[Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Zit er verschil in een dynamo van een 1000 en eentje van een 1300.??? :?

Heb namelijk het probleem dat als ik mijn lampen en kachel en achterruit (is wel een los verwarming) aanzet dat hij dan terug valt, hij zakt dus erg veel in toeren, zeker 500 tpm . De dynamo had ik ook in mijn 1000 zitten en daar had ik dat probleem niet. :x

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Nee, dat moet niet uitmaken.
Wat wel kan is dat 'ie zo 'karig' is afgesteld dat een lichte belasting (de dynamo die stroom moet leveren en zwaarder draait) het toerental tever doet zakken zodat 'ie afslaat.
Ik heb het momenteel ook, maar dat ligt vermoedelijk aan valse lucht (het stationair toerental fluctueert en loopt nogal op als ik het licht uitzet).

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Het kan ook zijn dat je te weinig spanning op de bobine hebt (12V bobine aangesloten op ballasted draad=9V). Als je de verlichting aanzet zakt de spanning in het hele circuit en kan hij dus uitvallen.

trek voor de zekerheid eens een draad vanaf de tweede zekering(zekeringkastje) naar je bobine. Tweede zekering is contact-standII geschakeld.

Wouter

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Dit is gedaan.
Alsnog bedankt.

Maar het probleem is niet veholpen :?

Vandaag maar eens alles proberen door te meten (massa punten , accu , dynamo etc.)

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Nou, dynamo laad goed bij 14,4.
Accu geeft genoeg volt af
Massa punten zijn goed.

Die extra spanningsdraad was er al.(14,3v)
(van zekeringkastje naar bobine, op de bobine is ook 14,3v))

Nu weet ik het niet meer. :?
Wat kan het probleem zijn.???? :'(

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Hoe hoog is je stationair toerental, en is je motor op enige wijze getuned?

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Hij is op 1100/1200 toerengezet met het idee als hij zonder inzinking kan blijven draaien dat hij dan helemaal goed word gezet.

Het is een 1300 met stage 1 ( open luchtfilter , ander in/uitlaatspruitstuk, andere naald andere uitlaat, )en elec. ontsteking.
En een bobine met zo'n dingetje eraan( soort van weerstandje ofzo).

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Hmmm da's hoog. Ik denk dat'ie ergens valse lucht zuigt, of dat'ie veel te arm staat. Zit er olie in de dash-pot? Dat zijn allemaal redenen waardoor het stationar onstabiel wordt.

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Te arm hoop ik niet , want hij is bij Longbridge afgesteld en hoop dat die jongens weten wat ze doen.

Maar zal morgen eens carb. en spruitstukken natrekken , mischien dat, dat wil helpen

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Te arm hoop ik niet , want hij is bij Longbridge afgesteld en hoop dat die jongens weten wat ze doen.



Als zij hem hebben afgesteld, en hij loopt nu beroerd, dan ga je toch even terug. Dan kunnen ze nog even kijken...

Cheers,
Wouter

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Dat doe ik ook , maar ze zeiden dat er waarschijnlijk een slechte massa inzat omdat als je de lampen aanzet, het toerental terug zakt(en flink).
( Het zit niet in de lampen, want of ik nu de lampen , blower of de achterruit kachel aanzet dat maakt niet uit, ongeacht wat ik ook aanzet zakt hij veel in toeren.

Dus ze konden hem nog niet helemaal goed afstellen.
Dat zouden ze dan doen als dat verholpen was, en ze zitten nog in een verhuizing dus zo konden niet met de brug werken bijvoorbeeld.

Ik ben dus opzoek gegaan naar eventule slechte punten (zie hierboven) maar dus niet kunnen vinden.

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

is ook het massa punt tussen carresorie en motorblok nog goed?

dit zit onder de motorstabilisatie stang die links boven aan het motorblok zit.

Frans

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

packed as hell schreef:
maar ze zeiden dat er waarschijnlijk een slechte massa inzat omdat als je de lampen aanzet, het toerental terug zakt(en flink).



