal wat het wil niet echt lekker op toeren komen. Afremmen op de motor gaat gepaard met een complete naverbranding wat zich af en toe niet alleen resulteert in een beetje geroffel wat ie altijd al heeft gedaan maar nu zelfs ook in behoorlijke knallen die de omstanders echt de stuipen op het lijf jagen. :)

Eens kijken wat het blokkie ervan vindt als die ook een tijdje achter een kartonnetje zijn werk mag gaan verichten.

RE: [Split] Koelsysteem

Ik zag laatst in de MiniWorld een "kartonnetje voor Patserts". Heel mooi vinyl scherm wat je voor je grill moet plaatsen, met twee flapjes die je al naar gelang de kou open kunt zetten. Works replica, stond erbij, maar of dat nou echt zo is of gewoon om het te verkopen :?

RE: [Split] Koelsysteem

Eelke schreef:
Verder: er zijn natuurlijk twee kanten aan het verhaal "thermostaat kapot". De thermostaat moet gesloten zijn onder een bepaalde temp en open gaan erboven, zoals je ongetwijfeld weet.



Bedankt Eelke. Aangezien ik in beide topics degene was die over de thermostaat begon, en bij de ene de verwarming niet warm werd, en bij de andere te warm. Kan ik me voorstellen dat mensen soms de draad kwijt raken.

Wat ik inderdaad dus bedoelde was dat de thermostaat in beide standen kapot kan gaan....

Overigens zijn de thermostaten in verschillende "graden" te koop. De temp waarbij ze open gaan doel ik dan op. In de zomer wil je dus eigenlijk de laagste, en in de winter voor je kachel de hoogste :). Standaard is 88 geloof ik, en die bevalt me erg goed. Loei-hete lucht, en in de zomer nog nooit boven het "half" streepje geweest. Maarja dat zal wel voor elke mini verschillen. Std. 1000 in mijn geval.

default

RE: [Split] Koelsysteem

grhumbel heb ik weer :(

Op een of andere manier wordt de koelvloeistof door mijn dop geperst zodra er druk op komt te staan en loopt er ongeveer een halve tot driekwart liter vloeistof via de overloop de keien op.
Heb er al een andere dop op gezet met een zwaardere veer, maar dit mag niet baten. :(

Ik heb wel eens gezien dat er bij een Mini een extra res. naast de radiateur is geplaatst en bij overdruk de vloeistof hierin braakt. Wanneer een tekort is weer eruit haalt.
Ik kan het honderd keer zeggen hoe dat ook al weer heet, maar nu kan ik er niet op komen. :?
Het werkt hetzelfde als een expantievaatje.

Heeft iemand een schemaatje of een krabbel hoe ik dit er zelf in kan zetten.

Of hiermee het probleem wordt opgelost weet in niet, maar ik hoef niet iedere keer bij te vullen.

grtzz Martin

(Mini's, ik word daar zo moe van :O )

RE: [Split] Koelsysteem

Op een of andere manier wordt de koelvloeistof door mijn dop geperst zodra er druk op komt te staan



Ik zou eerst mijn energie steken in het proberen op te lossen van de heetlopende motor. Zonder expansievat zou hij het gewoon moeten doen.

dus: koelsysteem doorspoelen, ook de kachel en de slangen los. Radiator schoonmaken en doorspoelen, nieuwe thermostaat.

Wouter

default

RE: [Split] Koelsysteem

Ik heb het de afgelopen dagen eens goed bekeken en gecontroleerd. Het is wel een heel vaag probleem. Gisteren en vandaag nergens last van. De temperatuurmeter blijft netjes in het midden staan.

Ik zal een dezer dagen de boel eens losgooien en het koelsysteem doorspoelen want ik heb het ernstige vermoeden dat er ergens iets rondzwerft in het koelsysteem wat zo nu en dan de boel blokkeert.

grtzz Martin

RE: [Split] Koelsysteem

Een vraagje, ik heb mijn olie ververst, en er per ongeluk te veel olie in gedaan en ben toen gaan rijden na angeveer 30 kilometer spoot mijn auto (ik dacht zelf aan olie) koelvloeistof naar buiten ergens aan de onderkant t.p.v. de onderste pouli waar de v-snaar overheen loopt. Ik dacht zelf dat olie was, omdat ik deze had bijgevuld namelijk, maar nu kwam ik er vandaag achter dat de koelvloeistof verdwenen is, en aangezien de nattigheid onder de beugel waar de radiator op hang zat, denk ik nu dus dat hij ergens koelvloeistof naar buiten heeft gespuugd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de radiator spontaan is opengebarsten, maar kan iemand mij vertellen of er daar onderaan de radiator (tpv de steun waar de radiotor op gemonteerd is aan de onderkant) een overstort/ overdruk ventieltje zit of dat daar ergens een slang zit??
alvast bedankt
greetz
Jos

P.S. voordat ik mijn olie heb ververst heb ik nooit problemen gehad met een lek in mijn koelsysteem.

RE: [Split] Koelsysteem

josjacobs schreef:
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de radiator spontaan is opengebarsten, maar kan iemand mij vertellen of er daar onderaan de radiator (tpv de steun waar de radiotor op gemonteerd is aan de onderkant) een overstort/ overdruk ventieltje zit of dat daar ergens een slang zit??
alvast bedankt
greetz
Jos



Nee een overstort, overdruk ventiel zit daar niet. Dit is de radiatordop. Als deze opent spuwt die het door het slangtje naar beneden. Als je rijdt draaid de FAN, en is het dus mogelijk dat de vloeistof overal naar toe "gesproeid" wordt. Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Ik kan me herrineren dat er een topic is met een vergelijkbaar (heel vreemd klinkend) verhaal. Ik geloof ook dat deze toen beweerde alles weer schoon gemaakt te hebben, bijgevult te hebben, en nooit meer problemen... Dat zou ik in jou geval ook zeker proberen, mede door het feit dat je nooit problemen had met koeling of wat dan ook. Voordat je de hele boel uit elkaar trekt op zoek naar lek wat er misschien wel niet is...

Overigens zit rond de plek die je zegt wel de waterpomp, en een aantal slangen (waaronder de bypass slang die vaak kapot gaat) dus check die wel ff.

Succes.

RE: [Split] Koelsysteem

als je geen lekkages hebt, het peil goed staat, de onsteking en het mengsel in orde zijn, en je weet zeker dat je tempmeter goed is en je radiateur is pas schoongemaakt (dat begrijp ik eruit) dan zou ik iet weten wat er nog meer kan zijn, koppakking??...dan zou je peil ook moeten zakken. ik neem aan dat je regelamtig olie ververst (zitten ook koeldopes in). ik zou alles nog eens goed controleren, het moet toch ergens vandaan komen???

RE: [Split] Koelsysteem

Ik heb het de afgelopen dagen eens goed bekeken en gecontroleerd. Het is wel een heel vaag probleem. Gisteren en vandaag nergens last van. De temperatuurmeter blijft netjes in het midden staan.



Wat ik eens gehad heb, was dat het spannings stabilisator blokje af en toe geen massa maakte. De benzine meter en temperatuur meter gaan dan hele rare waarden aangeven...

Wouter

RE: [Split] Koelsysteem

Nou, voor zover ik weet is mijn koelsysteem nu dus helemaal leeg. Ik ga maar eens die afvoerslang aan de onderkant controleren en nog maar een keertje bijvullen. Misschien dat het dan wel weer weg is of zo.
In ieder geval bedankt voor de tips.
greetz
Jos