[Split] Piepen bij hobbels

RE: [Split] Piepen bij hobbels

Nop, geen MPI. Nog even een vraag, want er is sinds deze week weer een probleempje bij gekomen. Als ik over een hobbelige weg rijd hoor ik gepiep. Hij lijkt op het piepen van rubber met metaal. Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn. Ik heb ooit gehoord/gelezen dat een voorsubframe bij de bevestigingspunten rubbers heeft ziten. Kan iemand mij misschien vertellen op welke plaatsen het subframe vast zit aan de carroserie, en of het gepiep ook daar vandaan kan komen.

RE: [Split] Piepen bij hobbels

Onder de motorkap helemaal achtertegen naast je koppelingolievaatje en onder je ruitenwissermotor zitten 2 dikke bouten waar het frame mee vasthang. En helemaal voor aan het frame, tussen frame en carroserie zitten 2 rubbers waar je frame mee vastzit. Ik zou vooral eens naar de voorste gaan kijken. Dit is een grote ijzeren ring met rubber erin. Deze willen nog wel eens stuk gaan. Is makkelijk te zien. Moet je wel ff onder je auto kruipen en er ff een bandenijzer of iets dergelijks tussen zetten en een beetje wrikken. Als de rubber van de ring losis moet je deze vervangen. Maar of het gepiep hiervan komt... :? Zijn het niet je schokbrekers ofzo?

default

RE: [Split] Piepen bij hobbels

Eerst een heel verhaal ophangen over de ophanging van een subframe en dan vragen of het de schokbrekers zijn. Das lekker ;)
Maar die zouden het inderdaad kunnen zijn. Die dingen willen wel eens gaan piepen wanneer je over een hobbel heen gaat.
Waarschijnlijk versleten.

grtzz Martin

RE: [Split] Piepen bij hobbels

Ja, het kunnen idd mijn schokbrekers zijn. Deze zijn misschien ook wel aan vervangning toe na dik 18 jaar. Mijn stuurhuis is ook al niet zo best meer en mijn motorophanging (de rubbers) mogen ook wel vernieuwd worden. Kan iemand mij een tijdsindicatie geven als ik het volgende wil gaan doen:

- subframe met motor en al losmaken.
- Rubbers van subframe vervangen.
- schokbrekers vervangen.
- motorsteunen vervangen
- Koppelingsplaat vervangen.
- eventuele onvoorziene klusjes.
- stuurhuis reviseren, dan wel vervangen

Er is vast wel iemand op het forum die dit wel eens heeft gedaan, en ik wil graag weten hoeveel uur (dan wel dagen) je hier mee bezig bent geweest, en wat is raadzaam om ook gelijk te doen als je de boel toch al hebt gedemonteerd.

RE: [Split] Piepen bij hobbels

Heel raar, maar het gepiep is nu weg. Toch wil ik e.e.a. gaan vernieuwen. Ik kan een subframe met motor op de kop tikken. Alles goed in orde volgens de verkoper. Binnenkort maar even kijken.

Maar ik vraag me nog steeds af op welke plekken het subframe aan de Mini vast zit. Bij de sleepogen aan de voorkant, Met twee grote moeren boven de veerbollen en...................????? Toch nog wel ergens???

RE: [Split] Piepen bij hobbels

Een voorsubframe gaat zelden kapot, ik zou dus niet de moeite nemen om die te vervangen. Wat wel aan slijtage onderhevig is, zijn de ophang rubbers en de rubbers waarmee de motor in het subframe hangt.

cheers,
Wouter

RE: [Split] Piepen bij hobbels

ken23 schreef:
Maar ik vraag me nog steeds af op welke plekken het subframe aan de Mini vast zit. Bij de sleepogen aan de voorkant, Met twee grote moeren boven de veerbollen en...................????? Toch nog wel ergens???



3x2 plekken inderdaad. Je hebt er al 2x2. De derde-2 zitten tegen je bodumplaat/schutbord, net wat onder je stuurhuis. Niet te missen als je onder de auto kijkt, en onder je vloermatten, aangezien daar de bevestiging zit.

RE: [Split] Piepen bij hobbels

Zijn dat dan de zelfde bouten, waar mee het stuurhuis ook vast zit?? Deze heb ik nl ooit losgemaakt om mijn stuur te verlagen. kan natuurlijk goed zijn dat er toen iets is foutgegaan.

RE: [Split] Piepen bij hobbels

alle Mini goeroes uit Nederland op 1 forum verenigd, en niemand die mij antwoord kan geven op de vraag die ik hier boven stel. Please help!

RE: [Split] Piepen bij hobbels

Nee, de bouten waarmee het stuurhuis vastzit zijn andere bouten.

RE: [Split] Piepen bij hobbels

De moeren van het stuurhuis zitten binnen, die van je ophanging onder de auto.