[Split] Veerbolcompressor

RE: [Split] Veerbolcompressor

Kan iemand mij een foto/tekening van een veerbolcompressor sturen met daarbij een lijstje van de gebruikte materialen?
Ik denk dat mijn linkse veerbol voor naar de knoppen is en wil alvast zo`n compressor gaan maken.
Alvast bedankt!

RE: [Split] Veerbolcompressor

Zijn er hier nog foto's van zelfgemaakte veerbol compressor voor 14mm draad?

RE: [Split] Veerbolcompressor

k zal hem vanavond even op de foto zetten

RE: [Split] Veerbolcompressor

Dit is mijn homemade veerbolcompressor



Lengte draadeind: 55 cm
Aan het einde is er een moer aan vast gelast
Een tweede moer draait vrij rond, met enige smering.
Daaronder een dikke sluitring en een taatslagertje. (Die had ik toevallig al 30 jaar liggen.) In plaats van taatslager kan je ook gewoon nog een drietal sluitringen aanbrengen met veel kopervet ertussen.
Het einde van het draadeind is voorzien van drie zaagsnedes. Deze zijn ervoor bedoeld om het vuil dat in het schroefdraad van de veerbol zit een beetje weg te kunnen werken.

Net als een draadsnijder gewoon rustig erin draaien met wat smeermiddel eraan, na een hele slag een kwart slag terug draaien etc etc. Tien volle slagen erin is voldoende. Daarna de losse moer naar beneden draaien tot deze met taats de buis raakt. Hou met een (dop)sleutel de bovenste moer stil en draai met steeksleutel de onderste moer aan, zover totdat de knuckle uit zn zitting is en de boel onder de bol uit kan. (auto was al opgekrikt etc etc)

Lengte buis: 28cm, dikwandig, 26 mm diameter
Aan de onderzijde een dikke ronde plaat 60mm diameter, met een plat vlak, anders past ie niet precies boven de steunbalk in de motorruimte
Aan de bovenzijde is een dikke sluitring voor voor een 14mm bout gelast en afgeslepen. Hierop draait het taatslagertje of stapel ringen.



Nog meer vragen?

ps: geschilderd in hamerslag grijs :9

RE: [Split] Veerbolcompressor

DOPE! d:)b

RE: [Split] Veerbolcompressor

[size=85:2y09jbei][topics samengevoegd - Crispy][/size:2y09jbei]
mini_1990_1990_ken schreef:
danku : ) ik heb deze foto gevonden
morgen ga ik dat eens maken ik laat nog iets weten als het gelukt is groetjes





Da's mijn plaatje...

Omdat ik net een vraag heb gekregen via mail over hoe ik dit gemaakt heb, hierbij de beschrijving cq gebruiksaanwijzing:

zoals op het plaatje, heb je een aantal onderdelen nodig.
-1 draadeind M14
-2 moeren M14
-1 stuk pijp dat om dat draadeind past
-2 ringen (of stukken dik staal) die om het draadeind passen.

Als het subframe nog onder de auto zit, wordt aangeraden om een dik stuk staal met een gat erin te gebruiken.

Van onder naar boven is het dan om het draadeind:
Ring/stuk staal met gat,
Pijp,
Ring,
2 moeren.

Als eerste draai je het draadeind in het gat van de veerbol (genoeg slagen erin draaien, want er komt nogal druk op te staan en je wil niet dat dit ineens los springt). Dan de ring, pijp en ring erop en dan de 2 moeren. De 2 moeren draai je tegen elkaar, zodat als je er een steeksleutel op zet, het draadeind draait en niet de losse moeren. Hierdoor zorgt je draadeind ervoor dat de veerbol strak wordt getrokken (in elkaar wordt gedrukt) en de trompet los komt (of kan komen) van de bovenste draagarm.

Succes ermee, verduidelijkingen/verbeteringen van bovenstaande beschrijving zijn altijd welkom.

Dit werkte goed voor mij, ik ben niet verantwoordelijk voor schade voortkomend uit bovenstaande ;)

RE: [Split] Veerbolcompressor

Ik zie trouwens gelijk dat het 3 moeren moeten zijn... |:(

RE: [Split] Veerbolcompressor

Posts toegevoegd aan het topic over het zelf maken van de veerbol compressor

RE: [Split] Veerbolcompressor

Men neme dit


en men maakt dit ermee


P.S: vanmiddag gemaakt maar nog niet uitgetest

Grtz Denis