Split: Speciale aandacht bij de ton?

RE: Split: Speciale aandacht bij de ton?

Bert, wat denk jij, mijn mini heeft 93.000 km gedraaid.
Word het dan tijd voor een super beurt of moet ik hem gewoon even een grote beurt geven wanneer hij die ton over schrijt :?

RE: Split: Speciale aandacht bij de ton?

Ehhmmm. Heb niet zo veel verstand van servicebeurten. Over het algemeen is het bij mij repareren wanneer het kapot gaat. Maar dat kan ik niemand aanbevelen.

Om dus toch wat zinnigs te zeggen: Wanneer is het de laatste keer geweest dat er iets aan gedaan is?? En wat is er toen gedaan? Als dat pas is, zou ik me geen zorgen maken (ik las dat ie net zo goed als helemaal gevuld is met nieuwe olie ;)).

Als je toch wat wilt doen is het natuurlijk wel een mooi punt om de hele mini eens na te lopen(of beter: vernieuwen), op alle periodieke onderhouds punten. Vooral als je je tot nu toe misschien steeds beperkt hebt tot bepaalde punten. Dan weet je vanaf nu ook hoe die ervoor staat, en kun je verder het boekje aanhouden met periodieke beurten.

De onderhouds punten kun je vinden in de Haynes, (je hebt een i-mini geloof ik he??)

Ik ga hierbij wel uit dat je het zelf doet. Garages doen dit soort dingen denk niet zo snel. Vooral "huidige" garages niet. Minicentres zijn een ander verhaal, maar denk toch nog dat een "grote" beurt zich daar beperkt tot een aantal (grote) punten... Maar zoals gezegt heb ik daar geen ervaring mee... Iemand???

RE: Split: Speciale aandacht bij de ton?

Ik breng mijn Mini altijd naar S+S Tuning. Als ik om een grote beurt vraag, dan doen ze zaken als olie verversen, klepspeling controleren en afstellen, remmen controleren, ontstekingstijdstip. etc. En wat nog meer wat we, in overleg, nodig vinden. Deze keer gaan ze ook eens het slootwater dat voor koelvloeistof door moet gaan vervangen. Als ik het zou willen zouden ze ook de ontsteking vervangen, zoals ik laatst zelf heb gedaan.

Wat ik me heb laten vertellen is dat een Mini-motor, mits goed onderhouden, (i.e. regelmatig olie verversen e.d.) zo'n 150.000 KM mee moet kunnen. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken.

RE: Split: Speciale aandacht bij de ton?

150.000 km, is dat niet weinig voor een goed onderhouden motor.
Of moet je hem rond die tijd laten reviseren.

Doorgaans kunnen de motoren toch best 200.000 rijden of meer.
Anders is het toch over 1 of 2 jaar afgelopen met mijn mini :(

RE: Split: Speciale aandacht bij de ton?

Inderdaad, reviseren. Echt helemaal op is hij dan nog niet, natuurlijk. 200 000 is in sommige gevallen misschien ook wel haalbaar. Maar dat zijn volgens mij wel uitzonderingen; het blijft in de basis natuurlijk techniek uit 1959.

RE: Split: Speciale aandacht bij de ton?

dan zal ik toch maar gaan sparen.
Dat zal best heel wat kosten.
Want ik wil ook tegen die tijd, de mini laten spuiten.
Dus moeten we een plan van aanpak maken, en een begroting voor de komende tijd.

Wat kost zo'n revisie als je dat laat doen?

RE: Split: Speciale aandacht bij de ton?

Hazerswoude-dirk schreef:
Wat kost zo'n revisie als je dat laat doen?




Ik denk dat het minimale zo rond de 750 euro uitkomt. Vooral als je het hele blok er nog uit wilt laten bouwen, en uit elkaar wilt laten halen.... Wel incl nieuwe onderdelen als zuigers ed. Als je een kaal blok wegbrengt kun je er misschien net onder blijven.

Verder denk ik niet dat je je blind moet staren op die 150.000 Ik ken deze uitspraak, en dat ie algemeen gebruikt wordt. Toch vindt ik het vreemd. Alle 1000tjes die ik gehad heb hadden er ongeveer 100.000 op zitten, en deze waren allemaal nog in puike conditie. Ik kan me niet voorstellen dat deze blokkies na 50.000 km meer (en goed onderhoud) ineens zo slecht zijn dat ze direct aan revisie toe zijn....

Zelfs het 1000 A-blok wat in mijn '73-er zit is nog OK. En ik heb toch sterk het vermoedden dat ie toch wel iets meer dan de 73000 km gereden heeft die op de klok staat.... :D

RE: Split: Speciale aandacht bij de ton?

Toch is dat "mits goed onderhouden" een behoorlijke "mits". Ik heb geen flauw idee wat er precies met mijn Mini gebeurd is in het verleden, maar ik heb pas bonnen van Ben van Leeuwen sinds 1997. In de zes voorgaande jaren kan er heel wat gebeurd zijn. Ook onderhoud door BvL of een andere "Mini-specialist" is zo nu en dan gebleken geen garantie voor foutloos onderhoud te zijn (ik noem een stuurkolomverlager die gemonteerd is zonder het stuurhuis los te zetten - come to think of it, dat zou best eens de aanleiding kunnen zijn geweest voor het onderhoud wat ik nu heb, een tandloos stuurkolom-tandwiel). Maar uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van beoordeling: is er geen enkele aanleiding om over revisie na te denken, dan vooral niet doen, natuurlijk. Persoonlijk denk ik dat ik over een KM of 50K (dan zit ik ook op de 150K) wel toe ben aan een ingrijpende revisie c.q. tuningsbehandeling. Zie het topic "Showoff: Jullie ideale Mini..." :)" title="Evil" />)

RE: Split: Speciale aandacht bij de ton?

Mijn blokje (1000) heeft er ook al 102.000 op zitten en loopt (als de carburateur nog heel is ;)) nog heel netjes. Mijn Mini is bij de vorige eigenaar 2 jaar lang door de garage vertroeteld geweest (als dat wat zegt over kwaliteit? Nouja, de garage doet wel veel met oldtimers) en daarvoor was ie van een Mini freak die haar opgeknapt heeft. Die zal ook wel goed voor het blokje gezorgd hebben neem ik aan. Wat er voor mee gebeurd is? Ik heb geen idee, maar ik maak niet veel km's. Voor de 50.000 om zijn, zijn we met dit tempo nog een jaar of 8 onder de pan en ik heb vaker Mini's gezien die zonder revisie de 2 ton haalden.

RE: Split: Speciale aandacht bij de ton?

nou dan zal ik me nog niet zo druk maken.
Wel zal ik de algemene zaken beter in de gaten moeten houden.
Olie bijv. zonder kan die echt niet.
Ook lagers en dergelijke goed vet houden en de rubbers natuurlijk.
Verder weet ik niet precies wat voor knelpunten er nog meer zijn.