Dat vind ik onlogisch. Als je een stroomverbruiker aanzet moet de dynamo meer stroom leveren. Je veroorzaakt immers een weerstandsvermindering tussen de 2 polen en om op 14V te blijven moet het amperage dan omhoog. Maar als er ergens een slechte massa zit, dan veroorzaak je door het aanzetten van een stroomverbruiker een kleinere weerstandsvermindering dan wanneer je geen slecht massa contact zou hebben. Dus minder belasting van de dynamo. Bij een slechte aarding ergens presteert de stroomverbruiker slechter, de dynamo wordt niet sterker belast. Het probleem zit of in de dynamo, of in de stationair afstelling.

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Dan moet het haast in de afstelling zitten.

Want we hebben gemeten dat de dynamo meer dan 14 volt levert, en dat zou toch genoeg moeten zijn.

Kijk wel even wat ze zeggen, moet over 1,5 a 2 weken terug , hopelijk kunnen ze nu dan alles zo zetten dat de toeren en alles goed staan.
En dat die dus niet teveel terug zakt.

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Heeft hij niet zo'n electrisch vacuum-unit gevalletje, die de vervroeging verandert als je in je 4 zit? misschien dat die rottigheid uithaalt...

zakt de spanning op de bobine ook als je stroomverbruikers aanzet?
En werkt het onderling ook, dwz gaan je lichten minder fel branden als je de blower/achterruitverwarming aanzet bij draaiende motor?

Wouter

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Hij heeft wel een vacuumvervroeger op de ontsteking zitten.

Deze zat op de 1000 (contactpunten) niet direct op de carb. maar via een klep ofzoiets.

Die is dus nu verzet van af de vaccuumvervoeger(elec. onst.) direct naar de car. want dat klepje had niet zoveel nut. Die zou in de 4e versnelling niets doen.

Lampen gaan niet minder vel branden.
Voorzover ik het kon zien , maar als ik de kans heb zal ik het nog een x checken..(met een paar ogen extra)

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Lampen gaan niet minder vel branden.
Voorzover ik het kon zien , maar als ik de kans heb zal ik het nog een x checken..(met een paar ogen extra)



Of de kachelmotor minder hard draaien als je de verlichting aan zet.

Kom anders zondag op de clubdag eens langs op de technische infostand...

Wouter

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

zat ik ook al aan te denken , maar weet niet precies of ik kan.
Maar mocht ik tijd hebben kom ik ff langs...

Heb nog even gekeken of de lampen zachter gingen branden als je de fan o.i.d aanzet maar das niet het geval.Wel als je stationair draait en je geeft gas(dan worden ze veller, maar datis volgens mij wel vaker )

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

packed as hell schreef:
Zit er verschil in een dynamo van een 1000 en eentje van een 1300.??? :?



Ik weet dat de latere (mpi) mini's een 55 amp dynamo hebben en eerdere (spi) 45 amp. Voor een 1000 cc weet ik het zo snel niet.

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Nou, het probleem is bekend. :D

Wouter en Hugo ( Heren mijn hartelijke dank :)\\_ d:)b )
Ze hebben op de meeting in Utrecht even gekeken en het bleek een versleten dynamo.

Nu alleen een kwestie van het omzetten van een goede dynamo en hij loopt weer als een zonnetje.
:+)

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Nou, duynamo laten reviseren dus je zou denken dat alles goed is. :( helaas :? :?

Mischien dat de accu niet 100 % is anders ook maar een nieuwe accu. :x

Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten.

Als het probleem echt verholpen is dan zal ik de magische oplossing hier wel neerzetten :? :? :?

RE: [Split] Motor valt bijna uit: verschil dynamo 1000 en 1300?

Jaaa....!!!!!

Eindelijk het probleem gevonden. :D

Het was het kleine vacuumklepje wat op je gasklep zit. Dit was van een andere carb. en veel(echt VEEL) groter. Dus nooit niet fijn voor op de mini.

Iedereen die zijn hoofd hierover heeft gebroken,

BEDANKT.
:+) d:)b