Dat laatste ben ik het volledig mee eens!
Ik had ooit een XR3ien dat gebakje had de neiging om
constant mijn luchtfilter vol te spugen met olie en mijn
kleppendekseldop eraf te laten knallen.
Ik heb toen de kleppendekseldop met een tang wat verbogen
zodat deze er flink op geklemt zat en de carteronluchting
afgesloten. Zo.. opgelost! dacht ik... hehehe
Tot ik onder het rijden ineens een vette knal hoorde
en ik de lak flinters van mijn kap af zag springen!?
Kap open en daar zag ik dat echt uit elk gaatje en spleetje
van mijn blokje de olie uit droop!!
Er kwam ook een stevige 20cm lange rookpluim uit mijn
kleppendeksel!
Oliedop is nooit meer terug gevonden..
- Login of registreer om te reageren
RE: [Split] Overdruk of onderdruk?
Ingediend door linkaard op zo, 30-10-2005 13:22
Wil ik zeker uitleggen Crispy,
Rene schreef:
Te hoge carter druk wordt veroorzaakt door slecht afsluitende zuigerveren.
Onderdruk ontstaat in de cilinder en werkt volgens de arbeid van de motor, de onderdruk in de cilinder ontstaat doordat er een zuigkracht aanwezig is, de zuiger gaat omhoog Compressie slag, door deze compressie druk wordt de zuiger weer omlaag geduwt en begint nu de arbeidslag. Wanneer de zuigerveren versleten zijn zal altijd druk hierlangs ontsnappen naar het carter in, die druk moet er ook weer uit, nu wordt die pijlstok eruitgehaald en zal de druk langsdaar ontsnappen onderdruk.
Nu wanneer die pijlstok blijft zitten zal er altijd olie onderdruk naar de carterontluchting in geduwt worden, dit merkt men snel genoeg of heeft het men al ééns gezien als er olie in de behuizing van het luchtfilter licht.
De carterontluchting is er tevens voor dat de olie in het carter blijft en er niet uitkomt onder druk.
Bij een goedwerkende carterontluchting kun je deze onderdruk zelf waarnemen en uitproberen, door bij draaien van de motor de olievuldop los te halen, men merkt dan of men zou moeten gaan merken dat de motor slechter gaat lopen.
De Overdruk ontstaat wanneer de carterontluchting verstopt is. Men hoeft mij niet te geloven maar wanneer er overdruk is merk je dit snel genoeg, door die groote druk wat ontstaat duwt de druk de olie overal uit kieren en naden.
Je mag de proef op de som nemen, karterontluchting afsluiten zodat de druk hoger wordt, een liter of meer olie bij vullen, auto starten en rustig een 15min wachten, draai dan de vuldop maar los en zet hem op een lopen.
Tip: Doe wel een overal aan of een regenpak
Theo